1,9 tdi ATD pumppusuutinmoottoriin jakohihnan vaihtoväli

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Jahtimies
Viestit: 65
Liittynyt: 3.12.2017 6:54

1,9 tdi ATD pumppusuutinmoottoriin jakohihnan vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Jahtimies »

Löytyiskö tästä kerhosta joku, joka osaisi ja haluaisi sanoa, mikä on oikea jakopään hihnan vaihtoväli kilometreissä ja vuosissa kyseisessä moottorissa ?
Mulla on nyt golfin kanssa tilanne,että kilometrejä kertyy todella vähän dieseliksi, joten käy ihan selvästi niin,että aikaraja tulee vastaan mutta jos kilometrejä on vain " puolet" vaihtovälisuosituksesta, niin uskaltaako vuosissa vaihtoa vähän lykätä turvallisin mielin vai vaihdanko heti(tai vähän ennen ) kun aikaraja tulee vastaan ? Ja kuinka monta vuotta se " sallittu " ajoaika on ?

Kiitos jo etukäteen selkeistä kannaotoista vaivautujille.
Avatar
ibel
VCF Member
Viestit: 1883
Liittynyt: 24.6.2012 14:28
Paikkakunta: Oulu

Re: 1,9 tdi ATD pumppusuutinmoottoriin jakohihnan vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja ibel »

90tkm tai 2v mun mielestä.
Uncle Hank Fan Club

Golf Variant 1.9TDI ATD 4Motion -03
Kuva
Ex: Skoda Octavia LB 1.9TDI AHF -00
Ex: Passat Variant 2.5TDI BDH 4Motion Highline -04 nokkasilppuri
VCDS mukana P-Pohjanmaa/E-Karjala
Avatar
JukkaA
VCF Member
Viestit: 1928
Liittynyt: 13.12.2005 21:30
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: 1,9 tdi ATD pumppusuutinmoottoriin jakohihnan vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

No ei ole varmasti 2v! Kaksi vuotta on varmaan öljynvaihtojen maksimiväli. Lähempänä 8v tuo ikäraja...
Jultsu
Viestit: 1273
Liittynyt: 3.6.2013 10:09
Paikkakunta: Tarnów, Puola

Re: 1,9 tdi ATD pumppusuutinmoottoriin jakohihnan vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Jultsu »

Gates suosittelee 5 vuotta ääriolosuhteissa (lue: Suomen lappi) tai 6 vuotta normaalikäytössä.
MarkoR
Viestit: 113
Liittynyt: 20.4.2010 20:05
Paikkakunta: Rmk

Re: 1,9 tdi ATD pumppusuutinmoottoriin jakohihnan vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja MarkoR »

120tkm / max 6v.

Ps.älä säästä väärässä paikassa - jakopää kuuluu yhtenä ”helposti” tähän kategoriaan ”lipsahtavana” huoltotoimenpiteenä.
8PA BKD
Ex: G4 ALH, G4 AGR, G4 ASZ, G4 ATD x 2, 3B AFN, G5 BXE,
G4 AKL x 4, G4 BCB x 3, G4 & 1J2 AZD x 4
Jahtimies
Viestit: 65
Liittynyt: 3.12.2017 6:54

Re: 1,9 tdi ATD pumppusuutinmoottoriin jakohihnan vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Jahtimies »

Olen tässä odotellut,että keskustelu etenee ja " jalostuu. "
Nyt alkaa vaikuttaa siltä,ettätiedot, neuvot, vihjeet,muustutukset tms. vaikuttavat ihan varteenotettavilta. Kiitos paljon asiaa selvittäneille.
Tuo MarkoR:n tuore viesti siitä,että älä säästä väärässä paikassa, on todella sellainen, josta tykkään ja juuri siksi olen tätä asiaa kyselemässä ja kartoittamassa.
Saamani tiedon mukaan jakopään uudet osat ovat tähän mennessä olleen autossa 56000 ajokilometrin ajan ( ja tyhjäkäynnit siihen päälle ). Vaihdosta alkaa pian olla 5 vuotta kulunut ja siksi tämä on jo seurannan ja selvittelyn alaisena.

