Vakuutuksesta kertakorvaus

Kaikki yleinen jutustelu
Jessuboss
Viestit: 2
Liittynyt: 22.1.2017 18:59

Vakuutuksesta kertakorvaus

Viesti Kirjoittaja Jessuboss »

Heippa!

Tossa marraskuun lopulla kävi onnettomuus, jossa mun volkkaria päin ajettiin. Asian selvittely vei poliisilta aikaa, koska vastapuoli ei suostunut myöntämään syyllisyyttään. Hänellä on vakuutukset If vakuutusyhtiössä ja sieltä soitettiin viime viikolla, että korvaus autoni korjaamisesta on vihdoin tehty.

Hain kertakorvausta, koska nimenomaan haluan korjata autoni itse, enkä viedä mihinkään korjaamolle makaamaan moneksi päiväksi. Ifissä ei kuitenkaan suostuttu kertakorvaukseen paitsi sillä ehdolla, että korjaan autoni tuttuni korjaamolla, maksan korjauksen ensin itse ja toimitan heille kuitin korjauksesta.

Saavatko he vaatia kertakorvauksesta kuittia? Olen nyt yrittänyt perehtyä asiaan ja monet autoalan ihmiset ovat sanoneet, että kertakorvauksesta ei kuittia saa vaatia, vaan rahat laitetaan asiakkaan tilille ja asiakas hoitaa sitten itse korjauksen. Tietääkö joku tästä enemmän? Mitä mieltä olette, toimiiko If oikein vai yritetäänkö mua huijata? :)
Basu
VCF Member
Viestit: 1458
Liittynyt: 20.10.2005 9:39
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Vakuutuksesta kertakorvaus

Viesti Kirjoittaja Basu »

Ainakin reilu kuukausi sitten tapahtuneessa kolarissa (itse syytön osapuoli), jossa IF oli saanut asian käsiteltyä, kysyivät että haluanko kertakorvauksen vai korjautanko autoni jossakin yrityksessä. En ottanut kertakorvausta tällä kertaa, mutta kyllä sekin vaihtoehto olisi ollut mahdollinen, ilman ihmeempää "vääntämistä".

Ei vaikuta kuvaamasi käytäntö kovin normaalilta, että itse maksat ensiksi korjauksen ja sen jälkeen maksavat sulle rahaa siitä kuitteja vastaan. Sanot vaikka niin, ettei sulla ole tuttua autokorjaajaa, vaan itse korjaat käytetyillä osilla. Ei se niille kuulu millä osilla / miten korjaat autosi, vai korjaatko ollenkaan.
VW Golf VI Comfortline Plus 1.2 TSI CBZB 2012 (käyttöauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
stepfari
Viestit: 25
Liittynyt: 8.12.2016 17:25

Re: Vakuutuksesta kertakorvaus

Viesti Kirjoittaja stepfari »

Nuo vakuutusyhtiöt osaa olla jänniä näissä korvausasioissa. Talvella 2010 sattui kotipuolessa tapaus, kun yhdessä kaarevassa rampissa ensin tuli audi hipoen autoni sivupeiliä ja seuraava auto tulikin suoraan etukulmaan. Koitin ehdottaa vastapuolen vakuutusyhtiölle, että antakaa korvaus mulle suoraan joko lunastaen autoni pois tai että korjaan itse. Ei kelvannut, vaan auto piti nimenomaan toimittaa kolarikorjauksia suorittavaan autokorjaamoon ja vastapuoli maksoi. No eihän siinä mitään, jouduin ottaan vapaapäivän töistä, että sain auton haettua korjaamosta ja sitten lähteä ajeleen kohti Etelä-Suomea.

Ja hauskintahan tässä asiassa oli, että ajoin autoni seuraavana syksynä suoraan romuttamolle ja otin vain tähelliset osat siitä mukaan. Kori alkoi olla niin mätä, mikä oli kyllä tiedossa jo kolarin aikaan, mutta vakuutuyhtiössä eivät halunneet/osanneet kuunnella esittämääni asiaa.
Vastaa Viestiin