Osataan sitä merkkiliikeissäkin...

Kaikki yleinen jutustelu
Mikko P
Viestit: 39
Liittynyt: 12.7.2004 19:25
Paikkakunta: Rovaniemi

Osataan sitä merkkiliikeissäkin...

Viesti Kirjoittaja Mikko P »

Ajattelin laittaa tämän jutun tänne ihan omaksi aiheeksi. Alunperin kirjoitin jutun UltimateVW sivustoille vastauksena auto29 juttuun.

Ostin huhtikuussa VW:n merkkiliikeestä Passatin vuosimallia 1998, ja heti ilmeni mm. pitkienvalojen merkkilamppu ei toimi (ko. mallissa ei ole vaihdettavia polttimoita, vaan ledit), ja digitaali näytötkin pimenivät välillä. Ilmoitin asiasta myyjälle, ja hän sanoi heti kättelyssä että onhan se laitettava kuntoon. Auto menikin tutkittavaksi ko. liikkeen huoltoon, totesivat että vika on mittaristossa eivät voi tehdä mitään.

Neuvoteltiin taas myyjän kanssa, että mitäs tehtäis. Myyjä ehdotti mittarihuoltoa. No mittarihuoltoon Passatti sitten vietiin. Mittari huolto ei voinut asialle mitään tehdä. Tosin myyjälle oli sanonut korjanneensa jonkun kylmä juotoksen, mutta kun mittaristo ei tullut kuntoon tiedustelin myyjältä mitähän hän oli mahdollisesti autolle tehnyt, totesi hän "ainiin se oli se auto, ei sille mitään voinut tehdä".

Taas palasin myyjän puheille, että mitäs sitten. No hän oli taas kuskaamassa sitä mittari huoltoon, jos sillä olisi jäänyt katsomatta joku juttu???

Tällä kertaa tämä sitten kestikin, koska ko. mittari huolto oli ylityöllistettynä, ja taksien laiteasennukset menivät jonossa minusta ohi. Kaksi kertaa hän ilmoittikin kun menin autoa tarjoamaan sovittuna aikana, että nyt ei kyllä ehdi millään tekemään, soitteleppa ensiviikolla. Sitten otin lopulta yhteyttä autoliikkeeseen, että varaavat sen mittaristohuolto ajan sillä lailla, että sitä ei enää peruta. No huoltoaika saatiin lopulta seuraavalle viikolle. Ja edelleenkään ei asialle voitu mitään tehdä. Tässä vaiheessa elettiin jo heinäkuun alkua.

No minä palasin TAAS myyjän puheille, ja vaadin, että pitäisi pikku hiljaa alkaa saada kuntoon tuota mittaristoa. No tässä vaiheessa alkoi myyjä ehdotella, että lasku laitettais puoliksi, että hän selvittelee hinnan, käski soitella seuraavana päivänä iltapäivästä.

No minä pulestani soittelin kuluttaja neuvojalle, joka oli sitä mieltä, että kyllähän tässä on kyse myyjän virhevastuusta ja minulle ei kuulu aiheutua mitään kustannuksia. Seuraavana päivän sitten soittelin myyjälle, joka ilmoitti mittariston hinnaksi 310€ +n. 1h asennustöitä ja minun kuuluu maksaa 200 € omavastuu osuutta. Kerroin keskustelustani kuluttaja neuvojan kanssa, myyjä oli kyseli vaan ihmeisään, että millä perusteella muka myyjän tulisi korvata koko mittariston uusinta, ja selitteli että onhan sitä yritetty korjata heidän laskuunkin. Sitten pienen keskustelun jälkeen hän ilmoitti, että ei hänellä ole valtuuksia suostua kuin siihen, että joudun maksamaan omavastuu osuuden. Ilmoitin, että tilataan vaan se mittariston vaihto, ja sitten asiaan palaa kuluttaja asiamies...

Lopulta mittaristo saatiin asennettua ja toimimaan viime torstaina (22.7) yhden epäonnistuneen yrityksen jälkeen, joka luonnollisestikkin siirsi asiaa taas viikolla. Liike ei edelleenkään suostunut korvaamaan koko operaatiota, kuluttaja neuvojakin otti liikkeeseen yhteyttä, mutta ei ollut vaikutusta. Niinpä tänään laitoin kuluttajavalituslautakuntaan paperit, jossa vaadin omavastuu osuuden takaisin maksua, hinnan alennusta autosta ja korvausta minulle aiheutuneista puhelinkuluista, matkakuluista sekä muista kuluista jotka minulle on aiheutunut mittariston korjauksen viivytyksistä.

Alunperin olisin tyytynyt siihen, että mittaristo olisi saatu kuntoon, ilman että joudun maksamaan tuota mainittua 200 € omavastuuta. Mutta kun kerran autoliike halusi tehdä asiasta hankalan, niin ollaan sitten hankalia.
turpo kiisseli

Viesti Kirjoittaja turpo kiisseli »

Ihailtavaa sitkeyttä !

Jos Turun seudulle joskus elämässäsi eksyt niin täältä tarjotaan kyllä oluet.
Mulla on vastaavanlainen viritys meneillään HobbyHall:in kanssa ja TIEDÄN kokemuksesta kuinka rasittavaa tuollainen on.

Onnea matkaan ja laita tietoja kunhan asia etenee ja selkenee...
Ihan hyvä olisi saada tänne myös myyjän tiedot, jotta muutkin tietävät varoa....


KIITOS
-TDI-
Mikko P
Viestit: 39
Liittynyt: 12.7.2004 19:25
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Mikko P »

En minä ala laittamaan mitään myyjän nimeä julkisesti esille, koska myyjä on kuitenkin käyttäytynyt koko ajan aivan asiallisesti ja suurin viivytys on aiheutunut kuitenkin kolmannesta osapuolesta (huollosta, joka yritti mittaristoa korjata).

Ja toiseksi asian käsittely on kuitenkin vielä kesken. Uskon ja toivon autoliikkeen kuitenkin yrittävän selvittää asiaa kansani, kun saavat tiedon siitä, että ko. asiasta on jätetty valitus kuluttajavalituslautakuntaan. Kuluttaja neuvojan mukaan sieltä tulee ilmoitus riidan kummallekkin osapuolelle siitä, että tämmöinen valitus on jätetty käsiteltäväksi. Ilmoitus pitäisi kuulema tulla jopa alle viikossa.

Pistin tämän jutun keskustelu palstalle sen takia, koska halusin kertoa ja herättää keskustelua siitä, että on se joskus asioiden hoitaminen melko hankalaa myöskin isommissa firmoissa eikä pelkästään aina näiden surullisen kuuluisien autojobbareiden kanssa.
Avatar
tanttu
Viestit: 48
Liittynyt: 13.11.2003 19:12
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tanttu »

Huh huh..että isotkin firmat jaksaa.Onhan siinä autossa öö 3kk(?)/kilometrimäärä takuu ja vielä tommonen vika niin luulis korjaavan.Pienistä asioista tehdään isoja,olisivat vaan heti tilanneet sen mittariston suosiolla niin kaikki olisi päässy helpommalla.

Mutta niin kuin turpo kiisseli sanoi niin ihailtavaa sitkeyttä ja aivan oikein!Loppuun asti pitää ajaa omia etuja,joten ei muuta kun tsemiä ja toivottavasti saat rahas takaisin!Kerrothan sitten miten asian käy..

ps. tuo auto29 juttu on kanssa aika uskomaton tapaus!
Skoda Octavia RS TDI Combi -07
Mikko P
Viestit: 39
Liittynyt: 12.7.2004 19:25
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Mikko P »

Tässä minun kohdalle sattuneessa jutussahan ei ole mitään tekemistä takuun kanssa, vaan puhutaan kuluttajansuojalaissa olevasta yleisestä myyjän virhevastuusta, koska vikahan oli jo autoa ostettaessa, vaikka minä en sitä havainnutkaan. Tälläisessa virhetapauksessa juttu menee niin, että jos voidaan olettaa virheen olleen jo kaupanteko vaiheessa ei ostajan tarvitse asiaa todistaa, vaan myyjän on pystyttävä todistamaan, että vikaa ei ole ollut, vaan se on syntynyt kaupanteon jälkeen.

Tässä vielä linkki kuluttaja asiamiehen ohjeisiin virhevastuu ja takuu asioihin kuluttaja kaupassa, jos jollakin kiinnostaa.

http://www.kuluttajavirasto.fi/user/loa ... sp?id=3780
Mikko P
Viestit: 39
Liittynyt: 12.7.2004 19:25
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Mikko P »

No nyt on lopultaki päätöksessä tämä juttu, ja olen loppu tulokseen ihan tyytyväinen. Autoliike palautti minun maksaman 200€ omavastuun.

Kuluttajavalituslautakunnasta tuli ilmoitus postissa pe 7.8, että ko. valitus on otettu vastaan, autoliikehän on myös saanut ilmoituksen sitä vastaan jätetystä valituksesta. Yllättäen iltapäivällä soi puhelin, ja siellähän soitteli myyjä, jonka kanssa passat kaupat oli tehty. Hän kertoi, että ovat pitäneet palaveria, ja päätyneet palauttamaan minulle maksamani 200€.

Hetken keskusteltuamme sovittiin, että menen käymään autoliikkeellä vielä saman iltapäivän aikana, ja he maksavat sitten rahat tililleni. Rahat näkyivät tililläni saman päivän aikana.

Tämä ratkaisu oli kaikkien osapuolten kannalta kuitenkin se mukavampi, kuin se että olisi odoteltu kuluttajavalituslautakunnan päätöstä, jossa ilmoituksen mukaan ko. jaoston käsittely aika on vähintään 12 kk.
Viestiketju Lukittu