Päästömanipulaatio- ja ohjelmointi kielto

Kaikki yleinen jutustelu
vänni
Viestit: 5
Liittynyt: 11.11.2013 11:02
Paikkakunta: Pohjois-Kaljala

Päästömanipulaatio- ja ohjelmointi kielto

Viesti Kirjoittaja vänni »

En tiedä, laitoinko oikeaan paikkaan aiheen mutta, yritetään. Ja saman kysymyksen esittänyt muutamalla muullakin foorumilla niin, haluaisin kuulla eri automerkkien harrastajilta mielipidettä Moni varmaan on https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2023/20230493 tämän lakitekstin nähnyt ja siihen liittyen uutisotsikoita. Herää vain kysymys, miten diesel autojen rakentaminen ja varsinkin niitten katsastaminen, tulee olemaan vaikeaa tulevaisuudessa. Kysyin menneellä viikolla kahdesta katsastusasemalta lisää tietoa aiheeseen liittyen niin, vastaukset tiivistettynä näin.

-Päästölaitteiden poisto koskettaa kaikkia vuosimalleja. (Niinkuin varsin ennenkin) Ihan sieltä ekoista mekaanisen jakajapumpun EGR venttiileistä lähtien.
-2024 kesäkuuhun mennessä, jokaisen katsastusaseman täytyy ostaa 40th€ maksava hiukkasmittaus laitteisto ja tällä otetaan katsastuspäästöt, kaikista Euro:normiston ikäisistä Dieseleistä. Kuulema melko rankka laite kun, kertoo heti jos on typenoksidit korkealla että, on päästölaitteita poistettu ja näinollen, aletaan tarkemmin tutkimaan kotteroa.
-Diesel auton on tässä testissä päästävä siihen Euro:luokkaan, mikä on ollut voimassa auton valmistus hetkellä.

Kysymys heräsi tästä vaan että, omistan kohta 500th:km ajetum diesel golffin, jossa on erkkiventtiili ja katti vielä käytössä. Tämän kun vie sen mittausletkun päähän niin, en usko mitenkään että, mahtuu 2003 vuoden euro normin arvoihin. Että sanooko katsastusmies pitkän tutkimisen ja auton purkamisen jälkeen että, "voi voi ja kättä housuun. Auto on muutettava siten että, se läpäisee testin" ja Hylky lappu käteen?

Miltä mieltä porukka tästä lakimuutoksesta ja onko jollakin parempaa/tarkempaa tietoa siitä? Että joutuuko tässä alkaa miettimään viritys asiaa uudella näkökulmalla. Ja toinen mikä on mielessä niin, voi muuten useempi diesel vaggilainen pudota pois liikenteen seasta, ihan tämän lakimuutoksen voimaan lopullisesti tullessa voimaan.
Mk1 Caddy 2Kpl
Mk4 Golf
3B Passat 2kpl
Land Cruiser Hj60 2kpl
Avatar
muppis
Viestit: 953
Liittynyt: 13.8.2010 13:44
Paikkakunta: Huittinen - Akaa - Tampere
Viesti:

Re: Päästömanipulaatio- ja ohjelmointi kielto

Viesti Kirjoittaja muppis »

Viestittelin tutun katsurin kanssa asiasta ja tuomio oli yksimielinen:
Paljon melua tyhjästä.
Keskustelusta referoitua:
Euro 6:sta (9/2014) alkaen koitetaan OBD:n kautta selvittää, että onko softaa manipuloitu. Joistakin kuulemma selviää, joistakin ei. Kulutustietoja aletaan mittaan vain ihan uusista.
Ja vanhemmissa, kuten olen aikaisemminkin (ääneen ainakin) todennut, että EGR:n ja DPF:n poistoa ei välttämättä hiukkausmittauksissa huomaa kuin parempina päästöarvoina kuin mitä valmistaja on ilmoittanut.
Jos se herättää katsastajassa huolen päästömanipuloinnista, niin sitten on niuhottaja.
(aijai, tämä ei saastusta tarpeeksi. Tätä on muokattu. :devil )

Lokaakuusta 2016 alkaen ei vissiin edes mitata hiukkasia.

Ongelmahan EGR:ssä ja DPF:ssä on, että ne rajoittaa pakokaasun virtausta ja EGR tukkii myös imupuolta joka johtaa siihen, että polttoainetta joudutaan käyttämään enemmän hukatun tehon korvaamiseksi. EIhän se aiheuta sitten kuin enemmän päästöjä, kun kulutus nousee.(Oman Caravellen keskikulutus huitelee ~6.5L/100km tuntumassa, ja jokainen voi ihan itse miettiä miksi... :rasp )

SCR (eli AdBlue) on omasta mielestäni ainoa toimiva saasteenpoisto nykyautoissa, mutta sekin on Suomen oloihin tehty täysin väärin.

Että eihän tuo laki suoraan kiellä ohjelmointia, se vain kieltää päästömanipulaation. (Ai, tämä ei saastutakkaan tarpeeksi. Täytyy siis olla laiton.)

Virkamiehet on kummallisia. :roll:
VCDS, OBD 11
ID.4 150 kW EBJC Pro 1st MAX -21
T5 GP Caravelle 2.0 TDI Bluemotion 103 kW CCHA Comfortline -14
Gofl Plus 1.6 84 kW BLF -05
Ex:
B8/3G5 GTE 1.4 TSI 115 kW CUKC -18
B6/3C5 2.0 TDI 103 kW CBAB Comfortline -10
B5.5/3BG 1.9 TDI 74 kW AVB -01
Viestiketju Lukittu