ALT-motti valskaa vedet pihalle

Kaikki tekniikkaan liittyvä
jokuvaan
Viestit: 65
Liittynyt: 13.4.2016 21:25
Paikkakunta: Tampere

ALT-motti valskaa vedet pihalle

Viesti Kirjoittaja jokuvaan »

Nonniin. Pasuuna on lyhyen omistukseni ajan tiputellut jäähdytysnestettä. Vuoto on aika pieni, litran verran menee tuhannella kilometrillä (eli tässä kohtaa huomaan taas kun varoitusvalo syttyy lisäämisen jälkeen). Kansivika on melko varmasti poissuljettu, vedet tulee kyllä ulos asti. Lumikin parkkipaikan alla on muuttunut punertavaksi. Varmaksi en osaa sanoa vaatiiko painetta, että vuotaa, tulee ajettua sen verran usein ettei pysty toteamaan vuotaako seisonnassa.

Kysymys kuuluukin, tietääkö väki tyypillisiä vuotopaikkoja / hyviä vuotopaikan paikantamiseen sopivia niksejä?
Öljynvaihdossa huomasin että apurungossa oli muutama punainen tippa, varmaan jostakin lämppärinletkujen läheltä tulee? On vaan niin helkkarin ahdas ja pimeä rako tutkia, saati hutkia.
Jultsu
Viestit: 1273
Liittynyt: 3.6.2013 10:09
Paikkakunta: Tarnów, Puola

Re: ALT-motti valskaa vedet pihalle

Viesti Kirjoittaja Jultsu »

Onko autossa polttoainekäyttöistä/sähköistä lisälämmintä? Niiden letkutukset ja itse yksiköt ekana tarkastukseen. Ainakin TDI-malleissa oli kannen takana muovinen lähtö jäähyletkuille, se on myös tupannut halkeilemaan tän ikäisissä.
jokuvaan
Viestit: 65
Liittynyt: 13.4.2016 21:25
Paikkakunta: Tampere

Re: ALT-motti valskaa vedet pihalle

Viesti Kirjoittaja jokuvaan »

Tänään oli riittävästi odotettu kevättä ja sain aikaiseksi tutkia vuotoa tarkemmin.
Vuoto on muovisessa? palikassa, josta lähtee letku ilmeisesti lämmityslaitteen kennolle. Joku anturin/venttiilin johdotkin siinä on. Aivan hirveä paikka, ei mun käsillä taida onnistua pudottamatta mottia.
Näyttää vaan siltä, että palikan ja motin välinen tiiviste olisi kunnossa, ja neste tulisi johtojen vierestä. Pitäisikö koko palikka vaihtaa, ja mistä moisen mahdollisesti löytäisi?
Avatar
AjH
Viestit: 3166
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Re: ALT-motti valskaa vedet pihalle

Viesti Kirjoittaja AjH »

Kuulostaa juuri tuolta muoviselta palikalta josta Jultsu mainitsi. Halkeaa ikääntyessään. Paskamainen vaihdettava, on ahdasta ja tiellä tavaraa vähintään riittävästi.
Osa itsessään ei muistaakseni ole kallis, kannattaa melkein marmorilta hakea, siihen tulee jokuset O-renkaat myös.
Samalla melkein kysyisin vaihtotyön hintaa, ei välttämättä ole aivan hullun kallis työmäärään nähden. ;)

Toki osan kiinnityksestä ym pääsee hyvin kärylle kun sen saa käsiin, näkee ruuvien paikat ja letkuliitokset jne.
Omaan AWT koneeseen aikanaan osan ostin kun epäilin vuotoa, totesin etten ole vaihtamassa ja vuotokin onneksi oli kyseisen muovipalikan yläpintaan tulevan lämpötila-anturin O-renkaassa.

