Golf IV etusumuvalot

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Avatar
MarkusK
Viestit: 645
Liittynyt: 1.12.2003 20:32
Paikkakunta: Porvoo

Golf IV etusumuvalot

Viesti Kirjoittaja MarkusK »

Onkohan kenelläkään tietoa kuinka helposti Golffin etusumuvalot saa kytkettyä toimimaan. Vanhoissa etu-umpioissa ei ole sumuvaloja ja tulevissa sellaiset on. Eli löytyykö johtosarjasta jostain valmis liitin johon voi lisätä johtoa ja liittimen polttimoa varten vai joutuuko johdotukset tekemään kokonaan.

Jos johdotuksen joutuu tekemään kokonaan, niin saa jäädä sumuvalot toimimattomiksi. Eihän niillä oikeesti taida tehdä mitään. Mutta miten katsastusmies suhtautuu niihin. Toimimattomia valojahan ei keulalla saisi olla.

Jos autossa on alkuperäiset sumuvalot, niin syttyvätkö ne samalla kun takasumarit?
Avatar
jyrki
Viestit: 499
Liittynyt: 30.11.2003 20:37
Paikkakunta: pieksämäki

Viesti Kirjoittaja jyrki »

Ei ne syty samaan aikaan. valo kytkimestä työntämällä on etusumarit ja vetämällä taka muistaakseni. Se kyllä lukee auton käyttöohjeissa :!:
Avatar
MarkusK
Viestit: 645
Liittynyt: 1.12.2003 20:32
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja MarkusK »

Eli silloin valokytkin on erilainen ja haaveet osittain valmiista johdotuksista voi unohtaa. Täytypä hakea tuo ohjekirja sisälle ja lueskella sitä.
Avatar
Kupari
Viestit: 824
Liittynyt: 18.11.2003 21:32
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Kupari »

En ole katsonut tuosta ohjekirjasta, mutta muistelisin, että vetämällä yhden napsun taka ja kaksi napsua molemmat, tai sitten se olis toisin päin. Tuolla Jyrkin systeemillähän niitä ei saisi toimimaan yhtäaikaa...
Avatar
MarkusK
Viestit: 645
Liittynyt: 1.12.2003 20:32
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja MarkusK »

Hain tuon ohjekirjan. Ensimmäinen pykälä on etuvaloille ja toinen pykälä on takavalo.
Avatar
Kupari
Viestit: 824
Liittynyt: 18.11.2003 21:32
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Järkevämpi vaihtoehto...
samies
Viestit: 321
Liittynyt: 11.11.2003 11:09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samies »

Ventossa/g3:ssa sai takasumarin kytkimestä toimimaan etusumaritkin. Syylärin päällä olevasta isosta liittimestä piti vetää johdot valoille. Katkaisinta EI tarvinnut vaihtaa etusumuvalolliseen. Voi olla että IV korisessa toimii samalla tavalla..Kannattaa kysellä FFp:n Villeltä...
The Lord of the Rings
Avatar
jyrki
Viestit: 499
Liittynyt: 30.11.2003 20:37
Paikkakunta: pieksämäki

Viesti Kirjoittaja jyrki »

Juu kävin itekkin tarkastamassa ja niihän se olikin. sorry tuli väärää informaatiota!!!! :oops:
uncle sam
Viestit: 11
Liittynyt: 15.2.2004 0:47
Paikkakunta: Halikko

Viesti Kirjoittaja uncle sam »

G3:ssa katkaisimeen josta toimii vain takasumari, ei saa kytkeä toimimaan etu sumareita. Joko erillinen katkaisija tai se jossa molemmat katkaisijat. (tulikohan tarpeeksi epäselvästi?)
samies
Viestit: 321
Liittynyt: 11.11.2003 11:09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samies »

G3:ssa katkaisimeen josta toimii vain takasumari, ei saa kytkeä toimimaan etu sumareita. Joko erillinen katkaisija tai se jossa molemmat katkaisijat. (tulikohan tarpeeksi epäselvästi?)
Jaa..Miksikäs ei???
The Lord of the Rings
uncle sam
Viestit: 11
Liittynyt: 15.2.2004 0:47
Paikkakunta: Halikko

Viesti Kirjoittaja uncle sam »

Samies: Joku viisaampi on joskus kertonut, että sitä ei vaan saa kytkeä niin.
En muista mikä v***n idea siinä sitten on. Itse jouduin laittamaan erillisen katkaisijan.

E: Hieman saippuaa suuhun... T:Kupari
samip
Viestit: 90
Liittynyt: 12.2.2004 10:26
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja samip »

Tätä sumuvalojen kytkentää olen itsekin ihmetellyt. Jos haluaa takasumarin palavan, täytyy etusetkin toljottaa päällä: aika outoa logiikkaa! Esim. päiväsaikaan talvella lumipölykelillä on pakko paistattaa turhaan etusumareita kun tarve olisi vain takasumarille. Mitä lie VAG-inssi ajatellu tuon tehdessään?

Pimeällä valaisemattomalla maantiellä tuo takasumuvalo on mielestäni suht turha kapine. Valoisalla tuossa em. kelissä taas hyvinkin tarpeen.
Avatar
jmr
Viestit: 1981
Liittynyt: 26.12.2003 17:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jmr »

samip: mulla on juuri noin G3:ssa, eli orggis-etusumarit syttyy kun vetää valokytkimestä itseensä päin yhden kerran ja kun vetää toisenkin kerran niin syttyy myös takasumarit.
Asiasta kolmanteen, joku joskus mainitsi että 2 takasumuvaloa eivät olisi lailliset, yritin yksi ilta finlexistä tavailla että laissahan mainitaan myös kahden takasumuvalon mahdollisuus.
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
Avatar
Jaaba
Viestit: 54
Liittynyt: 12.2.2004 15:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jaaba »

Offtopicina jmr:lle: Uusissa autoissa saa nykyään olla kahdet sumuvalot taaksepäin. Joskus 90-luvun lopulla tuli voimaan -valitettavasti. On muuten todella ärsyttävää ajaa jonkun perässä, jolla tuplasumarit päällä. Onneksi kaikissa uusissakaan autoissa ei silti ole kuin yksi takasumari.

IV golfissa piti kyllä hetken etsiä sitä katkaisijaa kun ekan kerran takasumaria käytti
Avatar
jmr
Viestit: 1981
Liittynyt: 26.12.2003 17:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jmr »

Meinasin että jos lisäis jonnekin katkaisijan jolla toisen takasumarin saa sammuksiin, kumpiko kannattaa sammuttaa?
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
samip
Viestit: 90
Liittynyt: 12.2.2004 10:26
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja samip »

Eikö olisi helpompi ottaa toisen puolen sumuvalopolttimo pois?

Itselläni palaa vain vasen ja jos en ihan väärin muista, niin ennen vanhaan vain tuo oli sallittu.
Avatar
1500A
Viestit: 240
Liittynyt: 4.2.2004 22:57
Paikkakunta: Pyhtää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 1500A »

Jos takasumuja on vain yksi, sen pitää olla vasemmalla (kuskin) puolella.
Avatar
jmr
Viestit: 1981
Liittynyt: 26.12.2003 17:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jmr »

samip: parhaat ideat ovat yksinkertaisia :)
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
Vastaa Viestiin