3BG hälyttimen ohitus ja kakeongelmaa

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Manala
Viestit: 6
Liittynyt: 12.6.2018 0:30

3BG hälyttimen ohitus ja kakeongelmaa

Viesti Kirjoittaja Manala »

Moi, uusi 3BG omistaja täällä.

Viikko sitten tuli pihaan tuollainen -01 3BG 1.8T ja on vähän ongelmaa hälyttimen kanssa. Autosta oli akku ihan finaalissa, joten ajoin suoraan ostotapahtumasta akkukaupoille ja vaihdoin uuden akun vanhan tilalle (oli muuten melkonen operaatio). Akkua takaisin laittaessa huomasin, että defan purkista (joku warmup sisäkellolla) oli ilmeisesti johto ollut irti. Laitoin sen uuteen akkuun kiinni ja defan sisäkelloon tuli eloa, kiva. Ennen kuin vaihdoin autoon uuden akun ilman että tuo johto oli akussa kiinni en ehtinyt kuin kerran laittamaan ovia lukkoon ja silloin keskuslukitus ei toiminut kuskin oven lukosta eikä hälytin mennyt päälle. Oven sisänapista piti laittaa ensin muut ovet lukkoon, kuskin ovi avaimella mekaanisesti. Tämä vika oli ostohetkellä tiedossa. Sen sijaan se ei ollut, että autossa on hälytin.

Ja tästä alkoivatkin ongelmat hälyttimen kanssa. Kumpikin kaukosäädin on mykkä, edes ledi ei vilahda. Paristot vaihtamalla ei parane ja ainakin toinen kaukosäätimistä imaisi parissa päivässä pariston napajännitteet 3+ voltista alle volttiin. Kuljettajan ovesta avaimella avaamalla/sulkemalla välillä keskuslukko yllättäen toimiikin, useimmiten ei. Jos suljettaessa toimii, menee hälytin päälle ja oven ledi alkaa vilkkua. Silloin kun ei toimi seuraavan kerran avatessa hälytin/ledi jää päälle.

Kun sitten autoon vääntää seuraavan kerran virrat päälle oviledi vilkkuen torvi huutaa vajaan sekunnin kunnes hiljenee. Eli sen verran, että taloyhtiön martat röökipaikallaan 2 metriä auton keulan edessä hyppäävät hetkeksi ilmaan; aavistuksen nolottaa. En myöskään ole onnistunut vielä kertaakaan disabloimaan hälytintä kääntämällä avainta kuskin ovessa vielä toisenkin kerran myötäpäivään, jos ensimmäisellä on keskuslukko napannut ovet lukkoon ja ledin vilkkumaan.

Tilasin jo kiinasta uutta kakeperää ja diagnostiikkajohdon, mutta niiden tuleminen taitaa mennä pitkälle ensi kuulle.

Eli seuraavanlaisia kysymyksiä on nyt mielessä:
1) Onko tuolla defan johdolla/boksilla jonka akkuun kytkin mitään tekemistä hälyttimen kanssa? Voiko siis olla niin, että johto on aiemmin tahallisesti irroitettu hälytin kiertääkseen?
2) Jos tuolla ei ole vaikutusta hälyttimen toimintaan, millä on? Miten saan toistaiseksi estettyä, ettei torvi soi sitä puolta sekuntia kun käännän virrat päälle?
3) Miten saan sopeutettua uuden kiinasta tilatun kauko-ohjainosan autolle, jos kuskin ovesta ei onnistu edes hälyttimen disablointi avaimella? Onnistuuko ebay-johdolla ja VCDS-litellä vai tarviiko asiaan parempaa apua?
4) Mikä kikkare tuosta avaimen ovilukossa kääntämisen tunnistamisesta ja keskuslukon laukaisusta on vastuussa ja maksaako sen uusiminen maltaita? Onko siinä siis mitään järkeä enää siinä kohtaa, jos saa kaukosäätimet toimimaan?
jokuvaan
Viestit: 65
Liittynyt: 13.4.2016 21:25
Paikkakunta: Tampere

Re: 3BG hälyttimen ohitus ja kakeongelmaa

Viesti Kirjoittaja jokuvaan »

Keskuslukituksen vaivoja aiheuttaa hyvin usein oven haitarin sisältä rispaantuvat johdot ja lukkolaitteen mikrokytkimet.
-03 pasaatissa on ainakin b-pilarin alaosassa nappi, josta saa hälyt pois päältä, mahtoiko olla yhden lukituksen ajaksi.

