Page 1 of 2
Cruise ja ajotietokone toimimaan?
Posted: 5.2.2004 12:02
by /TuomoL
Pitääkö kuulemani asia paikkansa - 3B TDI:n vakionopeudensäädin ja ns. ajotietokone saadaan käyttöön vain viikset vaihtamalla?
Faktatietoa kaipaan. Mutua tuntuu löytyvän useammalta.
Posted: 7.2.2004 18:25
by MarkusK
Vakionopeuden säätimen saa toimimaan vaihtamalla viiksen ja mahdollisesti voi joutua lisäämään siihen kuuluvan johtosarjan. Sitten se on vielä aktivoitava vagcom:in avulla. Ajotietokoneen lisäämisestä en tiedä.
Posted: 25.3.2004 8:38
by lassi
Itsellä on tuossa tulevassa passatissa ajotietokone, mutta ei cruisea. Olisikohan tuo iso homma pistää toimimaan? Eli romikselta joku sopiva viiksi ja VAG-COM kiinni? Onko joku tehnyt vastaavaa tempausta, entä mistähän löytäisi hemmon joka osaisi tehdä nuo tietokoneen asetukset ja edullisesti?
Posted: 25.3.2004 9:13
by mla
Eikös ajotietokoneen toimimaan saaminen vaadi mittariston vaihtoa sitä tukevaan malliin - näin muistelisin jostain lukeneeni.
Cruisea varten voi joutua vetämään johtoja ja lisäämään jotain muita 'härppeitä' riippuen auto mallista. Pelkkä viiksen vaihto ja VAGComilla aktivointi eivät aina riitä.
Posted: 25.3.2004 10:29
by kirurgi
mites mulla kun on Passat 3B -99 niin siinä on kierros ja nopeuslukumittarin välissä se neliön muotoinen palkki pitäskö siinä lukee jotain esim. aina kun käynnistää auton? Sellanen plugi sittin löytyy etupenkkien välistä kolikkokupin alta.
Posted: 25.3.2004 11:41
by samip
Täältä löytyy ohjeita monen VAG:in vakkariasennuksiin:
Cruisen asennusta
TDI Mk3 Golfiin ja B4 Passattiin tuo homma on erityisen helppo.
Multa löytys yks ylimääränen uusi käyttämätön johtosarjakin, siis samat liittimet/liitinkotelot kuin tuolla sivulla.
Seat Clubin sivuilla taisi olla jotain ohjetta cruisen asennuksesta Leoniin suomeksi. Ehkäpä sovellettavissa muihinkin uudempiin TDI VAG:hin tuon em. asennuslinkin avulla.
Posted: 25.3.2004 18:23
by jyrki
kirurgi: se plugi on testerille!!
Posted: 25.3.2004 18:24
by Jarsci
Selvittelin aikoinaan tuota ajotietokoneen lisäämistä Golf 4:seen, ja ilmeni että viiksen lisäksi pitäisi vaihtaa koko mittaristo ja polttoainetankinanturi kulutuksen mittausta varten ja ties mitä muitakin antureita ja johtoja olisi joutunut lisäämään, joten itse ainakin luovuin koko ajatuksesta koska taitaa joutua varamaan aika paljon rahaa, tupakkaa ja hermoja jos meinaa kyseisen härvelin jälkikäteen hommata..
Posted: 18.5.2004 18:26
by mla
FFP:n puolelta löytyi linkki jonkinlaisiin ohjeisiin miten saa ajotietokoneen jälkikäteen asennettua, en itse koittanut, joten en tiedä toimiiko
http://forums.tdiclub.com/showflat.php? ... o=&fpart=1
Posted: 29.9.2006 12:40
by mkaskine
onkos tästä nyt uutta varmaa tietoa jollain??
Itselläni siis -98 passat jossa on ajotietokone mutta cruise puuttuu, riittääkö pelkkä viiksen vaihto +VAGcom vai pitääkö johdotusta muuttaa?
Posted: 29.9.2006 12:53
by Harri
- Viiksen vaihto
- Johtosarja viikselle
- Aktivointi VAG-COM:illa
Ja vakkari toimii.
