Passat 1.8T (AWT) -01 nakuttaa lämpimänä

Kaikki tekniikkaan liittyvä
murtsi
Viestit: 19
Liittynyt: 25.2.2015 18:52

Passat 1.8T (AWT) -01 nakuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja murtsi »

Outo ilmiö tullut. Kone käy kylmänä nätisti, ei mitään ihmeellisiä sivuääniä. Jos käyttää tyhjäkäynnillä, niin about 20 minuutin jälkeen alkaa melkoinen naputus. Mielestäni tulee moottorin takaosasta. Vähän kun antaa kierroksia, naputus loppuu, kun taas palaa tyhjäkäynnille alkaa naputus. Voisko joku nokkien välinen ketju tjms tehdä tollasta? tosiaan outoa, että ei tee kuin lämpimänä. Mitään uutta vikakoodia ei ole ilmennyt.
Avatar
AjH
Viestit: 3166
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Re: Passat 1.8T (AWT) -01 nakuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja AjH »

Kannen takaosassa on nokkien välinen ketju ja sen säädin, joka siis säätää nokan kulmaa. Omassa toi öljy(npaine?)toiminen säädin on ollut huonotoiminen (öljykanavan tukos?) jo pitkään ja kertaalleen vaihdettukin.
Se ainakin rallattelee omiaan, mutta nakuttamisesta en tiedä. Ketjuhan ei löysty vaan säädin vain siirtää ketjussa olevan väljyyden hammaspyörien puolelta toiselle jolloin kääntökulma muuttuu.
En tiedä miten säätö toimii, alkaako se vasta koneen lämmettyä muuttaa kulmaa vai kuin, mutta se voisi asiaan liittyä. Ketjun löysyys ja venyneisyys pitäisi kuulua kylmänäkin.

Yksi arvaus voisi olla ketjun säätimen öljytukos, kierroksilla öljyyn tulee painetta ja asento pysyy, tyhjäkäynnillä öljynpaine laskee ja tukos estää öljyn riittävän virtauksen säätimessä jolloin säätö hakee asentoa ja naputtelee.

Joku AWT velho osaisi sanoa että onko siellä koneen takaosassa mitään muuta laitetta ylipäätään joka voisi naputella.

Säädin on muistaakseni aika arvokas, 500 euroa ehkä, ja sitten vaihtotyössä on puuhansa kun pitää venakoppa avata ja nokat irrotella senverran että sen ketjun saa löysättyä. Osaavalle ei monen tunnin homma mutta kuitenkin.

Ei välttämättä ollut tästä mitään hyötyä, mutta onpahan jotain ääneen pohdittu. :)
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
murtsi
Viestit: 19
Liittynyt: 25.2.2015 18:52

Re: Passat 1.8T (AWT) -01 nakuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja murtsi »

On se hyvä ääneen pohtia. :)
Tein tuossa viikoloppuna juuri öljynvaihdon ja samassa ajoin STP Motor Flushin. Tiedä sitten kuinka hyvin litku auttaa, mutta tyhjäkäynti kylmänä muuttui ainakin nätimmäksi.
Tuo sana nakutus on ehkä vähän huono, tosin parmepaa sanaa en nyt osaa keksiäkään.
murtsi
Viestit: 19
Liittynyt: 25.2.2015 18:52

Re: Passat 1.8T (AWT) -01 nakuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja murtsi »

Nakutus ääni on paikannettu. Eli onko tuossa AWT koneessa sitten EGR venttiili? Se motti siellä moottorin perällä hakkaa. Osaako joku sanoa tuolle suomenkielisen nimen?
Avatar
AjH
Viestit: 3166
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Re: Passat 1.8T (AWT) -01 nakuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja AjH »

Ei kyllä ny hahmotu, vaikka just olin taas konehuoneessa touhuamassa.
Saatko kuvan tai jos netistä löytäis hajotuskuvan niin olis helpompi pohtia tapahtumia?
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
murtsi
Viestit: 19
Liittynyt: 25.2.2015 18:52

Re: Passat 1.8T (AWT) -01 nakuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja murtsi »

Niin siis tämän näköinen härpätin.. Kuva
murtsi
Viestit: 19
Liittynyt: 25.2.2015 18:52

Re: Passat 1.8T (AWT) -01 nakuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja murtsi »

Ei auttanut tuon venttiilin vaihto. Oisko suuttimet? Venttiilinostimet? Miksi ääni kuuluu vain lämpimänä ja tyhjäkäynnillä? Hyviä ideoita otetaan vastaan.
murtsi
Viestit: 19
Liittynyt: 25.2.2015 18:52

Re: Passat 1.8T (AWT) -01 nakuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja murtsi »

No niin. Nyt siellä möllöttää vikakoodi P0011. Camsaft positioning, timing over. Auto käyttäytyy varsin laiskasti.
Vastaa Viestiin