Passat 1.8T -02 kestävyys

Kaikki tekniikkaan liittyvä
jm
Viestit: 4
Liittynyt: 13.4.2005 15:38

Passat 1.8T -02 kestävyys

Viesti Kirjoittaja jm »

Vaihdoinpas luotettavan ajopelini (Volvo S70) 1.8T -02 Passat Varianttiin todetakseni että ei olisi kannattanut.
eli siis ajelin tuossa viime sunnuntai-iltana takaisin pohjoseenpäin savosta ja 300km ajettuani yhtäkkiä syttyi öljyn merkkivalo ja teksti:"oil pressure STOP".. minähän tietenkin pysäytin autoni välittömästi ja tsekkasin mitä manuska sanoo asiaan... manuska sanoi että katoppa öljyn määrä... noh, menin ja katsoin, ylärajassa näytti öljyt olevan. Ihmettelin siinä sitten että mitähän tämä oikein meinaa ja varovasti täräytin autoni takaisin käyntiin. Kaikki pelaa taas mainiosti. Jatkoin siinä sitten matkaani ja pääsinkin muutaman kilometrin ilman ongelmia kunnes taas sama teksti "oil pressure STOP". Huomasin että 500m olis matkaa P-paikalle ja rullasin auton kanssa sinne varovasti ja kone kävi siinä vaiheessa kuin vanha -80 luvun diesel mersu. Äkkiä kone sammuksiin ja pelti ylös. Mitään muuta ei näy kuin turbo on aivan tulipunainen.
Sitten siinä 4h istuskelin keskellä ei mitään ja odotin hinausautoa. Nyt auto makaa VW-korjaamolla jo kolmatta päivää ilman että tiedän mikä sitä vaivaa. Veikkasivat että uusi turbo ja motti keulalle.
Niin ja autollahan on jopa ajettu 110tkm ja kaikki huollot tehty merkkiliikkeissä ajallaan.
Onkohan kellään muulla vastaavanlaisia kokemuksia näistä laadukkaista saksalaisista vekottimista?
Avatar
Sami P
Viestit: 382
Liittynyt: 6.3.2005 20:08
Paikkakunta: Varkaus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami P »

todella huono tuuri...! :roll:
jm
Viestit: 4
Liittynyt: 13.4.2005 15:38

Viesti Kirjoittaja jm »

Jaahas... nyt on auto sitten hutkittu ja tutkittu VW merkkikorjaamolla ja viaksi todettu että koneessa ollut karstaa josta johtuen jotkut öljynröörit tukkeutunu tms. ja öljynpainenanturi ollut rikki joten se ei ole tajunnut koko ongelmaa ja tästä syystä johtuen koko motti + turbo uusiksi. Hinta-arvio 7900,- eur.
Arvata saattaa että myyjä (jolta ostin ton 2kk sitten) lupasi 6kk takuun moottori + voimansiirto ja nyt kun kuuli ton hinnan niin jäi pala kurkkuun ja ilmeisesti suostuu vaan käytetyn motin ostamaan keulalle.
Avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Viestit: 3119
Liittynyt: 11.11.2003 0:19
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari-Matti Aho »

Viron puolelta saa varmaan puolet halvemmalla.
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
mla
Admin
Viestit: 421
Liittynyt: 3.1.2004 19:11
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja mla »

Käytettyä moottoria en itse hyväksyisi tilalle, koska moottorista ei koskaan tiedä missä kunnossa se on - kuten ei tietänyt tästä sinun vaurioituneestakaan. Toki pitää sitten itse olla valmiina maksamaan osa kuluista, jos saa täysin uuden moottorin käytetyn tilalle. Uudessa on vielä tietenkin 2v takuu valmistajan toimesta, myyjää voi kiinnostaa myös se seikka kun laskee kustannuksia käytetyn sijasta.

Vastaavassa tapauksessa kävin firman Golfiin uuden motin ja turbon Tallinnasta ja hintaa tuli 4400€ matkoineen ja muine kuluineen, sama paketti Suomessa oli halvimmillaan 7000€. Eroa noissa hinnoissa tekee toki sekin, että Suomen hinnat ALV22% ja Viron ALV0%. Mutta jos myyjä (eli maksaja) on ALV velvollinen onnistuu haku Virosta ALVittomana kuten minun tapauksessa.

