Sivu 1/1

Pitkistä/lisäpitkistä

Lähetetty: 22.9.2013 17:23
Kirjoittaja Dwoffi
Tere

Kysymys1:

Onko joku laittanut 100W polttimoita pitkiinsä? http://www.oljebaren.se/fi/halogen/super-white-100w/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitenkä on toiminut? Onko vaaraa, että umpio jollaintapaa kärsii tai vakiojohdotuksissa tekee kipiää?

Kysymys2:
Lojuu tuossa 100w xenon ballastit ja niihin polttimot (75w sekä 100w). Eivät syty kovin hanakasti, toinen syttyy 80% kerroista ja toinen 20%. Ballastit surisee, kun yrittää sytyttää, mutta ei jostain syystä syty aina. Kiinanihmeet kyseessä (ebaysta).

Vikako ballasteissa/sytytysboxeissa vai voiko olla jotain virransyötöllisiä onkelmia? (-95 micrassa ollut kiinni, ja wanhasta tietokoneen powerista testaillu kotosalla)
(Miettiny hartaasti, että tilatakko oljebarenista uudet 100W ballastit ja toivoa parasta =0)

Re: Pitkistä/lisäpitkistä

Lähetetty: 22.9.2013 17:58
Kirjoittaja Lerpsu
1. Joskus 100w olivat keskikokoisissa lisävaloissa enkä oikein tykännyt. Näkyvyys toki parempi kuin 50w, mutta tummensi valon sisäpintaa. Vaatii ehdottomasti paksumman johdotukset. En kyllä pysty suosittelemaan mitenkään.

2. Täysin normaalia nuille Ebay / EVille romuille. :|

Re: Pitkistä/lisäpitkistä

Lähetetty: 22.9.2013 18:12
Kirjoittaja ibel
Noita satahattiwattisia polttimoita löytyy myös Mätänetistä.. ;) Mulla oli 90/100W H4 polttimot Kakkiksen valoissa talvella, kyl niissä eroa paljonkii viiskymppisii. Mut ei mitenkää pärjää kaasupurkausvalolle.. ;)

Re: Pitkistä/lisäpitkistä

Lähetetty: 22.9.2013 20:11
Kirjoittaja kotka
1. En itse näe saavutettavaa etua pelkkien 100 wattisten polttimoiden vaihdolla normijärjestelmään.
Jännitemittari näyttää yllättävän paljon tietoa tuosta valohommasta. Kannattaa ensin käydä läpi koko valojen virtapuoli sekä maa- että virtapuolelta. Mahdollinen jännitehäviö vaan lisääntyy jos vaihdat sinne 100 wattisen polttimon. Huonoon järjestelmään saa lisää valotehoa vain jännitettä nostamalla. Eli virtajohdot riittävän järeät, liitokset kunnolliset ja mahdollisimman lyhyet johdotukset tukevilla asennuksilla.
Mutta jos virtapuoli on jo kunnossa, niin sitten sieltä valoteho jonkin verran nousee vaihdettaessa isompiin polttimiin. Kaikki valot eivät kestä polttimon tuomaa lisälämpöä vaan heijastinpinta voi hävitä piankin. Ja silloin näkyvyyskin menee.
Ihan laillisissakin polttimoissa on eroa valotehon ja sävyn värissä, toki kestolla pelataan.

Re: Pitkistä/lisäpitkistä

Lähetetty: 22.9.2013 21:01
Kirjoittaja AnttiR
Aina, jos on ollut halogeeni lisävalot keulassa niin on ollut 100 w hehkut. Tosin viimesimmät parivuotta on menty ilman lisävaloja ja edelliset oli jälkiasennetuilla xenoneilla tosin vain 35 w. Toki lisävalot ovat olleet koko luokkaa isot: Bosch 225, Hella 3003. Ei ole ollut heijastimen tummumis ongelmia

Re: Pitkistä/lisäpitkistä

Lähetetty: 16.12.2013 22:31
Kirjoittaja ysikasi
Jos lisävaloumpioissa on se HR hyväksyntä siinä neliön sisällä sekä tietty E-hyväksyntä, maatunnuksineen, niin voiko umpion monet muut merkinnät olla esteenä katsastuksessa hyväksynnälle... mm HC, CR, HCR ja oli vielä joku muukin. (nää kaikki on samassa lasissa)
Kyseessä laadukkaat ranskalaiset jotka olis ihan ok vanhan auton keulalle. Niin ja tietty ref. luvut jää alle 100.
Kysyn siksi kun usein on ns H4 umpiot hylätty vaikka lähivaloja ei olis kytkettykään. Noissa em umpioissa ei ole sitä H4 merkintää eikä muutakaan polttimon tyypistä, paitsi nuo hyväksynnät.
Kävin trafin sivuilla mutta asia ei siellä valjennut

