Golf -08 variant vedenkierto

Kaikki tekniikkaan liittyvä
dieselgolf
Viestit: 52
Liittynyt: 9.1.2018 6:33

Golf -08 variant vedenkierto

Viesti Kirjoittaja dieselgolf »

Moi, kysäisenpä täältäkin.
Toisellakin palstalla aikoinaan kyselin, enkä oikein ihan minun jakeluuni :oops: sopivaa ja ymmärrettävää vastausta saanut...

Tuo poikani käytössä oleva loistava käyttöpeli, -08 1.9 Tdi DSG, jota kunnostelemme pikkuhiljaa.
Ajamisen lomassa siis paranneltu, tyyliin uusittiin koko jousitus iskareineen ja koko jarrukalusto yms.
Kun haluttiin että toimii ja voi huoletta körötellä.
Joka tapauksessa, kinnerissä oli ostettaessa ja on edelleenkin koneen etupuolella Defan lämmitin ( se letkun väliin laitettava, ei kiertovesi pumpullinen ) ja kabyysiin se sähkölämppärikin laitettu. Kaikki siis hyvin. Luulimme. :cry:

Auto tolpassa yön, ja aamulla ajastin päälle oikeaan aikaan jne jne. Ikkunat kirkastuu, kun pöhisijä sisällä tekee duuninsa oikein mallikkaasti. Toki ymmärrettävästi iso tilavuus ohjaamossa aiheuttaa sen, ettei ikkunatkaan aina ole ihan tyystin sulaneet. Mutta mahdollinen jää kyllä sitten irtoaa tosi helposti ihan harjaamalla. No probs here.
Mutta se letkunlämmitin... se on päällä vaikka tunnin, jopa kaksi, silti moottori ei järin lämpene.
Huomasin sen, kun ihmettelin ettei sisätilan lämmityksen puhaltimesta tulekaan lämmintä ilmaa juurikaan nopeammin kuin ilman tolppalämmitystäkään.
No ennenkuin aloin kiskomaan mitään irti autosta, toki sen Defan pötkylän siinä koneen edessä testasin. Lämpenihän se. Hmmmmmm. Sain sitten lämpökameran käsiini, ja töpseli seinään, Defa tulille ja hetken päästä kuvaamaan.

HÖH :shock: Kuumahan se puikula letkussa on ja letkukin molempiin suuntiin, MUTTA ei se lämpö etene sieltä juuri mihinkään ? Vain 10-20 cm lämmitin elementin molemmin puolin oli letkut lämmenneet.
Onko lämmitin väärässä letkussa ? Siinähän on toinen letku ihan vieressä.
Tai onko letkussa/letkuissa joku termostaatti edessä joka estää vapaan kierron ? Useitakin ?
Ja olisko joku muu paikka sitten parempi tuolle lämmittimelle ? Defan ohjeistakin yritin katsella, ja en ole vieläkään aivan 100% varma onko se lämmitin oikeassa paikassa/oikeassa letkussa, vaiko eikö.

Mulla on hyppysissäni myös toisesta projektista yli jäänyt uudenveroinen TT-thermo lämppäri, jossa siis on kiertopumppukin jo mukana. Mutta turhahan sitä nyt ainakaan tuohon kohtaan Defan tilalle on survoa, kun siinä kohtaa jäähdytysletkustoa ei näköjään vesi järin vapaasti kierrä ?

