Uusi Variant-jäsen, Vanha Kettu

Kaikki yleinen jutustelu
PatarautaE34
Viestit: 3
Liittynyt: 3.9.2016 22:02

Uusi Variant-jäsen, Vanha Kettu

Viesti Kirjoittaja PatarautaE34 »

Terve ja kiitos ryhmään pääsystä.
Perheeseemme ei tullut lapsilisäystä, vaan nelisaappainen pikkuinen Saksanseisoja Golf IV 1,6 Variant -03. Minulle merkkinä kokonaan uusi tuttavuus. Ostettiin tämä talon tarpeisiin vaimoni veljeltä Etelä-Karjalasta huokeaan hintaan. Auto on nähnyt teitä ja mantuja 312 000 kilometrin matkalta, käytetty pääosin pitkiin työmatka-ajoihin, hyvin pidetty ja huollettu koko elinkaaren ajan, viimeksi vaihdettu jakopää hilppeineen ja tehty kattava jarruremontti ja muutoinkin vaihdettu kuluvia osia. Tokihan autossa näkyy jo hiukan elon arpia. Ennestään on harrastekäyttis Baijerilainen ja vaimollani uudempi Opel Corsa. On kyllä aikalailla rakennettu eri filosofialla kuin Baijerin mosa, no mutta erothan piristää kivasti ja jotkin asiat toteutettu fiksummin. Tässä on 77kw/105hv 16-tappinen bensakone, tyypiltään varmaan BCB? Wolkkarin konetyypeistä ei mitään käsitystä. Kone tikuttaa nätisti ja vedot tallella.
Muutama kysymys:
- Miten tuo VIN-koodi luetaan, ts. käytetäänkö jokin määrä sarjan viimeisiä numeroita?
- Toimivaa sähköistä varaosaluetteloa hankala löytää, mutta täällähän olikin siihen toimiva linkki? BMW:llä on netissä esim. RealOEM ja BMWFans, jossa ETK/EPC.
- Ostetaanko varaosia Suomesta vai tilataanko paljonkin Saksasta? Tokihan riippuu itse osista, mitä ollaan ostamassa. Joskushan näitä kannattaa tilata samalla kertaa isompi nippu pienempiä palikoita.
- Onkohan autossa paperista varusteluetteloa olemassa joka olisi laitettu, esim takapenkin alle?
- Kannattaisikohan ostaa jokin OBD-testeri, ja minkälainen?
- Onko näissä jonkinlainen CAN-väyläinen sähköjärjestelmä? Itse pelannut vaan vanhoilla paarmoilla.
Näitä kyssäreitähän on varmaan pitkin foorumia, mutta koitin nyt kiteyttää samaan säikeeseen, joten aloittelijalle antakkee anteeks. :D
Jultsu
Viestit: 1273
Liittynyt: 3.6.2013 10:09
Paikkakunta: Tarnów, Puola

Re: Uusi Variant-jäsen, Vanha Kettu

Viesti Kirjoittaja Jultsu »

PatarautaE34 kirjoitti:Terve ja kiitos ryhmään pääsystä.
Perheeseemme ei tullut lapsilisäystä, vaan nelisaappainen pikkuinen Saksanseisoja Golf IV 1,6 Variant -03. Minulle merkkinä kokonaan uusi tuttavuus. Ostettiin tämä talon tarpeisiin vaimoni veljeltä Etelä-Karjalasta huokeaan hintaan. Auto on nähnyt teitä ja mantuja 312 000 kilometrin matkalta, käytetty pääosin pitkiin työmatka-ajoihin, hyvin pidetty ja huollettu koko elinkaaren ajan, viimeksi vaihdettu jakopää hilppeineen ja tehty kattava jarruremontti ja muutoinkin vaihdettu kuluvia osia. Tokihan autossa näkyy jo hiukan elon arpia. Ennestään on harrastekäyttis Baijerilainen ja vaimollani uudempi Opel Corsa. On kyllä aikalailla rakennettu eri filosofialla kuin Baijerin mosa, no mutta erothan piristää kivasti ja jotkin asiat toteutettu fiksummin. Tässä on 77kw/105hv 16-tappinen bensakone, tyypiltään varmaan BCB? Wolkkarin konetyypeistä ei mitään käsitystä. Kone tikuttaa nätisti ja vedot tallella.
Muutama kysymys:
- Miten tuo VIN-koodi luetaan, ts. käytetäänkö jokin määrä sarjan viimeisiä numeroita?
- Toimivaa sähköistä varaosaluetteloa hankala löytää, mutta täällähän olikin siihen toimiva linkki? BMW:llä on netissä esim. RealOEM ja BMWFans, jossa ETK/EPC.
- Ostetaanko varaosia Suomesta vai tilataanko paljonkin Saksasta? Tokihan riippuu itse osista, mitä ollaan ostamassa. Joskushan näitä kannattaa tilata samalla kertaa isompi nippu pienempiä palikoita.
- Onkohan autossa paperista varusteluetteloa olemassa joka olisi laitettu, esim takapenkin alle?
- Kannattaisikohan ostaa jokin OBD-testeri, ja minkälainen?
- Onko näissä jonkinlainen CAN-väyläinen sähköjärjestelmä? Itse pelannut vaan vanhoilla paarmoilla.
Näitä kyssäreitähän on varmaan pitkin foorumia, mutta koitin nyt kiteyttää samaan säikeeseen, joten aloittelijalle antakkee anteeks. :D
- VIN eli alustanumero löytyy vaikka bilteman rekisterinumerohaun kautta tai sitten moottoritilan tarrasta, ihan koko rimpsu eli alkaa VWV tai jotenkin noin.
- Varaosaluetteloita löytyy googlella "Online ETKA", tässä yksi: http://etka.cc" onclick="window.open(this.href);return false;
- Lähes aina ulkomailta, suomen tiskin hinta järkyttävä kaikissa osissa. Spareto, carparts-pros, topautoosat.
- Kattopahvin nurjalla puolella ja varapyöräkotelon kyljessä on varustelista PR-koodeista.
- Ebaystä VCDS kloonipiuha 20-30 eurolla ja sille oma windows xp läppäri jota ei päästetä ikinä nettiin.
- 2003 Golfissa jotkut auton moduulit juttelee keskenään can-väylää pisin, mutta diagnostiikka hoidetaan vanhaa k-linjaa käyttäen.
Viestiketju Lukittu