V6:sen termari

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Kilu
Viestit: 1245
Liittynyt: 20.9.2010 20:17

V6:sen termari

Viesti Kirjoittaja Kilu »

Tervehdys. En löytänyt aiheesta haulla, joten kysäisen. Elikkä kuinka hankala projekti on vaihtaa termari V6:seen bensaan? Motti on APR. Termari taitaa sijaita jakohihnan takana ja muistelen jostakin lukeneeni, että vaatisi hihnan irroituksen, jotta projekti onnistuisi. Onko asia todellakin niin? Olen havainnut, että moottorin lämmöt ei oikein jaksa nousta 90:iin pakkasella. Ajoni on toki lyhyttä kaupunkiajoa, mutta tuollainen 70-80 astetta ei ole mielestäni normaalia. Olen muutamaan otteeseen nollannut vikakoodin 16500/P0116. Ei taida tuo G62:nen kuitenkaan noihin lämpöihin vaikuttaa ja en ole huomannut ajossa taikka moottorin käynnissä poikkeavaa. Toki anturin vaihto ei kustanna mitään, jos vertaa jakohihnan ja termarin vaihtoon. Hihna on vaihdettu n.50tkm:ä aiemmin, joten yritän viritellä mieluummin viimasuojaa. Kyselin syksyllä Laakkoselta tuota viimasuojaa, ei ollut kuulemma tarpeelinen kyseiseen malliin. Tämä auto on minulla ensimmäistä talvea, joten aiempaa kokemusta talviautoilusta tällä ei ole.
Tuota termaria näyttäisi olevan 87 ja 92 asteista. Onko tuo 87 orkkis arvo? Hinnat Saksassa 078121113F, 19e ja 078121113G, 21.50e. Anturi Hella 059 919 501, 22e.
jonneilari
Viestit: 364
Liittynyt: 1.12.2009 9:04
Paikkakunta: Dead city

Viesti Kirjoittaja jonneilari »

kyllä se vain siellä hitonmoisessa paikassa sijaitsee...sinuna kyl löisin vaa pahvia keulalle ja vaihtaisin sit seuraavan hihnan vaihdon yhteydessä...siinä on melkoinen homma yhessä termarissa ja isot riskit ku konetta purkaa,ja laittaa vanhaa osaa paikoilleen takas
Avatar
Tero Häkli
Viestit: 1726
Liittynyt: 23.5.2006 2:24
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tero Häkli »

ainakin vanhemmassa v6:sessa mahtuu tulemaan hihnan takaa pois, muistelisin etttä tossakin, ettei tarvi hihnaa irrottaa... silti saa muutaman tunnin varata ;)
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Kilu
Viestit: 1245
Liittynyt: 20.9.2010 20:17

Viesti Kirjoittaja Kilu »

Oiskohan tiedossa mitään saittia, josta voisi ilmaiseksi downloadata esim. räjäytyskuvan yms. sielunelämää tuosta APR:stä? Itse en ole löytänyt sellaista.
Kilu
Viestit: 1245
Liittynyt: 20.9.2010 20:17

Viesti Kirjoittaja Kilu »

Tero Häkli kirjoitti:ainakin vanhemmassa v6:sessa mahtuu tulemaan hihnan takaa pois, muistelisin etttä tossakin, ettei tarvi hihnaa irrottaa... silti saa muutaman tunnin varata ;)
Käväisin kyselemässä Laakkoselta ja pitäisi kuulemma pystyä vaihtamaan ilman hihnan irroitusta, mutta eivät olleet sata varmoja. Termarikin oli vaihtunut 99:ssä 87:stä => 92 asteiseksi. Ostin vain maskisuojan ja nyt lämmöt nousee ysikymppiin. Verkkaisesti tosin, muuta nousee kuitenkin ja pysyy. Joten tällä mennään seuraavaan hihnanvaihtoon asti.
Avatar
Pia
VCF Member
Viestit: 2910
Liittynyt: 2.8.2006 20:19
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Pia »

File name: 2.8 V6 APR Termostaatin vaihto.doc File size: 125.50 KB

Tuollanen ohje löyty eräästä ohjelmasta. Ja se kyllä käskee purkaa jakopään.

Pahoittelut huonosti muotoillusta ohjeesta. Ei jaksanu hifistellä ja muutella laatikoita.
Uncle Hank Fan Club

VinkuWaunu -06 1.9 TDI Trendline BKC Mikä viheltäen tulee, se vinkuen menee.
Avatar
Tero Häkli
Viestit: 1726
Liittynyt: 23.5.2006 2:24
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tero Häkli »

vanhemmassakin käskee nyppiä pois mut ei tarvi...
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Viestit: 3119
Liittynyt: 11.11.2003 0:19
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari-Matti Aho »

Miten onnistuu V6 TDI:hin?
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
Kilu
Viestit: 1245
Liittynyt: 20.9.2010 20:17

Viesti Kirjoittaja Kilu »

Kiitti Pia ohjeista.
Avatar
Tero Häkli
Viestit: 1726
Liittynyt: 23.5.2006 2:24
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tero Häkli »

^^ sama laulu ;)
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Kilu
Viestit: 1245
Liittynyt: 20.9.2010 20:17

Viesti Kirjoittaja Kilu »