Keskuslukitus ohjataan ns. Mukavuusboksin kautta. Se on lattiamaton alla kuskin jalkatilassa... Voi, enpä olisi kosteudelle alttiimpaa paikkaa keksinyt. Voipi olla myös tarkastuksen väärti, ettei elektroniikka nyt sentään kylve.

Tarkasta nyt alkuun tällaiset tyyppiviat. Tuntuisi uskottavalta että jos ohjaus ei saa tietoa oven aukaisusta niin ei se keskuslukkoakaan saati hälyä poista päältä.
Avatar
muppis
Viestit: 951
Liittynyt: 13.8.2010 13:44
Paikkakunta: Huittinen - Akaa - Tampere
Viesti:

Re: 3BG hälyttimen ohitus ja kakeongelmaa

Viesti Kirjoittaja muppis »

Häly pitäisi olla tehdasasennettu ja Defan keksintö siis mitä ilmeisemmin jälkiasennettu lisälämmitin, kun kerran siinä sisällä on kellokin sille. Onko Defa otettu pois käytöstä, kun on imenyt akun tyhjäksi?

Kaukosäätimen saa opetettua ilman mitään piuhoja. Tässä hyvä ohje https://youtu.be/lb0UdmAVmz4" onclick="window.open(this.href);return false;
VCDS, OBD 11
ID.4 150 kW EBJC Pro 1st MAX -21
T5 GP Caravelle 2.0 TDI Bluemotion 103 kW CCHA Comfortline -14
Gofl Plus 1.6 84 kW BLF -05
Ex:
B8/3G5 GTE 1.4 TSI 115 kW CUKC -18
B6/3C5 2.0 TDI 103 kW CBAB Comfortline -10
B5.5/3BG 1.9 TDI 74 kW AVB -01
Manala
Viestit: 6
Liittynyt: 12.6.2018 0:30

Re: 3BG hälyttimen ohitus ja kakeongelmaa

Viesti Kirjoittaja Manala »

muppis kirjoitti:Häly pitäisi olla tehdasasennettu ja Defan keksintö siis mitä ilmeisemmin jälkiasennettu lisälämmitin, kun kerran siinä sisällä on kellokin sille. Onko Defa otettu pois käytöstä, kun on imenyt akun tyhjäksi?

Kaukosäätimen saa opetettua ilman mitään piuhoja. Tässä hyvä ohje https://youtu.be/lb0UdmAVmz4" onclick="window.open(this.href);return false;
Tämä kikka ei valitettavasti taida onnistua, kun keskuslukitus ei toimi tuosta oven lukosta kuin satunnaisesti, enkä tosiaan ole siitä onnistunut saamaan vielä hälytintä kaksoiskääntämisellä poiskytkettyä, kuten ohjeissa on. Lisäksi luin jostain, että kuskin oven lukon ohjauksen tulisi toimia, jotta kaukosäädinkään voisi toimia. Kuulostaa vähän oudolta, mutta voihan se noinkin olla.

Lisälämmitintä tuossa ei ole, kellon on tarkoitus ohjata lohko-/sisätilalämppärin toimintaa. En siis usko, että on otettu pois sen vuoksi, että webasto-tyyppinen lisälämmitin olisi tyhjännyt akkua. Siksi mietinkin, että onko sillä yhteyttä hälyttimeen, vai jättikö edellinen omistaja tosiaan kertomatta kaupanteon yhteydessä noinkin olennaisia asioita auton toiminnasta, joita ei itse olisi voinut huomata kuin tuurilla.

