Valosäädökset suomessa

Kaikki yleinen jutustelu
Avatar
Mehtäkonekuski
Viestit: 434
Liittynyt: 3.5.2014 12:56
Paikkakunta: Orimattila

Valosäädökset suomessa

Viesti Kirjoittaja Mehtäkonekuski »

On tää suomi kyllä ihme maa perkule... Hieman ihmetyttää että minkä takia pitkillä valoilla pitää olla tietty referenssi luku että on lailliset.

Sitten myöskin tämä että ei saa olla pitkillä jälkiasennettua xenon sarjaa vaikka pitkiä valoja käytetään vain silloin kun ketään ei ole näkyvissä...

Noh... itselläni on lyhyillä 35w 6000k xenon sarja ja valot on säädetty kohilleen. Ja projektiolinssi estää aika hyvin tuon hajavalon muodostumisen vastaantuleville.

Viikonloppuna laitan pitkille myöskin sarjan kiinni kun nykyiset polttimot ei näytä mihinkään ja hinta on xenoneille sama kuin h7 halogeeneille...

Mitä mieltä muut ovat näistä säädöksistä?
BMW 520D E60 -09
ex.Skoda Octavia RS 2.0TSI -10
ex.Volkswagen Passat 3BG 1.9TDI -02
Avatar
Mika Viinikka
Viestit: 1119
Liittynyt: 13.11.2003 7:49
Paikkakunta: Helsinki

Re: Valosäädökset suomessa

Viesti Kirjoittaja Mika Viinikka »

Juu olen sitä mieltä, että hanurista on säädökset!
Kun valot on säädetty oikein, niin pimeillä osuuksillahan parempi valoteho tuo turvaa eikä oikein säädetyt jälkiasenteiset xenonit häikäise vastaantulijaa. Ennemmin pitäisi lain määrätä takavalot palamaan aina!
Oma kokemus vastaantulijoista on kylläkin, että pitkät vaihdetaan pois silloin kun jo häikäisee! Sas-Tre väli siis on aika mäkistä ja itse osaan katsoa valoista kuinka lähellä on vastaantulija ja laitan lyhyille, mutta useimmat vastaantulijat vaihtaa sitten, kun jo häikäisee!
Volvo V70 ex.Passat variant 2.0tdi(BMP) dsg -07–>nettiautossa id. 9457807
Avatar
muppis
Viestit: 953
Liittynyt: 13.8.2010 13:44
Paikkakunta: Huittinen - Akaa - Tampere
Viesti:

Re: Valosäädökset suomessa

Viesti Kirjoittaja muppis »

Joo, ei Sas-Tre -välillä juuri viitti pitkiä räpsytellä. Nyt on huomannut sen ilmiön, että vastaan tuleva porukka luulee minun ajavan pitkillä eivätkä vaihda ollenkaan lyhkäsille. Jumalaut, joku vaihtanut Passatista lyhyet paremmiksi? :lol:
Kerran on menny siihen pisteeseen, että lisäpitkät on menny päälle ennen kuin on vastaantulija uskonut, että mulla oli jo lyhyet.
VCDS, OBD 11
ID.4 150 kW EBJC Pro 1st MAX -21
T5 GP Caravelle 2.0 TDI Bluemotion 103 kW CCHA Comfortline -14
Gofl Plus 1.6 84 kW BLF -05
Ex:
B8/3G5 GTE 1.4 TSI 115 kW CUKC -18
B6/3C5 2.0 TDI 103 kW CBAB Comfortline -10
B5.5/3BG 1.9 TDI 74 kW AVB -01
Avatar
muppis
Viestit: 953
Liittynyt: 13.8.2010 13:44
Paikkakunta: Huittinen - Akaa - Tampere
Viesti:

Re: Valosäädökset suomessa

Viesti Kirjoittaja muppis »

