Kokemuksia uudesta transportterista

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Vastaa Viestiin
Avatar
Kupari
Viestit: 824
Liittynyt: 18.11.2003 21:32
Paikkakunta: Vantaa

Kokemuksia uudesta transportterista

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Olen tuossa pikkasen kypsytelly ideaa laittaa työautoksi tuollainen uus (T5?) transportteri ja vieläkin se on vasta pähkäily asteella. Mutta onko minkälaisia kokemuksia tuosta 2.5 tdi 4motionista? Kaikki kiinnostaisi tietää, jotta kannattaako tuota laittaa.
makevee
Viestit: 397
Liittynyt: 19.7.2006 19:31
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja makevee »

kaverilla on tuollainen T5 nelikko ja tietysti tehokkain malli työautona ja joitain pikkujuttuja mennyt takuuseen. Ainut mistä on valittanut on rengasmelu.En oikein muuta tiedä kertoa.
Vw T5
mla
Admin
Viestit: 421
Liittynyt: 3.1.2004 19:11
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja mla »

Rengasmelu on aika kova nastarenkailla, mutta itse sain sen kuriin aika hyvin kun asentelin reilut 6m2 Vibroplastia ja 10kg Braxia :) Verhoilija teki lisäksi tavaratilaan vaneroinnit ja täytti vanerien taustat solumuovilla ja kivivillalla.
5-pyttyisissä on hieman parempi äänieristys kojelaudan sisässä sillä 5-pyttyinen kone 'rallattaa' enemmän kuin 4-pyttyinen. Caravelle ja Multivan on paremmin äänieristetty kuin Transporter mallit.

T5 1.9TDI -03 oli minulla 80tkm ja vajaa 3v. Iskarit meni takaa tuossa ajassa ja Webastoa rassattiin useamman kerran. Jotain muutakin pientä oli useamman kerran. Ilmastointi oli tehtaalta tullessaankin vajaa eli heti parin viikon kuluttua luovutuksesta ilmastointiin lisättiin 100g kylmäainetta.

Nyt on Multivan 2.5l TDI 4Motion -05 ajettu reilut 60tkm ja T5 2.5l 4Motion -07 ajettu vajaa 30tkm. Multivanissa on ollut sähkökeskuksen kanssa ongelmia ja ei vika ei ole ollut omissa virityksissä :) Pakussa ei ole ollut muita ongelmia toistaiseksi kuin että tässäkin ilmastointi oli tehtaalta tullessaankin aika 'kuiva' - lisättiin kesällä 150g kylmäainetta. Multivanissa oli vajautta 2v ajon jälkeen 500g eli puolet kylmäainesta oli 'kadonnut'. Tuntuu olevan tuo kylmäaineen häviäminen aika yleistä kun 3:ssa yksilössä noin nopeasti tuota tuntuu hupenevan ja tehtaalta lähtiessäkin vajautta tuntuu olevan.

T5:n Webaston kanssa on nykyisin se 'ongelma', että jos autossa on tehdaskello niin Webasto esilämmittää vain sisätiloja. Toisille tuo ongelma. Esilämmityksen kanssa kannattaa asentaa akkulaturi jolla saa tuupattu lisää virtaa akkuun auton seisoessa (jollei siis autossa ole tupla-akkuja) - itse asensin halvimman C-Tekin laturin puskurin sisään - johdon saa pidettyä puskurin sisässä aina ajessa.

4Motionin on tullut ihastuttua nykyisissä T5:ssa - ei varmaan enää voi mitenkään ostaa 'vajaavetoista'. Lyhyessä Multivanissa 4Motion tuntuu kyllä tekevän autosta hieman liikaa takavetoisen (voi johtua myös vuosimallista) eli perä lähtee helposti luisuun kiihdytettäessä jos samalla tekee ohjausliikkeitä - toki ESP tuon toppaa jollei itse ratilla sitä provosoi lisää :) Pidemmässä pakussa tuota ei huomaa niin rajuna perän liikkeenä.

Yleisesti T5:n on hyvä ajaa (pl. ajomelu) ja ohjaamo on riittävän tilava normaalikokoisellekin. Syvempiä väliseiniä saa verhoomoista jos ohjaamo tuntuu jäävän pieneksi. Samalla pääsee eroon peltisen väliseinän räminästä :)
VW Sharan -12 4Motion 2.0l TDI BlueMotion Highline
Avatar
Schimanski
Viestit: 1
Liittynyt: 15.4.2008 2:46

Viesti Kirjoittaja Schimanski »

Onko normaalia, että liukkaalta alustalta liikkeelle lähtiessä, luistoneston tullessa mukaan kuuluu vieno kolahdus tai muljahdus etupäästä? (etuvetoisesta T5:sta kyse)

Ajon aikana luistoneston valon vilkkuessa on ihan hiljaista.
Caddy 2.0 SDI, T5 Multivan 2.5 TDI
mla
Admin
Viestit: 421
Liittynyt: 3.1.2004 19:11
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja mla »

ESR eli ns. sähköinen 'tasauspyörästön lukko' siirtelee 'voimaa' renkaalta toiselle (todellisuudessa jarruttaa sutivaa rengasta) koittaen löytää paremmin pitävän puolen ja tästä aiheutuu pieniä kolahduksia - vanhemmissa ESP:n versioissa kolahdukset ovat todella kovia ja uudemmissa hieman hillitympiä. ESR on osa ASR:ää joka on osa ESP:tä.
VW Sharan -12 4Motion 2.0l TDI BlueMotion Highline
p.i.t
Viestit: 30
Liittynyt: 3.4.2008 18:38
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja p.i.t »

no semmosia kokemuksia tuli juurikin että jätti tien päälle ilmeisesti vetarista boorit sileenä kun rutisee vain. ja 1.9 tdi 2004 etuvetoinen yksilö.... 82tkm.
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

On muuten TODELLA yleinen vika... Järjestään jokasessa kun huollossa käy, niin tulee niitä pikkusen kokeiltua, klappia on jokaisessa, kunnes ruopasee tyhjää.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
p.i.t
Viestit: 30
Liittynyt: 3.4.2008 18:38
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja p.i.t »

joo tuossakin on tuntunut silloin tällöin liikkeelle lähtiessä semmonen "klappi" ja nyt ihan normi liikkeelle lähtiessä sitten alkoi sylttäämään...mistä sitten tarkalleen antautuu? toki tuo menee varmaan jonkinlaiseen takuuseen sillä reilu kuukausi sitten ihan vw liikkeestä ostettu laite...toivottavasti menee...
p.i.t
Viestit: 30
Liittynyt: 3.4.2008 18:38
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja p.i.t »

Joo eli vetari ja joku sisäholkki menee uusiksi. ensi viikolla saa auton huollosta ja auton myynyt liike (käyttöauto vaasa)hoiti homman hienosti omalta osaltaan.
Vastaa Viestiin