Passat 3C 4motion, variant, moottoriongelma?

Kaikki yleinen jutustelu
kotka
Viestit: 1246
Liittynyt: 26.3.2007 21:50
Paikkakunta: Kuopio

Passat 3C 4motion, variant, moottoriongelma?

Viesti Kirjoittaja kotka »

Otetaanko veikkaus että mitä paikallinen Laakkonen löytää korjattavaksi autosta?
Auto Passat 3C, 2006 4motion, moottori BMP, ajettu noin 325 tkm.
Vikakuvaelma:
Kesken ajon auto alkoi "täristämään" kuin vanteesta olisi irronnut osa lumista irti. Kuski luuli että kardaanin "tasapaino/vakauttaja, (mikä kiekko oikeasti lienekään) lähti irti.
Kotvasen päästä meno hyytyi ja kone tuntui tehottomalta, kierroksia ei oikein löytynyt. Vikavaloja tai mitään herjaa ei mittaristoon tullut. Sammuttaminen ja uudelleenkäynnistys ei vaikuttanut mitään.
Tyhjäkäyntiääni oli "rykivää" ja ehkäpä pyöri 3 pytyllä. Matkaa jatkettu kuitenkin pihaan ilman vikavaloja, mutta tehottomana.
Käyntiin lähtee normaalisti, mutta pakoputkesta tulee harmaata savua ja diesel/öljytippoja. Pyörii "rykien" kuin joku pytty olisi pois pelistä.
Vikamuistissa ei ole vikoja, eikä mikään varoitusvalo pala. Jakohihna on joku aika sitten vaihdettu, ajettu sen jälkeen noin 15 tkm.
Autolle on varattu aika huoltoon, korjausarviossa on vaikka mitä ja hinta-arvio sen mukainen.
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
Jultsu
Viestit: 1273
Liittynyt: 3.6.2013 10:09
Paikkakunta: Tarnów, Puola

Re: Passat 3C 4motion, variant, moottoriongelma?

Viesti Kirjoittaja Jultsu »

Millaisissa oloissa olet ajellut? Etelän plussassa vai pohjoisen talvessa? Olikos näissä niitä huohottimien jäätymisongelmia? Tandemeita ainakin on mennyt, mutta ei ihan tuollaisia oireita kai siitä pitäis seurata.
Avatar
Pia
VCF Member
Viestit: 2910
Liittynyt: 2.8.2006 20:19
Paikkakunta: Kauhava

Re: Passat 3C 4motion, variant, moottoriongelma?

Viesti Kirjoittaja Pia »

Suutin rikki tai suuttimien johtosarja? Mutta sen ny luulis vikakoodin jättävän.
Uncle Hank Fan Club

VinkuWaunu -06 1.9 TDI Trendline BKC Mikä viheltäen tulee, se vinkuen menee.
kotka
Viestit: 1246
Liittynyt: 26.3.2007 21:50
Paikkakunta: Kuopio

Re: Passat 3C 4motion, variant, moottoriongelma?

Viesti Kirjoittaja kotka »

Autolla on ajettu keskisuomessa, sekä kovilla pakkasilla että näillä lauhoilla keleillä.
Yhdensuuntainen ajomatka noin 90 km. Vika pukkasi päälle kesken matkan noin 60 km ajon jälkeen, kun oli lähdetty liikenteeseen. Sää nollan tietämillä.
Jäätymistä mietittiin itsekin, koska työkaverin uusi Audi A6 jätti tienposkeen välijäähyn kuurottumisen ja sulamisen vuoksi. Auton sulaminen ei kuitenkaan vaikuttanut mitenkään.
Suuttimia ja johtosarjaa itsekin epäilen, mutta joidenkin tietojen mukaan auto ei käynnistyisi ollenkaan jonkun suuttimen ollessa pimeä. Mutta vcds:llä pääsee jokaisen suuttimen arvoihin käsiksi, eli ne ainakin järjestelmästä löytyy.
Moottorin pienellä purkamisella johtosarjaan ei päässyt käsiksi eikä edes suutintyyppejä nähty, eikä merkkiliike osannut sanoa auton tiedoilla mitään. Kuulemma kaksi vaihtoehtoa suuttimille on, ja vasta purun jälkeen kuulemma saavat tilattua oikeat.
Auto menee joka tapauksessa merkkiliikkeeseen, koska itse ollaan peukalo keskellä kämmentä ja auto on joka tapauksessa saatava käyttöön. Merkkiliikkeen epäilty korjausarvio on vain sen mukainen että tässähän alkaa kallistua jo kokonaisen varaosa-auton ostamisen puolelle.
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
Jultsu
Viestit: 1273
Liittynyt: 3.6.2013 10:09
Paikkakunta: Tarnów, Puola

Re: Passat 3C 4motion, variant, moottoriongelma?

