Uusi T4:n omistaja ja liuta kysymyksiä

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Vastaa Viestiin
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Uusi T4:n omistaja ja liuta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja estate »

Näin uutena volkkaristina (pari viikkoa olen T4:n omistanut) pitää heti kysyä neuvoja kun itse olen autoni tottunut huoltamaan. Auto on tuo allekirjoituksen Caravelle (paketti malli, ei penkkejä takana), moottorin tyyppiä en vielä osaa kertoa mutta 2.5TDI ja 75 kW.
1. Hehku tai pari pimeänä ja ainakaan ylhäältäpäin en nähnyt kuin yhden hehkun eli onnistuu ilmeisesti vain alakautta. Pitääkö purkaa jotain tieltä? Onko yhtä "mukava" homma kuin tuohon toiseen kulkineeseen eli volkkarin kuutos dieselillä varustettuun ruotsinrautaan? Siinä yksi hehku on ahtaassa välissä syöttöpumpun ja koneen välissä, sen vaihtamiseen meni enemmän aikaa kuin muiden hehkujen vaihtamiseen yhteensä.
2. Jakohihnan ja pumpun remmin vaihto. Onnistuuko itse tehden ja meneekö samalla tyylillä kuin D6:ssa vai pitääkö viedä pajalle? Kai edes YKK-merkki on tehty järkevämpään paikkaan kuin vauhtipyörään? Ainakin minulta meinasi käsistä loppua pituus kun volvossa yritti samaan aikaan hitaasti pyörittää moottoria kammen päästä ja kurkkia vauhtipyörän merkkiä. Saako pumpun ennakon mitattua kohdalleen heittokellolla kuten D6:ssa vai pitääkö laittaa kiinni tietämyskoneeseen? Jos onnistuu heittokellolla niin mikä on hyvä arvo? D6:ssa 0,95-1,00 ennakko on hyvä. Jos ei onnistu itse niin mikä olisi hyvä ja halpa (onko sellaista) paikka noin 100 km:n säteellä Ähtäristä? Ei ole vielä ajankohtainen mutta osaa varautua (henkisesti tai rahallisesti).
3. Sivuoven säätö, ovi ei mene normaalisti vetämällä kiinni vaan jää koholleen ja pitää painaa takareunasta, jotta loksahtaa lukkoon. Mistä kohtaa rupeaisi säätämään?
4. Eberi (minikellolla) ei toimi, kiertovesipumppu rupeaa surisemaan mutta mitään muuta ei sitten tapahdukaan. Jos auto on käynnissä ja lämmityslaitteen puhallin päällä ja yrittää laittaa eberin päälle niin puhallin sammuu. Välttämättä en tuota eberiä tarvitse mutta olisi se kiva kisoissa istua lämpöisessä autossa.
5. Onko ominaisuus vai vika, että lämmityslaitteen puhallin jää käyntiin ajon jälkeen vaikka avaimen ottaa pois virtalukosta? En tosin ole koittanut, että kuinka kauan puhisee. Ei tosin ainakaan tunnin kuluttua enää lähde puhaltamaan ellei laita virtoja päälle.
6. Onko lämmityslaitteen säätimissä valaistus ja miten vaihdetaan polttimot jos on? Kyllähän ne säätimet löytyy ilman valojakin nyt kun on jo oppinut säätimien järjestyksen :D
7. Takajarrujen (levyt) jäätyminen on vissiinkin ominaisuus kun työkaverin uudehko variantti kolopallo tekee samaa (onko takajarrut on ostettu o**lilta :evil: ). Jos ajan auton sellaiseen paikkaan, että joudun pitämään jarrulla paikoillaan ennen sammuttamista niin parin tunnin päästä kun yrittää lähteä niin jarrut ovat jumissa ja pitää reilusti kytkimellä repäistä, että paukahtavat irti. Siis ihan käyttöjarru, käsijarrua en ole edes uskaltanut kokeilla kun kahva tuntuu aika jäykältä :shock: Annanko olla (ominaisuus?), rupeanko hakkaamaan lekalla vanteisiin kuten naapurin vaari o**liaan ennen lähtöä, ostanko kaasutohon jolla sulatan jarrut vai mitä? Muuten jarrut toimivat ongelmitta.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
as
Viestit: 543
Liittynyt: 30.5.2009 12:32

Viesti Kirjoittaja as »

3. Ennen säätöä tutki onko ehjät rullat/alakiskot, ovat kulutustavaraa.
2. Remmien vaihto onnistuu jos olet ennenkin niitä vaihtanut.
7. Takajarruihin auttaa paljon huolto/putsaus, jää monelta se tekemättä.

http://volkswagen.msk.ru/index.php?p=page02
Mene tuolle sivulle, ja avaat tuollaisen tiedoston.
Volkswagen 2.4L Diesel engines: AAB, ACV Engine, disassembling and assembling (eng.)

