Vw golf 1,9tdi 4motion variantin maavaran lisäys ym.

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Jahtimies
Viestit: 65
Liittynyt: 3.12.2017 6:54

Vw golf 1,9tdi 4motion variantin maavaran lisäys ym.

Viesti Kirjoittaja Jahtimies »

Hei vaan " tietäjille ja kokeneille! "

Ajattelin uudehkona jäsenenä kokeilla,saisiko täältä apua vaikeuksiin ja ratkaisuja ongelmiin.
Yksi vaikean tuntuinen asia on UUSIEN, tarpeeksi jäykkien jousien löttäminen auton takapäähän tarkoituksena lisätä hiukan maavaraa jousienkin avulla. Kuulemma uusia selkeästi mainittuja toiveita täyttäviä jousia ei ole tähän 4motioon kuulemma olemassakaan. Jos joku tietää muuta, niin olisin kovin kiinnostunut kuulemaan, mistä löytyy ? Ellei niitä löydy, niin sitten toivoisin apuja ja vihjeitä siitä,että mikä vakiojousista olisi se paras vaihtoehto. Vakiona autoon kuulemma kuuluu jousi 1J9511115D, jossa 5kpl oranssin värisiä pisteitä. Olisin myös kiinnostunut saamaan selville, mitä tarkoittaa maininta " tunnusluku D" jousitietojen yhteydessä ? Samoin noitten värimerkkien merkityksen ?
Uusien jousien kanssa samanaikaisesti on tarkoitus asentaa tehdasvalmisteiset korotuslautaset jousien yläpäähän. Ne nostavat koria arviolta noin 15-20mm mutta enemmän pitäisi saada nousemaan. Siksi yritän löytää nostavammat jouset.
Tietääkö joku, onko takapäähän olemassa korotuspaloja, jotka asennettaisiin jousien alapuolelle ? Niillä voisi saada nostetuksi lisää, jos sellaisia löytyy.

Ja eupäästä sen verran,että tunteeko joku systeemin ja korituspalat, jotka asennetaan jousien yläpäähän aivan sinne yläpään laakerin alle ? Ovat sellaisia melko pienihalkaisijaisia lieriöitä, joitten läpi iskarin yläpään kuuluu mennä, jolloin pala jää sinne yläpään kiristys-/kasausmutterin alle " piiloon ." Mistähän noita paloja vois tilata tai saada tarkat piirustukset niitten sorvaamiseksi itse ?
Etupäässä on jo asennettuna tehdasvalmisteiset jousien alapäähän kuuluvat korotuslautaset ja niillä korotusta tuli noin 20mm.Mutta haluaisin yläpäähän vielä tuollaiset mainitut pikkulieriöt, kun vaan tietäisin, mistä tilata ?

Olis kyllä erittäin mukavaa saada eteenpäin auttavaa tietoa näistä jutuista. Kiitos vaan jo etukäteen mahdollisille auttajille.
Avatar
ibel
VCF Member
Viestit: 1883
Liittynyt: 24.6.2012 14:28
Paikkakunta: Oulu

Re: Vw golf 1,9tdi 4motion variantin maavaran lisäys ym.

Viesti Kirjoittaja ibel »

Ittellä oli myös ettinnässä korotusjousia omaan kikkareeseen. PR-koodien (1JX/0BL) mukaan mulla on myös nuo samat jouset takana ja ETKA antaa saman koodin myös "Heavy Duty" jousille.
Paalasen Teron kanssa asiaa tutkiessa, huomattiin noiden yläpään korotuspalikoiden olevan aivan järjettömän hintasia!
Tästä räjäytyskuviin ja sieltä osat 4 ja 4A
Kyseiset maksaa ~40€ kipale! :shocked
Todettiin mun tapauksessa, jotta hommaan vaan uudet iskarit, kun jouset on kuitenkin ok. Etupäähän mulla onkin ne korotuspalikat jo olemassa. Takana pitäis PR-koodin mukaan olla se alempi korotuspalikka, jos sitä ei ole se maksaa 12€/kipale. :lol:
Ja itte käin ihan piruuttani kysymässä marmorihintaa osille.. :lol: :lol: Ei toinna ees kuvitellakkaa ottavansa sitä kautta.
Uncle Hank Fan Club

Golf Variant 1.9TDI ATD 4Motion -03
Kuva
Ex: Skoda Octavia LB 1.9TDI AHF -00
Ex: Passat Variant 2.5TDI BDH 4Motion Highline -04 nokkasilppuri
VCDS mukana P-Pohjanmaa/E-Karjala
JusaP
Viestit: 8
Liittynyt: 19.11.2006 11:20

Re: Vw golf 1,9tdi 4motion variantin maavaran lisäys ym.

Viesti Kirjoittaja JusaP »

Etupään korotuspalat jousilautasen ja laakerin väliin 1J0412311(A), 11/21mm. Nämä poistin, koska iskarinvarret ruostuivat näitten kohdilta ja alkoivat kantamaan, eikä laakerointi toiminut enään. Etupäähän saa lisää korkeutta myös yläkumit vaihtamalla jäykempiin versioihin, PowerFlexin mustat laitoin omaani.
Takajousista huonoja kokemuksia alkuperäisistä viiden oranssin täplän kamppeista; ei tahdo kestää. Kolmansien jälkeen ostin Lesjöforssit, millä sai sitten perän roikkumaan. Takana ei ole enää jäljellä noita hd mallin välikumejakaan, ovat varisseet matkan varrelle.
Autona tosin Octavia, mutta samat kilkkeet...