Mutta joo, täytyy lähteä tutkiskelemaan noita jokuvaan mainitsemia ovien haitareita. Vanhoista huoltokuiteista löytyikin, että oli kuskin puoleiseen takaoveen johtosarja joskus vaihdettu.
Tomppa-
VCF Member
Viestit: 422
Liittynyt: 3.6.2011 20:20
Paikkakunta: Klaukkala

Re: 3BG hälyttimen ohitus ja kakeongelmaa

Viesti Kirjoittaja Tomppa- »

1. Ei ole mitään tekemistä auton oman hälyn kanssa.
2. Hälyn toimintaan liittyy ainakin ovien lukot,mukavuusyksikkö ja jos on b-pilarin alhaalla nappi niin se on sisätilatutkia varten jotka on takaovien valoissa. Mun käsityksen mukaan hälytintä ei saa kokonaan pois käytöstä ja se nappula pilarissa ottaa vain sisätilatutkat pois päältä jos jää esim koira autoon.
3. Ei varmaan saa sopeutettua ilman toimivia lukkoja, kun avaimen käännöstäkin menee lukkoon tieto jonka pitäisi avata keskuslukitus joka luukusta mistä avainta kääntää ja tietenkin laittaa lukkoon myös.
4. Mikrokytkimet ovat lukossa sisällä ja pelkät kytkimet pystyy vaihtamaan mutta helpommalla menee kun tilaa uudet lukot oviin ja tutkii ovihaitareista piuhat ettei oo katki. Vcds:llä näkee myös ovien asennot auki/kiinni jne.

Varoituksena vielä jos lukot alkaa menemään sellaisiksi etteivät halua aueta lukosta jos kaikki on muuten kunnossa autossa, eli lukko nappi menee vaan ylös ja alas heti tai ei meinaa muuten vaan aueta (ehkäpä myös lukkoon mennessäkin) eikä meinaa kahvoista saada aukastua niin suosittelen hommaamaan nopeasti uuden lukon oveen ennenkuin auto tunnistaa lukon rikkinäiseksi ja laittaa sen turvalukkoon. Se ei oo kiva purkaa auki kun ovi ei aukea enään ollenkaan.
Manala
Viestit: 6
Liittynyt: 12.6.2018 0:30

Re: 3BG hälyttimen ohitus ja kakeongelmaa

Viesti Kirjoittaja Manala »

Kiitos vastauksista. Tuli tuossa huomattua illalla ropatessa, että juu, ei tosiaan ole mitään tekemistä auton oman hälyn kanssa sillä defalla. Tiedä sitten miksi otettu pois. Tuossa kun menin autoon vuorokauden seisomisen jälkeen defan kello näytti akun napajännitteiksi 12,3V. Vuorokausi aiemmin sammuttaessa 13,0V. Akku on uusi ja aika vähän ajettu, joten ei välttämättä ole ehtinyt vielä latautumaan täyteen, mutta vaikutti äkkiseltään vähän pieneltä lukemalta ottaen huomioon, että tallissa vastikään talven seisoneen mersun navoistaan irroitetussa 2v vanhassa akussa oli vielä 12,4V napajännitteet 4kk hylkäyksen jälkeenkin. Täytynee yrittää mittailla sulakeboksista vuotaako virtaa jonnekin, huonolla tuurilla tuolla tahdilla on akku viikossa tyhjä, vaikka ottaa huomioon ajon jälkeisen jännitehuipun.

Haitarikumin otin kuskin ovesta irti, johtosarja sen takana näytti ehjältä. Eli varmaan vikaa on ensi arvuuttelemalla tuossa kuskin oven lukon toiminnassa/mikrokytkimessä. Toissapäivänä vielä ajellessa kun avasin oven ajossa huomasin, että ajotietokone huusi kuskin oven avaamisesta. Nyt illalla samaa kokeiltuani ei valittanut, eikä myöskään katossa valot syty kun kuskin oven avaa. Mutta tosiaan keskuslukituksen nappi samassa ovessa toimii, lukko vain oikein ei.

