Page 2 of 2

Re: Lisävaloista

Posted: 14.11.2016 13:56
by sahti
sahti wrote:
sahti wrote:hella comet ff 200
Perhana, yllämainitusta lisäpitkästä toisen umpion lasi reunasta reunaan halki. Saakohan noihin uutta lasia mistään tai haittaako katsastuksessa jos halki?
Ei Bilteman sarjaa ole vielä tullut hankittua, satuin löytämään myynnissä olleen ehjän hellan valon ja tuli se vaihdettua hajonneen tilalle. Laitoin samalla 100w polttimot noihin lisäreihin ja valotehoa tuli kivasti lisää mutta ilmeisesti laturi ei pysy vauhdissa mukana :lol: 2h ajon jälkeen, melkein kokoajan pitkät päällä (paitsi kun joku tuli vastaan) ja huoltsikalla pysähdys -> pari kertaa kokeilin startata eikä edes yrittänyt käyntiin. Lopulta kuitenkin lähti, onneksi.

Taitaa jäädä yhden päivän kokeiluksi nuo 100w polttimot ja pistän osramin 55w night breakerit tilalle. 100w polttimot oli puuilosta jotain 2e/kpl eli jotain kiinahuttua.

Re: Lisävaloista

Posted: 14.11.2016 14:53
by kotka
Harvoin noista kiinanrihveleistä saa ihan kaikkea irti, saati jos se johtopuoli on jotain ohutta paukkulankaa. Kunnon releillä, maajohdoilla ja virransyötöllä jotain eroa verrattuna normipolttimoon, mutta harvoin on hyötyä.
Oikean hyödyn saa kunnollisilla polttimoilla, hyvillä sähköillä ja oikealla suuntauksella.
Mutta mielestäni akussa tai laturissa on vika jos ei kestä ajamista 100w:n polttimoin lisävaloissa. (tai maadoituksissa)

Re: Lisävaloista

Posted: 15.11.2016 9:36
by sahti
Akku pitäisi olla hyvä, pari vuotta sitten uusittu (kevät 2013). Laturista ei hajua onko uusittu, laturin hihnasta on huoltokirjassa maininta 212tkm kohdalla, nyt mittarissa 386tkm.

2x 55w lisävaloilla oli syöttöjohtona 1,5mm2 releelle ja molemmista valoista omat maajohdot 1,5mm2:llä myös. Kun laitoin 100w polttimot niin syöttö tuli vaihdettua paksumpaan (joku 4-6mm2) johtoon. Voihan se olla että nuo 2x 1,5mm2 ei riitä valojen maajohdoiksi jos polttimoina 100w mutta 55w polttimoilla 3 vuotta toiminut hyvin :D. Maajohdot jos vaihtelis vielä 4mm2 paksuiseen ja tosiaan ne 100w polttimot vaihdan pois.

Re: Lisävaloista

Posted: 15.11.2016 10:40
by Tero Paalanen
Ei nyt ole kyse lamppujen maadoituksesta, vaan korin/moottorin maadoituksesta sekä myös virtapuolen johdoista/liitoksissa.
Jossakin tosiaan pahasti vikaa jos 110w vaihtaminen 200wattiin saa lataustehon kyykkäämään.
Virran kulutus ei kuitenkaa kasva kuin 7-8A tuolla muutoksella.

Passatissa kuitenki taitaa olla 110A laturi.
Itte ajelin aikonaan kolmosgolffilla jossa palo keulalla 620w edestä valoja ja lisäks rokit tais syödä virtaa jonnin verran. Ikinä ei ollut ongelmaa virran riittävyyden kanssa 90A laturilla.

Re: Lisävaloista

Posted: 16.11.2016 10:03
by kotka
Tarkoitin akun, moottorin, vaihdelaatikon yms maadoituksia, en pelkästään valojen maadoituksia. Se latausjännite kertoo jotain. Samoin kertoo akun lepojännite, mutta sitä enempi starttauksen aikainen purkujännite.
Tässä on nyt tullut "muutamia" akkuja paukuteltua hereille, niin paljon löytyy "yllätyksiä" ihan uuden oloisistakin akuista. Eli kannattaa myös sitä akkua tutkailla.
Yksi esimerkki ihan uuden näköinen Optiman YellowTop (55Ah), jonka lepojänöt seisonnan jälkeen oli luokkaa 12,4V. Kevyellä (noin 60A:n) kuormalla jännite tipahti samantien sinne 8,2 Voltin luokkaan, eli ei antanut virtaa ulos.
(No, "kiukuttelulla" se rupeaa jo nyt kestämään reilua 200A:n kuormitusta, jolloin jänöt tipahtelee 10,6V paikkeille (ja pysyykin siellä tovin))

Re: Lisävaloista

Posted: 16.11.2016 10:42
by sahti
Vähän oudolta tuntuu koko episodi mutta sopivasti tuli pieni käynnistysongelma 100w polttimoiden vaihdon jälkeen. Pitää testailla laturin ja akun kunto nyt ainakin alkuun ja ne maadoitukset. Akku on minulla Exiden 80Ah ja eikös passatin laturi pitäis olla 120A ?