Ja itse asiasta...
En ole jälkiasennus-ksenoneja kokenut lähi- tai pitkillä valoilla. Onko se valokuvion laajuus sama kuin halogeeneillä vai loppuuko aikaisemmin, kun vastaanväittäjät väittää?
Vai mihin tämä väite perustuu, että ksenonien tekemän valokuvion reuna on liian tarkka ja siksi huonompi kuin halogeenien tuottama hajavalo. Äkkiväärältään tuntuu, että valokuvion muoto (ja hajavalo) tulee umpioista eikä polttimosta?
VCDS, OBD 11
ID.4 150 kW EBJC Pro 1st MAX -21
T5 GP Caravelle 2.0 TDI Bluemotion 103 kW CCHA Comfortline -14
Gofl Plus 1.6 84 kW BLF -05
Ex:
B8/3G5 GTE 1.4 TSI 115 kW CUKC -18
B6/3C5 2.0 TDI 103 kW CBAB Comfortline -10
B5.5/3BG 1.9 TDI 74 kW AVB -01
Avatar
Mehtäkonekuski
Viestit: 434
Liittynyt: 3.5.2014 12:56
Paikkakunta: Orimattila

Re: Valosäädökset suomessa

Viesti Kirjoittaja Mehtäkonekuski »

Itse huomasin ainakin kun sain valot säädettyä halogeenien kanssa ja kävin ajaan yhden illan motarilla niin tien yläpuolella olevat kyltit eivät heijastanut niin hyvin. Xenonit laitettuani samaiset kyltit heijastivat todella hyvin ja selvästi.

Jos sulla on vaan valot säädetty liian ylös ja ne häikäsee vastaantulijoita? Minulle eivät ole koskaan kukaan väläyttäneet pitkiä :)

Niin ja kyllä se valokuvio pysyy suht. samana koska 3BG passateissa on projektio linssi lyhyillä.

Verrataan vaikka sitten pitkiä valoja. Halogeeneillä sain varmaan 150-200 metriä valaistua tietä eteeni. Xenoneilla saan 500 metriä helposti.
BMW 520D E60 -09
ex.Skoda Octavia RS 2.0TSI -10
ex.Volkswagen Passat 3BG 1.9TDI -02
Avatar
muppis
Viestit: 953
Liittynyt: 13.8.2010 13:44
Paikkakunta: Huittinen - Akaa - Tampere
Viesti:

Re: Valosäädökset suomessa

Viesti Kirjoittaja muppis »

Eilen oli konttorisetä sitä mieltä, että hyvät on. :shock:

Entä niissä umpioissa, joissa ei ole projektiota, kuten juurikin 3BG pitkät?
VCDS, OBD 11
ID.4 150 kW EBJC Pro 1st MAX -21
T5 GP Caravelle 2.0 TDI Bluemotion 103 kW CCHA Comfortline -14
Gofl Plus 1.6 84 kW BLF -05
Ex:
B8/3G5 GTE 1.4 TSI 115 kW CUKC -18
B6/3C5 2.0 TDI 103 kW CBAB Comfortline -10
B5.5/3BG 1.9 TDI 74 kW AVB -01
Avatar
Mehtäkonekuski
Viestit: 434
Liittynyt: 3.5.2014 12:56
Paikkakunta: Orimattila

Re: Valosäädökset suomessa

Viesti Kirjoittaja Mehtäkonekuski »

Teoriassa heijastinumpiossa valokuvion ei pitäis muuttua. Käytännöstä en tiedä muutakuin sen että ne amis pellet vanhoine autoineen missä on heijastinumpiossa xenonit jotka heijastaa aivan älyttömästi hajavaloa ylöspäin.

Noille umpioille myydään myöskin semmosia xenon sarjoja missä on polttimon päällä semmoinen metallinen heijastaja joka heijastaa valoa alaspäin ja näin ollen ei pitäisi olla niin hirveästi hajavaloa ylöspäin. Ei kokemusta näistä polttimoista niin en tiedä.

Jos haluat kokeilla niin suosittelen vaikka ekoiksi muutossarjoiksi Ollo 35w 6000k xenoneita. Niitä saa http://www.elekma.com/muutossarjat" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW 520D E60 -09
ex.Skoda Octavia RS 2.0TSI -10
ex.Volkswagen Passat 3BG 1.9TDI -02
Viestiketju Lukittu