Pitkistä/lisäpitkistä

Kaikki yleinen jutustelu
Avatar
Dwoffi
Viestit: 6
Liittynyt: 10.8.2013 22:50
Paikkakunta: Lahti

Pitkistä/lisäpitkistä

Viesti Kirjoittaja Dwoffi »

Tere

Kysymys1:

Onko joku laittanut 100W polttimoita pitkiinsä? http://www.oljebaren.se/fi/halogen/super-white-100w/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitenkä on toiminut? Onko vaaraa, että umpio jollaintapaa kärsii tai vakiojohdotuksissa tekee kipiää?

Kysymys2:
Lojuu tuossa 100w xenon ballastit ja niihin polttimot (75w sekä 100w). Eivät syty kovin hanakasti, toinen syttyy 80% kerroista ja toinen 20%. Ballastit surisee, kun yrittää sytyttää, mutta ei jostain syystä syty aina. Kiinanihmeet kyseessä (ebaysta).

Vikako ballasteissa/sytytysboxeissa vai voiko olla jotain virransyötöllisiä onkelmia? (-95 micrassa ollut kiinni, ja wanhasta tietokoneen powerista testaillu kotosalla)
(Miettiny hartaasti, että tilatakko oljebarenista uudet 100W ballastit ja toivoa parasta =0)
Passat 3BG 1.9TDI 96kw -2002
Lerpsu
Viestit: 85
Liittynyt: 20.4.2013 18:47

Re: Pitkistä/lisäpitkistä

Viesti Kirjoittaja Lerpsu »

1. Joskus 100w olivat keskikokoisissa lisävaloissa enkä oikein tykännyt. Näkyvyys toki parempi kuin 50w, mutta tummensi valon sisäpintaa. Vaatii ehdottomasti paksumman johdotukset. En kyllä pysty suosittelemaan mitenkään.

2. Täysin normaalia nuille Ebay / EVille romuille. :|
VW Passat 3BG 2003 2.0L
Avatar
ibel
VCF Member
Viestit: 1883
Liittynyt: 24.6.2012 14:28
Paikkakunta: Oulu

Re: Pitkistä/lisäpitkistä

Viesti Kirjoittaja ibel »

Noita satahattiwattisia polttimoita löytyy myös Mätänetistä.. ;) Mulla oli 90/100W H4 polttimot Kakkiksen valoissa talvella, kyl niissä eroa paljonkii viiskymppisii. Mut ei mitenkää pärjää kaasupurkausvalolle.. ;)
Uncle Hank Fan Club

Golf Variant 1.9TDI ATD 4Motion -03
Kuva
Ex: Skoda Octavia LB 1.9TDI AHF -00
Ex: Passat Variant 2.5TDI BDH 4Motion Highline -04 nokkasilppuri
VCDS mukana P-Pohjanmaa/E-Karjala
kotka
Viestit: 1246
Liittynyt: 26.3.2007 21:50
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pitkistä/lisäpitkistä

Viesti Kirjoittaja kotka »

1. En itse näe saavutettavaa etua pelkkien 100 wattisten polttimoiden vaihdolla normijärjestelmään.
Jännitemittari näyttää yllättävän paljon tietoa tuosta valohommasta. Kannattaa ensin käydä läpi koko valojen virtapuoli sekä maa- että virtapuolelta. Mahdollinen jännitehäviö vaan lisääntyy jos vaihdat sinne 100 wattisen polttimon. Huonoon järjestelmään saa lisää valotehoa vain jännitettä nostamalla. Eli virtajohdot riittävän järeät, liitokset kunnolliset ja mahdollisimman lyhyet johdotukset tukevilla asennuksilla.
Mutta jos virtapuoli on jo kunnossa, niin sitten sieltä valoteho jonkin verran nousee vaihdettaessa isompiin polttimiin. Kaikki valot eivät kestä polttimon tuomaa lisälämpöä vaan heijastinpinta voi hävitä piankin. Ja silloin näkyvyyskin menee.
Ihan laillisissakin polttimoissa on eroa valotehon ja sävyn värissä, toki kestolla pelataan.
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
AnttiR
Viestit: 83
Liittynyt: 19.2.2012 16:22
Paikkakunta: Oulu