Samalla tuli sitten huomattua kun ovia kävin läpi, ettei takaovet aukea lainkaan sisäpuolelta lapsilukon asennosta riippumatta. Ärsyttää etenkin kun kysyin myyjältä, että vaikka keskuslukko ei kaukosäätimestä toimi niin toimiihan ovet muuten normaalisti ja vastaus oli tietysti juujuuta. Olisi pitänyt mennä takapenkille testiksi istumaan ja vetää ovet kiinni, mutta eihän sitä tullut kokeiltua takaovien toiminta kuin ulkopuolelta. Onkohan tuo vain joku yksinkertainen jousiongelma vai joku vaikeampi tyyppivika?

Mites nuo Tompan mainitsemat uudet lukot, ovat varmaan aika hinnoissaan?
Avatar
muppis
Viestit: 951
Liittynyt: 13.8.2010 13:44
Paikkakunta: Huittinen - Akaa - Tampere
Viesti:

Re: 3BG hälyttimen ohitus ja kakeongelmaa

Viesti Kirjoittaja muppis »

Äkkiseltään löysin ebayn kautta Saksasta 32€ kappale. Tulevat yleensä viikossa. Motonetistä tuplat.
Tietty jos tinakolvi pysyy kädessä, niin ne mikrokytkimet voi vaihtaa, jos lukko muuten toimii. Mutta uusi on aina uusi.
Hakusana oli vain Passat 3bg door lock
VCDS, OBD 11
ID.4 150 kW EBJC Pro 1st MAX -21
T5 GP Caravelle 2.0 TDI Bluemotion 103 kW CCHA Comfortline -14
Gofl Plus 1.6 84 kW BLF -05
Ex:
B8/3G5 GTE 1.4 TSI 115 kW CUKC -18
B6/3C5 2.0 TDI 103 kW CBAB Comfortline -10
B5.5/3BG 1.9 TDI 74 kW AVB -01
Tomppa-
VCF Member
Viestit: 422
Liittynyt: 3.6.2011 20:20
Paikkakunta: Klaukkala

Re: 3BG hälyttimen ohitus ja kakeongelmaa

Viesti Kirjoittaja Tomppa- »

Onneks aukee sentää ulkopuolelta takaovet :D Siellähän saattaapi olla vaan sisäkahvan vaijeri koukkupäineen kahvan takaa irronnut. Takaoven pahvin irrotus on aika helppo kuten myös etuovenkin. Alhaalla takana 1 ja edessä 2 torx ruuvia, oven kauhukahvan pinta lähtee reunasta nostamalla irti jonka takana parit ruuvit kanssa. Kuskin ovessa pitää ottaa ikkunoiden säätimet alkuun irti, siellä takana kans muutama ruuvi.
Jultsu
Viestit: 1273
Liittynyt: 3.6.2013 10:09
Paikkakunta: Tarnów, Puola

Re: 3BG hälyttimen ohitus ja kakeongelmaa

Viesti Kirjoittaja Jultsu »

muppis kirjoitti:Hakusana oli vain Passat 3bg door lock
Tuo "3BG" on sitten vain käytössä meillä suomessa ja saksalaisilla lähinnä. Jos jotain osaa etsii kiinasta/amerikasta niin kannattaa käyttää "B5" tai "B5.5" mallierittelyyn.
Avatar
muppis
Viestit: 951
Liittynyt: 13.8.2010 13:44
Paikkakunta: Huittinen - Akaa - Tampere
Viesti:

Re: 3BG hälyttimen ohitus ja kakeongelmaa

Viesti Kirjoittaja muppis »