Esim meiltä, OEM- jälkiasennussarja kuvitettuine ohjeineen:
http://www.slamit.net/product_info.php? ... ts_id=3549
Saatavilla myös Passat 3B(G)
Posted: 29.9.2006 12:53
by Kale
Salettia tietoa löytyy kyllä. Viiksen asennuksen ja vag-com enabloinnin lisäksi tarvitsee asentaa erillinen johtosarja viikseltä sulkerasialle ja siitä eteenpäin ohjainboksille. Linkissä kuvalliset ohjeet toiminnon suorittamiseksi golffiin. Passatin asennus poikkeaa vain ohjainboksin piuhoituksen osalta. Kahe voi laittaa kyseisen operaation passattiin suorittaneena tarkempaa ohjetta ja linkkiä passatin ohjeeseen jos sellainen löytyy.
http://homepage.ntlworld.com/dgace/cruise_control.htm
Posted: 29.9.2006 16:38
by kahe
Hakua kun käyttää niin löytyy tietoa ja paljon, täältä tai ffp:stä, esim:
http://variantuning.com/phpbb/viewtopic ... highlight=
http://variantuning.com/phpbb/viewtopic ... highlight=
Tuolta löytyy ohjetta Passattiin:
http://www.christiantena.pwp.blueyonder ... i/ccs.html
Jossain oli ohje ihan Passattiin skannattuna nähtävillä. Vanhempaan malliin löytyy kytkentävärit suoraan Haynes korjausoppaasta ja noista linkeistäkin kai. Uudemmassa oli eri liittimessä vaan ne johdot. Hankalassa paikassa ovat, joten laittelin itse suoraan johtoihin rinnalle kiinni. Säästyi paljon tupakkia, vaikken poltakaa. Mulle viiksen myyjä kertoi, että tulee ongelmia tuon uudemman viiksen kanssa niissä vanhemmissa malleissa, joissa pitäisi käyttää vanhempaa viikseä. Saattaa kuulemma esiintyä omituisia ongelmia.
Posted: 30.9.2006 15:30
by Markku Duus
Mainos tähän väliin. Multa löytyis vakkarin viiksi tdi passattiin. Uusi VW:n alkuperäinen setti. Pistäkää kyselyä jos tarvetta on.
Posted: 24.11.2006 20:07
by AjH
Tuli Laakkoselta tänään postia jonka mukaan myös bensakoneiseen Passattiin saisi Cruiseviiksen hankittua jälkiasennuksena, 272 euroa asennettuna.
Lehdestä luettuna:
Passat 3B bensa vm 01-04, 3B0 998 527C
Saattaisi melkeinpä kiinnostaa, mutta sitten tuli mieleen että mitä mahtaisi T-S-I versio maksaa?
Posted: 24.11.2006 22:24
by Pasi Häkli
Ei se mikään mahdoton homma oo varmaan kokemattomallekkaan. Itse oon noita laittanut useampia, eli omasta mielestä se ei ainakaan oo mikään paha homma.. Siinä vakkarisarjassa tulee kuvitetut ohjeet mukana, niillä pärjää kyllä. Ei tosin suomeksi mutta kuitenkin.
Toi cruisen asennus riippuu vähän moottorista ja automallista. Esimerkiksi TDI koneiseen 4 golffiin ei tarvi vetää kuin johdot siihen vesikaukalossa olevaan liittimeen asti, siitä moottorin ohjainlaitteelle on olemassa valmis johdotus. Bensakoneisissa sitä ei ole ja joutuu johdot vetämään vielä siitä liittimeltä moottorin ohjainlaitteelle. Ja siihenkään ei käy mikä tahansa johto vaan täytyy olla pirun ohutta että se yleensäkin mahtuu sinne ecu:n liittimen pinneihin.
Uudessa A3 ja Golf V ei välttämättä tarvi mitään muuta kuin sen viiksen. Joissain on ollut se yksi vaadittava johto siellä jo valmiinakin, joissain sitten taas ei. Ja jotkut vaatii sen ohjauspilarin ohjainlaitteen ja jotkut ei. Tapauskohtaisia juttuja.
Ottakaa kuitenkin huomioon, että vanhempiin vaijerikaasullisiin autoihin ei päde nuo ohjeet, että viiksi ja johtosarja kiinni ja cruisen aktivointi. Sähkökaasullisissa se käy todella helposti.
Tohon ajotietokoneen jälkiasennukseen ei mulla oo minkäänlaista tietoa, menee varmaan hankalaksi(Lue=kalliiksi), että kaikki saa pelaamaan yhteen.
AjH, jos päätät itse sen asentaa, niin neuvon kyllä jos tulee joku hankala paikka eteen.
Posted: 26.11.2006 17:51
by colour concept
Ei kannata tosiaankaan asentamisesta maksaa.
Itsekkin olen puolen kymmentä laitella eri vehkeisiin ja helppo homma on.
Posted: 26.11.2006 19:17
by AjH
No kun kokemusta on asiasta niin olisihan hienoa jos jonkinlaista ohjetta, manuaalia suorastaan ja tietysti kuvien kanssa saisi?