Re: Pitkistä/lisäpitkistä

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Aina, jos on ollut halogeeni lisävalot keulassa niin on ollut 100 w hehkut. Tosin viimesimmät parivuotta on menty ilman lisävaloja ja edelliset oli jälkiasennetuilla xenoneilla tosin vain 35 w. Toki lisävalot ovat olleet koko luokkaa isot: Bosch 225, Hella 3003. Ei ole ollut heijastimen tummumis ongelmia
Passat 3bg pd 130 4motion variant, Corrado 20vt projekti, vw 1300 s -66 ja Focus 1.6 ghia -03
ysikasi
Viestit: 20
Liittynyt: 7.11.2013 22:58

Re: Pitkistä/lisäpitkistä

Viesti Kirjoittaja ysikasi »

Jos lisävaloumpioissa on se HR hyväksyntä siinä neliön sisällä sekä tietty E-hyväksyntä, maatunnuksineen, niin voiko umpion monet muut merkinnät olla esteenä katsastuksessa hyväksynnälle... mm HC, CR, HCR ja oli vielä joku muukin. (nää kaikki on samassa lasissa)
Kyseessä laadukkaat ranskalaiset jotka olis ihan ok vanhan auton keulalle. Niin ja tietty ref. luvut jää alle 100.
Kysyn siksi kun usein on ns H4 umpiot hylätty vaikka lähivaloja ei olis kytkettykään. Noissa em umpioissa ei ole sitä H4 merkintää eikä muutakaan polttimon tyypistä, paitsi nuo hyväksynnät.
Kävin trafin sivuilla mutta asia ei siellä valjennut
tomppav
Viestit: 19
Liittynyt: 21.11.2012 1:53

Re: Pitkistä/lisäpitkistä

Viesti Kirjoittaja tomppav »

ettei nyt sattunut tulemaan pikkusen virhettä nuihin xenoneihin ja niiden tehoihin liittyen. Jälkiasennus xenoneissa varsinkin riittää tiekäytössä 35W, 55W syttyy hitaasti. Jälkimmäisellä tosin valotehoa (lumeneita) enemmän ja ovat käytössä lähinnä työkoneissa. Eli xenoneiden watit on ihan jotain muuta, kuin halogeenien.
Aiemmassa Ocussa asensin nuo Cobran jälkiasennus xenonit auton pitkille ja vaikka 35W, niin syttymisviive pitkähkö kun lamppu ehti vähänkää jäähtyä. Eli ei nekään syttyä lävähdä kerralla kuten halogeenit.
Ärsyttävä ominaisuus vaikka näkihän niillä,valon kuvio aikalailla hanurista.

Jos nähdä haluaa, niin laittaa keulalle esim. Hellan FF200 ja niihin suuremmat polttimot tai lailliset esim GH Mega Light polttimot. Ja paksumpia johtoja kannattaa nuissa asennuksissa aina suosia. Itsellä on tuossa vm.2001 Portterin keulalla Hellan Rallye 3003 ref.50 noilla GH Mega Light polttimoilla. Entisenä rekkakuskina uskallan väittää että näkee.

100W polttimoita en itse ainakaa suosi auton omissa umpioissa, tasan tarkkaan umpiot ennemmin tai myöhemmin tummenee, joka tapauksessa nopeammin kuin tavan polttimoilla. Tuli joskus nuorena huimana testattua tuokin juttu.

Tärkeää on myöskin valojen oikea suuntaus ja oikea-aikainen käyttö. Tarkoitushan niillä valoilla on nähdä, ei sokaista tai päivettää vastaantulijaa.
kotka
Viestit: 1246
Liittynyt: 26.3.2007 21:50
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pitkistä/lisäpitkistä

Viesti Kirjoittaja kotka »

tomppav kirjoitti:ettei nyt sattunut tulemaan pikkusen virhettä nuihin xenoneihin ja niiden tehoihin liittyen. Jälkiasennus xenoneissa varsinkin riittää tiekäytössä 35W, 55W syttyy hitaasti. Jälkimmäisellä tosin valotehoa (lumeneita) enemmän ja ovat käytössä lähinnä työkoneissa. Eli xenoneiden watit on ihan jotain muuta, kuin halogeenien.
Aiemmassa Ocussa asensin nuo Cobran jälkiasennus xenonit auton pitkille ja vaikka 35W, niin syttymisviive pitkähkö kun lamppu ehti vähänkää jäähtyä. Eli ei nekään syttyä lävähdä kerralla kuten halogeenit.
Ärsyttävä ominaisuus vaikka näkihän niillä,valon kuvio aikalailla hanurista.

