Sivu 1/1

Laakkosen huolto vs. oma huolto

Lähetetty: 3.2.2013 13:56
Kirjoittaja kotka
Yleinen mielipidekysymys:
Auto X, vm 2006 ajettu noin 200 tkm, aina huollettu Laakkosella LongLife-huolto-ohjelman mukaan. Minimimerkinnät huoltokirjassa myös Saksassa olon ajan. (Tuotu Suomeen 2009, noin 70 tkm ajettuna)
Maahantuojan toimesta vaihdettu 130 tkm kohdalla kaksoismassa ja hiukan sen jälkeen suuttimet, molemmat takuutyönä.
Seuraava huolto tulisi tehtäväksi vielä Laakkosella (LongLife- ja jakohihna vaihtotyö), kun sen aika koittaa. (Tälle hinta-arvio annettuna noin 1410 euroa)

Mitä mahtaisi vaikuttaa auton tulevaisuuteen, jos suorittaisi itse huollot tarpeen mukaan. Eli panostaisi niiden laajuuteen ja tiheyteen, eikä kituuttaisi merkkihuollon ohjeen mukaan. Ts. jättäisi koko LongLife-touhun pois ja vaihtelisi öljyt ja suodattimet noin 15 tkm:n välein itse. Pitäisi kaikista huolloista omaa käsintäytettävää huoltokirjaa kuitteineen. Alkuperäiseen huoltokirjaan ei tulisi huoltomerkintöjä tulevaisuudessa, vaan jäisi tämänhetkiseen tilaansa.

Itse huoltaen säästäisi (ehkä) melkoisen rahasumman, mutta onko auto X sitten joskus epäluotettavampi ja halvempihintainen autoliikkeen/seuraavan ostajan silmissä? Eli vaihdossa ei saisi muuta kuin romuraudan hinnan.
Maahantuojan toimesta LongLife-huolto on noin 410 euron keikka (tosin 30 000 km:n välein), eli aika hyvä hinta öljyn ja suodattimen vaihdosta. Itse vaihtaen sama kustannus olisi noin 150 euroa (laskettu 30 000 km:lle/2vaihtoa) ja moottori saisi useammin puhtaat öljyt sisäänsä.

Re: Laakkosen huolto vs. oma huolto

Lähetetty: 3.2.2013 14:10
Kirjoittaja Dubsonic
Kyllä mä ite vaihtasin öljyt sen 10-15tkm välein ite. Ja ainakin omaan silmään sellainen auto olisi ostettaessa houkuttelevampi johon on vaihdettu tiheämmin öljyt.

Re: Laakkosen huolto vs. oma huolto

Lähetetty: 3.2.2013 14:31
Kirjoittaja veepee
Käytät jotain osaavaa pajaa huollon tekemiseen, jos et itse osaa/viitsi/pysty huoltoa tekemään. Itse olen käyttänyt luottopajaani (Pirkanmaan Autopalvelu) kaikkiin huoltoihin, koska sieltä löytyy iso kasa VAG-osaamista ja kaikki työkalut& testetrit. Niin ja hinnat on about puolet marmoritiskin vastaavista.

Vastavia hyväksi havaittuja pajoja lienee ympäri Suomea. Onkohan niistä muuten foorumilla jotain listaa?