Jultsu kirjoitti:
muppis kirjoitti:Hakusana oli vain Passat 3bg door lock
Tuo "3BG" on sitten vain käytössä meillä suomessa ja saksalaisilla lähinnä. Jos jotain osaa etsii kiinasta/amerikasta niin kannattaa käyttää "B5" tai "B5.5" mallierittelyyn.
Hyvä huomio. Käytin itse tuota 3BG merkintää, kun silläkin löytyi tarpeeksi hyvin myös Kiinasta. Ilmeisesti saksalaiset on kanssa ahkeria nettiostajia.
Nyt kokeilin "Passat B5 door lock" ja tulihan sieltä enemmän vaihtoehtoja, mutta myös tietysti epäolennaisiakin. Varaosakoodi on kanssa hyvä hakusana, joskin suomalaiset purkaamot tuntuu olevan laiskoja niiden kirjaamisessa.
Meni vähän ohi aiheen, mutta oli lienee paikallaan tarkentaa.
VCDS, OBD 11
ID.4 150 kW EBJC Pro 1st MAX -21
T5 GP Caravelle 2.0 TDI Bluemotion 103 kW CCHA Comfortline -14
Gofl Plus 1.6 84 kW BLF -05
Ex:
B8/3G5 GTE 1.4 TSI 115 kW CUKC -18
B6/3C5 2.0 TDI 103 kW CBAB Comfortline -10
B5.5/3BG 1.9 TDI 74 kW AVB -01
jokuvaan
Viestit: 65
Liittynyt: 13.4.2016 21:25
Paikkakunta: Tampere

Re: 3BG hälyttimen ohitus ja kakeongelmaa

Viesti Kirjoittaja jokuvaan »

Takaovien lapsilukosta; voi olla vaijerit venyneet tai muuten löysällä. Itsekin kuulee tämän tästä takapenkin kuluttajilta että ovet ei aukea. Kahvoissa tuntuu pykälä, jota luullaan ääriasennoksi mutta vasta siinä kohtaa vaijeri on tarpeeksi kireä operoidakseen lukkolaitetta. Koita vetäistä kahvaa kovemmin, muttei tietenkään maastavedon tyylillä. Ei välttämättä tarvii aukoa kun vikaa ei ehkä edes ole.
Manala
Viestit: 6
Liittynyt: 12.6.2018 0:30

Re: 3BG hälyttimen ohitus ja kakeongelmaa

Viesti Kirjoittaja Manala »

Kiina-kake tuli eilen ja onnistuin kuin onnistuinkin parittamaan sen autoon toiset avaimet virtalukossa ja toiset ovessa -tyylillä. 10 euron fiksillä homma toimii ja hälyttimen kanssa ei tarvitse olla enää niin varpaillaan, että tööttäileekö käynnistellessä, jes. Saman tien pistin toisenkin kiina-ohjainperän tilaukseen.

Oven lukkomoduulin toiminta on alkanut muutenkin parantua. Ovesta kääntämällä on viime aikoina useammin toiminut tuo keskuslukko. Voi olla, että vika ei ole itse lukkomoduulissa muutenkaan, tai tiedä häntä jos sen piirilevyssä on, mutta kytkimissä se ei ainakaan liene, sillä kun kommunikaatio lakkaa sieltä suunnasta, niin se on aina kaikki ne kolme kerrallaan kun menee pimeäksi tai tulee takaisin linjoille, eli aukaisu, lukitus ja oven aukiolon tunnistus. En tiedä voisiko toiminnan parantuminen liittyä jotenkin siihen, että akunvaihdon yhteydessä putsasin tukossa olleen viemärin sen alta...

No, ainakin on uusi lukkomoduuli ja yksi erillinen oven asentotunnistinmikrokytkin nyt sitten varalla. Maton alle en ole vielä uskaltanut vilkaista, mutta täytyy ottaa se nyt projektiksi noiden takaovien kanssa, kun auton ovia uskaltaa käydä availemassa ja lukitsemassa muutenkin kuin pakon edessä. Jos siellä maton alla ei vettä ihan kylpyammeellista ole ollut, niin on voinut haihtuakin pikku hiljaa näillä auringonpaisteilla, autolla kun ei ikävä kyllä ole mitään suojaa auringolta missään vaiheessa päivää tän taloyhtiön pihalla. Joka tapauksessa täytyy katsastaa kontaktikliinerin kanssa ne mukavuusmoduulin liittimet tuossa pihalla, jos se boksi sieltä nousee esille ilman kuskin penkin irroittamista.
Avatar
muppis
Viestit: 951
Liittynyt: 13.8.2010 13:44
Paikkakunta: Huittinen - Akaa - Tampere
Viesti:

