Sivu 1/1

Autojen päästövero

Lähetetty: 19.6.2007 11:17
Kirjoittaja jmr
Julkaistu 18.06.2007 22:29 (päivitetty 23:09)
"Ajoneuvoveron perusosa aiotaan korvata verottamalla auton käytöstä syntyviä hiilidioksidipäästöjä.

Valtiovarainministeriö on julkistanut luonnoksensa ajoneuvoverolain uudistamisesta. Esitys ajoneuvoveron uudistuksesta sisältää ensi kertaa laskelmat siitä, paljonko päästöverotuksen hintahaarukka tulee olemaan.


Rantalan mukaan maksut nousevat kun aletaan mennä yli 200 g/km eli isompimoottorisiin autoihin. Tällöin vastaavasti maksu lähtee nousemaan.
Esimerkiksi 160 grammaa hiilidioksidia kilometrillä päästävän auton vero olisi 102€ vuosi.

Jos alla on isompi moottori ja päästöt kaksinkertaiset (300g/km) , vero nousee 345 euroon."



LÄHDE:
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... /06/537080

Lähetetty: 19.6.2007 11:28
Kirjoittaja jmr
Ei löydy vanhoja moottoreita enää tällä:
http://ekoake.autoalanverkkopalvelu.fi/default.asp

Lähetetty: 19.6.2007 22:44
Kirjoittaja HarriV
Siinä taas köyhiä rankaistaan. :wink:

Lähetetty: 21.6.2007 11:06
Kirjoittaja jmr
Aiheuttaa keskustelua muillakin palstoilla:
http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=60933

Lähetetty: 21.6.2007 11:08
Kirjoittaja shoebox
jmr kirjoitti:Aiheuttaa keskustelua muillakin palstoilla:
http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=60933
Tai siis MUILLA palstoilla..kun ei täällä.. :D Oon ite kyllä vielä pihalla tuosta..Millon tuo tulee voimaan? Jossain uutisissa oli, et syksyllä jo..Ja samalla nostettas (ehkä) polttoaineveroa...Kun eihän sitä nyt oo vielä tarpeeksi!!! :evil:

Lähetetty: 21.6.2007 11:12
Kirjoittaja jmr
Kiinnostaisi nähdä taulukkoja vanhemmista autoista että miten paljon niissä on tuo co2-päästö. Polttoaineen kulutuksestahan sen voi päätellä aika hyvin.

Vanhojen jenkkien omistajat voi purra hammasta tuon takia...

Lähetetty: 21.6.2007 11:29
Kirjoittaja AjH
Mun mielestä aivan loistava juttu, mutta isopäästöisiä voisi verottaa vielä reilusti enemmän. Eihän niitä olekkaan kuin sellaisilla joilla on varaa ajaa isosta kulutuksesta riippumatta. Ja tämä vero pitäisi yritysleasareissa siirtää käyttäjän maksettavaksi, eikä firman ;)

Katsotaan vaan miten tääkin vielä lässähtää. Niin ja eikös tää tule vasta joskus "parin vuoden päästä" kun AKE saa koneensa päivitettyä tämmöistä systeemiä varten. Tai näin ainakin jossain vaiheessa taisi olla.

Hieman aihetta ohittaen mutta liittyen kuitenkin, huvitti tää liikenneministerin kommentti että olisko autoilijat valmiita maksaan muutaman sentin lisää bensanhinnassa jos korvamerkittäisiin tiestön ylläpitoon ja kehitykseen :) Eikös se olis ihan reilua että sieltä mistä vero tulee niin pääosa käytettäisiin takaisin... Ei tarvisi tiestön kunnosta enää murehtia ollenkaan.

Lähetetty: 21.6.2007 11:42
Kirjoittaja shoebox
^ Seuraa avautuminen, että saadaan hieman keskustelua tännekin:

Kaikenmaailman liikenneministerit ja muut päättäjät on puhunu noista autoverojen ja polttoaineverojen laittamisesta tiestön kunnossapitoon jo vuostolkulla! Mutta missä ne rahat menee..Nyt taas kun tuo Helsinki-Turku välillä tapahtui tuo todella ikävä onnettomuus, alkoi nämä paskapuheet siitä, miten tiestö pitää saada kuntoon..Joka vuosi valtio saa enemmän ja enemmän rahaa autoihin liittyvästä verotuksesta, mutta ei se oo kovin merkittävästi nostanu sitä rahamäärää, mitä laitetaan tiestöjen korjaamiseen..