Re: Pitkistä/lisäpitkistä

Lähetetty: 21.12.2013 8:53
Kirjoittaja tomppav
ettei nyt sattunut tulemaan pikkusen virhettä nuihin xenoneihin ja niiden tehoihin liittyen. Jälkiasennus xenoneissa varsinkin riittää tiekäytössä 35W, 55W syttyy hitaasti. Jälkimmäisellä tosin valotehoa (lumeneita) enemmän ja ovat käytössä lähinnä työkoneissa. Eli xenoneiden watit on ihan jotain muuta, kuin halogeenien.
Aiemmassa Ocussa asensin nuo Cobran jälkiasennus xenonit auton pitkille ja vaikka 35W, niin syttymisviive pitkähkö kun lamppu ehti vähänkää jäähtyä. Eli ei nekään syttyä lävähdä kerralla kuten halogeenit.
Ärsyttävä ominaisuus vaikka näkihän niillä,valon kuvio aikalailla hanurista.

Jos nähdä haluaa, niin laittaa keulalle esim. Hellan FF200 ja niihin suuremmat polttimot tai lailliset esim GH Mega Light polttimot. Ja paksumpia johtoja kannattaa nuissa asennuksissa aina suosia. Itsellä on tuossa vm.2001 Portterin keulalla Hellan Rallye 3003 ref.50 noilla GH Mega Light polttimoilla. Entisenä rekkakuskina uskallan väittää että näkee.

100W polttimoita en itse ainakaa suosi auton omissa umpioissa, tasan tarkkaan umpiot ennemmin tai myöhemmin tummenee, joka tapauksessa nopeammin kuin tavan polttimoilla. Tuli joskus nuorena huimana testattua tuokin juttu.

Tärkeää on myöskin valojen oikea suuntaus ja oikea-aikainen käyttö. Tarkoitushan niillä valoilla on nähdä, ei sokaista tai päivettää vastaantulijaa.

Re: Pitkistä/lisäpitkistä

Lähetetty: 21.12.2013 11:55
Kirjoittaja kotka
tomppav kirjoitti:ettei nyt sattunut tulemaan pikkusen virhettä nuihin xenoneihin ja niiden tehoihin liittyen. Jälkiasennus xenoneissa varsinkin riittää tiekäytössä 35W, 55W syttyy hitaasti. Jälkimmäisellä tosin valotehoa (lumeneita) enemmän ja ovat käytössä lähinnä työkoneissa. Eli xenoneiden watit on ihan jotain muuta, kuin halogeenien.
Aiemmassa Ocussa asensin nuo Cobran jälkiasennus xenonit auton pitkille ja vaikka 35W, niin syttymisviive pitkähkö kun lamppu ehti vähänkää jäähtyä. Eli ei nekään syttyä lävähdä kerralla kuten halogeenit.
Ärsyttävä ominaisuus vaikka näkihän niillä,valon kuvio aikalailla hanurista.

Jos nähdä haluaa, niin laittaa keulalle esim. Hellan FF200 ja niihin suuremmat polttimot tai lailliset esim GH Mega Light polttimot. Ja paksumpia johtoja kannattaa nuissa asennuksissa aina suosia. Itsellä on tuossa vm.2001 Portterin keulalla Hellan Rallye 3003 ref.50 noilla GH Mega Light polttimoilla. Entisenä rekkakuskina uskallan väittää että näkee.

100W polttimoita en itse ainakaa suosi auton omissa umpioissa, tasan tarkkaan umpiot ennemmin tai myöhemmin tummenee, joka tapauksessa nopeammin kuin tavan polttimoilla. Tuli joskus nuorena huimana testattua tuokin juttu.

Tärkeää on myöskin valojen oikea suuntaus ja oikea-aikainen käyttö. Tarkoitushan niillä valoilla on nähdä, ei sokaista tai päivettää vastaantulijaa.
Ja jotta entinen rekkakuski ei olisi ihan pettynyt noihin nykyxenonien syttymiseen, niin voisi päivittää omaa kokemusta myös noiden nopeiden ballastimien suhteen. Tottahan täytyy myöntää että uusimpien autojen kanssa ei ole ihan sama mitä ballastin/polttimoyhdistelmiä käyttää. Tähän syynä on uudempien autojen tietojärjestelmä joka haistelee mm. valojen toimintaa ja virransyöttöä.
Lisäpitkiin on olemassa nopeita 50 watin ballastimia, jopa 100 watin xenonkitillä on mahdollisuus saavuttaa kohtalainen syttymisnopeus. Toisaalta parempi sarja on halogeenia kirkaampi jo heti syttymisessä.
Lisäpitkiin asennettaessa tärkeä on kiinnittää huomiota virransaantiin. Kunnon johdot, hyvät liitokset, kunnon maat ja rele.

Jos valokuvio on ihan hanurista, niin kannattaa ensimmäisenä miettiä ja tarkistaa polttimon oikea asennus. Ja myös se polttimon oikea tyyppi.