Viiksi taitaa olla ainoa varsinainen osa mitä tuossa tarvitaan, loppu piuhaa ja työtä?
Posted: 27.11.2006 7:01
by Pasi Häkli
AjH wrote:Viiksi taitaa olla ainoa varsinainen osa mitä tuossa tarvitaan, loppu piuhaa ja työtä?
Juurikin näin. Mutta jos ostat sen alkuperäisen cruise-sarjan niin siinä tulee ohjeet mukana, jonkinlaisilla kuvilla.
Posted: 27.11.2006 7:25
by Kale
Siis viiksen lisäksi tarvitaan johtosarja joka kustantaa noin 30 euroa ja nykyään ei taida saada enää erikseen vaan molemmat tulee samassa paketissa.
Posted: 27.11.2006 7:26
by Pasi Häkli
Näinhän se menee. Ja sitä johtosarjaa ei edes kannata yrittää tehdä itse.. Eli kannattaa ostaa se sarja.
Posted: 27.11.2006 8:03
by Noksu
Ite olen kyhännyt TDI Pasuunaani vakkarin joka pelittää parilla nappulalla. Johdotukset vedin itse ECU:lta ja kytkin ne kahteen nappiin (set/- ja res/+) ja ryöstö vielä sulaketaulusta. Homma kesti noin tunnin verran jonka päälle Cruisen aktivointi merkkihuollossa. Osta tuli maksamaan 10€ kytkimet + pari hullua euroa voi laskea piuhoihin. Liike otti 15€ aktivoinnista.
Ite tykkään enemmän nappuloista jotka piilotin keskikonsolin tuhkakupin pohjalle (itse kuppi poistettu). Viiksessä tulee aina sähellettyä pitkät päälle tai muuta vastaavaa ja on mielestäni muutenkin helpompi käsitellä nappuloilla.
Posted: 27.11.2006 10:47
by Pasi Häkli
No jos itelleen tekee niin ei kai siinä sitten mitään.. Mutta jos mä olisin ostamassa autoa missä on vakkari sähelletty jollain omatekemällä nappulalla, niin en kyllä antaisi sille minkäänlaista arvoa... Sori nyt vaan, mutta tää on mun mielipiteeni. Ei herneitä..
Posted: 27.11.2006 11:06
by Noksu
Olen aikasemminkin huomannut että porukka jakautuu melko kahtia tämän alkuperäisen cruisen ja oman kytkennän välillä. Periaatehan on ihan sama kuin alkuperäisessä cruisessa, voi vaikka laittaa samalaisen keinukytkimen kuin vakiossa. Itsekkin tuon tein juuri sillä tavalla että jos joskus menee pasuuna myyntiin niin saa poistettua ilman mitään näkyviä jälkiä. Liitäntä on ECU:n päässä täysin vastaava normaaliin cruiseen. Ei herneitä, jokainen tyylillään...
Posted: 27.11.2006 17:07
by AjH
No yksi kysymys aiheeseen vielä on, mitä toi viiksipaketti sitten kustantaa?
Kaveri on Laakkosen Audi-puolella hommissa niin saisin varmaan ton aktivoinnin "sopivasti".
Posted: 27.11.2006 20:48
by Kale
Eiköhän se hinta huitele siellä reilussa satasessa? Arvio 115€.
Posted: 27.11.2006 23:38
by colour concept
70-100€ vaggilaisesta riippuen
Posted: 28.11.2006 8:13
by Kale
Sisältääkö tuo johtosarjaa? Jossain vaiheessa mainostivat 85€ mutta siihen johtosarja kustansi ~30€ päälle.
Posted: 28.11.2006 9:45
by timpsula
Tällä viikolla luukusta tipahtaneen merkkiliikkeen mainoksen mukaan vakionopeudensäädin asennettuna noin 250 euroa, en muista ihan tarkkaa summaa. Viiksi kustantaa tuon 85 euroa ja loput töitä.
Posted: 28.11.2006 10:40
by Jouni
Saksasta viiksi johtosarjoineen 60 - 70 eur kotia toimitettuna sisältäen postikulut 6,90. Esim
http://search.ebay.de/_W0QQsassZvw-audi-speziQQhtZ-1 ,jos ei voita huutoa ei kumminkaan kannata tarjota yli 60 eur, myyjä myy kumminkin huutajalle toisen samanlaisen paketin. (nopea toimitus, tilasin itse tuolta)
Posted: 28.11.2006 10:52
by Kale
Löytyy myös AHW:ltä hintaan 59,90 + postit.
http://www.ahw-shop.de/
Posted: 28.11.2006 10:57
by colour concept
Kale wrote:Sisältääkö tuo johtosarjaa? Jossain vaiheessa mainostivat 85€ mutta siihen johtosarja kustansi ~30€ päälle.