Ja kuinkahan paljon niistäkin rahoista menee jokavuotiseen Kehä-teiden uudelleenasfaltointiin ja muutoksiin..Kyllä sen ymmärtää, että siellä niitä autoja on paljon, mutta kyllä Suomessa muuallakin ajetaan..Ja muualla on pitemmät matkat ja hankalempi käyttää julkisia..

Kuitenkin, ei mitään Helsinki-syyttämistä, kyllä sielläkin pitää olla tiet kunnossa, pitäisi vaan muuallakin. Se vaan, että aina ne puhuu ja puhuu, mutta ei ne rahat vaan löydä tietään teiden kunnossapitoon sitten millään! Vaikka olenkin henkeen ja vereen auto-ihminen, niin jos ei olisi pakko (työmatkat, päivystykset ja yleinen liikkuminen) pitää autoa, niin eihän sen pitämisessä Suomessa mitään järkeä näillä hankintahinnoilla, veroilla ja polttoaineidenhinnoilla ole! Tuskin saan nykyistä autoakaan maksettua, kun kilsat alkaa tulla vastaan ja pitää uudempaa vaihtaa, ettei leviä tielle..Normaalipalkkalainen ei pääse autolainasta ikinä eroon, jos joutuu työssään tai työkseen autoa käyttämään, ja näin pitämään kohtalaisen uutta kärryä alla..Nykyisellä meinasin porskuttaa niin pitkään kuin kestää, mutta nähtäväksi jää, onko varaa...

Edit: Pitäskö tää topicci siirrellä tuonne Yleistä keskustelua-puolelle..Ei liene enää varsinaista Nettivinkit-keskustelua..Vai voiko siirtää kokonaisuudessaan? Amideus?

Lähetetty: 21.6.2007 12:06
Kirjoittaja shoebox
Kaikki se osaa.. :)

Tässä nyt kevennystä, päästöt kuriin, mutta vain Suomessa, ei koske muita maita, ainakaan Jenkkilää ja Saksaa!!!

http://www.riemurasia.net/jylppy/displa ... pos=-21824

Siirrän tämän myöhemmin videoihin.. :D

Lähetetty: 21.6.2007 12:10
Kirjoittaja vourmotion
shoebox kirjoitti:^ Seuraa avautuminen, että saadaan hieman keskustelua tännekin:

Kaikenmaailman liikenneministerit ja muut päättäjät on puhunu noista autoverojen ja polttoaineverojen laittamisesta tiestön kunnossapitoon jo vuostolkulla! Mutta missä ne rahat menee..Nyt taas kun tuo Helsinki-Turku välillä tapahtui tuo todella ikävä onnettomuus, alkoi nämä paskapuheet siitä, miten tiestö pitää saada kuntoon..Joka vuosi valtio saa enemmän ja enemmän rahaa autoihin liittyvästä verotuksesta, mutta ei se oo kovin merkittävästi nostanu sitä rahamäärää, mitä laitetaan tiestöjen korjaamiseen..

Ja kuinkahan paljon niistäkin rahoista menee jokavuotiseen Kehä-teiden uudelleenasfaltointiin ja muutoksiin..Kyllä sen ymmärtää, että siellä niitä autoja on paljon, mutta kyllä Suomessa muuallakin ajetaan..Ja muualla on pitemmät matkat ja hankalempi käyttää julkisia..