Huomasin tuossa öljyjä vaihdellessa, että öljypohja oli märkä. Pikaisella vilaisulla näytti öljyn tulleen kummankin jakohihnansuojakopan alareunasta. Käytin 1-3 pyttyjen puoleista koppaa irti, mutten huomannut mitään ihmeellistä. Hihnankin näytti olevan ok. Mitkäs näissä olikaan ne tyypillisimmät öljyvuotojen aiheuttajat? Tietäisi vaan varata tarpeeksi laajan varaosa kokoelman, kun hihnan vaihto on edessä. 1v/15tkm:n aikana olen lisännyt öljyä (5w40 mobil 3000) 1.5-2 litraa. Asensin viime syksynä öljynvaihdon yhteydessä 2mm teräs pohjapanssarin ja silloin öljypohja ja moottori olivat puhtaat. Toki edellinen omistaja oli pessyt moottoritilan ja auto oli muutenkin fiksattu siistiin kuntoon. Ei sitä öljyä nytkään pahasti siellä panssarin päällä ollut, eikä moottorin kyljessä, mutta oli vuotanut kuitenkin.
Satelite
Viestit: 625
Liittynyt: 8.12.2008 16:41
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Satelite »

Kilu kirjoitti:Huomasin tuossa öljyjä vaihdellessa, että öljypohja oli märkä. Pikaisella vilaisulla näytti öljyn tulleen kummankin jakohihnansuojakopan alareunasta. Käytin 1-3 pyttyjen puoleista koppaa irti, mutten huomannut mitään ihmeellistä. Hihnankin näytti olevan ok. Mitkäs näissä olikaan ne tyypillisimmät öljyvuotojen aiheuttajat? Tietäisi vaan varata tarpeeksi laajan varaosa kokoelman, kun hihnan vaihto on edessä. 1v/15tkm:n aikana olen lisännyt öljyä (5w40 mobil 3000) 1.5-2 litraa. Asensin viime syksynä öljynvaihdon yhteydessä 2mm teräs pohjapanssarin ja silloin öljypohja ja moottori olivat puhtaat. Toki edellinen omistaja oli pessyt moottoritilan ja auto oli muutenkin fiksattu siistiin kuntoon. Ei sitä öljyä nytkään pahasti siellä panssarin päällä ollut, eikä moottorin kyljessä, mutta oli vuotanut kuitenkin.
En tiedä itse tarkkaan kys. moottorityyppiä mutta ootko stefat kattonu?
-98 3B Passat Sedan 1.9tdi AHU Black Pearl Comfortline
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
Kilu
Viestit: 1245
Liittynyt: 20.9.2010 20:17

Viesti Kirjoittaja Kilu »

Satelite kirjoitti:En tiedä itse tarkkaan kys. moottorityyppiä mutta ootko stefat kattonu?
Mitäköhän stefoja tarkoitat? Nyt kun vilaisin asiaa vähän tarkemmin, niin kyllä se öljy siihen koppaan on tullut ulkoapäin, eikä ole valunut kopan sisältä. Liekö talvella roiskinut?
Satelite
Viestit: 625
Liittynyt: 8.12.2008 16:41
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Satelite »

Kilu kirjoitti:
Satelite kirjoitti:En tiedä itse tarkkaan kys. moottorityyppiä mutta ootko stefat kattonu?
Mitäköhän stefoja tarkoitat? Nyt kun vilaisin asiaa vähän tarkemmin, niin kyllä se öljy siihen koppaan on tullut ulkoapäin, eikä ole valunut kopan sisältä. Liekö talvella roiskinut?
No esim. jos jakohihnan suojan alta valuu niin esim. kampiakselin stefa voi vuotaa? :roll:
-98 3B Passat Sedan 1.9tdi AHU Black Pearl Comfortline
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
Kilu
Viestit: 1245
Liittynyt: 20.9.2010 20:17

Viesti Kirjoittaja Kilu »

Satelite kirjoitti:No esim. jos jakohihnan suojan alta valuu niin esim. kampiakselin stefa voi vuotaa? :roll:
Ei taida ihan nähdä sinne pelkällä suojakopan irroituksella?
Avatar
AjH
Viestit: 3166
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja AjH »

Siis eikös näissä V6 bensoissa ne venakopan tiivisteet ollu vuotavaisia? Kyllä tästä aiheesta haku löytää, joku on tälläkin foorumilla öljyn käryjen kanssa paininut. Ei muistaakseni mitenkään tavaton asia ollut :?
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Avatar
Juhizz
Viestit: 1218
Liittynyt: 16.11.2009 22:39
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Juhizz »

AjH kirjoitti:Siis eikös näissä V6 bensoissa ne venakopan tiivisteet ollu vuotavaisia? Kyllä tästä aiheesta haku löytää, joku on tälläkin foorumilla öljyn käryjen kanssa paininut. Ei muistaakseni mitenkään tavaton asia ollut :?
Tämmönen löyty viewtopic.php?t=3418&highlight=venttiilikopan+tiiviste
Kilu
Viestit: 1245
Liittynyt: 20.9.2010 20:17

Viesti Kirjoittaja Kilu »

Kiitos linkistä. Käryä tuntui viime syksyllä ja talvella ilmastoinnin/lämmityksen ollessa Econ-asennossa. Muuten käryä ei huomannut. Itse epäilin huohotinputken falskaavan. Yllättäen juttu jäi tutkimatta. Muistan kyllä lueskelleeni aiheesta tällä saitilla. Jos tilanne ei pahene, niin näillä mennään ensi kesään. Pitää sitten kokeilla jakohihnan vaihtoa omatoimisesti ja silloin voi levitellä konetta tarvittaessa enemmänkin.
Kilu
Viestit: 1245
Liittynyt: 20.9.2010 20:17

Re: V6:sen termari

Viesti Kirjoittaja Kilu »

Nyt on jakopään romppeet, vesipumppu, termari, moniura ja G62 vaihdettu. Kerrankin lämmöt nousee ja vielä pysyykin seilaamatta. Öljyvuotoja ei löytynuyt edes nokkien stefoista, joten tyytyväinen olen.
Vastaa Viestiin