Kyllä on kaikki tarvittaava tullu aina mukana.
Viimesen sarjan ostosta on kyllä n. puoli vuotta
Posted: 28.11.2006 11:17
by AjH
timpsula wrote:Tällä viikolla luukusta tipahtaneen merkkiliikkeen mainoksen mukaan vakionopeudensäädin asennettuna noin 250 euroa, en muista ihan tarkkaa summaa. Viiksi kustantaa tuon 85 euroa ja loput töitä.
Viiksi 85 + johtosarja about 30, tai sitten 70-100 euroa. Noh aika liki sama tuosta tulee.
Se asennustarjous oli 272 euroa, lukee tuolla ylempänä...
Kyllähän tossa näyttäisi ite tehden tuntirahoille pääsevän
Tuolta AHW:lta tuon voisi vaikka tilatakkin. Nooh, katsoo nyt jahka kerkiää kun noi ei varmasti katoa ihan justiin myynnistä.
Posted: 28.11.2006 11:24
by timpsula
Jep, palkoille tosiaan pääsisi. Kun vain uskaltaisi ryhtyä itse ropeloimaan.
Posted: 28.11.2006 11:32
by AjH
Totta, ihan samaa mietin kun siinä toi ratin irroitushomma on. Se on oikeastaan ainoa mikä on "vaikeaa" kun on se airbag. Ja oon kyllä noiden bagirattien kanssa pelannut, että ei siinä, mutta se bagi on siellä kuitenkin. Kalliskin vielä jos vahinko käy.
Toisaalta tietysti tätä aiemmin mainittua Laakkostuttua voisi nakittaa...
Posted: 28.11.2006 11:41
by Kale
Ei siinä bägin irroituksessa mitään ihmeellistä ole. Varovasti vaan tekee ohjeiden mukaan. Aika tumpelo saa olla jos bägin saa rikottua.
Posted: 28.11.2006 14:08
by Pasi Häkli
No ei siinä mitään vaikeeta oo siinä bagin irrotuksessa, jos tietää mitä tekee. Mutta kuitenkaan ei sitä viitti ihan kaikille suositella.... Tiedätte varmaan mitä tarkotan
Cruisen liitännät...
Posted: 31.3.2007 18:33
by variant01
Golf IV (AZD) ECUn pinnit.
Tsekkasin ton 121pin:n liittimen ja näyttäs siltä että siihen ei cruisen tarvitseville pinneille mene karvoja ollenkaan. Eli pitääkö tuo liitin purkaa jotta niihin pinneihn voi johdot liittää? Ja miten se liitin puretaan?
Näyttäs siltä että oikeat pinnit välille ecu - T10 on noi 75-1, 57-2, 38-3, 76-9
www.theresias.com/tutorials/1j_gra.htm
Ja vielä, onko kukaan tilannut tuolta
www.autoschultz-shop.de :stä tuota bensa-mallin viikseä? Eli kiinnostas sisältyykö siihen pakettiin myös nämä Ecu-T10 välin piuhat?
Posted: 2.4.2007 20:30
by kozel
Veljen -97 (3b) TDI pasuunassa oli jo valmiiksi aktivoituna tuo viiksi.
Viiksi ja johtosarja makso 75e johtosarjoineen VW-Auto:n tiskiltä...
Posted: 2.4.2007 20:52
by Pasi Häkli
Uusissa autoissa on muuten melko paljon ohjelmointivirheitä. Oli tossa uus caddy missä oli ohjauspylvään ohjainlaitteen koodaukset aivan perseellään, ei toiminut riikkarit yms. Ja välillä on ilmastointi koodattu moottorin ohjainlaitteelle, vaikka sitä ei ole jne..
ohjeesta
Posted: 25.4.2008 9:29
by Alkaline
Onko siis siinä slamit.netin ohjeessa myös ratin/airbagin irroitusohjeet yms relevantti tieto.
Niinkun kaverini janne 80 sanoi aikanaan että vähän jännäkakka housussa saa irrottaa airbägiä!!!
Posted: 25.4.2008 15:19
by pebe
tässä vielä ohjeistusta vakkarille G4 ja Bora TDi, saattoi olla jo ko. linkki ylempänä, en jaksanut lukea jokaista viestiä:
http://www.pajalle.com/howto.php?id=001&lang=fi
Eli pääasiassa joko akunkenkä irti tai avaimet kauaksi. Itse asensin vakkarin ja JK housussa ratti irti, hyvin onnistui ja hengissä ollaan.