Mitkähän siinä asiassa ovat ne taustatekijät jotka aiheuttavat sen,että Suomen lapissa hihna menee 5 vuotta mutta muualla Suomessa ( paitsi Oulun seudulla) menis sen 6 vuotta ????? Ja " kompensoiko " tuo vähäinen ajokilometrien määrä asiaa vuosissa yhtään,esim. niin,että vois hyvin mennä tuo hihna vaikka 7 vuotta ?
Ja vielä eräs näkökulma : Jos se on tuo hihna, jonka vuodet vanhentaa vaihtokuntoon ja muut jakopään osat kuuvat ajokilometrien vuoksi, niin voisko olla mitään " järkeä " vaihtaa näillä kiilometreillä ( 56000 ) vain tuo hihna ?????

" Saahan sitä pohtia,kun tekniikka ja adioitten taustat kiinnostavat "

Mielipiteille ja näkemyksille on näillä sivuilla tilaa. Olkaa hyvät. Saa kirjoittaa...........................

Hauskaa Vappua vaan kaikille !
Avatar
muppis
Viestit: 951
Liittynyt: 13.8.2010 13:44
Paikkakunta: Huittinen - Akaa - Tampere
Viesti:

Re: 1,9 tdi ATD pumppusuutinmoottoriin jakohihnan vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja muppis »

Lapissa vaikuttaa lämpötilavaihtelut paljon tuohon kestävyyteen. Kumi kuin kumi alkaa olemaan aika jäykkää -20°C lämmössä ja sekö nykästään siitä liikkelle, niin kyllähän se kestävyydelle hallaa tekee.

Hydraulisen kiristimen ja vesipumpun vaihto samalla on enemmän varotoimenpide, koska niiden vaihto muulloin on työmäärältään sama kuin hihnanvaihto. Ja kiristin jos korkkaa kesken ajon, niin se on aika monesti siinä se kone sitten.
VCDS, OBD 11
ID.4 150 kW EBJC Pro 1st MAX -21
T5 GP Caravelle 2.0 TDI Bluemotion 103 kW CCHA Comfortline -14
Gofl Plus 1.6 84 kW BLF -05
Ex:
B8/3G5 GTE 1.4 TSI 115 kW CUKC -18
B6/3C5 2.0 TDI 103 kW CBAB Comfortline -10
B5.5/3BG 1.9 TDI 74 kW AVB -01
Jultsu
Viestit: 1273
Liittynyt: 3.6.2013 10:09
Paikkakunta: Tarnów, Puola

Re: 1,9 tdi ATD pumppusuutinmoottoriin jakohihnan vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Jultsu »

Kyllä se hihna voi hyvinkin kestää tuplat siitä mitä valmistajan hihnanvaihtoväli on, tai vaikka 30 vuottakin jos autolla ajetaan kerran kesässä kirkolle ja takaisin. Riski kasvaa aina kun mennään vaihtovälien yli, mutta ei se toki tarkoita sitä etteikö hihna voisi katketa myös ennen vaihtoajankohtaa. Jokainen tekee omat johtopäätöksensä käyttöskenarion ja lompakon paksuuden mukaan tuosta ikäperustaisesta. Metrien mukaan vaihtaisin kyllä aina.
Avatar
ibel
VCF Member
Viestit: 1883
Liittynyt: 24.6.2012 14:28
Paikkakunta: Oulu

Re: 1,9 tdi ATD pumppusuutinmoottoriin jakohihnan vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja ibel »

JukkaA kirjoitti:Kaksi vuotta on varmaan öljynvaihtojen maksimiväli.
No niimpä olikii. Mutulla mentiin mettään tällä kertaa. :mrgreen:
Uncle Hank Fan Club

Golf Variant 1.9TDI ATD 4Motion -03
Kuva
Ex: Skoda Octavia LB 1.9TDI AHF -00
Ex: Passat Variant 2.5TDI BDH 4Motion Highline -04 nokkasilppuri
VCDS mukana P-Pohjanmaa/E-Karjala
Jahtimies
Viestit: 65
Liittynyt: 3.12.2017 6:54

Re: 1,9 tdi ATD pumppusuutinmoottoriin jakohihnan vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Jahtimies »

Tarkoittaako Jutsu,että vuosista ei kannata välittää, vaan metrit ratkaisee.........................?
Ja Ibelille : " Tekevälle sattuu . " Reilua sinänsä,että itse tunnustit.
Mukavaa Vapun jatkoa !!!!!!!
Avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Viestit: 2582
Liittynyt: 18.1.2005 23:45
Paikkakunta: Kauhava

Re: 1,9 tdi ATD pumppusuutinmoottoriin jakohihnan vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Tero Paalanen »

Itte en kyllä lähtis säästämään hihnanvaihdossa jos ikä on jo yli.
Tollaseen Golffin Atd mottiin ku saa esim. Gatesin vesipumpullisen hihnasarjan 100€:lla.

Ps. Alle -04:sissa vaihtoväli 90tkm ja -04 tai uudemmissa 120tkm.

Pps. Itte en ajaisi tuota 120tkm vaihtoväliä
Kuvassa 119tkm ajettu remmi BKC motista (vastaa aika tarkkaan atd:tä)
Kuva
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
Jahtimies
Viestit: 65
Liittynyt: 3.12.2017 6:54

Re: 1,9 tdi ATD pumppusuutinmoottoriin jakohihnan vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Jahtimies »

Kiitos vaan,kun jaksatte työstää tätä asiaa.

Terolta hyvä kuva jo lähellä loppuaan olevasta hihnasta. Tuollakin perusteellä oh helppo uskoa ja hyväksyä se,että eipä taida kannatta ajella yli 120000 km:n samalla hihnalla. Golffini on vuosimallia 2005, viimeisiä IV-koppasia.

En haluakaan " säästää ", jos ikä on jo yli mutta puhutaanko nyt ajetuista kilometreistä ( joita autossani on nyt 56000 km kertynyt nykyiselle hihnalle) vai vuosista ( joita autolleni on nykyisen ihnan vastuulle kertynyt vajaa 5 vuotta ? 5 vuotta tulee täyteen 1.9.2018) Onko silloin ikä jo yli vai onko vielä vuosi käyttööaikaa jäljellä, kun niitä kilomettejäkin on kertynyt vain tuo 56000 km ? Kilometrien puolesta matkaa on 120000 km saavuttamiseen vielä tosi pitkä matka .
Vai miten tämä meneekään ?????

Sitten muita tähän liittyviä mieltä askarruttavia juttuja :

1 ) Onko Gates se laatutavaran myyjä ? Vai olisko se joku muu ? Kuka ?

2) Jos olen oikein käsittänyt niin, kiristin-tai tukipyörää on VW:n toimesta viime vuosina näissä autoissa vankintettu ilmeisesti pyörän halkaisijaa kasvattamalla , jolloin tukipyörän laakerin kestävyys paranee. Kuinka pystyn määrittelemään sen,että ostaisin mahdollisimman kestävän tukipyörän ?

3) Ja sitten vielä se, että olen palstoilta lukenut,että tukipyörän ( kiristinpyörän ) pultti on usein katkennut melko piankin vaihdon jälkeen. Mistä ja millä perusteilla tilaten saan mahdollisimman hyvän pultin, joka ei katkea, kun se kiristetään oikeaan momenttiin ?

4 ) Ja vielä,kun sais / löytäis jostakin hyvin selkeät ohjeet, momentit ym. " jujut" itse asennustyötä varten, jotta vois harkita vaihdon suorittamista omatoimisesti , kun aika on täysi mutta ei yli. KIITOS !
Vastaa Viestiin