Sivu 1/1

Golf3:n tuore omistaja

Lähetetty: 25.12.2006 13:47
Kirjoittaja hutofi
Juuri rekisteröidyin ja heti tulee kiljoona kysymystä ;)

Tuli ostettua -95 Golf III variant 1,9TD AAZ koneella (400000 mittarissa). Reilu viikko / ~1000km (testi)ajoa takana ja ajettavuus on erittäin hyvä. Ei hae suuntaansa tiellä, ei täristä, eikä mitään muutakaan erikoista huomaa ajossa. Laskeskelin että 5,7 litraa veisi sataselle (½ maantietä ja ½ kaupunkia). Muutamia pikkuvikojakin on paljastunut tänä aikana. Lueskelin ketjua tyyppivioista ja osan voi laskea suoraan sellaisiksi, mutta ei kaikkia.

Tässä pientä listaa "kiireellisistä" vioista ja toivoisin kommenttia jos kuulostaa tutulta? ...ettei tarvitse itse alkaa pähkäilemään jos viat on jollekin tuttuja ;)

- Takaluukusta katoaa sähköt. Rekisterikilven merkkivalot eivät pala ja takalasin lämmitin ei enää toimi (aluksi toimi).

- Auton seisoessa - mutta käydessä - sisälle tulee "öljyinen" haju (pakokaasua?).
Pakosarjalta lähtevän joustolaipan pinnassa on tummentumia. Vuotaisiko tästä pakokaasua sisäilmanottoon?

- Öljyä vuotaa koneesta. Terveisiä vain myyjälle Mikkeliin kun oli käyttänyt konepesussa ennen auton näyttöä :(
Venttiilikopan tiivisteet vaihdettu ja sillä asettui osa, mutta jostain öljynsuodattimen juuresta tuntuu vielä tihkuvan.

- Kojelaudan valoista puolet pimeänä. Mittaristo pitää purkaa ja vaihdella sinne polttimoita, mutta en saa tolkkua miten
keskikonsolissa olevien lämmityslaitteen säätimien valojen pitäisi palaa. Vain keskimmäisen takana on polttimo, joka valaisee
ainakin kytkimen päässä olevan pisteen, mutta myös säätimen ympärillä olevassa kehässä on valo.
Reunimmaiset säätimet ovat täysin mykkänä. Kytkimen päässä olevat "pisteet" ovat pimeänä ja samaten ulkoreunalla oleva kehä.
Missä niiden polttimo(t) sijaitsee?

- Vilkkujen viiksessä "sirisee". Vilkkuja tai pitkiä käyttäessa kuuluu kytkimestä sirinää. Joku kosketushäiriö siellä on, mutta kannattaako
sitä alkaa purkamaan ja putsailemaan vai hommata suosiolla toimiva viiksi?

- matkamittarin 2 oikeanreunimmaista segmenttiä sekoilee. Välillä toimii ok, mutta välillä vain osa segmenteistä on näkyvissä :-o
Trippiä on ikävä käyttää kun just puuttuu kilometrit ja kymmenet kilometrit ;)

Sellainenkin ärsyttävä ominaisuus on kun keskuslukituksen "save" moodi. Eli vetäisee ovet takaisin lukkoon 12 sekunnin kuluttua :/
Miten tämän saisi ohitettua niin että kun ovet kerran avataan niin ne myös pysyisivät auki niin kauan kunnes ne taas lukitaan?

Tarvitsisin nippeliä ja nappelia kun jotain pientä puuttuu. Tarjota saa jos jotain seuraavista löytyisi:

- Antenni kiinikkeineen etulokariin
- Vasemman etulokarin keskilistanpätkä, joka tulee oven puolelle.
- Kattokiskot
- valonpesimet puskuriin
- muovinen valokatkaisin

Kokonainen mittaristokin kelpaisi kun ajattelin tehdä pientä modausta siihen. Ei tarvise olla edes toimiva, mutta kiinnostaisi vain purkaa irrallaan että näkisi sen rakenteen ;)

Millainen homma olisi laittaa (etu)sumuvalot jälkiasennuksena? Kytkimestä syttyy takasumari kun vetää kerran. Miten ne toimii tehdasasennettuna?

Lähetetty: 25.12.2006 16:25
Kirjoittaja jmr
Takaluukun sähköistä (tarkista vasen haitari):
http://variantuning.com/phpbb/viewtopic.php?t=888

Antenni etulokariin oli merkkiliikkeen marmoritiskillä muistaakseni 18 euroa.