Re: Laakkosen huolto vs. oma huolto

Lähetetty: 4.2.2013 8:49
Kirjoittaja kotka
Öljyjen vaihdot, suodattimien vaihdot, tukivarsien, pyöränlaakereiden vaihdot, jarruosien vaihdot, polttimot yms pienet huollot onnistuu.
Sähköosien vaihto onnistuu, mutta tietoja en saa (vielä) luettua. Puuttuu se piuha ja ohjelma, mutta jos joku hiukan opastaisi ja näyttäisi, niin hankkisin.
Mitä ei osata, niin opetellaan. Yksikään remontti ei ole vielä jäänyt tekemättä. Eikä kertaakaan ole auto vielä pajalla ollut pelkästään toisen armoilla. Enkä tosin ole koskaan jäänyt tienpäällekkään, vaikka autohistoria on aika monenkirjavaa.
Mutta nyt haenkin sitä asiaa, että arvostetaanko tulevaisuudessa pelkkää huoltokirjaa sen verran että autoa vaihdettaessa vain sitä tuijotettaisiin. Ja korjaamossa suoritettujen huoltojen ansiosta hyvityshinta olisi tulevaisuudessa sen verran isompi että kattaa niihin menneet kulut verrattuna itse suoritettuihin huoltoihin.

Re: Laakkosen huolto vs. oma huolto

Lähetetty: 4.2.2013 9:24
Kirjoittaja veepee
Mä henkilökohtaisesti arvostan hyvin huollettua autoa, on huollon tehnyt sitten osaava omistaja tai marmorilinna. Jos omistajalla on näyttää kuitit ostetuista suodattimista, öljyistä ja muista tykötarpeista ja vaihtoajat on merkitty huoltokirjaan, niin en näkis ongelmana ostaa käytettyä autoa jossa tällainen huoltohistoria löytyy.

Suurin osa määräaikaishuolloista on kuitenkin öljyjen ja suodattimien vaihtoja + silmämääräisiä tarkistuksia

Re: Laakkosen huolto vs. oma huolto

Lähetetty: 4.2.2013 9:25
Kirjoittaja _osku
Esim. tuolta kaapeli: ebay.com
Lisäksi tarvitset ajurit ja ohjelman, molemmat saa ladattua netistä. Hintaa kertyy noin 10 euroa :wink:

Re: Laakkosen huolto vs. oma huolto

Lähetetty: 4.2.2013 13:31
Kirjoittaja kotka
_osku kirjoitti:Esim. tuolta kaapeli: ebay.com
Lisäksi tarvitset ajurit ja ohjelman, molemmat saa ladattua netistä. Hintaa kertyy noin 10 euroa :wink:
Edelleenkään en osaa ebay:n ihmeellistä maailmaa, eikä ole PayPal-tunnuksia, ehkä onneksi.
Mutta jos tuon tuolta muuten saa, niin kelpaa kyllä..

Re: Laakkosen huolto vs. oma huolto

Lähetetty: 4.2.2013 17:32
Kirjoittaja Karkulainen
Nyt kun tuli nuo kaapelit puheeksi, miten olisi tämän laita? Itselle oisin tilaamassa jos vain saa jotenkin fiksusti toimimaan.

Re: Laakkosen huolto vs. oma huolto

Lähetetty: 4.2.2013 19:56
Kirjoittaja Juhizz
veepee kirjoitti:Mä henkilökohtaisesti arvostan hyvin huollettua autoa, on huollon tehnyt sitten osaava omistaja tai marmorilinna. Jos omistajalla on näyttää kuitit ostetuista suodattimista, öljyistä ja muista tykötarpeista ja vaihtoajat on merkitty huoltokirjaan, niin en näkis ongelmana ostaa käytettyä autoa jossa tällainen huoltohistoria löytyy.

Suurin osa määräaikaishuolloista on kuitenkin öljyjen ja suodattimien vaihtoja + silmämääräisiä tarkistuksia
Juuri näin.

Jos vain huoltokirja ylipäätään autosta löytyy ja sinne on merkintöjä tehty (muidenkin kuin merkkihuollon osalta), ja näiden lisäksi on näyttää kuitteja tai muita tositteita tehdyistä huolloista/varaosista, niin eipä tuossa mitään ihmeellistä minunkaan puolesta ole.

Re: Laakkosen huolto vs. oma huolto

Lähetetty: 6.2.2013 8:34
Kirjoittaja kotka
Itse pidän melkein parempana vaihtoehtona ns. omaa huoltokirjaa ja kuittien tallessapitoa. En niinkään arvosta maahantuojan kuittaamaa täydellistä huoltokirjaa, jos ainoat huollot/korjaukset on sen minimin mukaiset.
Auton yleinen ilme kertoo hyvin paljon sen pidosta ja ihmisen työpaikka ja toimenkuva lisää auton kunnonarviota.
Usea mielipide tuki ajatustani lopettaa Laakkosen huollot seuraavan huollon jälkeen ja siirtyä omaan huoltamiseen.
Tuo kaapeli pitää vielä hankkia ja ajurit/ohjelmat tonkia jostain.

Re: Laakkosen huolto vs. oma huolto

Lähetetty: 7.2.2013 17:49
Kirjoittaja kotka
Karkulainen kirjoitti:Nyt kun tuli nuo kaapelit puheeksi, miten olisi tämän laita? Itselle oisin tilaamassa jos vain saa jotenkin fiksusti toimimaan.
Eihän tuo hinnalla olisi pilattu, joten voisi hankkia. Käyttökokemus tosin kiinnostaisi, eli toimiiko tuo kaapeli.

Re: Laakkosen huolto vs. oma huolto

Lähetetty: 7.2.2013 23:46
Kirjoittaja Pia
Siis etkös sä ostanu juuri tuon 3C? Siihen ei käy tuo kaapeli, siihen pitää olla hex+can kaapeli.


Tämä sitten pelkästään vanhoihin, ei can-väyläsiin.

Niin paljon ku itekki deal extremeltä tilaan tavaraa niin en kyllä niiden obd-piuhoihin luottais. Muutoksia tehdessä vag-comilla ja halppis johto antautuu kesken kirjotuksen... Halpahan tuokin obd.fi tarjoama vanhan mallinen kaapelin, mutta tomivaksi todettu jo pidemmän aikaa.

Re: Laakkosen huolto vs. oma huolto

Lähetetty: 8.2.2013 7:48
Kirjoittaja JukkaA
Kyllä Dealextremestä uskaltaa kaapelin ostaa. Ei sinne kummoisia kirjoitella sen kaapelin läpi, ei mene miksikään vaikka vähän pätkisi. Ja ihan samoja kiinakaapeleita ne on, ostaa ne sitten suomesta tai kauempaa.

Re: Laakkosen huolto vs. oma huolto

Lähetetty: 8.2.2013 8:00
Kirjoittaja Kilu
Mikä sitten sitä kummoista on? Itse ainakin pystyn softan ME7:kaan vaihtamaan kkl-kaapelilla.

Re: Laakkosen huolto vs. oma huolto

Lähetetty: 8.2.2013 8:50
Kirjoittaja kotka
Pia kirjoitti:Siis etkös sä ostanu juuri tuon 3C? Siihen ei käy tuo kaapeli, siihen pitää olla hex+can kaapeli.


Tämä sitten pelkästään vanhoihin, ei can-väyläsiin.

Niin paljon ku itekki deal extremeltä tilaan tavaraa niin en kyllä niiden obd-piuhoihin luottais. Muutoksia tehdessä vag-comilla ja halppis johto antautuu kesken kirjotuksen... Halpahan tuokin obd.fi tarjoama vanhan mallinen kaapelin, mutta tomivaksi todettu jo pidemmän aikaa.
Niinhän siinä kävi että 3BG vaihtui 3C:hen.. Eli sellainen kaapeli voisi kiinnostaa.
Ehkä ihan alkuun kannattaisi seurata olan yli jonkun toisen touhuja, ja istten perehtyä itse..

Re: Laakkosen huolto vs. oma huolto

Lähetetty: 8.2.2013 9:07
Kirjoittaja JukkaA
Miun oma huolto (en minä) hoitaa joskus Laakkosenkin hankalampia tapauksia.

Se on vaan jännä, että aina edes Laakkosella ei ole vara viedä autoa Laakkosen huoltoon...

Re: Laakkosen huolto vs. oma huolto

Lähetetty: 8.2.2013 11:05
Kirjoittaja Kilu
Kyllähän noita kapeleita ja softia riittää, jos on halua harrastaa.
Esim. http://www.obdiiscanner.com/ecu-flasher ... v1260.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Laakkosen huolto vs. oma huolto

Lähetetty: 20.2.2013 19:19
Kirjoittaja kotka
http://www.e-ville.com/fi/18-obd-kaapel ... 7041-.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Olisko tuossa sopiva kaapeli vuoden 2006 Passattiin?
Ainakin itse niin yritin lukea ja selvitellä..
Mitenkäs toimii nuo bluetooth/wifi-kapulat, joita esim. Puuilokin näyttää myyvän. Saisi liitettyä iLuuriin ja iTablettiin?

Re: Laakkosen huolto vs. oma huolto

Lähetetty: 20.2.2013 19:49
Kirjoittaja JukkaA
Piraatti kaapeli ja vielä erittäin vanhalla softaversiolla. Noita on uudempiakin jos haluaa piratismia tukea, Variantticlubi ei oo oikea paikka tuollaisista kaapeleista keskusteluun.

Laakkosen huolto vs. oma huolto

Lähetetty: 20.2.2013 21:06
Kirjoittaja Tero Paalanen
Jukan kanssa samaa mieltä ko. kaapelista.

Tottahan se on et aito Vcds-kaapeli on suht.kallis, mut siinähän maksetaankin ohjelmalisenssi samalla, eikä pelkästä kaapelista.
Ja jos kukaan ei ostaas aitoa kaapelia, ei hetken päästä olisi myöskään yhtään valmistajaa tekemässä arvokasta työtä normikuluttajille suunnattujen vikadiagnostiikka ohjelmien parissa.

Re: Laakkosen huolto vs. oma huolto

Lähetetty: 21.2.2013 7:50
Kirjoittaja kotka
JukkaA kirjoitti:Piraatti kaapeli ja vielä erittäin vanhalla softaversiolla. Noita on uudempiakin jos haluaa piratismia tukea, Variantticlubi ei oo oikea paikka tuollaisista kaapeleista keskusteluun.
Ei ole tarkoitus piratismia tukea, mutta oletin tuon kaapelin olevan samaa kiinakamaa kuin muutkin.

Re: Laakkosen huolto vs. oma huolto

Lähetetty: 21.2.2013 8:17
Kirjoittaja Kilu
^^/^^^
Toivottavasti tuo linja piratismista ja yms. kopionnista pitää myös muiden tuotteiden suhteen. Vaikkapa musiikin lataus netistä tai ohjelmien/pelien yms. Tok rempat kavereillekin tulee alvillisena tai tellit yms. mukaan lukien.
Enpä usko, että kysyjä oli tietoinen, että onko kaapeli piraatti vai ei. Kaikki eivät ole asialle vihkiytyneitä, joten mielestäni ihan viisasta neuvoja kysellä. Jos tarkoitus on pelkästään OBD:stä vikakoodit lukea, niin löytyy toisiakin merkkejä, joista tietoa ulos saa. Tosin rajoitetummin, mutta kuitenkin.

Re: Laakkosen huolto vs. oma huolto

Lähetetty: 21.2.2013 8:59
Kirjoittaja Sami Jalonen
Jukka ja Terohan ei mitään laittomuuksia harrasta?

Re: Laakkosen huolto vs. oma huolto

Lähetetty: 21.2.2013 10:08
Kirjoittaja JukkaA
Juu ei varmasti kysyjä ollutkaan tietoinen, että tuossa myydään piraattisoftaa kauppaamalla 20€:lla kaapeli ja softa, joka maksaa laillista kanavaa hankkimalla sen 300-400€. Itte en musiikkia ja elokuvia lataile netistä laittomasti, toki jotain muita laittomuuksia saattaa joskus tulla harrastettua...

Re: Laakkosen huolto vs. oma huolto

Lähetetty: 21.2.2013 10:25
Kirjoittaja Kilu
Kiinassa valmistetaan lisenssillä joidenkin tuotteiden vanhoja versioita. Itse en ainakaan tiedä, jostakin ihmellisestä merkistä, että valmistetaanko se lisenssillä vaiko onko suora kopio merkkituotteesta. Tämä pätee erittäin moneen erilaiseen valmisteeseen. Rossiltahan löytyy ilmaisiakin ohjelmia, joten liekö paha rikos ostaa pelkkä kaapeli kiinasta ja ladata ilmainen vanha/rajattu versio "laillisesti" sivuilta? Toki rajansa piratismissakin, mutta ei nyt menisi jeesusteluksi :)

Re: Laakkosen huolto vs. oma huolto

Lähetetty: 21.2.2013 10:54
Kirjoittaja JukkaA
Haastavampaa noiden CAN- kaapeleiden kanssa,jossa kopiosuojaus on tehty itse kaapelin. Näiden kaapeleiden kiinakopioiden ostoa tässä vähän kritisoin. Vanhempiin autoihin onnistuu ihan "laillisen" kiinakaapelin osto (9€) ja Ross-Techin ilmaisen version käyttö (esim. VCDS lite).

Re: Laakkosen huolto vs. oma huolto

Lähetetty: 21.2.2013 12:24
Kirjoittaja Tero Paalanen
En tosiaan väitä olevani puhdas kuin pulmunen laittomuuksien suhteen...
Esim. musiikit ja tietokoneohjelmat tulee pääosin ladattua netistä, tosin kyllä ne multa on aina maksunkin ottanut :shock:


Mut mitä tulee tuohon kaapeliin, niin se on oikeesti kopio pirun vanhasta (704.1) Vcds-ohjelmasta, kun nykyinen Vcds-ohjelmaversio 11.11.5
Muistaakseni tuossa versiossa ei ole edes longcoding helper:iä, joka on aivan ehdoton näiden uudempien vaggilaisten kanssa.
3C Passatissakin on aika paljon toimintaja jotka voi halutessaan aktivoida tai deaktivoida.

Ja asia mikä ainakin itteä ärsyttäis noiden kans on se, et pitää varoa ettei kone saa internet yhteyttä, koska yhteyden saatuaan softa huomaa olevansa kopio ja sen myötä lopettaa toimintansa.

Re: Laakkosen huolto vs. oma huolto

Lähetetty: 21.2.2013 12:34
Kirjoittaja kotka
Ehäpä juuri tuon takia en ihan suinpäin tuollaisia vehkeitä ollutkaan hankkimassa, jos tuon vertaa edes yhdestä piuhasta tajua. Tuossakin oletin olevan vain sen piuhan asennuslevyineen ja demo-ohjelman meinasin hankkia netin ihmemaasta ihan laillisesti.
Pari asiaa tuosta autosta pitäisi muokata mieleiseksi, mutta ehkäpä se onnistuu paremmin perehtyneen toimesta joskus tulevaisuudessa.

Mitenkäs sitten nuo bluetooth-pulikat? Autossani on navigaattori, joka tukisi bluetooth-härpäkettä. Sen avulla saisi ulos monenlaista tietoa, kun olisi obdII pulikka (Eli Garmin ecoRoute..) Onko nekin piraattipalikoita tai turhia härpäkkeitä?

Re: Laakkosen huolto vs. oma huolto

Lähetetty: 4.3.2013 12:10
Kirjoittaja jussi019
jos autolla ajettu 200tkm.niin oma mielipide on että LL huolto äkkiä pois ja normaali huolto-ohjelma.

Itse en ajelisi LL ohjelmalla koskaan riippumatta auton iestä tai kilometreistä.Se sopii sellaiselle jolla ei ole omaa ymmärrystä/kiinostusta autoista.

Itse vaihdan öljyt viimeistää 10tkm.välein ja vaihteisto-öljyt kerran/2v.Luokituksen mukaista öljyä tietysti.-eli mitä huoltokirja ehdottaa.