Jos nähdä haluaa, niin laittaa keulalle esim. Hellan FF200 ja niihin suuremmat polttimot tai lailliset esim GH Mega Light polttimot. Ja paksumpia johtoja kannattaa nuissa asennuksissa aina suosia. Itsellä on tuossa vm.2001 Portterin keulalla Hellan Rallye 3003 ref.50 noilla GH Mega Light polttimoilla. Entisenä rekkakuskina uskallan väittää että näkee.

100W polttimoita en itse ainakaa suosi auton omissa umpioissa, tasan tarkkaan umpiot ennemmin tai myöhemmin tummenee, joka tapauksessa nopeammin kuin tavan polttimoilla. Tuli joskus nuorena huimana testattua tuokin juttu.

Tärkeää on myöskin valojen oikea suuntaus ja oikea-aikainen käyttö. Tarkoitushan niillä valoilla on nähdä, ei sokaista tai päivettää vastaantulijaa.
Ja jotta entinen rekkakuski ei olisi ihan pettynyt noihin nykyxenonien syttymiseen, niin voisi päivittää omaa kokemusta myös noiden nopeiden ballastimien suhteen. Tottahan täytyy myöntää että uusimpien autojen kanssa ei ole ihan sama mitä ballastin/polttimoyhdistelmiä käyttää. Tähän syynä on uudempien autojen tietojärjestelmä joka haistelee mm. valojen toimintaa ja virransyöttöä.
Lisäpitkiin on olemassa nopeita 50 watin ballastimia, jopa 100 watin xenonkitillä on mahdollisuus saavuttaa kohtalainen syttymisnopeus. Toisaalta parempi sarja on halogeenia kirkaampi jo heti syttymisessä.
Lisäpitkiin asennettaessa tärkeä on kiinnittää huomiota virransaantiin. Kunnon johdot, hyvät liitokset, kunnon maat ja rele.

Jos valokuvio on ihan hanurista, niin kannattaa ensimmäisenä miettiä ja tarkistaa polttimon oikea asennus. Ja myös se polttimon oikea tyyppi.
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
tomppav
Viestit: 19
Liittynyt: 21.11.2012 1:53

Re: Pitkistä/lisäpitkistä

Viesti Kirjoittaja tomppav »

Hyvä juttu jos ballastit kehittyy!! Liekkö hinta "kehittyny" kans? Aivan järettömiä summia ei kehtaa kuitenkaan investoida. Kyllä kunnon näkemiseen pitäs riittää 150-200€/keula.
Avatar
ibel
VCF Member
Viestit: 1883
Liittynyt: 24.6.2012 14:28
Paikkakunta: Oulu

Re: Pitkistä/lisäpitkistä

Viesti Kirjoittaja ibel »

tomppav kirjoitti:Hyvä juttu jos ballastit kehittyy!! Liekkö hinta "kehittyny" kans? Aivan järettömiä summia ei kehtaa kuitenkaan investoida. Kyllä kunnon näkemiseen pitäs riittää 150-200€/keula.
Ebay.com on aika veikeä paikka. ;) Esim. nuo mun 100W xenonit makso 36€, ja syttyvät paljon nopeemmi ku 55W xenonit.
Uncle Hank Fan Club

Golf Variant 1.9TDI ATD 4Motion -03
Kuva
Ex: Skoda Octavia LB 1.9TDI AHF -00
Ex: Passat Variant 2.5TDI BDH 4Motion Highline -04 nokkasilppuri
VCDS mukana P-Pohjanmaa/E-Karjala
kotka
Viestit: 1246
Liittynyt: 26.3.2007 21:50
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pitkistä/lisäpitkistä

Viesti Kirjoittaja kotka »

tomppav kirjoitti:Hyvä juttu jos ballastit kehittyy!! Liekkö hinta "kehittyny" kans? Aivan järettömiä summia ei kehtaa kuitenkaan investoida. Kyllä kunnon näkemiseen pitäs riittää 150-200€/keula.
En viitsi mainostaa, mutta esim. katuauto sivustolta luulisi apua löytyvän. Tuolla 200 eurolla jo rakentaa ihan aika näyttävät lisäpitkät. Esim. Bilteman pyöreät lisävalot ja hyvä xenonsetti niihin.

