G4 Variant TDI vaihdelaatikko ulisee

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Avatar
- Mikko -
Viestit: 303
Liittynyt: 22.11.2006 23:52
Paikkakunta: Lappeenranta

G4 Variant TDI vaihdelaatikko ulisee

Viesti Kirjoittaja - Mikko - »

105tkm ajettu IV Variant TDI:n loota päätti ruveta kertomaan tarinaa. 4.vaihde vauhtia tasan 70 km/h ja tasakaasu, tuloksena suht' voimakasta ulinaa. Nyt vielä 5. vaihde nopeutena tasan 80 km/h tasakaasulla, tuloksena hiljaista ulinaa. Noiden nopeuksien ylä- ja alapuolella ei ulinoita ole eikä myöskään moottorijarruttaessa tai kiihdyttäessä.

Joko tuosta saa ruveta repimään laatikkoa irti?

E: Niin ja vaihdatin ulinan takia vaihdelaatikkoöljyt 3 tkm sitten.
VW Jetta V TDI -08, VW Golf III -96
Matsoni
Viestit: 232
Liittynyt: 5.11.2006 19:02
Paikkakunta: Hyvinkää/Mikkeli

Re: G4 Variant TDI vaihdelaatikko ulisee

Viesti Kirjoittaja Matsoni »

- Mikko - kirjoitti:105tkm ajettu IV Variant TDI:n loota päätti ruveta kertomaan tarinaa. 4.vaihde vauhtia tasan 70 km/h ja tasakaasu, tuloksena suht' voimakasta ulinaa. Nyt vielä 5. vaihde nopeutena tasan 80 km/h tasakaasulla, tuloksena hiljaista ulinaa. Noiden nopeuksien ylä- ja alapuolella ei ulinoita ole eikä myöskään moottorijarruttaessa tai kiihdyttäessä.

Joko tuosta saa ruveta repimään laatikkoa irti?

E: Niin ja vaihdatin ulinan takia vaihdelaatikkoöljyt 3 tkm sitten.
Täysin sama auto ja sama loota, muttei se mitään ulinaa pidä. Meneekö vaihteet muuten hyvin päälle? Lootaöljyjen vaihto ei vaikuttanut mitenkään? Mitä öljyä muuten laitoit?
-Matsoni-

-Golf IV Variant PwD 1.9 -04-
Avatar
- Mikko -
Viestit: 303
Liittynyt: 22.11.2006 23:52
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja - Mikko - »

Vaihteiden kytkeytymisessä ei ole mitään ongelmaa eikä mitään muutakaan omituista tapahdu ajossa. Ainoastaan vinkumista.
Öljyksi taisi mennä Mobilin öljyt (Vaihdettiin tutulla AD-korjaamolla). Eipä tuo öljyjen vaihto vaikuttanut juurikaan.
VW Jetta V TDI -08, VW Golf III -96
Avatar
AjH
Viestit: 3166
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja AjH »

Tyhmimmät lisäkysymykset, mutta jatkuuko ulina kun painat kytkimen pohjaan? Ja jos, niin loppuuko kun heität vapaalle?
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Avatar
JyriT
Viestit: 456
Liittynyt: 6.5.2006 8:56
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re: G4 Variant TDI vaihdelaatikko ulisee

Viesti Kirjoittaja JyriT »

Matsoni kirjoitti: Täysin sama auto ja sama loota, muttei se mitään ulinaa pidä.
Sama juttu täällä, hiljaista menoa ja 170tkm mittarissa.
Passat 3BG variant TDI(1.9 AVF) Highline -04 "Pappatuning"
Avatar
- Mikko -
Viestit: 303
Liittynyt: 22.11.2006 23:52
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja - Mikko - »

AjH kirjoitti:Tyhmimmät lisäkysymykset, mutta jatkuuko ulina kun painat kytkimen pohjaan? Ja jos, niin loppuuko kun heität vapaalle?
Ei ole tyhmiä kysymyksiä! Ei jatku ulina jos painan kytkimen pohjaan, vaihdan vapaalle, toiselle vaihteelle, painan kaasua niin että vauhti kiihtyy tai moottorijarrutan. Ja ulina vaikuttaa vain tarkalleen tietyllä kierrosalueella (vain n. 50 rpm leveä alue), mutta kun osuu niin pahimmoilleen käyttökierrosalueelle.