EI noista öljyistä kannata säästellä.Aika kauheen näköistä kamaa on toisinaan se mitä sieltä moottorista tulee LL ohjelmalla.

t:autopeltiseppä

Re: Laakkosen huolto vs. oma huolto

Lähetetty: 4.3.2013 20:21
Kirjoittaja petaso
Miten vaihteisto? Monet on sitä mieltä että öljynvaihto sinne on turhaa ja rahan haaskausta kun vaihteisto kestää auton iän, mm. meillä, mitä meidän taloudessa on ollut (isukin autot). Eikä ole koskaan levennyt eikä äännellyt.

Re: Laakkosen huolto vs. oma huolto

Lähetetty: 5.3.2013 21:01
Kirjoittaja jussi019
Moniin vw autoihin joissa on manuaali vaihteisto ei kuulu vaihteiston öljyn vaihto huolto-ohjelmaan. Näin toimii siis laakkonen.
Autostaan huoltapitävä tietysti vaihtaa öljyt myös vaihteistoon. Manuaali öljyt eivät ole kalliit ja sitä ei yleensä mene kuin 2ltr. Itse vaihda 50tkm välein. Vaikuttaa varmasti ainakin välyksiin tai pikemminkin niiden syntymiseen ja tietysti myös kestävyyteen.
Harvemmin kyllä vw:n 8 pulttiset lootat hajoaa. Usein mennään 5-600tkm.

Re: Laakkosen huolto vs. oma huolto

Lähetetty: 22.4.2013 6:42
Kirjoittaja sally
Ehäpä juuri tuon takia en ihan suinpäin tuollaisia vehkeitä ollutkaan hankkimassa, jos tuon vertaa edes yhdestä piuhasta tajua. Tuossakin oletin olevan vain sen piuhan asennuslevyineen ja demo-ohjelman meinasin hankkia netin ihmemaasta ihan laillisesti.http://www.smartobd2s.com/mb-star-c3-di ... p1375.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Laakkosen huolto vs. oma huolto

Lähetetty: 22.4.2013 16:46
Kirjoittaja kotka
Tässä esimerkin tapauksessa auto käy merkkiliikkeessä jakohihnan vaihdossa ja samalla tapahtuu viimeinen LongLife -huolto. Jatkossa huollot tulee tapahtumaan omatoimisesti, eikä huoltokirjaan tule merkintöjä. Vain kuittipino ja ajopäiväkirjapino kasvaa.

Re: Laakkosen huolto vs. oma huolto

Lähetetty: 27.4.2013 20:06
Kirjoittaja jj72
Aikaisemmin olen vaihtanut 70 ja 80-luvun autoihin 5tkm välein öljyt, ex, 2.5TDi caravelleen oon vaihtanu 10-15tkm välein, ja musta sekin tuntuu turhan harvalle, öljyt on kyllä melkosta kuraa, kun ne ulos tulee... Caravellessä olen käyttänyt Shell Helix Ultraa, se täyttää VW laatuvaatimukset ja on kohtuu hintasta, ja sitä oli autossa käytetty alusta asti. Nyt kun auto vaihtu, niin katon manuaalista, että minkä VW luokituksen vaatii, ja ostan sen mukaan öljyt, ja pyrin vaihtamaan 10tkm välein, ei se niin paljoa maksa. Kaikki huollot olen tähän asti tehnyt itse.

Jos itse pitäisi valita longlife ohjelman mukaan öljyt vaihdetu auto, tai esim 10-15tkm välein öljyt vaihdettu auto, niin valinta olisi aivan selvä. Mutta koska omassa käytössä on ollut vain yli 200tkm ajettuja autoja, niin harvemmin niitä öljyjä enää korjaamolla ton ikäsiin on vaihdeltu, eli olen sen tiedon varassa mitä edellinen omistaja sanoo... :roll: