Kokemuksia uudesta transportterista
Kokemuksia uudesta transportterista
Olen tuossa pikkasen kypsytelly ideaa laittaa työautoksi tuollainen uus (T5?) transportteri ja vieläkin se on vasta pähkäily asteella. Mutta onko minkälaisia kokemuksia tuosta 2.5 tdi 4motionista? Kaikki kiinnostaisi tietää, jotta kannattaako tuota laittaa.
Rengasmelu on aika kova nastarenkailla, mutta itse sain sen kuriin aika hyvin kun asentelin reilut 6m2 Vibroplastia ja 10kg Braxia Verhoilija teki lisäksi tavaratilaan vaneroinnit ja täytti vanerien taustat solumuovilla ja kivivillalla.
5-pyttyisissä on hieman parempi äänieristys kojelaudan sisässä sillä 5-pyttyinen kone 'rallattaa' enemmän kuin 4-pyttyinen. Caravelle ja Multivan on paremmin äänieristetty kuin Transporter mallit.
T5 1.9TDI -03 oli minulla 80tkm ja vajaa 3v. Iskarit meni takaa tuossa ajassa ja Webastoa rassattiin useamman kerran. Jotain muutakin pientä oli useamman kerran. Ilmastointi oli tehtaalta tullessaankin vajaa eli heti parin viikon kuluttua luovutuksesta ilmastointiin lisättiin 100g kylmäainetta.
Nyt on Multivan 2.5l TDI 4Motion -05 ajettu reilut 60tkm ja T5 2.5l 4Motion -07 ajettu vajaa 30tkm. Multivanissa on ollut sähkökeskuksen kanssa ongelmia ja ei vika ei ole ollut omissa virityksissä Pakussa ei ole ollut muita ongelmia toistaiseksi kuin että tässäkin ilmastointi oli tehtaalta tullessaankin aika 'kuiva' - lisättiin kesällä 150g kylmäainetta. Multivanissa oli vajautta 2v ajon jälkeen 500g eli puolet kylmäainesta oli 'kadonnut'. Tuntuu olevan tuo kylmäaineen häviäminen aika yleistä kun 3:ssa yksilössä noin nopeasti tuota tuntuu hupenevan ja tehtaalta lähtiessäkin vajautta tuntuu olevan.
T5:n Webaston kanssa on nykyisin se 'ongelma', että jos autossa on tehdaskello niin Webasto esilämmittää vain sisätiloja. Toisille tuo ongelma. Esilämmityksen kanssa kannattaa asentaa akkulaturi jolla saa tuupattu lisää virtaa akkuun auton seisoessa (jollei siis autossa ole tupla-akkuja) - itse asensin halvimman C-Tekin laturin puskurin sisään - johdon saa pidettyä puskurin sisässä aina ajessa.
4Motionin on tullut ihastuttua nykyisissä T5:ssa - ei varmaan enää voi mitenkään ostaa 'vajaavetoista'. Lyhyessä Multivanissa 4Motion tuntuu kyllä tekevän autosta hieman liikaa takavetoisen (voi johtua myös vuosimallista) eli perä lähtee helposti luisuun kiihdytettäessä jos samalla tekee ohjausliikkeitä - toki ESP tuon toppaa jollei itse ratilla sitä provosoi lisää Pidemmässä pakussa tuota ei huomaa niin rajuna perän liikkeenä.
Yleisesti T5:n on hyvä ajaa (pl. ajomelu) ja ohjaamo on riittävän tilava normaalikokoisellekin. Syvempiä väliseiniä saa verhoomoista jos ohjaamo tuntuu jäävän pieneksi. Samalla pääsee eroon peltisen väliseinän räminästä
5-pyttyisissä on hieman parempi äänieristys kojelaudan sisässä sillä 5-pyttyinen kone 'rallattaa' enemmän kuin 4-pyttyinen. Caravelle ja Multivan on paremmin äänieristetty kuin Transporter mallit.
T5 1.9TDI -03 oli minulla 80tkm ja vajaa 3v. Iskarit meni takaa tuossa ajassa ja Webastoa rassattiin useamman kerran. Jotain muutakin pientä oli useamman kerran. Ilmastointi oli tehtaalta tullessaankin vajaa eli heti parin viikon kuluttua luovutuksesta ilmastointiin lisättiin 100g kylmäainetta.
Nyt on Multivan 2.5l TDI 4Motion -05 ajettu reilut 60tkm ja T5 2.5l 4Motion -07 ajettu vajaa 30tkm. Multivanissa on ollut sähkökeskuksen kanssa ongelmia ja ei vika ei ole ollut omissa virityksissä Pakussa ei ole ollut muita ongelmia toistaiseksi kuin että tässäkin ilmastointi oli tehtaalta tullessaankin aika 'kuiva' - lisättiin kesällä 150g kylmäainetta. Multivanissa oli vajautta 2v ajon jälkeen 500g eli puolet kylmäainesta oli 'kadonnut'. Tuntuu olevan tuo kylmäaineen häviäminen aika yleistä kun 3:ssa yksilössä noin nopeasti tuota tuntuu hupenevan ja tehtaalta lähtiessäkin vajautta tuntuu olevan.
T5:n Webaston kanssa on nykyisin se 'ongelma', että jos autossa on tehdaskello niin Webasto esilämmittää vain sisätiloja. Toisille tuo ongelma. Esilämmityksen kanssa kannattaa asentaa akkulaturi jolla saa tuupattu lisää virtaa akkuun auton seisoessa (jollei siis autossa ole tupla-akkuja) - itse asensin halvimman C-Tekin laturin puskurin sisään - johdon saa pidettyä puskurin sisässä aina ajessa.
4Motionin on tullut ihastuttua nykyisissä T5:ssa - ei varmaan enää voi mitenkään ostaa 'vajaavetoista'. Lyhyessä Multivanissa 4Motion tuntuu kyllä tekevän autosta hieman liikaa takavetoisen (voi johtua myös vuosimallista) eli perä lähtee helposti luisuun kiihdytettäessä jos samalla tekee ohjausliikkeitä - toki ESP tuon toppaa jollei itse ratilla sitä provosoi lisää Pidemmässä pakussa tuota ei huomaa niin rajuna perän liikkeenä.
Yleisesti T5:n on hyvä ajaa (pl. ajomelu) ja ohjaamo on riittävän tilava normaalikokoisellekin. Syvempiä väliseiniä saa verhoomoista jos ohjaamo tuntuu jäävän pieneksi. Samalla pääsee eroon peltisen väliseinän räminästä
VW Sharan -12 4Motion 2.0l TDI BlueMotion Highline
- Schimanski
- Viestit: 1
- Liittynyt: 15.4.2008 2:46
ESR eli ns. sähköinen 'tasauspyörästön lukko' siirtelee 'voimaa' renkaalta toiselle (todellisuudessa jarruttaa sutivaa rengasta) koittaen löytää paremmin pitävän puolen ja tästä aiheutuu pieniä kolahduksia - vanhemmissa ESP:n versioissa kolahdukset ovat todella kovia ja uudemmissa hieman hillitympiä. ESR on osa ASR:ää joka on osa ESP:tä.
VW Sharan -12 4Motion 2.0l TDI BlueMotion Highline
- Pasi Häkli
- Viestit: 5784
- Liittynyt: 13.7.2006 17:50
- Paikkakunta: Ulvila
joo tuossakin on tuntunut silloin tällöin liikkeelle lähtiessä semmonen "klappi" ja nyt ihan normi liikkeelle lähtiessä sitten alkoi sylttäämään...mistä sitten tarkalleen antautuu? toki tuo menee varmaan jonkinlaiseen takuuseen sillä reilu kuukausi sitten ihan vw liikkeestä ostettu laite...toivottavasti menee...