Muistui mieleeni nuoruudestani kun kaverilla oli Amazon, ja siinä Defa lohkossa. Ei siis letkussa kiinni, vaan lohkossa nimenomaan. Ja se kun oli tunnin päällä aamutuimaan, oli kone lämmin, koko jäähdytysvesi oli lämmintä, ja lämpömittari nousi heti käynnistyksen jälkeen ylös, ja oli konepeltikin sulanut lumesta.
Bonuksena oli se, että jos oli jättänyt tuuletuksen vivun ikkunalle puhaltamaan, ja puhalsi tuuli ulkona sopivasti, oli lämminvesi (ilman pumppua) levinnyt jopa lämppärin kennoon asti, niin että aamuisin oli tuulilasista jäät sulaneet puhallus suulakkeiden edestä pois kokonaan. Vaikkei ollut kiertopumppua tai puhallusta päällä. Sen verran vapaasti kiersi lämminvesi ja lämpö systeemissä.
Avatar
muppis
Viestit: 951
Liittynyt: 13.8.2010 13:44
Paikkakunta: Huittinen - Akaa - Tampere
Viesti:

Re: Golf -08 variant vedenkierto

Viesti Kirjoittaja muppis »

Väistämättä mieleen tulee, että se on väärässä putkessa ja kierto torppaa esimerkiksi termostaattiin. Joskin lämpötilaerot pitäisi hoitaa se, että neste lämpeää myös termostaatille asti.
Laitatko vielä moottorin koodin ja mikä Defan lämmitin on kyseessä, niin osaa paremmin hahmottaa. Ettei tässäkin olisi sama tilanne kuin täällä keskusteltu, eli Volkkari muuttanut letkutusta eikä asennusohjeita ole päivitetty?

Nykyisin ei enää saa tehdä niin hyviä lämmittimiä kuin ennen, koska halutaan hillitä energiankulutusta. :roll:
VCDS, OBD 11
ID.4 150 kW EBJC Pro 1st MAX -21
T5 GP Caravelle 2.0 TDI Bluemotion 103 kW CCHA Comfortline -14
Gofl Plus 1.6 84 kW BLF -05
Ex:
B8/3G5 GTE 1.4 TSI 115 kW CUKC -18
B6/3C5 2.0 TDI 103 kW CBAB Comfortline -10
B5.5/3BG 1.9 TDI 74 kW AVB -01
dieselgolf
Viestit: 52
Liittynyt: 9.1.2018 6:33

Re: Golf -08 variant vedenkierto

Viesti Kirjoittaja dieselgolf »

Moottori taitaa olla BLS ( eikun on ),
ja lämppäri on tod näk Defan 411794.

Tätä en voi nyt vahvistaa... :oops: , mutta tuolta se näyttää. Ainakin päällepäin :D

Ja oikeasti hämää kun siinä on ne kaksi letkua ihan vieri vieressä, enkä vieläkään ( :oops: ) ole varma , kun vertaan vaikka tohon Defan ohjeeseen, kumpaan letkuun se tuossa meidän kärryssä on survaistu.

Ja perskules, nyt kun katsoin kunnolla Defan sivuilta, siellähän on automat erikseen... (411779) .
Nyt täytyy lukeakin nuo ohjeet, onko siellä jotain eroa noissa asennuksissa/letkuissa/paikoissa.
Onhan toki mahdollista, kun en siis tiedä kuka, missä, milloin ja millä ohjeilla tuon lämppärin aikoinaan asensi, että siellä on vaikka manuaaliin tarkoitetuilla ohjeilla asennettu se puikula ?
Siis JOS ohjeissa on eroja manuaalien ja automaattien välillä.

EDIT : ja olihan niissä eroja, tuo AUTOMAT version ohje, kuvineen ja selontekoineen, siellä onkin mukana vaihdelaatikon öljynjäähdytin. Ja lämppäripuikula tulisi asentaa tuon mukaan moottorin ja tuon vaihdelaatikon öljynjäähdyttimen väliseen letkuun. Nyt eikun (illalla kun pääsen töistä kotiin) pellin alle kurkkimaan missä letkussa se nyt onkaan ja mitä letkuja kärryssämme löytyy. Toki siis kyseessä on DSG laatikollinen, joten oletan tuon vaihdelaatikon öljynjäähdyttimen sieltä löytyvän.
Avatar
muppis
Viestit: 951
Liittynyt: 13.8.2010 13:44
Paikkakunta: Huittinen - Akaa - Tampere
Viesti:

Re: Golf -08 variant vedenkierto

Viesti Kirjoittaja muppis »

Tosiaan automaattiin ja manuaaliin lämmittimet on eri mallisetkin, että onko tosiaan manuaalin lämmitin pistetty automaattiin eikä siksi toimi kunnolla.