Katso että se keskuslukitus toimii muuten ja ettei tuo "ominaisuus" ole minkään jälkiasennetun kauko-ohjaimen toiminnasta johtuvaa. Muutenkin jos jos keskuslukko temppuilee, niin kuskin oven haitari on toinen tarkistettava.

Valokytkin on tuossa omassa kaksi kertaa itseenpäin vedettävä, eli ensin syttyy toisen pään sumuvalo ja sitten molempien, kun vetää toisenkin kerran.

Mittaristosta: Onko VDO vai se toinen eli Motometer? Näkyykö ihan 400 tkm mittarissa vai 300 + 100 eli 300:n jälkeiset tukkimiehen kirjanpitona jossain...

Re: Golf3:n tuore omistaja

Lähetetty: 25.12.2006 16:38
Kirjoittaja J.N
hutofi kirjoitti: - Takaluukusta katoaa sähköt. Rekisterikilven merkkivalot eivät pala ja takalasin lämmitin ei enää toimi (aluksi toimi).
Kumihaitarin sisältä eristeet rikki johtosarjasta ja lyö maihin. Helppo eheyttää.
hutofi kirjoitti: - Öljyä vuotaa koneesta. Terveisiä vain myyjälle Mikkeliin kun oli käyttänyt konepesussa ennen auton näyttöä :(
Venttiilikopan tiivisteet vaihdettu ja sillä asettui osa, mutta jostain öljynsuodattimen juuresta tuntuu vielä tihkuvan.
Siinä äljynsuodattimen jalassa on öpa-anturi. Se on aika potentiaalinen vuotokohta. Helppo vaihtaa eikä ole kovin hinnakas.
hutofi kirjoitti: - Kojelaudan valoista puolet pimeänä. Mittaristo pitää purkaa ja vaihdella sinne polttimoita, mutta en saa tolkkua miten
keskikonsolissa olevien lämmityslaitteen säätimien valojen pitäisi palaa. Vain keskimmäisen takana on polttimo, joka valaisee
ainakin kytkimen päässä olevan pisteen, mutta myös säätimen ympärillä olevassa kehässä on valo.
Reunimmaiset säätimet ovat täysin mykkänä. Kytkimen päässä olevat "pisteet" ovat pimeänä ja samaten ulkoreunalla oleva kehä.
Missä niiden polttimo(t) sijaitsee?
Muistaakseni kaikkiin säätimiin pitäisi tulla valo siitä keskimmäisen säätimen takana olevasta polttimosta valojohteen kautta. Onko se ehjä?
hutofi kirjoitti:- Vilkkujen viiksessä "sirisee". Vilkkuja tai pitkiä käyttäessa kuuluu kytkimestä sirinää. Joku kosketushäiriö siellä on, mutta kannattaako sitä alkaa purkamaan ja putsailemaan vai hommata suosiolla toimiva viiksi?
Kannattaa hankkia uusi viiksi. Tuokin on ihan perus vw ominaisuus ja enemmin tai myöhemmin siitä tulee tehoelektroniikan hajuiset toimintasavut pihalle... Ei ole mahdottoman hintainen, en kyllä vaan jaksa muistaa tähän hätään tarkkaa hintaa tuollaiselle.
hutofi kirjoitti:- matkamittarin 2 oikeanreunimmaista segmenttiä sekoilee. Välillä toimii ok, mutta välillä vain osa segmenteistä on näkyvissä :-o Trippiä on ikävä käyttää kun just puuttuu kilometrit ja kymmenet kilometrit ;)
Tuokin on perus vw ominaisuus... Jossain vaiheessa saattaa mykistyä koko mittaristo. Ne näytöt voi kyllä vaihtaa jostain toisesta varaosamittaristosta jos on harrastajaluonnetta ja jaksaa näpertää.
hutofi kirjoitti:Millainen homma olisi laittaa (etu)sumuvalot jälkiasennuksena? Kytkimestä syttyy takasumari kun vetää kerran. Miten ne toimii tehdasasennettuna?
Tarvitsee ne itse valot ja etusumuvalollisen valokatkaisimen, jos helpoimmalla haluaa päästä. Sinne peitelevyjen taakse tulee vamiina johtosarjat, jos kukaan ei ole niitä pois repinyt. Etusumuvalollisessa valokatkaisijassa on kaksi asentoa kun vetää sitä ulospäin. Ensimmäisessa asennossa syttyy etusuvalot ja toisessa asennossa takasumuvalo.

