etupää kolistaa (G IV)

Kaikki tekniikkaan liittyvä
JPT
Viestit: 63
Liittynyt: 9.6.2006 15:04
Paikkakunta: Kempele

etupää kolistaa (G IV)

Viesti Kirjoittaja JPT »

Morjens
Nytkö se sitte myrkyn lykkäs ku etupäästä alkoi kuulumaan kolinaa? Eli kun hitaalla vauhdilla (20-60 km/h) mutkittelee kohtuu voimakkaasti tai ajelee kuopista / pattien päältä niin etupäästä kuuluu vaimeahkoa kolinaa?? Ääni kuuluu myös kun tunkkaa keulaa ylös ja heiluttaa rengasta vomakkaasti käsin sivusuunnassa eli ehkä se ääni liittyy jotenkin ohjaukseen? Mikäpä mahtais olla äänilähteen syy? Vaihtelin tuossa illan kähmässä molemmat raidetangon päät (ulommat) mutta apua siitä ei ollut...
Voe vihtori jos on joku raidetanko tms sökönä, eikä varmaa maksa paljo??
Auto on just sisäänajettu (214 tkm) vuosimallin -03 ATD variantti kolffi.
Avatar
AjH
Viestit: 3166
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja AjH »

Tarkista että on jouset ehjät, vanhempien G IVstä katkesi jousi ja juuri tuolla tavalla vähän kolahteli. Huomasi siitä kun iskarin pää oli konehuoneessa noussut sentin verran.. Iskaritkin voi tietysti olla noilla kilometreillä loppu jos ei ole vielä vaihdettu ensimmäisiäkään.

Eihän raidetanko sinällään miksikään mene, suora pötkö, mutta ne päät ovat niveliä jotka kyllä kuluvat.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

Alapallonivelien välys tuntuu käteen samalla kun kääntelet pyörää, ikäänkuin katsoisit raidetangonpäiden välystä. Pyydät vaan kaverin katsomaan samalla alapalloa kun kääntelet käsilläs pyörää vasemmalle ja oikealle. Jos siellä väljää niin silmä kertoo.

Ja usein nelosgolffissa kolisee ne vakaajatangon korinpuoleiset kumit. Ei välttämättä edes silmällä näe, tai edes kädellä tunne, että ne olisi väljät mutta silti niissä on todella usein vikaa. Ei maksa kuin vitosen per puoli. Saattaa tarvita myös uudet rautalenkit niiden ympärille. Molemmat puolet vaihtoon samalla kertaa. Ja parhaiten ne saa kolisemaan juuri niin kun ajaa esim toisen pyörän kaivonkannen yli, tai mistä tahansa missä on vähän enempi pykälää. Kyllä kolahtaa.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
JPT
Viestit: 63
Liittynyt: 9.6.2006 15:04
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JPT »

Juu, kiitoksia vaan....ja nyt tutkimaan autoa lisää. Tuo jousien / iskarien loppuminen olisikin hyvä syy alkaa hankkimaan alustasarja (ihme kyllä vaimo sellaisen haluaa) kun edellisessä autossa (Golf IV 5-ov) oli tehtaan joku sportjousitus ja se oli kyllä varsin mukava. Saako tuohon varianttiin samanlaista jousisettiä eli aavistuksen matalampi (~10-15 mm) ja jäykempi?

Edelliseen autoon tuli vaihdettua koiranluut mutta siinä sitä kolinaa ei kuulunut kuin kuopissa, eli mutkittelussa ääntä ei kuulunut? Ja vaihdoin siihen myös ne joustintuen yläpään laakerit niin sitten loppu kolinat vaikkakin 'kumiseva' ääni siihen jäi? Ääni kuului oikeastaan vain esim. mukulakivikadulla mutta yksittäisissä kuopissa ääntä ei kuulunut.
JPT
Viestit: 63
Liittynyt: 9.6.2006 15:04
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JPT »

