Passattia ostamassa.

Kaikki yleinen jutustelu
Avatar
joni84
Viestit: 778
Liittynyt: 12.12.2013 18:38
Paikkakunta: lahti

Passattia ostamassa.

Viesti Kirjoittaja joni84 » 24.5.2019 13:26

Olisin ostamassa vuoden sisään seuraajaa autolleni passat 3bg 1.9 tdi avb. Ehkä seuraavaa korimallia tästä farmarina ja dieselinä. Nyt kysymykseksi jää onko tällä seuraavan korin pasuunalla yhtä kestävää moottoria kun tässä vanhassa jos on ja mikä. Vai kannattaako vaan ajella tällä vanhalla 371tkm nyt mittarissa??.

Avatar
joni84
Viestit: 778
Liittynyt: 12.12.2013 18:38
Paikkakunta: lahti

Re: Passattia ostamassa.

Viesti Kirjoittaja joni84 » 24.5.2019 17:02

Eikös se 2.0 tdi ole aika huono kone?.

Avatar
muppis
VCF Member
Viestit: 860
Liittynyt: 13.8.2010 13:44
Paikkakunta: Huittinen - Akaa - Tampere
Viesti:

Re: Passattia ostamassa.

Viesti Kirjoittaja muppis » 24.5.2019 18:42

Tuossa riippuu paljon budjetista.

3C/B6 korisissa 1.9 TDI:t on vielä pumppusuutin koneita joihin on taiottu omat ongelmansa kun mitä taas 2.0 TDI:ssä on. 1.9:t on vielä Euro 4 -koneita ja oli käytössä 2005-2009, kun 2.0:t on jo Euro 5 -koneita ja oli käytössä 2009-2014, paria poikkeusta lukuunottamatta (CAYC ja CBAB). Euro 5 -koneissa on jo DPF tai AdBlue -järjestelmä. Tai saattaa olla molemmat, en ole ihan varma.
Loppupään 1.9:ssa on alettu säästämään ja sitä kautta tulee luotettavuusonglemia alakertaan.

Olen tuolla omalla CBAB -koneisella rullannut kohta 100 Mm eikä siihen ole oston jälkeisen viikon jälkeen koneeseen tehty muuta kuin suodattamia ja öljyjä vaihdeltu, eli perushuoltoa.

Heti oston jälkeen siihen vaihdettiin imusarja, mutta se johtui tietämättömyyttäni mitä koneelle oli tehty aikaisemmin. Sain myöhemmin kuulla, että päästöhuijauksen korjaus paskoo joistakin koneista imusarjan läppien säädön ja se oli otettu ostamastani yksilöstä ohjelmallisesti pois käytöstä. Ei kuulemma vaikuta muuta kuin DPF -polttosykliin, mutta sitäkään ei ole omilla ajoillani tapahtunut kertaakaan.

Suosittelen, että kun löydät muuten sopivan yksilön, niin katsot vaikka Bilteman sivujen kautta rekkarilla moottorikoodin ja etsit netistä sen perusteella, että mitä voi tulla eteen. 1.9:in moottorikoodit on kolme kirjaimisia ja 1.6:n sekä 2.0:ien koodit on neljä kirjaimisia. 1.6:lla ei kyllä saa kuin pahan mielen itelleen.
VCDS/VAG-COM löytyy.
Ny: 3C 2.0 TDI Bluemotion 103 kW CBAB Comfortline -10
Ex: 3BG 1.9 TDI 74 kW AVB Comfortline -01
Ex: 3B 1.6 74 kW ARM Trendline -00

Avatar
joni84
Viestit: 778
Liittynyt: 12.12.2013 18:38
Paikkakunta: lahti

Re: Passattia ostamassa.

Viesti Kirjoittaja joni84 » 24.5.2019 19:33

Eli siis ovat yhtä kestäviä kun 1.9tdi jotka ovat 3bg koneessa.

Avatar
muppis
VCF Member
Viestit: 860
Liittynyt: 13.8.2010 13:44
Paikkakunta: Huittinen - Akaa - Tampere
Viesti:

Re: Passattia ostamassa.

Viesti Kirjoittaja muppis » 24.5.2019 22:31

3BG:n koneet on itseasiassa kestävämpiä kun ovat vielä perinteisempiä.

Yksi mikä tulee noista alakerran ongelmista mieleen on ketjulla pyörivä öljypumppu. Siinä on muovia oleva kiristin ja kuluu puhki/loppuun, jolloin se ei tietenkään kiristä. Löysä ketju pääsee kuluttaan hammasrattaan sileäksi eikä se sitten pumppaa kunnolla. Eikä se kuulemma varoita ennen kuin öljypaineen varoitusvalo syttyy ja sitten on jo vähän myöhäistä. Siihen on olemassa korjaussarja, mutta onko sitä koneeseen laitettu selviää vain avaamalla alakerta ja katsomalla onko siellä ketju- vai hammasveto pumpulle.

Toinen lilttyy tasapainoakseliin. Siitä on vähennetty painoja ja se on tasapainoitettu vähän eri tavalla mikä aiheuttaa koneessa resoinointia.
VCDS/VAG-COM löytyy.
Ny: 3C 2.0 TDI Bluemotion 103 kW CBAB Comfortline -10
Ex: 3BG 1.9 TDI 74 kW AVB Comfortline -01
Ex: 3B 1.6 74 kW ARM Trendline -00

Vastaa Viestiin