Lähetetty: 26.12.2006 12:24
Kirjoittaja hutofi
jmr:

> Katso että se keskuslukitus toimii muuten ja ettei tuo "ominaisuus" ole minkään jälkiasennetun kauko-ohjaimen toiminnasta johtuvaa.

Ohjekirjassa puhutaan tuosta save -toiminnosta joka lukitsee muut, paitsi kuskin oven 12sek kuluttua. Uskoisin että se on ollut ihan tehtaalta lähtiessä, mutta haluaisin päästä siitä eroon.

> Mittaristosta: Onko VDO vai se toinen eli Motometer? Näkyykö ihan 400 tkm mittarissa vai 300 + 100 eli 300:n jälkeiset tukkimiehen kirjanpitona jossain...

Se on nollannut itsensä 300000 kohdalla ja total teksti on kadonnut. Mittarissa on nyt 96000.


J.N:

> Muistaakseni kaikkiin säätimiin pitäisi tulla valo siitä keskimmäisen säätimen takana olevasta polttimosta valojohteen kautta. Onko se ehjä?

On se ehjä, mutta tuntuu erikoiselta että vain keskimmäisessä säätimessä palaa valot ja muut on mykkänä. Pitäisikö reunimmaisten säätimien ympärillä olevien symbolienkin olla valaistuja?

Meinasin alkaa tutkimaan luukun haitareita, mutta alkoi sellainen talvimyrsy ettei tuolla pysty olemaan ;)
Pitää viikolla kaverin tallissa katsoa kun toimimaton lohkolämmitin pitäs vaihtaa ehjään.

Sitten vielä sellainen kysymys että onko kukaan asentanut kyseiseen golfiin eberiä tai webastoa?
Millainen homma siinä on ja kumpi kannattaa laittaa. Hinta olisi sama, mutta toiset valittaa eberin puhaltimen laakerin kestävyyttä ja toiset webaston hehkutulpan kestoa ;)

Lähetetty: 26.12.2006 14:33
Kirjoittaja J.N
hutofi kirjoitti:On se ehjä, mutta tuntuu erikoiselta että vain keskimmäisessä säätimessä palaa valot ja muut on mykkänä. Pitäisikö reunimmaisten säätimien ympärillä olevien symbolienkin olla valaistuja?
Tottakai pitäisi. Jos se keskimmäisessä säätimessä oleva polttimo toimii, taitaa vaihtoehdoiksi jäädä vain se valojohde... Onko polttimo ja muut osat varmasti kunnolla paikoillaan oikein jne.? Kaikki merkinnät siinä säätimessä pitäisi olla valaistu ihan laidasta laitaan. Joku kolmosen omistaja joka on aiheeseen enemmän perehtynyt voisi ottaa kantaa aiheeseen.

hutofi kirjoitti:Sitten vielä sellainen kysymys että onko kukaan asentanut kyseiseen golfiin eberiä tai webastoa?
Millainen homma siinä on ja kumpi kannattaa laittaa. Hinta olisi sama, mutta toiset valittaa eberin puhaltimen laakerin kestävyyttä ja toiset webaston hehkutulpan kestoa ;)
Kannattaa tutusta FFp:n foorumiin ja etsiä searchilla noihin lisälämmittimiin liittyviä keskusteluita. Löytyy paljon tietoa, käyttökokemuksia, ym. keskustelua aiheeseen liittyen ja jotain keskustelua asennuksiin liittyenkin.

Lähetetty: 8.12.2009 21:08
Kirjoittaja arska320
Pitäs omastakin etsiä säätimien polttimot tai mitä ihmettä siellä sitten onkaan että sais lämppänupikoille valoa.

Jos on jollain kokemusta niin kirjoitappa mistä kautta sinne on järkevin mennä polttimoita etsimään.
Onko jotain speciaalia mitä ottaa huomioon ettei särje paikkoja purkaessa?

Lähetetty: 8.12.2009 21:51
Kirjoittaja Pia
Keskimmäinen lämmönsäätimen nuppi lähtee vetämällä irti.
Sen alta valon ohjainmuovi pois.
Sitte näkyyki jo se lamppu sielä kolossa.
Sopivan kokosen letkun pätkän pää tökkää lampun ympärille ja vetää pois.
Uusi lamppu letkun päähän ja varovasti tökkää paikalleen, letkua pois vetäessä puhaltaa varovasti letkuun niin lamppu irtoaa letkusta.