Re: Pitkistä/lisäpitkistä

Lähetetty: 21.12.2013 12:06
Kirjoittaja tomppav
Hyvä juttu jos ballastit kehittyy!! Liekkö hinta "kehittyny" kans? Aivan järettömiä summia ei kehtaa kuitenkaan investoida. Kyllä kunnon näkemiseen pitäs riittää 150-200€/keula.

Re: Pitkistä/lisäpitkistä

Lähetetty: 21.12.2013 14:49
Kirjoittaja ibel
tomppav kirjoitti:Hyvä juttu jos ballastit kehittyy!! Liekkö hinta "kehittyny" kans? Aivan järettömiä summia ei kehtaa kuitenkaan investoida. Kyllä kunnon näkemiseen pitäs riittää 150-200€/keula.
Ebay.com on aika veikeä paikka. ;) Esim. nuo mun 100W xenonit makso 36€, ja syttyvät paljon nopeemmi ku 55W xenonit.

Re: Pitkistä/lisäpitkistä

Lähetetty: 21.12.2013 22:58
Kirjoittaja kotka
tomppav kirjoitti:Hyvä juttu jos ballastit kehittyy!! Liekkö hinta "kehittyny" kans? Aivan järettömiä summia ei kehtaa kuitenkaan investoida. Kyllä kunnon näkemiseen pitäs riittää 150-200€/keula.
En viitsi mainostaa, mutta esim. katuauto sivustolta luulisi apua löytyvän. Tuolla 200 eurolla jo rakentaa ihan aika näyttävät lisäpitkät. Esim. Bilteman pyöreät lisävalot ja hyvä xenonsetti niihin.

Toki kaikki on suhteellista että millä kukakin näkee, mutta kyllä tuosta ainakin jotain apua on.

Re: Pitkistä/lisäpitkistä

Lähetetty: 22.12.2013 10:10
Kirjoittaja Killer
tomppav kirjoitti:Hyvä juttu jos ballastit kehittyy!! Liekkö hinta "kehittyny" kans? Aivan järettömiä summia ei kehtaa kuitenkaan investoida. Kyllä kunnon näkemiseen pitäs riittää 150-200€/keula.
Passat 3C:n keulassa kilven alustelineellä NBB alpha 225 DR ref20 + 35w 4300K xenon sarjalla.
Kuvan ottohetkellä nopeutta 100km/h. Heijastimien väli n.50m.
Lisärit 155€ posteineen + 35w xenonsarja ebay:stä 35€.
Noissa lisäreissä sekin hyvä puoli että xenoneilla tosiaan ref 20 niin lailliset melkein minkä tahansa auton keulassa.

Kuva valaistuksesta

Re: Pitkistä/lisäpitkistä

Lähetetty: 22.12.2013 11:54
Kirjoittaja tomppav
ihan mielenkiinnosta nuita xenoneita kohtaan... mm. Ocussa, vaikka olikin canbus väyläsiin tarkotettu Cobran sarja, niin esim radio otti älyttömästi häiriötä pitkien ollessa päällä. Vaikka ei kait pitäisi ottaa. Onko samaa havaintoa ollut?

Re: Pitkistä/lisäpitkistä

Lähetetty: 23.12.2013 9:40
Kirjoittaja kotka
tomppav kirjoitti:ihan mielenkiinnosta nuita xenoneita kohtaan... mm. Ocussa, vaikka olikin canbus väyläsiin tarkotettu Cobran sarja, niin esim radio otti älyttömästi häiriötä pitkien ollessa päällä. Vaikka ei kait pitäisi ottaa. Onko samaa havaintoa ollut?
Älyttömiä häiriöitä ei pitäisi ilmetä ballastimista. Mutta jos kunnollisista asennuksista ja maasta johtuen noita häiriöitä syntyy, niin vika löytyy yleensä ballastimesta ja kannattaa ottaa yhteyttä myyjään. Jotkut merkit ovat aika vikaherkkiä ja vika aiheutuu ballastimen virransyötöstä. Kun sellaisen häiriöttömän merkin löytää, niin kannattaa pysyä siinä.
Toki antennivahvistin voi vahvistaa häiriötäkin.

Ehkä erillisellä häiriönpoistajalla tai johtojen sijoituksella voi jotain yrittää tehdä, mutta ei paljon.
Minulla on paikoillaan 2 sarjaa, eikä häiriöitä kuulu. Toinen Can-bus setti ja toinen normaali.

Re: Pitkistä/lisäpitkistä

Lähetetty: 8.1.2014 10:47
Kirjoittaja Ari-Matti Aho
Onko jo kokemuksia LED-lisävaloista? Esim. http://www.fixten.fi/index.php?page=lazer" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Pitkistä/lisäpitkistä

Lähetetty: 8.1.2014 12:45
Kirjoittaja Tero Paalanen
^Itte en lähtis kyllä ko. linkin lamppuja ostamaan, sen verran huonolle vaikuttaa toi valonmäärä hintaan nähden.