Toki kaikki on suhteellista että millä kukakin näkee, mutta kyllä tuosta ainakin jotain apua on.
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
Killer
Viestit: 787
Liittynyt: 12.10.2008 19:14
Paikkakunta: Qsamo

Re: Pitkistä/lisäpitkistä

Viesti Kirjoittaja Killer »

tomppav kirjoitti:Hyvä juttu jos ballastit kehittyy!! Liekkö hinta "kehittyny" kans? Aivan järettömiä summia ei kehtaa kuitenkaan investoida. Kyllä kunnon näkemiseen pitäs riittää 150-200€/keula.
Passat 3C:n keulassa kilven alustelineellä NBB alpha 225 DR ref20 + 35w 4300K xenon sarjalla.
Kuvan ottohetkellä nopeutta 100km/h. Heijastimien väli n.50m.
Lisärit 155€ posteineen + 35w xenonsarja ebay:stä 35€.
Noissa lisäreissä sekin hyvä puoli että xenoneilla tosiaan ref 20 niin lailliset melkein minkä tahansa auton keulassa.

Kuva valaistuksesta
Kaikki on siisti minkä itte tekee!
Passat Variant 4motion + dsg, -11
Golf V hb -03
Honda CBR600F -91
tomppav
Viestit: 19
Liittynyt: 21.11.2012 1:53

Re: Pitkistä/lisäpitkistä

Viesti Kirjoittaja tomppav »

ihan mielenkiinnosta nuita xenoneita kohtaan... mm. Ocussa, vaikka olikin canbus väyläsiin tarkotettu Cobran sarja, niin esim radio otti älyttömästi häiriötä pitkien ollessa päällä. Vaikka ei kait pitäisi ottaa. Onko samaa havaintoa ollut?
kotka
Viestit: 1246
Liittynyt: 26.3.2007 21:50
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pitkistä/lisäpitkistä

Viesti Kirjoittaja kotka »

tomppav kirjoitti:ihan mielenkiinnosta nuita xenoneita kohtaan... mm. Ocussa, vaikka olikin canbus väyläsiin tarkotettu Cobran sarja, niin esim radio otti älyttömästi häiriötä pitkien ollessa päällä. Vaikka ei kait pitäisi ottaa. Onko samaa havaintoa ollut?
Älyttömiä häiriöitä ei pitäisi ilmetä ballastimista. Mutta jos kunnollisista asennuksista ja maasta johtuen noita häiriöitä syntyy, niin vika löytyy yleensä ballastimesta ja kannattaa ottaa yhteyttä myyjään. Jotkut merkit ovat aika vikaherkkiä ja vika aiheutuu ballastimen virransyötöstä. Kun sellaisen häiriöttömän merkin löytää, niin kannattaa pysyä siinä.
Toki antennivahvistin voi vahvistaa häiriötäkin.

Ehkä erillisellä häiriönpoistajalla tai johtojen sijoituksella voi jotain yrittää tehdä, mutta ei paljon.
Minulla on paikoillaan 2 sarjaa, eikä häiriöitä kuulu. Toinen Can-bus setti ja toinen normaali.
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
Avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Viestit: 3119
Liittynyt: 11.11.2003 0:19
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Pitkistä/lisäpitkistä

Viesti Kirjoittaja Ari-Matti Aho »

Onko jo kokemuksia LED-lisävaloista? Esim. http://www.fixten.fi/index.php?page=lazer" onclick="window.open(this.href);return false;
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
Avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Viestit: 2582
Liittynyt: 18.1.2005 23:45
Paikkakunta: Kauhava

Re: Pitkistä/lisäpitkistä

Viesti Kirjoittaja Tero Paalanen »

^Itte en lähtis kyllä ko. linkin lamppuja ostamaan, sen verran huonolle vaikuttaa toi valonmäärä hintaan nähden.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
Viestiketju Lukittu