Tuolla paljon myös hehkuista!
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=10 ... +tdi+102hv

http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=125331
Googlella hakua, löytyy illaksi lukemista eberistä ja sen vioista!

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=92 ... light=5tdi
ACV ja pumpun voi noilla ohjeilla!
Viimeksi muokannut as, 20.2.2010 20:33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Patse
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2009 17:35

Viesti Kirjoittaja Patse »

Itellä tuli käsijarrusta nyt "normaali" kun vaihdoin molemmin puolin vaijerit, helppo homma eikä maksa montaa kymppiä. Mutta kuinka kauan menee että tulevat samanlaisiksi, sitä en tiedä. Mulla siis toisen puolen vaijeri jääty aina eikä toiminut kuin toinen puoli.. Mutta aika monessa portterissa ei uskalla käsijarrua käyttää talvella eli toi on ominaisuus..

Tietämyskoneen varmaankin tarttet pumpun ennakon ajotukseen.

Eberin lämmitinosan saa 350 euroon uuden esim: http://www.preheat.eu/index.php?page=ta ... a-varaosat Eli jos alkuperäinen niin ei paljoa kannata korjailla ainakaan liikkeessä.. Esim. useesti on ohjainkortti rikki tosta lämmittimestä ja maksaa pelkästään jo ton 350 euroa alan liikkeessä, sitten vielä perushuolto päälle.. Toi menee heittämällä vanhan tilalle, mallinumero kannattaa toki tarkistaa.
Transporter 2,5tdi vm99
suddington
Viestit: 6
Liittynyt: 16.2.2010 18:41

1.Hehkut

Viesti Kirjoittaja suddington »

Maski pois, syyläri kääntyy linkuilla etukenoon, jolloin saa työskentelytilaa, mutta suosittelisin koko syylärin poistamista tieltä. Nyt pitäis näkyä kaikki hehkut, tosin oikealla viimeinen aika pahassa paikassa. Joutuu purkamaan lisää tavaraa +naftaputket jos tämänkin haluat vaihtaa.
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Viesti Kirjoittaja estate »

No ei kai siinä nyt ole mitään järkeä jättää yhtä hehkua vaihtamatta :shock: kumminkin se pimenee hetken kuluttua. Pitää odottaa kelien lämpenemistä kun ei taliinkaan saa kun kilpuri makaa siellä palasina. Remmin vaihdon luulisin onnistuvan, niitä muutamaan erilaiseen vehkeeseen kumminkin tullut laitettua. Pumpun ajoitus vain vielä tarvitsisi tietää, onnistuuko heittokellolla ja mikä olisi hyvä arvo? Mitäs muuta jakoremmin vaihdossa on hyvä vaihtaa? Vesipumppu, kiristin mitä muuta? Lämmityslaite tuntuu puhaltavan ajon jälkeen hetken, riippuu kuitenkin ilmeisesti nesteen lämmöstä, että pyöriikö vai ei, eli ominaisuus. Eberi saa odottaa kesää, otan silloin irti ja laitan palasiksi. Sivuovi taitaa vain kaivata rasvaa, ainakin rupesi vinkumaan kun sitä käytti, väliaikaisesti käytän vain takaovea. Hyvin tuntuisi näin parin tonnin ajokokemusten mukaan toimivan (mittarissa noin 440 tkm). Lähtee helposti käyntiin parin tunnin roikassa olon jälkeen, ei edes kunnolla hehkuta, tänään hehkutti jo ehkä 3 sekuntia (-29). Moottori paljon hitaampi lämpiämään kuin vanha Volvon D24, mutta kai tuo suoraruikku tuottaakin vähemmän hukkalämpöä.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
Vastaa Viestiin