Asennus ja muita kuluja tuli tuon päälle vielä n. 2000€. Pelkkä moottorin vaihto tuosta oli joku reilut 1000€, mutta kun vaurio oli meidän auton tapauksessa ulkoinen (öljypohja kiville) oli korvattava osa ulkoisia vaurioita kärsineistä osista ennen kuin moottori hyväksyttiin 'vaihtoon' ja toki koittivat testailla sitä ennen vaihtopäätöstä.

Pakulla kun haimme uuden moottorin niin tilaa jäi vielä lavalliselle olutta ja siideriä - joten tuli otettua sekin irti matkasta :)
VW Sharan -12 4Motion 2.0l TDI BlueMotion Highline
jm
Viestit: 4
Liittynyt: 13.4.2005 15:38

Viesti Kirjoittaja jm »

Hyvä tietää etä Tallinnasta saa paljon halvemmalla. Pitääpä mainita huomenna myyjälle asiasta.
Tässä on jo tullut selailtua autojen myynti ilmoituksiakin aika paljon jos vaihtais merkkiä, mutta kun ei millään huvittas taas maksaa väliä ja kukapa haluais vaihdossa ottaa auton josta puuttuu motti+turbo.
Joten sain myyjän kanssa sovittua että käyn siltä hakee sijaisauton siksi aikaa kunnes selvitämme miten tässä oikein olisi järkevintä edetä kun itse haluan uuden motin ja myyjä suostuu vaan käytettyyn mottiin.
mla
Admin
Viestit: 421
Liittynyt: 3.1.2004 19:11
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja mla »

Kyllä käytetystä motista taitaa tulla helposti 4000€ kustannus siitäkin, joten ei tuo Tallinnasta haku siinä mielessä ole paha vaihtoehto myyjällekään. Merkkiliike sitä ei tosiaankaan ala ehdottamaan, mutta jos myyjä on muun merkin myyjä niin voi kiinnostaa säästö :)

Itsellehän aluksi ehdotettiin vaihto-osilla kunnostusta ja hintalapuksi tuli reilut 5000€ ja tietenkin ilman kummempaa takuuta kokonaisuudesta. Turbosta esim sanoivat, että näyttäisi ehjältä, mutta kun kyselin lisää siitä niin sanoivat, etteivät tiedä onko ehjä vaiko rikki - pitäisi lähettää turbokorjaamolle ja laskua tulee pelkästä tutkimisesta melkoisesti - jos olisi ollut rikki ja isketty uusien osien kanssa kiinni niin kuka tietää mitä olisi hajottanut uusista osista tms. En alkanut sitten arvailemaan.

Tuossa keskustelussa kävi jakohihnalle huonosti ja eipä kait toimi vieläkään kunnolla. Merkkiliike vain vaihtelee osia sitä mukaan kun asiakas valittelee vioista. Järkevintä tuossakin olisi ollut vaihtaa kokonaan toinen moottori.
Osien vaihtamiseen kulutettu työ nimittäin lopulta saattaa nostaa hinnan samaan kuin tuo moottorin uusiminen.
VW Sharan -12 4Motion 2.0l TDI BlueMotion Highline
jm
Viestit: 4
Liittynyt: 13.4.2005 15:38

Viesti Kirjoittaja jm »

Tilannetietoa: Autoni hinattu toiselle korjaamolle (myyjäliikkeen toimesta) joka kertoi että pelkän turbon vaihtaminen riittää. Koneelle ei ole käynyt kuulemma mitään vahinkoa. Joten myyjä tilas uuden turbon ruotsista ja asentaa sen paikalleen ens viikon alussa. Sen jälkeen voin hakea autoni pois korjattuna ilman että maksaa mulle mitään.
Kysynkin teiltä viisaammat että mitä mieltä olette.. vaikka nyt toinen korjausliike totesi että motti on ehjä, niin voiskohan pitemmällä aikajänteellä ilmetä ongelmia ja onko moottorin elinikä lyhentynyt?
maallikkona en oikein tiedä enää mitä/ketä uskoa ja uskallanko pitää autoni huoletta viel seur. 5v niinkuin haluaisin.
Vastaa Viestiin