Viesti Kirjoittaja Jultsu »

Ihan vihoviimeinen temppuhan se merkkarilla korjaus on tän ikäisiin. Melkein suosittelen ostamaan nettiautosta jonkun 300e prutkun ja ajeleen sillä pari kuukautta sillä aikaa kun tuon passatin saa halvalla ja hitaasti tsekattua jossain Kallen korjaamolla.
kotka
Viestit: 1246
Liittynyt: 26.3.2007 21:50
Paikkakunta: Kuopio

Re: Passat 3C 4motion, variant, moottoriongelma?

Viesti Kirjoittaja kotka »

No, alla on "laina-auto" jolla matka jatkuu, mutta auto on silti korjattava. Itse asiassa tuo laina-auto ja mahdollinen lomautus töistä ovat eräät vaihtoehdot. Myös se "leimaa vaille oleva" väyrys-mese on kaivettu esiin lumesta..
Muutama paikallinen paja ei ottanut työn alle, koska purkaminen on kuulemma melko mielenkiintoinen tapaus.
Kustannuksia lisää myös se, että kaikki laittavat jakopään hilut uusiksi eivätkä kasaa vanhoilla osilla. Haynesin korjausmanuaalikin on selauksen alla, mutta sieltäkin löytyy pari erilaista korjaustapaa. Tässä vaiheessa tuo itseremontointi on poissuljettu vaihtoehto (ainakin vielä).
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Re: Passat 3C 4motion, variant, moottoriongelma?

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

kotka kirjoitti:Kustannuksia lisää myös se, että kaikki laittavat jakopään hilut uusiksi eivätkä kasaa vanhoilla osilla.
No ihan varmasti kasaavat vanhoilla hiluilla, jos niin käsket. 15tkm ajettua jakopäätä on aivan turha uusia. Sinä sen homman maksat ja myös saat päättää mitä "ylimääräistä" siinä tehdään. Onko autoa yhtään tutkittu vielä? Paitsi että vikamuisti puhdas?

BMP -koneessa jos suutin menee oikosulkuun, niin silloin muutkaan suuttimet ei toimi. Mut jos siihen tulee mikä tahansa muu vika niin se ei vaikuta muihin suuttimiin.

Ite kattoisin suuttimien korjausarvot ensimmäisenä. Muita asioita mitä vois tsekata on se jakopää ja ahdin. Sieltä voi olla vaikka turbon akseli poikki, kaikki on mahdollista. Yks vaihtoehto on vesipuristus, mikäli ahtoputkiin on kertynyt kondenssivettä. Asioita poissulkemalla vika selviää kyllä.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
kotka
Viestit: 1246
Liittynyt: 26.3.2007 21:50
Paikkakunta: Kuopio

Re: Passat 3C 4motion, variant, moottoriongelma?

Viesti Kirjoittaja kotka »

Pasi Häkli kirjoitti:
kotka kirjoitti:Kustannuksia lisää myös se, että kaikki laittavat jakopään hilut uusiksi eivätkä kasaa vanhoilla osilla.
No ihan varmasti kasaavat vanhoilla hiluilla, jos niin käsket. Sinä sen homman maksat ja myös saat päättää mitä "ylimääräistä" siinä tehdään. Onko autoa yhtään tutkittu vielä? Paitsi että vikamuisti puhdas?

BMP -koneessa jos suutin menee oikosulkuun, niin silloin muutkaan suuttimet ei toimi. Mut jos siihen tulee mikä tahansa muu vika niin se ei vaikuta muihin suuttimiin.
Autoa ei ole itse sen enempää purettu, muuta kuin katsottu vedet, öljyt ja mahdolliset vuodot. Koneen päällystä hiukan aukaistiin, mutta sitten olisi pitänyt jo lähteä purkamaan hihnaa pois edestä.
Ja viat luettu, joita ei ollut.
Ainakin jokunen suutin toimii,sillä auto käynnistyy ja pyörii (jos olisi vanha bensa-auto, niin sanoisi että ainakin yksi tulppa on pois pelistä ja toisen pudottaa kun antaa kierroksia)

Auto on käynyt eri paikassa hihnan vaihdossa kuin se mihin nyt on menossa. (sama paikka ei "mielellään" ottanut tutkittavaksi, sen mukaan hinnoittelivat)
Ja se mihin nyt on menossa ei kuulemani mukaan kasaa vanhoilla osilla, tai sitten oli joku takuumainintalauseke tms. Siksi tulee uutta senkin osalta.