Ongelma on sinänsä ihan kummallinen, että onhan nuo vaihdelaatikot vinkuneet ennenkin, mutta silloin vinkumista on tapahtunut läpi koko kierrosalueen. Tällöin on usein ollut syynä laakerivika tai hammasrattaan kuluminen. Nyt vinkumista tapahtuu vain tietyllä kierrosalueella.
VW Jetta V TDI -08, VW Golf III -96
Avatar
AjH
Viestit: 3166
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja AjH »

- Mikko - kirjoitti:...Ei jatku ulina jos painan kytkimen pohjaan, vaihdan vapaalle...
Sikäli mielenkiintoista kun kytkimen painaa pohjaan niin vaihdelaatikossa ei pitäisi kierrokset pudota kun kytkin vapauttaa moottorista tulevan vedon, mutta renkaat kai pyörittävät vaihdelaatikkoa edelleen? Toki jos se on momentin suunnasta johtuvaa, tossahan paine siirtyy hammasrattaalla hampaiden toiselle puolelle. Pointtina siis se että vika ei välttämättä kuitenkaan ole lootassa?
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Avatar
- Mikko -
Viestit: 303
Liittynyt: 22.11.2006 23:52
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja - Mikko - »

AjH kirjoitti:
- Mikko - kirjoitti:...Ei jatku ulina jos painan kytkimen pohjaan, vaihdan vapaalle...
...Pointtina siis se että vika ei välttämättä kuitenkaan ole lootassa?
Niin tuota, ajatusmaailmaa avartamalla löysin FFp:ltä jutun vesipumpun ulinasta:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=60885

Jakohihnan vaihdosta on nyt n. 20 tkm, eli voisiko olla vain viallinen vesipumppu? Onko esim. Pasi H.:lla tietoa onko näitä mennyt.
Täytyy myös käydä Berneriltä tenttaamassa ovatko varmasti vaihtaneet jakohihnan vaihdossa pumpun.
VW Jetta V TDI -08, VW Golf III -96
kahe
Viestit: 231
Liittynyt: 16.9.2005 11:51
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kahe »

Tuo vikaselostus kuulostaa aivan tismalleen samalta kuin vuosi sitten mulla (siis laatikkorikko). Halvemmalla olisi korjannut, kun ajoissa olisi tehnyt jotain tai korjannut toisin. Haulla löytyy omat juttuni.
Viimeksi muokannut kahe, 28.1.2007 21:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

Viallinen vesipumppu ääntää kyllä joka tilanteessa(kylmänä vielä enemmän), eli epäilen että vika ei sieltä löydy.
Ei silti on niitä viallisiakin vesipumppuja ollut, että ei sekään poissuljettu vaihtoehto välttämättä ole. Mutta se vika on yleensä vuotamista, ei tollasta ääntämistä.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Avatar
- Mikko -
Viestit: 303
Liittynyt: 22.11.2006 23:52
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja - Mikko - »

kahe kirjoitti:Tuo vikaselostus kuulostaa aivan tismalleen samalta kuin vuosi sitten mulla (siis laatikkorikko). Halvemmalla olisi korjannut, kun ajoissa olisi tehnyt jotain tai korjannut toisin. Haulla löytyy omat juttuni.
Lueskelin tuon topikkisi läpi ja kieltämättä hieman huolestuttavasti kriteerit täsmäävät. Oliko sulla tilanne sii myöskin niin, että ulina kuului VAIN tasakaasulla?
VW Jetta V TDI -08, VW Golf III -96
kahe
Viestit: 231
Liittynyt: 16.9.2005 11:51
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kahe »

Eka ulina kuului, kun ajoi kehällä vitosvaihteella sitä noin 90 km/h nopeutta juuri tasakaasulla. Kuukausia sitä myös ihmettelin kunnes ulina alkoi kuuluun myös kutosella ja hieman nelosella, juuri tietyssä vauhdissa vaan. Huoltoneuvoja kävi ajeleen ja totesi ettei kuulosta normaalilta, muttei kuulostanut laakerivialtakaan. Lopultahan ei mennyt pykälät kunnolla sisään. Suosittelen käyttään osaavassa huollossa, ei välttämättä merkkihuollossa, kuten minä kiireessä ja typeryydessäni.
Vastaa Viestiin