Re: Lisävaloista

Posted: 17.11.2016 10:38
by sahti
sahti wrote:Vähän oudolta tuntuu koko episodi mutta sopivasti tuli pieni käynnistysongelma 100w polttimoiden vaihdon jälkeen. Pitää testailla laturin ja akun kunto nyt ainakin alkuun ja ne maadoitukset. Akku on minulla Exiden 80Ah ja eikös passatin laturi pitäis olla 120A ?
Noniin eipä tuolla ole mitään tekemistä noiden 100w polttimoiden kanssa, oireet vaan nyt sattui heti tulemaan ilmi polttimoiden vaihdon jälkeen. Pitkiä ei ole käytetty ja nyt ei aamulla lähtenyt passatti käyntiin. Sunnuntain käynnistysongelmien jälkeen ajeltu noin 500km.

Virtaa tuntuu riittävän, mutta ei edes yritä startata. Jos akku olisi tyhjä niin mittariston valot luulisi himmenevän. Rele naksahtaa. Startti varmaankin pimeenä, tai virtalukon pohja. Vitutuskäyrä alkaa kasvaa tän auton kanssa :P

Re: Lisävaloista

Posted: 17.11.2016 18:29
by Jultsu
riippuu siitä minkälainen mittaristo. Itsekin tuskailin paskan akun kanssa hetken aikaa, virtalukosta kun käänsi avainta niin täysFISsillinen näyttö kyllä selkeästi himmeni mutta hehkujen hehkutettua se kirkastui taas. Jännite tässä tapauksessa siis about 11v lepo -> 9v kuormitus -> 11v lepo. Jos ei fissinäyttöä niin ei sitä himmenemistä mistään merkkivaloista huomaa.

Re: Lisävaloista

Posted: 17.11.2016 20:17
by sahti
Ainakin keväällä 2013 kun akku oli sökö niin mittaristo "väreili" ja kuului surinaa. Toki voihan se silti olla akussa en sitä sano.

Iltapäivällä kävin kokeilemassa käyntiin niin ekalla startilla ei mitään mutta toisella kun 5sec oli ollut pohjassa yhtäkkiä lähtikin käyntiin. Siis 5ec aikana ei yrittänytkään tai mitään kuulunut mutta sitten ykskaks päättikin käynnistyä. Ajoinpa sen suoraan yhden korjaamon pihaan.

Re: Lisävaloista

Posted: 25.11.2016 19:23
by -Mikk0-
Kysytäämpäs tässä nyt samalla.

Onko kokemuksia jo noista LED lisäreistä? Passatin keulalle semmoset olis mielessä laittaa.
Laittaako pyöreet vai paneelit?
Mitään isoa en haluis mutta pidemmälle haluisi nähdä.

WALONIA NIGHTGLOW 5" olis yks vaihtoehto.

Niin ja miten noihin saa herätteet omilta pitkiltä, autossa on BI Xenonit.

Re: Lisävaloista

Posted: 6.12.2016 11:53
by Barabbas
Juuri laitoin omaani (Passat 3BG) ledivalopaneelin w-light typhoon 590. Toimi muutaman päivän ja sen jälkeen tuli niin paljon häiriötä radioon että pimeni vaikka testasin lamppua suoraan toisella akulla ilman omia johtoja. Sekosi radio myös kaverin autosta kun laitoin valon päälle. Sain kuitenki sovittua myyjä liikkeen kautta (jussinmäki.net) että vaihdetaan lamput erilaisiin. Tilalle tuli Walonia nightglow 7" otin noihin vielä kiveniskusuojat kaveriksi. Hyvin on valoa ja radio ei sekoa kun laittaa valot päälle. Hoitivat hyvin koko kaupankäynnin 5/5.

Kannattaa muuten katsella tuolta jussinmäki.net lisävalotestistä minkälaisen lampun haluaa. Aika kattava testi lediä ja muutama xenon vaihtoehto.

Re: Lisävaloista

Posted: 20.12.2016 13:25
by teesel
Olisko kenelläkään tietoa minkä värinen johto tai millä numerolla löytyy lampun liittimestä pitkien ohjaus. Kyse siis VW Passat B7 Bi-xenoilla varustettu. Pitäisi saada heräte lisäpitkien releelle.