Sivuhuomautuksena, että on muuten Defan asennusohjeet paljon selkeämmät kuin Calixin.
VCDS, OBD 11
ID.4 150 kW EBJC Pro 1st MAX -21
T5 GP Caravelle 2.0 TDI Bluemotion 103 kW CCHA Comfortline -14
Gofl Plus 1.6 84 kW BLF -05
Ex:
B8/3G5 GTE 1.4 TSI 115 kW CUKC -18
B6/3C5 2.0 TDI 103 kW CBAB Comfortline -10
B5.5/3BG 1.9 TDI 74 kW AVB -01
dieselgolf
Viestit: 52
Liittynyt: 9.1.2018 6:33

Re: Golf -08 variant vedenkierto

Viesti Kirjoittaja dieselgolf »

Alkaa epäilykseni vahvistua...
ulkona aivan hel....n pimeetä katsoa yhtään mitään, mutta kännyllä sohin sinne päin ottaen parit kuvat tienoosta.
Ja heti alkaa näyttää menneen pieleen. Kuvista näen heti, että lämmitin puikulan alapää kiinni letkussa joka menee suoraan alas kiinni siihen pyöreän säiliön alla olevaan neliömäiseen härpäkkeeseen. Jonka oletan noita ohjeita ja kuvia katseltuani öljynjäähdytin. Juuri niinkuin manuaalin 411794 ohjeessakin menee.... Tässä automaatin ohjeessa se tulee toiseen kohtaan tyystin. :cry:
Täytynee suorittaa lisä kuvauksia tuolla, perkuleen ahtaassa tilassa ja katsoa mihin ne letkut oikein menee. Varsinkin se toinen pää, ylöspäin lähtevä jäi mulle vielä mysteeriksi.
Molempia ohjeita kun vieri vieressä vertailin, lienee pääasia että sen letkun toinen pää on se mikä menee moottoriin. Ainakin kuvissa molempien ohjeiden mukaan näin tulkitsen olevan.

Nyt pelkään että mulla lämmitysmötkäle (varmistan tämän ASAP) onkin öljyn jäähdyttimen ja vaihdelaatikon jäähdyttimen välisessä letkussa. :shock:

EDIT : Tähänkin sain mielestäni taas vähän selkoa : katselin äsken työpaikan tallissa miten se puikula siellä lepää ja mihin letkut menee. Nyt olen 90% varma että lämmitin on asennettu niin, että se on letkun välissä (kuten pitääkin), siinä koneen edessä (kuten pitääkin), ja tämän letkun alempipää menee siihen suorakaiteen/neliön tapaiseen purnukkaan sen pyöreän purnukan alla ja sen syylärin puoleiseen liittimeen.
Letkun yläpää menee kyllä mun mielestäni suoraan moottoriin.
MUTTA siis jos tuo letkun yläpää menee suoraan moottoriin (niinkuin nyt melko varmasti on) , niin miksei vesi/lämpö liiku mihinkään ? Onko noissa letkuissa tai myllyssä yleensäkin noilla main tai noissa vesiletkuissa jotain termostaatteja jotka estävät veden vapaan kierron (lämmön liikkumiseen) eteenpäin tuosta lämmittävästä pökäleestä ?
Outoa on se että mun mielestäni meillä ei tuota kolmen letkun kasaa siellä ole, kuin on tuossa DEFAn automaatin kuvassa. Voiko olla näin ? Ettei meillä olekaan tuota vaihdelaatikonjäähdytintä letkuineen ?Vannoa en kyllä voi. :oops: sen verran on hankala tuonne päätään tunkea ja saada 100% varmuus noista lukuisista letkuista ja kaapeleista juurikin tuossa kohtaa myllyä...
Vastaa Viestiin