Minulle aivan sama mitä vikaa löytyy ja paljonko maksaa, koska en itse ole mitenkään liittyväinen kustannuksiin. Mutta kun papereita lukee ja asioita kuuntelee, niin mieleen välillä juolahtaa että näinköhän vanhempaa naisihmistä vedätetään.
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
kotka
Viestit: 1246
Liittynyt: 26.3.2007 21:50
Paikkakunta: Kuopio

Re: Passat 3C 4motion, variant, moottoriongelma?

Viesti Kirjoittaja kotka »

Auto on pajalla, ajamalla toimitettu.
Suurempi diagnoosi kun tutkimus on tehty. Vastaava huoltomies kuunteli auton pikaisesti ja epäili kahta mahdollista vikaa.
Suuttimissa tai johtosarjassa ei voi vikaa olla, koska auto ei joko käynnistyisi ollenkaan tai ilmoittaisi vikaa.
Epäilyinä on joko kannen tiiviste, joka sotkisi käynnin. Vika, jota oikeastaan toivotaan.
Tai vikaepäily olisi katkennut kiertokanki, joka ei olisi yhtään harvinainen vika. Itseasiassa hallissa oli yksi vekotin odottamassa ko vian takia korjauspäätöstä. Tätä vikaa ei toivota yhtään, sillä se melko varmasti tarkoittaa sitä että auto ajetaan pihaan. Ja sieltä se päätyy joko varaosiksi purkuun tai odottamaan varaosamoottoria joskus.

Ja edittiä:
Yksi suutin "pompannut" pois paikoiltaan hajoten ja samalla hajottanut kiinnityspaikan. Lisäksi mennyt nokka-akseli ja nokka-akselin keinu ja keinun peti pettänyt. Venttiilit kuitenkin ehjät. Tarvittavat osat tilattu ja toiveissa olisi saada homma kuntoon 5 työpäivän sisään. Kustannusarviona 2600e. Arvioon vaikuttaa se, että mikä suutin löytyy.

Tuo nokka-akselin vaurioituminen noin ei kuulemma ole mitenkään yleinen vaihtoehto.
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
Jultsu
Viestit: 1273
Liittynyt: 3.6.2013 10:09
Paikkakunta: Tarnów, Puola

Re: Passat 3C 4motion, variant, moottoriongelma?

Viesti Kirjoittaja Jultsu »

Kuulostaa aika jännälle. Saisko kuvia tuosta täystuhosta?
kotka
Viestit: 1246
Liittynyt: 26.3.2007 21:50
Paikkakunta: Kuopio

Re: Passat 3C 4motion, variant, moottoriongelma?

Viesti Kirjoittaja kotka »

Jultsu kirjoitti:Kuulostaa aika jännälle. Saisko kuvia tuosta täystuhosta?
Autohan on siis merkkihuollossa, joten niistä kuvien saamisesta en tiedä että ottavatko niitä miten. Puheessa oli että vaurioituneet osat jäisivät näkyville, mutta liike haluaa tutkia ne tarkemmin että onko jossain osassa jotain valmistus- tai kulumisvikaa ja samalla selvittää mahdollista syytä.
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
kotka
Viestit: 1246
Liittynyt: 26.3.2007 21:50
Paikkakunta: Kuopio

Re: Passat 3C 4motion, variant, moottoriongelma?

Viesti Kirjoittaja kotka »

Auto kunnossa ja noudettu pois.
Revohkasta selvisi rahalla, jota meni lähes auton arvon verran.
Vaihtui suutin, nokka-akseli, keinuvipu. Lisäksi vesipumppu, kiristin ja jakohihna. Ja joutuipa sieltä korjaamaan suuttimen petiä ja nokka-akselin petiä.

Moottoriin tekivät tarkistuksen että kaikki pitäisi olla muuten kunnossa. 2 vuoden takuu myönnetty, eli kaipa se nyt kestää.
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
Viestiketju Lukittu