nyt o sitte rynkytetty ja heilutettu ajokkia!! Seuraavanlaisia 'oireita' / ominaisuuksia tuli esille. Auton ollessa paikallaan ja rattia kun heiluttelee kuuluu se samainen kolina. Jos pitää kiinni esim iskarista se tuntuu heiluvan ja siihen myös tuntuu se kolina mutta tarkemmin äänilähdettä ei löytynyt. Samaten jos piti iskarin yläpäästä (konehuoneen puolelta) kiinni siinä tuntui aavistuksen tutinaa kun rattia heilutti. Jotenkin alkaa tuntumaan että oisko ne iskarin yläpään (joustintuki) laakerit sitte loppu, mutta edellisessä kuului vain tosiaan kolina kuopissa eikä käännellessä???
No tutkimus jatkuu ja pitää kai soitella 'hölmönä' Pörhölle ja udella mitähän siellä olisi tehtävissä :lol:

Palaan asiaa jahka selviää jotain...toki uusia vikapaikkoja saapi ehdotella :)
Avatar
jyrki
Viestit: 499
Liittynyt: 30.11.2003 20:37
Paikkakunta: pieksämäki

Viesti Kirjoittaja jyrki »

Ota se iskari irti niin olet paljon viisaampi. Nimimerkillä kokemusta on. Mulla oli se joustin kumi laitettu väärinpäin ja laakeri sen takia sökönä ja koli tuntui vain montuissa. Vertaappa silmämääräisesti onko konehuoneen puolella ne iskarin yläpäät saman verran irti siitä iskärin kupista. Epäilisin kyllä et laakeri on osanina!
Vw Golf Variant VI 1.6 TDI -10
Avatar
AjH
Viestit: 3166
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja AjH »

Jos paikallaan kääntäessä kolahtelee niin sitten se voisi olla kääntölaakeri. Eli jousi muljahtelee kun ei laakeri päästä kiertymään käännössä.
Mutta jos ei ole tuo niin sitten on hankalampi alkaa arpomaan näkemättä ja kuulematta. Itse ottaisin kyllä myös tolpan irti kun sillä selviää jo paljon asiaa.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
JPT
Viestit: 63
Liittynyt: 9.6.2006 15:04
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JPT »

Unohdin mainita että on ne iskarin yläpäät suunnilleen samalla korkeudella siellä konehuoneen puolella. Ekaks jo 'säikähdin' että perkule nehän on ihan eri korkeudella ku ekaa kerran kattoin...ja onhan ne jos renkaat on kääntyneenä?? No renkaat suoraan ni yläpäätkin asettui samalle tasolle.

Voe mahoton....pitäsköhän tuo kottero käyttää jossain pajalla kun se talli missä edellisen kerran nuo yläpäät vaihdoin niin siellä työkalukanta oli aavistuksen "käytettyä" etenkin jousipuristimet? Niillä ei meinaa saaha ko vahinkoa aikaan???
Pitää funtsia, siinä kyllä säästää piiitkä sentin ku ite hommailee
JPT
Viestit: 63
Liittynyt: 9.6.2006 15:04
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JPT »

Hmm....taitaa olla vika paikannettu? Näyttäs hiukkasen siltä että raidetangon sisäpää aiheuttaa sen kolahduksen, tai ainakin kun kädellä tunnustelee raidetankoa rattia heilutettaessa tuntuu selvä kolahdus ja nimenomaan siellä sisäpäässä ja sen suojakumin sisällä!!
Et semmosia tällä erää...öö, kummonenhan homma se sisäpää olisi vaihtaa?
JPT
Viestit: 63
Liittynyt: 9.6.2006 15:04
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JPT »

vika löydetty ja korjattu...ne oli kuin olikin ne kallistuksen vakaajan runkopuslat! Hintaa tais olla marmoritiskillä 6,80 € / kpl + uudet pultit ja pannat. Pultti napsahtannu poikki...

editoidaan: Juu eli pultti katkennu irrotettaessa...
Viimeksi muokannut JPT, 16.9.2006 17:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

Vai että poikki mennyt pultti, kuulostaa aika erikoiselta. Mutta hyvä että tuli kuntoon!
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Vastaa Viestiin