Lohkolämmitin rikki? --->Tehot hukassa?

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Kari Thure
Viestit: 182
Liittynyt: 16.7.2006 2:03
Paikkakunta: Pieksämäki

Lohkolämmitin rikki? --->Tehot hukassa?

Viesti Kirjoittaja Kari Thure »

Autona siis 99 Passat Var. Miten pystyn varmistamaan että lämmitin toimii?
Lämmitin on varmaankin mallia letkulämmitin???
Viimeksi muokannut Kari Thure, 10.2.2007 22:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jmr
Viestit: 1981
Liittynyt: 26.12.2003 17:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jmr »

Ainakin lohkon kylkeen tulevan vastuksen voi mitata yleismittarilla vastusmittausasennossa suoraan siitä pistokkeen navoista.
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
Avatar
DJisotela
Viestit: 430
Liittynyt: 27.2.2004 17:40
Paikkakunta: pieksämäki

Viesti Kirjoittaja DJisotela »

Kun pistokkeen laittaa kiinni ni se alkaa kohisemaan ihan kuuluvasti, oli se lohkossa tai letkussa. Sellaiset mitkä tulee vaan öljypohjan ulkopuolelle joutuu mittaan. Eivät taida paljoa kohista, kun eivät ole suuoraan vesitilassa.
"Diiselit on laiskoja ja ne savuttaa"
Avatar
- Mikko -
Viestit: 303
Liittynyt: 22.11.2006 23:52
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja - Mikko - »

DJisotela kirjoitti:Kun pistokkeen laittaa kiinni ni se alkaa kohisemaan ihan kuuluvasti, oli se lohkossa tai letkussa. Sellaiset mitkä tulee vaan öljypohjan ulkopuolelle joutuu mittaan. Eivät taida paljoa kohista, kun eivät ole suuoraan vesitilassa.
Ei tuo meikäläisen letkulämmitin ainakaan hirveästi pohise, tai sitten täytyy käydä lääkärillä (mikä sinänsä olisi yleisesti ottaen ihan viisastakin :D). Suosittelen mittaamaan. Niin siis, meikäläisen letkulämmitin toimii siis silti.
VW Jetta V TDI -08, VW Golf III -96
kahe
Viestit: 231
Liittynyt: 16.9.2005 11:51
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kahe »

Työkaverilla on -99 Passatissa vielä oikea lohkolämmitin. Jokainen on kestänyt juuri kaksi vuotta ja edellisen sai takuuseen vaihdettua. Nyt taas oli mennyt rikki. Kyllähän tuollasen noin 600W:sen vastuksen pitäisi näyttää yleismittarilla noin 88 ohmia.

Defan sivuilla on muuten hyviä ohjeita asennuksiin ja mittauksiin, esim. vianhakuohje.
Matsoni
Viestit: 232
Liittynyt: 5.11.2006 19:02
Paikkakunta: Hyvinkää/Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Matsoni »

- Mikko - kirjoitti:
DJisotela kirjoitti:Kun pistokkeen laittaa kiinni ni se alkaa kohisemaan ihan kuuluvasti, oli se lohkossa tai letkussa. Sellaiset mitkä tulee vaan öljypohjan ulkopuolelle joutuu mittaan. Eivät taida paljoa kohista, kun eivät ole suuoraan vesitilassa.
Ei tuo meikäläisen letkulämmitin ainakaan hirveästi pohise, tai sitten täytyy käydä lääkärillä (mikä sinänsä olisi yleisesti ottaen ihan viisastakin :D). Suosittelen mittaamaan. Niin siis, meikäläisen letkulämmitin toimii siis silti.
Mulla ainakin pohisee ja letkut alkaa lämmetä välittömästi :wink:
-Matsoni-

-Golf IV Variant PwD 1.9 -04-
Kari Thure
Viestit: 182
Liittynyt: 16.7.2006 2:03
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Kari Thure »

Kiitoksia vastauksista, pitää yrittää käydä mittaamassa. Pakkasta taitaa olla lähelle -30 astetta. Ei paljon kiinnosta mennä ulos.
Kari Thure
Viestit: 182
Liittynyt: 16.7.2006 2:03
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Kari Thure »

Mittasin aamulla vastuksen ja poikki näyttäs olevan. Mitähän uusi vastus maksaa?
Onneksi aamulla ei ollut pakkasta kun -35C 8)
Avatar
DJDH
Viestit: 1796
Liittynyt: 31.7.2006 21:38
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja DJDH »

Mulla oli defan säteilylämmitin asennettuna 120e. Kävi samalla tavalla, eli aiempi letkulämmitin paloi poikki. Johdotkin riitti öljypohjalle, niin ei tarvinnut investoida kun itse elementti.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Avatar
DJisotela
Viestit: 430
Liittynyt: 27.2.2004 17:40
Paikkakunta: pieksämäki

Viesti Kirjoittaja DJisotela »

Eilen hain kakkakoppaan defan lämppärin maksoi 55€ Itse tietty piti laittaa kiinni.
"Diiselit on laiskoja ja ne savuttaa"
Kari Thure
Viestit: 182
Liittynyt: 16.7.2006 2:03
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Kari Thure »

Pelkän vastuksen lähtöhinta 194€. Laakkosen hinta 140€. Perkele ku on kallista. Ois ollu kyllä muutakin ostettavaa mielessä!


E: Saakohan passattiin säteilylämmitintä?
Matsoni
Viestit: 232
Liittynyt: 5.11.2006 19:02
Paikkakunta: Hyvinkää/Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Matsoni »

DJDH kirjoitti:Mulla oli defan säteilylämmitin asennettuna 120e. Kävi samalla tavalla, eli aiempi letkulämmitin paloi poikki. Johdotkin riitti öljypohjalle, niin ei tarvinnut investoida kun itse elementti.
Miksi asentaa säteilylämmitin letkulämmittimen tilalle? :shock:
-Matsoni-

-Golf IV Variant PwD 1.9 -04-
Avatar
timperi
Viestit: 16
Liittynyt: 4.9.2006 11:48
Paikkakunta: Tampere

lämppärit

Viesti Kirjoittaja timperi »

joo itelle laitettiin jossain tohon -97 golffiin sellanen letkulämmitin, ja sen jälkeen alkanu kusta nestettä, mut ihan eri kohtaa konetta, mis lämmittimen liitokset on....mahtaako tos konees olla pakkasproppu? aattelin vaan et jos joku tumpelo asentaja on koittanu irrottaa roppua lohkolämppärin tieltä mut ei oo saanu irti kokonaan ja asentanu sit letkuversion...ja sit se roppu on alkanu kusemaan....vuotopaikkaa en oo löytänyt mut aika paljon sitä tulee tai si joku käy yöllä auton alla kusemas lumeen :) niin 1.6 8v kolffi
Jokainen tsäänssi on mahdollisuus:)
kimanton
Viestit: 25
Liittynyt: 19.6.2005 1:20

Viesti Kirjoittaja kimanton »

kahe kirjoitti:Työkaverilla on -99 Passatissa vielä oikea lohkolämmitin. Jokainen on kestänyt juuri kaksi vuotta ja edellisen sai takuuseen vaihdettua. Nyt taas oli mennyt rikki. Kyllähän tuollasen noin 600W:sen vastuksen pitäisi näyttää yleismittarilla noin 88 ohmia.

Defan sivuilla on muuten hyviä ohjeita asennuksiin ja mittauksiin, esim. vianhakuohje.
Hieman aiheen vierestä, mutta..

Onkohan sitten meidänkin pasuunassa ns. oikea lohkolämmitin? Oletin sen olevan säteilyvärkki mutta taidan olla väärässä

Rouva just ilmoitti, että kun moottorilämmitintä on pitänyt päällä niin auto vaatii käynnistyäkseen pidemmän starttausajan. Tyhjäkäynnillä se röpöttää jonkin aikaa, mutta ajossa toimii normaalisti. Taitaa joku anturi luulla omiaan.. Oon ite reissussa enkä pysty asiaa tutkimaan muuten kuin näin netin kautta.

Kun tietäis mikä lämmitintyyppi se on, niin olisi helpompi muuttaa lämmitysaikaa sopivampaan. Nyt 20-28 pakkasasteelle autoa on lämmitetty 2 tuntia. Kauanko muut käyttää, ja onko käyntihäiriöitä?
1999 (MY) Passat Variant V6 4Motion
kry
Viestit: 7
Liittynyt: 23.5.2006 21:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja kry »

Autostani oli viime talvena irronnut omia aikojaan Defan piuha vastuksen juuresta. Huolimatta muovisista klipsuista.

Laitettiin nippuside-patentilla kiinni, muistaakseni ffp:n foorumilla oli vinkkejä tähän.
Kannattaa tarkastaa ennen uuden vastuksen hommaamista.
kahe
Viestit: 231
Liittynyt: 16.9.2005 11:51
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kahe »

KimAnton: Ymmärsin kaverin puheista, että ovat jossakin vaiheessa asentaneet noita tavallisia ja myöhemmin korvanneet ne letkulämmittimellä, varmaankin juuri rikkoutumisten takia.