Lähetetty: 9.12.2009 12:11
Kirjoittaja Pasi Häkli
Pia kirjoitti:letkua pois vetäessä puhaltaa varovasti letkuun niin lamppu irtoaa letkusta.
Tai sit kiertää sitä letkunpätkää hiukan suuntaan tai toiseen niin ei tartte puhallella letkunpätkään :wink:

Lähetetty: 9.12.2009 15:30
Kirjoittaja Pia
Tämä oli Teron sepustus, sillä on kokemusta asiasta. Minähän en oo koskaan kolmosta omistanu. :D Äijä oli niin laiska et pisti mut kirjottaan.

Lähetetty: 9.12.2009 17:57
Kirjoittaja Tero Paalanen
Pasi Häkli kirjoitti:
Pia kirjoitti:letkua pois vetäessä puhaltaa varovasti letkuun niin lamppu irtoaa letkusta.
Tai sit kiertää sitä letkunpätkää hiukan suuntaan tai toiseen niin ei tartte puhallella letkunpätkään :wink:
Jostaki muistan lukeneeni et jollaki onnettomalla oli se lamppu katkennu siitä lasikannan juuresta ku oli kiertämällä ottanu letkua irti.
Harvinaista varmaan et niin käy, mut en kyllä itte haluaasi olla irrottamas sitä kannan jämää noin ahtaasta välistä.
Kiertämis tekniikkaa taisin ittekki käyttää ku viimeksi sen lampun vaihroon.

Lähetetty: 9.12.2009 18:51
Kirjoittaja Pasi Häkli
No joo voi se katketa jos survoo sen letkunpätkän pohjaan asti siihen polttimoon :D
Ite laitan vaan hollille, niin ei oo pelkoa että lamppu hajois irrotettaessa. Tää on taas näitä maalaisjärkijuttuja :lol:

Lähetetty: 9.12.2009 20:07
Kirjoittaja arska320
Kiitos vaan neuvoista,

kerkesin jo soheltaa ominpäin kärkipihdeillä ja sain homman onnistumaan.
Vähän oli jännätpaikat ettei nipistä polttimoa rikki mutta se on siellä! :lol:

Lähetetty: 16.1.2010 8:41
Kirjoittaja Nipa
Mulla on 3-koppasen golffin mittaristoon liittyen sellainen kysymys että mitä se teksti tarkoittaa kun laitan auton käyntiin niin rippimittarin taulussa välkkyy hetken aikaa in 02? En ainakaan haulla löytänyt vastausta.

Lähetetty: 16.1.2010 13:15
Kirjoittaja Tero Häkli
huollosta kitisee...

Lähetetty: 16.1.2010 19:29
Kirjoittaja Basu
Olikohan niin että 01 meinasi suppeampaa huoltoa ja 02 laajempaa...

Lähetetty: 18.1.2010 15:06
Kirjoittaja jmr
Ohjekirjassa (ja alfamerin kirjassa) on ne huoltojen kuvaukset ja tuolla on ohjeet huoltovalon nollaukseen:
http://www.autowiki.fi/index.php/Ohjeet ... setointiin

Joku kaukaa viisas on ne sinne naputellut :oops:

Lähetetty: 27.3.2010 16:33
Kirjoittaja Nipa
Kirjoitin nyt tänne kun koskee 3 golffia.

Pitäis alkaa asentelemaan kaukosäätöstä keskuslukitusta autoon niin kyselisin onko kellään mitään tietoa missä golffissa sijaitsee se alkuperäisen keskuslukituksen ohjainyksikkö?

Lähetetty: 27.3.2010 16:58
Kirjoittaja Tero Häkli
takalampun vieressä

Lähetetty: 12.4.2010 22:15
Kirjoittaja Nipa
Omassa se oli ainakin vararengaskotelossa styroksikuorien sisällä.

Lähetetty: 15.4.2010 9:00
Kirjoittaja Clayman
Nipa kirjoitti:Omassa se oli ainakin vararengaskotelossa styroksikuorien sisällä.
:lol: Sitä on tainnu joku muukin joskus kaivata, kun on sinne siirtyny :lol: