Sivu 1/1

V-Variant 1,9tdi savunpöllähdys

Lähetetty: 24.4.2019 23:07
Kirjoittaja Arnold
Hommasin tuollaisen BXE-koneella reilu 270000 ajettuna, juuri on tehty nokka-akseliremontti ja long life öljyt vaihdettu. Jututin korjaamon huoltomiestä ja kertoi näitä tehdyn ennenkin, ei kuulostanut tumpelolta.

No, käynnistettäessä pakoputkesta tulee pieni mutta selvä tumma/sinertävä pöllähdys. Aikaisemmassa 1,9 tdi atd:ssä 2004-mallissa vastaavaa ei tullut 400000 km kohdallakaan.

Mistä pöllähdys voisi johtua, venttiilien ohjurikumit vuotaa tai muusta ??
Voiko jatkuessaan rikkoa paikkoja, mahtaako tossa olla katalysaattoria ?

Kokemuksia muilla??
Kiitti kommenteista etukäteen

Re: V-Variant 1,9tdi savunpöllähdys

Lähetetty: 27.4.2019 11:54
Kirjoittaja Jultsu
Venttiilien ohjurit on ihan hyvä arvaus. Katalysaattori on löytynyt jokaisesta euroalueella myytävästä autosta jo 80-luvun lopulta lähtien. Tarkoitit varmaankin DPF:ää? Tuskin sekään noin pienestä ottaa nokkiinsa mikäli autosta sellainenkin löytyy.

Re: V-Variant 1,9tdi savunpöllähdys

Lähetetty: 27.4.2019 19:10
Kirjoittaja muppis
Mahtaako BXE:ssä vielä olla DPF:ää? Ei vissiin ainakaan vakiona ole, eikös se kuitenkin ole vielä Euro 4 -kone? Helpoin sen olemassa olo on tarkistaa, että näkyykö mittaristossa tällainen merkkivalo virtoja pistäessä.
Mitä koitin kaivaa netistä tarkempaa tietoa koneesta, niin aika usein tuli eteen, että alakerta korkannut. Se ei vain selvinnyt, että miten se oireilee.

Re: V-Variant 1,9tdi savunpöllähdys

Lähetetty: 2.5.2019 17:53
Kirjoittaja Arnold
Kiitti Jultsu ja Muppis kommenteista. :)
Tarkistin: tässä ei näköjään ole DPF:ää.

Katsastus/nokitestit tulevat vastaan kuukauden sisään.
Seurataan tilannetta, ei tässä vaiheessa muuta keksi

Re: V-Variant 1,9tdi savunpöllähdys

Lähetetty: 9.9.2019 21:52
Kirjoittaja Arnold
Nyt kokemuksia viisaampana ?!
Alipainepumppu, ns. tandem-pumppu, joka hoitaa polttoaineen syötön pumppusuuttimille sekä moottorin öljyn pumppaamisen, vuoti.
Öljyä pääsi polttoaineeseen ja se pölläytti normaalia vahvemmin käynnistäessä. Ajaessa itse näkee huonommin, miten pölläyttää kiihdyttäessä, ellei se ole tolkutonta. Nyt ei ollut semmosta.
Tandempumpun sisäisen vuodon pystyi havaitsemaan tsekkamaalla polttoainesuodatin: oli väriltään aivan musta. Tandempumppu on vaihdettu viikko sitten ja nyt myös polttoainepumppu uusiksi. Pa pumpussa kökkelit ilmeisesti aiheutti moottorin kierrosten jumittamista aina silloin tällöin. Pa pumppu oli kuulemma mustana/kökkösenä sekin.