Kuitenkin, ei mitään Helsinki-syyttämistä, kyllä sielläkin pitää olla tiet kunnossa, pitäisi vaan muuallakin. Se vaan, että aina ne puhuu ja puhuu, mutta ei ne rahat vaan löydä tietään teiden kunnossapitoon sitten millään! Vaikka olenkin henkeen ja vereen auto-ihminen, niin jos ei olisi pakko (työmatkat, päivystykset ja yleinen liikkuminen) pitää autoa, niin eihän sen pitämisessä Suomessa mitään järkeä näillä hankintahinnoilla, veroilla ja polttoaineidenhinnoilla ole! Tuskin saan nykyistä autoakaan maksettua, kun kilsat alkaa tulla vastaan ja pitää uudempaa vaihtaa, ettei leviä tielle..Normaalipalkkalainen ei pääse autolainasta ikinä eroon, jos joutuu työssään tai työkseen autoa käyttämään, ja näin pitämään kohtalaisen uutta kärryä alla..Nykyisellä meinasin porskuttaa niin pitkään kuin kestää, mutta nähtäväksi jää, onko varaa...

Edit: Pitäskö tää topicci siirrellä tuonne Yleistä keskustelua-puolelle..Ei liene enää varsinaista Nettivinkit-keskustelua..Vai voiko siirtää kokonaisuudessaan? Amideus?
No onhan tuo nähty: Tarjosin että edellinen liikenne ministeri voi vapaasti tulla vänkärinpaikalle seuraamaan raskaanliikenteen näkökulmasta tilannetta ja ottamaan tuntumaa. Eipä ole vielä kyydissä näkynyt, ministerikin vaihtunut... Ja samaa on tarjonnut moni muukin ja useasti samaa viestiä viety Rahtarit ry:n toimesta arkadianmäelle...

Lähetetty: 23.6.2007 20:23
Kirjoittaja jiisimula
Kyllähän tuollainen päästömaksujuttu olisi omiaan autokantaa uudistamaan, mutta tokko tuolla tavalla, että autovero pidetään entisellään... En ainakaan minä välttämättä ajaisi *vanhoilla paskoilla jos uudet Passat / A6 kokoluokan autot olisi edullisempia. Luonnollisesti harrasteautot tulisi myös huomioida päästö yms maksuissa.

Tuossahan voisi keksiä ns. ison vastalauseen, iso joukko ihmisiä ei maksa päästömaksuja yms. ENNEN kuin tuo väliaikainen autovero poistetaan..? Alkaa ainakin meikäläistä kismittämään tämä kukkahattutätien luvattu maa, sossunpummeja sun muita persaukisia hyysätään rajattomasti. EU lakeja ei noudateta, paitsi niitä, joiden varjolla saadaan lisää tuloja valtion kassaan.

Aina puhutaan että käyttö vähenee jos esim. bensan hinta nousee. Joukkoliikenne ainakin mun mielestä on suomessa helvetin kallista. - Ei ainakaan mulle tuliis säästömielessä mieleen lähteä paikkakunnalta toiselle Bussilla. Tähän saakka polttoaineen hinnan kohoaminen vaikuttanut ainakin aika suoraan joukkoliikenteenki hintoihin.. Pikkupaikoilla ei toimi, tuetaan eikä silti ihmiset käytä. Isommissa kaupungeissa toki toimii, käyttäisin varmaan itsekin mieluusti jos olisi tarve esim. työmatkojen puolesta yms. Ei ainakaan meikäläistä nappaisi aamuisin reisoa reilua varttia ruuhkassa, metsästää parkkipaikkaa (tai maksaa kk-kortista/autohallipaikasta 50-100e/kk), jos vaihtoehtona on hypätä bussiin.

Ainakaan omaan ajeluun ei bensanhinnan nousut ole vaikuttaneet paljoakaan, en tosin paljoa ajelekaan, mutta ei ole kovinkaan montaa kertaa jäänyt ajelut ajelematta sen bensanhinnan vuoksi.


* En yleistä, mutta iso osa noista vanhemmista autoista on kuitenkin ns. Heikkokuntoisia, omistajat ressaa meneekö se lulla Leimasta läpi vaiko ei, jarruputket umpiruosteessa ja jos inssi päättää valittaa esim. Jarrulevyistä niin inssi on julma natsi.. Tosin poikkeuksia on, omat autot yleensä olleet priimoja ja jarru yms osia tulee uusittua huvikseenkin... Ainakin itsellä vanhoilla autolla ajelu on ollut aina kallista.