Posted: 25.4.2008 21:34
by kahe
pebe wrote:Eli pääasiassa joko akunkenkä irti tai avaimet kauaksi. Itse asensin vakkarin ja JK housussa ratti irti, hyvin onnistui ja hengissä ollaan.
Tuota aina olen ihmetellyt ohjeista, että miten ilman avaimia saa sen ratin käännettyä puolelta toiselle, kun reiät ovat siellä reunoilla ja reikä pitää saada mittariston kohdalle. Mulla ainakin menis ratti lukkoon. Noin kuusi kertaa olen jo repinyt omasta airbagin irti, eikä siinä ole kyllä mitään ihmeellistä, kunhan pitää akunkengän irti riittävän kauan. Joku kerta ei suostunut ruuvari osuun sopivasti ja puoli tuntia tappelin sen kanssa.
Posted: 11.1.2010 12:25
by ryynänen
onko tuossa vm-97 afn, 11oheppasessa, nyt sähkö vai vaijerikaasu? miten vaikee se vakkari nyt sit on asentaa.
Posted: 11.1.2010 14:50
by Patu
ryynänen wrote:onko tuossa vm-97 afn, 11oheppasessa, nyt sähkö vai vaijerikaasu? miten vaikee se vakkari nyt sit on asentaa.
En tiedä onko sähkö vai vaijerikaasu vaikka mun ex.auto sellanen olikin mutta vaihdat vaan viiksen ja sitten aktivoit VAG:comilla sen vakkarin päälle niin jo toimii. Se viiksen vaihto vaatii ratin irroituksen ja hieman pientä jumppaa mutta ei ylivoimainen tehtävä jos itse tekee.
Posted: 11.1.2010 16:53
by ryynänen
Patu wrote:ryynänen wrote:onko tuossa vm-97 afn, 11oheppasessa, nyt sähkö vai vaijerikaasu? miten vaikee se vakkari nyt sit on asentaa.
En tiedä onko sähkö vai vaijerikaasu vaikka mun ex.auto sellanen olikin mutta vaihdat vaan viiksen ja sitten aktivoit VAG:comilla sen vakkarin päälle niin jo toimii. Se viiksen vaihto vaatii ratin irroituksen ja hieman pientä jumppaa mutta ei ylivoimainen tehtävä jos itse tekee.
säkö sait sen silleen toimimaan??
Posted: 11.1.2010 22:17
by Patu
ryynänen wrote:Patu wrote:ryynänen wrote:onko tuossa vm-97 afn, 11oheppasessa, nyt sähkö vai vaijerikaasu? miten vaikee se vakkari nyt sit on asentaa.
En tiedä onko sähkö vai vaijerikaasu vaikka mun ex.auto sellanen olikin mutta vaihdat vaan viiksen ja sitten aktivoit VAG:comilla sen vakkarin päälle niin jo toimii. Se viiksen vaihto vaatii ratin irroituksen ja hieman pientä jumppaa mutta ei ylivoimainen tehtävä jos itse tekee.
säkö sait sen silleen toimimaan??
Juuh.
Posted: 12.1.2010 7:58
by Kale
Ja mitään piuhaa ei tarvinut vetää ohjainboksille?
Posted: 18.4.2010 10:48
by ryynänen
Njoniin tuossa aloin katteleen tuota vakkarin asennusta vihdoin ja viimein, no hommahan tyssäs heti siihen ratin irrotukseen ku ei sopivaa avainta löytyny. Noh, sen varmaankin kaupasta löytää, mut lähinnä aloin tiedusteleen jo hyvissä ajoin, et ku siinä johtosarjassa on se liitin joka tulee siihen viikseen kiinni ja sit on se toisen pään nippu joka tulee sinne ecun suuntaan, ni sit siitä puolivälistä haarautuu sellanen musta/sininen johto jossa joku muoviliitin hässäkkä, eli mihinhän se pitäs. tuossa vielä kuva ko. haaroituksesta.
[/img]
Posted: 18.4.2010 12:56
by Pasi Häkli
Se on virtajohto. Eli mistä vaan saat 15 virran niin siihen kiinni. Sulakerasialta ainakin löytyy.
Toi liittimen käyttö ei tietysti ole välttämätöntä. Ite oon lähes joka kerta jättänyt sen käyttämättä.
Se liitinhässäkkä on sen takia jos yhtään sulakepaikkaa ei ole vapaana, niin kun sulakerasialta irrottaa yhden johdon, niin sen voi kytkeä tuohon muoviliittimeen ja muoviliittimestä lähtevä johto sen paikalle mikä pois otettiin. Ryöstäjä, toisin sanoen.