Re: 3BG hälyttimen ohitus ja kakeongelmaa

Viesti Kirjoittaja muppis »

Hyvä, että alkoi edes joku toimiin paremmin.
Kyllä se sieltä tulee pois ilman penkin irrottamista. Verhoilun tietty joudut avaan, mutta ei siinäkään muistaakseni ole muuta kuin sen jäykkyys. Se boksi on konkreettisesti siinä kuskin jalkojen alla styroksilaatikossa, joka ei kuitenkaan ole mitenkään vesitiivis.
VCDS, OBD 11
ID.4 150 kW EBJC Pro 1st MAX -21
T5 GP Caravelle 2.0 TDI Bluemotion 103 kW CCHA Comfortline -14
Gofl Plus 1.6 84 kW BLF -05
Ex:
B8/3G5 GTE 1.4 TSI 115 kW CUKC -18
B6/3C5 2.0 TDI 103 kW CBAB Comfortline -10
B5.5/3BG 1.9 TDI 74 kW AVB -01
Manala
Viestit: 6
Liittynyt: 12.6.2018 0:30

Re: 3BG hälyttimen ohitus ja kakeongelmaa

Viesti Kirjoittaja Manala »

Joo, laitetaanpa tännekin päivitystä. Eli huonostihan tämän kanssa sitten kävi. Auto on mitä ilmeisimmin konevikainen. Vähän päälle 300 kilsaa kaupanteon jälkeen alkoi öljynpainesummeri huutaa ja vaatia pysähtymään. Kun aloin selvitellä auton huoltohistoriaa ja ihmetellä muutamaa puuttunutta kuittia tän vuoden huoltohommista ja soitella niiden perään, niin autosta on yritetty korjata puutteellisia öljynpaineita jo yli 8 tkm sitten tuloksetta öljypumppua ja imujalkaa vaihtamalla, mutta kun ei ollut auttanut, niin edellinen omistaja oli vain hakenut auton öp-viallisena takaisin ajoon. Hienoa toimintaa ja herrasmiesmäistä kaupantekoa.
Avatar
muppis
Viestit: 951
Liittynyt: 13.8.2010 13:44
Paikkakunta: Huittinen - Akaa - Tampere
Viesti:

Re: 3BG hälyttimen ohitus ja kakeongelmaa

Viesti Kirjoittaja muppis »

:shocked
VCDS, OBD 11
ID.4 150 kW EBJC Pro 1st MAX -21
T5 GP Caravelle 2.0 TDI Bluemotion 103 kW CCHA Comfortline -14
Gofl Plus 1.6 84 kW BLF -05
Ex:
B8/3G5 GTE 1.4 TSI 115 kW CUKC -18
B6/3C5 2.0 TDI 103 kW CBAB Comfortline -10
B5.5/3BG 1.9 TDI 74 kW AVB -01
Manala
Viestit: 6
Liittynyt: 12.6.2018 0:30

Re: 3BG hälyttimen ohitus ja kakeongelmaa

Viesti Kirjoittaja Manala »

Joo, 66tkm ilmeisesti vedetty yksillä öljyillä ja kone on sitten sen mukaisessa kunnossa. Myyjän mukaan piti olla täydellinen huoltohistoria, mutta se sitten jäi siitä paksusta nivaskasta silmäilyä tarkemmin tarkastamatta, kun papereita on iso pino eikä missään järjestyksessä.
Tomppa-
VCF Member
Viestit: 422
Liittynyt: 3.6.2011 20:20
Paikkakunta: Klaukkala

Re: 3BG hälyttimen ohitus ja kakeongelmaa

Viesti Kirjoittaja Tomppa- »

Onko katottu ettei oo sieltä öljypohjan suunnillee yläpuolella (koneen sisällä) oleva sihti tukossa? Ihankuin muistaisin jostakin lukeneeni että vaikuttaisi myös paineisiin.
Vastaa Viestiin