Re: Lisävaloista

Posted: 20.12.2016 15:14
by kotka
Minä olen jo useampaan kertaan yrittänyt saada selvyyttä noiden ledivalojen valotehosta verrattuna xenoneihin, mutta en ole onnistunut. Mikään varsinainen valotestikään ei tätä tue. Jussimäen valotestissä oli pari xenonia, taisivat olla kovakin vastus ledille?
Se varsinainen valoteho / euro olisi kiva mittari. Ei viitsisi "huvikseen" laittaa jotain 300-800 euroa todetakseen ettei hyötynyt mitään.
Pienellä askartelulla noin 160 eurolla saa jo aika hyvät lisäpitkät (9" lisävalot ja 55w xenonsetti sisään)(+ tietysti johdot, releet, tuet yms perus asennukseen tarvitsee)

Re: Lisävaloista

Posted: 20.12.2016 22:50
by Musti
teesel wrote:Olisko kenelläkään tietoa minkä värinen johto tai millä numerolla löytyy lampun liittimestä pitkien ohjaus. Kyse siis VW Passat B7 Bi-xenoilla varustettu. Pitäisi saada heräte lisäpitkien releelle.
Helpommalla pääset ku tilaat esim. erikoistekniikka.fi:stä valmiin johtosarjan. ei maksanu banaaneita... Näin omassa B7:ssa on ja toimii ainakin varmasti.

Re: Lisävaloista

Posted: 21.12.2016 7:14
by teesel
Musti wrote:
teesel wrote:Olisko kenelläkään tietoa minkä värinen johto tai millä numerolla löytyy lampun liittimestä pitkien ohjaus. Kyse siis VW Passat B7 Bi-xenoilla varustettu. Pitäisi saada heräte lisäpitkien releelle.
Helpommalla pääset ku tilaat esim. erikoistekniikka.fi:stä valmiin johtosarjan. ei maksanu banaaneita... Näin omassa B7:ssa on ja toimii ainakin varmasti.
Tarkoitatko tuollaista Can-väyläohjattua johtosarjaa?
Jos näin, niin tarviihan sekin herätteen. Mistä se otetaan?

Re: Lisävaloista

Posted: 21.12.2016 7:20
by Musti
teesel wrote:
Musti wrote:
teesel wrote:Olisko kenelläkään tietoa minkä värinen johto tai millä numerolla löytyy lampun liittimestä pitkien ohjaus. Kyse siis VW Passat B7 Bi-xenoilla varustettu. Pitäisi saada heräte lisäpitkien releelle.
Helpommalla pääset ku tilaat esim. erikoistekniikka.fi:stä valmiin johtosarjan. ei maksanu banaaneita... Näin omassa B7:ssa on ja toimii ainakin varmasti.
Tarkoitatko tuollaista Can-väyläohjattua johtosarjaa?
Jos näin, niin tarviihan sekin herätteen. Mistä se otetaan?
Täytyypä kurkistella pellin alle mistä on otettu... Sellainen pikku purkki siellä akun kupeessa on kiinni.

Re: Lisävaloista

Posted: 21.12.2016 9:22
by Killer
teesel wrote:Olisko kenelläkään tietoa minkä värinen johto tai millä numerolla löytyy lampun liittimestä pitkien ohjaus. Kyse siis VW Passat B7 Bi-xenoilla varustettu. Pitäisi saada heräte lisäpitkien releelle.
Meillä oli tuollainen can-väylä releboxi ja heräte otettu vihreästä johdosta numero:11. Samassa rivissä 2kpl ruskeaa paksumpaa johtoa. Kiinnitysklipsin vastakkaisella puolella.

Kuvatus aiheesta

Re: Lisävaloista

Posted: 30.12.2016 17:12
by teesel
Killer wrote: Meillä oli tuollainen can-väylä releboxi ja heräte otettu vihreästä johdosta numero:11. Samassa rivissä 2kpl ruskeaa paksumpaa johtoa. Kiinnitysklipsin vastakkaisella puolella.

Kuvatus aiheesta
Kiitos Killerille avusta. Juurikin kyseinen nasta oli oikea. Siitä vedin herätteen diodilla suojatulle releelle. Ei tule ylimääräisiä vikavaloja.

Kuvatus

Image

Re: Lisävaloista

Posted: 31.12.2016 9:51
by Killer
Ollos hyvä!
Piti itellä ottaa kuva tuosta kun ajattelin laittaa toisen B7:n tuon mennessä lunastukseen ja siihen itse laittaa releen, mutta toisin kävi.