Edit: Abouttiarallaa: 06B121132D
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
jokuvaan
Viestit: 65
Liittynyt: 13.4.2016 21:25
Paikkakunta: Tampere

Re: ALT-motti valskaa vedet pihalle

Viesti Kirjoittaja jokuvaan »

Tutun näköinen osa, kiitoksia. Käsikopelolla löytyi toinenkin letku. Kuvan ottamiseen olisi tarvinnut varmaan kuusi kättä, tähän varustetasoon kuuluu vain kaksi.
Varmaan järkevintä uusia koko paketti, kun ei paljoa maksa enkä pysty määrittämään tarkkaa paikkaa. Halkeamia en huomannut mutta kai vuotoon riittää hiushalkeamakin.
Avatar
AjH
Viestit: 3166
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Re: ALT-motti valskaa vedet pihalle

Viesti Kirjoittaja AjH »

Speed-Autoteilen hinta näytti olevan 15,93€ ja "Suomihinta" 24,40€ eli ei kyllä vararikkoa osan ostamisessa vielä tule. Yllättävän halpa noinkin monimutkaiseksi muoviosaksi.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
jokuvaan
Viestit: 65
Liittynyt: 13.4.2016 21:25
Paikkakunta: Tampere

Re: ALT-motti valskaa vedet pihalle

Viesti Kirjoittaja jokuvaan »

Pitkästä pitkästä aikaa sain aikaiseksi jälleen tehdä asialleni jotain. Kolme viikkoa ollut osa jo takaluukussa pyörimässä, motia odottamassa.

Päädyin lopulta vaihtamaan osan itse. Oikea osa muuten löytyi viestiketjussa aiemmin mainitulla varaosanumerolla, pisteet sinnepäin. Kuvissa näkyy vanha osa, joka oli muuttunut haurasta paperimassaa muistuttavaksi mössöksi. Sisäpuolelta erottui myös halkeama, joka oli juuri oletetussa vuotokohdassa. Vielä en ole varma, loppuiko vuoto, ajalla tai koeponnistuksella se selviäisi. 90 asteessa ja kierrokset punarajallakaan ei ilmennyt vuotoja, toivottavasti näin jatkossakin.

Kuva

Kuva

Ekasta yrityksenä viisastuneena pistän oppimiani asioita jakoon:
-varaa aikaa koko päivä, mieluusti kaksikin. Varaa riittävästi savukkeita. (Itsellä meni 4 tuntia, kun ei ollut erityisempiä takaiskuja)
-ota moottorin ilmansuodatin pois tieltä, antaa yllättävän paljon lisää tilaa.
-tulpanjohtonippu menee juuri siitä, mistä koitat katsoa. Kannattaa ottaa pois tieltä.
- alavesiletku on sokalla kiinni, sen saa talttapääruuvarilla auki helposti
- kuljettajaa kohti lähtevä letku on puristuskiristimellä kiinni. Katsoin liki mahdottomaksi avata koneen takaa, otin letkun vesilaipan mukana ulos. Aukaisin imusarjan päältä menevästä vesiputkesta kiristimen, niin osat tuli pois.
- pidä vara-auto käytettävissä, koska saatat joutua lähtemään ostamaan uutta vesiletkua. Kyseinen letku oli liki vulkanoitunut putkeen kiinni, ja rispaantui käyttökelvottomaksi.
- Osta suurin mahdollinen o-rengassarja.
- Käytä syylärissä olevaa tyhjennystulppaa, vähentää sotkua merkittävästi
-10 mm hylsy ja 3-6 cm jatkovarsi.

... Tai sitten viet autosi korjaamolle. Jälkeenpäin sanoisin että pari hunttia maksaisin ettei toiste tarvitse tehdä :)
Avatar
AjH
Viestit: 3166
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Re: ALT-motti valskaa vedet pihalle

Viesti Kirjoittaja AjH »

Dodii, työläs tehdä mutta onnistuu. Ja tosiaan noita vaihto-osia voi mennä muitakin kuten noi kumiletkut alkaa olla tuossa iässä jo valmiita vaihtoon.
O-renkaat ei muistaakseni marmorilta ollu montaa euroa tohon kalikkaan ottaa mukaan, suosittelen niin on sopivat suoraan enempiä miettimättä.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Vastaa Viestiin