Tuolla mittapiirrokset.
https://www.drive2.ru/l/7609238/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jahtimies
Viestit: 65
Liittynyt: 3.12.2017 6:54

Re: Vw golf 1,9tdi 4motion variantin maavaran lisäys ym.

Viesti Kirjoittaja Jahtimies »

Kumpi pala JusaP:llä oli/on, 11 vai 21mm ja onko palat vielä tallessa ? Voisitko myydä ne mulle ? Mistä tilasit ?
Olisko tapauksessasi auttanut, jos olisit asentanut etupäähän pitemmät iskarit ?
Onko PowerFlexin mustien tilausnumero ja toimittajafirma tiedossasi ?
Oletko nyt tyytyväinen Lesjöforssin 5 oranssitäpläiseen jouseen ?
Käyvätkö samat osat mun golf mk4 4motion varianttiin ?
JusaP
Viestit: 8
Liittynyt: 19.11.2006 11:20

Re: Vw golf 1,9tdi 4motion variantin maavaran lisäys ym.

Viesti Kirjoittaja JusaP »

Okussa tehtaan ”HD” alusta. Korkeampi maavara noilla 21mm kilkkeillä. Taka-akselilla nuo em. shimmit, jotka tosin nyt kadonneet. Laitoin nuo etupään korotuspalat yhdelle palstalaiselle joku vuosi sitten. Mitä se iskarin pituus maavaraan vaikuttaa? Eli ei olisi auttanut mitään.
Powerflexien yläpään kumi pff85-430blk. Hinnat ja myyjät kertoo google.
Takana Lesjöforssit ovat jotkut, en tiedä millä kantavuudella. Pyysin paikallisesta varaosapuljusta jäykimmät mahdolliset. Eivät silti ole vastaavat, kuin nuo jäykimmät orkkikset viidellä oranssilla täplällä. Lesjöforssit ovat vetelät vieterit verrattuna alkuperäisiin. Alkuperäisiä mulla meni siis poikki kolme sarjaa, enkä enään viitsinyt niitä jatkuvasti vaihdella.

Kaikki osat sopivat myos nelosgolffiin.
Jahtimies
Viestit: 65
Liittynyt: 3.12.2017 6:54

Re: Vw golf 1,9tdi 4motion variantin maavaran lisäys ym.

Viesti Kirjoittaja Jahtimies »

Kiitos vaan tietojen antajille varsinkin JusaP on nähnyt paljon vaivaa...............................mutta vielä tarkennuksia kaipaisin.

Niin,eihän se iskarin pituus autoa korota (eli anna lisää maavaraa) mutta eikös se kuitenkin TARVITTAESSA tuo lisää jousto-ja toimintapituutta itse iskarin toimintaan ?
Millainen on tuo shimmi ja miten se toimii ?

Mistä materiaalista nuo etupään ( 1 J0 412 311)-palat on valmistettu ja MILTÄ TOIMITTAJALTA KANNATTAISI TILATA ?
Jos itse työstäisin, niin olisko alumiini vai teräs vai kenties jokin muovilaatu hyviä valintoja ? Mikä paras ? Voiskohan sen iskarin varsien ruostumisen jotenkin estää.....?????

Mistä muuten ne jäykemmät orkkikset ostit ja minkä merkkiset ne olivat ( Marmoriltako??? ) ? Jättääkö Lesjöfors kuormittamattomana takapään ylös ? Miten jousen vetelyys vaivaa käytön aikana ?

Noista takapään osista en saa täysin selvää,että miten ne tulis asentaa ja mistä osia voisi tilata ( eli osoitteen https://www.drive2.ru/l/7609238/" onclick="window.open(this.href);return false; sisältö on minulle hiukan epäselvää ). Miten noissa kuvissa olevat palat pitäisi asentaa takapäähän ?????
Jon nyt tekisit omaasi maavaran lisäämisprojektin, niin kuinka se tulis menemään ja millä osilla ?Mulla on hyllyssä takapäähän asennusta odottamassa osat nr:652 30 026, joka tulee jousen yläpään yläpuolelle. Etupäässä ovat vastaavat osat jo paikoillaan mutta ne piti asentaa jousen alapään alle. Etupää on muutoin aivan ok mutta pikkuisen lisää korotusta olis kiva saada. Sitä varten harkitsen noita 1 J0 412 311 ( A)-palasia. Tietäis vaan, mistä tilata ?
Paljonlaisesti tuli kysymyksiä. Kiitos lisävastauksista jo etukäteen !!!!
JusaP
Viestit: 8
Liittynyt: 19.11.2006 11:20

Re: Vw golf 1,9tdi 4motion variantin maavaran lisäys ym.

Viesti Kirjoittaja JusaP »

1J0412311 palaset saa ihan volkkarin varaosatiskiltä. Alumiinia ovat.

Orkkisjouset ostin Skodan varaosatiskiltä.

Takapään shimmit ovat vain korotuslautaset jousille.

Lesjöforsit taka-akselilla jättää perän alas kuormaamattonakin, kuormattuna vielä alemmas luonnollisesti. Tosin mulla on ylimääräinen akku varapuöräkotelossa ja Skodassa aika paljon pidempi peräylitys.
Vastaa Viestiin