Mullakaan ei pysynyt Corollassa se haarotusliitos ikinä kiinni ja siihen piti virittää myös nippuside kiristään liitoksen.
kimanton
Viestit: 25
Liittynyt: 19.6.2005 1:20

Viesti Kirjoittaja kimanton »

kahe kirjoitti:KimAnton: Ymmärsin kaverin puheista, että ovat jossakin vaiheessa asentaneet noita tavallisia ja myöhemmin korvanneet ne letkulämmittimellä, varmaankin juuri rikkoutumisten takia.

Mullakaan ei pysynyt Corollassa se haarotusliitos ikinä kiinni ja siihen piti virittää myös nippuside kiristään liitoksen.
Käyntihäriöissä saattaisi siis olla kyse viallisesta lämmittimestä, joka johtaa liian lyhyeen lämmitysaikaan? Esim. se on huonon kontaktin vuoksi ainoastaan osan aikaa päällä.

Pitääpä katsoa tuota liitintä lähemmin kun pääsen takaisin Suomeen reilun viikon päästä. Paska homma jos ei moottorilämmitin pelaa kunnolla, kun huomisaamuksikin kuulemma luvattu kotopuoleen yli -30 pakkasia..

Kiitos vastauksista :)
1999 (MY) Passat Variant V6 4Motion
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

Jos siellä on liitoksissa huono kontakti, niin sehän vastustaa virran kulkua ihan he***tisti, ja näin ollen seuraavaksi sulaa johdot. Näitäkin on nähty.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Avatar
DJDH
Viestit: 1796
Liittynyt: 31.7.2006 21:38
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja DJDH »

Matsoni kirjoitti: Miksi asentaa säteilylämmitin letkulämmittimen tilalle? :shock:
Defalla ei listasta löydy ko koneeseen muuta lämppäriä kuin tuo säteilylämmitin. Olisi siihen letkulämppärinkin saanut, mutta ilman takuuta.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Kari Thure
Viestit: 182
Liittynyt: 16.7.2006 2:03
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Kari Thure »

Auto pitäisi tänään laittaa käyntiin ilman lohkolämmitystä. Oisko apua jos sisätila lämmittimen laittas konehuoneeseen puhaltamaan muutamaksi tunniksi? Vinkkejä?
Matsoni
Viestit: 232
Liittynyt: 5.11.2006 19:02
Paikkakunta: Hyvinkää/Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Matsoni »

KariT kirjoitti:Auto pitäisi tänään laittaa käyntiin ilman lohkolämmitystä. Oisko apua jos sisätila lämmittimen laittas konehuoneeseen puhaltamaan muutamaksi tunniksi? Vinkkejä?
Kait tuotakin voisi kokeilla varsinki jos on ihan tiivis konehuone (alasuojat paikoillaan) Antaa vaan pöhistä riittävän kauan siellä.

Toinen on sitte kaverin autosta virtaa akulle ja väkisin käyntiin. :(
-Matsoni-

-Golf IV Variant PwD 1.9 -04-
Avatar
Markku Duus
Viestit: 369
Liittynyt: 4.9.2006 17:03
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Markku Duus »

Itsellä kävi Ventossa niin, että kun lohkolämmittimen vastus sijaitsee jotakuinkin pakosarjan alapuolella, oli vastukselle tuleva johto ja liitin ottanut "vähän" lämpöä. Oli aika hyvin johdon karvat jo näkyvillä kun eristeet sulaneet, lämmitin toimi vielä normaalisti. Huomasin sattumalta, kun jotain muuta ropailin että hetkonen, ei johto näytä oikein sille mille pitäisi :) Siihen vaan pientä patenttia ja lämpösuojaa niin ei ongelmia enää esiintynyt...
VW Cross Touran 2.0 TDI -08 125kW
Kale
Viestit: 972
Liittynyt: 23.4.2004 8:11
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Kale »

KariT kirjoitti:Auto pitäisi tänään laittaa käyntiin ilman lohkolämmitystä. Oisko apua jos sisätila lämmittimen laittas konehuoneeseen puhaltamaan muutamaksi tunniksi? Vinkkejä?
Rohkeasti tulille vaan. Ei se nyt yhteen kylmäkäynnistykseen kuole. Työkaverikin on tullut vuosia toimeen ilman lämppäreitä ja töihin joka päivä. Tosin kyseessä on Fordin valmiste 90-luvun loppupuolelta. Niin ja eihän tänään enään mitään pakkasia ole...
Avatar
colour concept
Viestit: 337
Liittynyt: 15.9.2004 20:55
Paikkakunta: Äänekoski / Siilinjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja colour concept »

mulla on palanut 5 vastusta, kaksi vaihdoin ite ja loput on vaidettu defan piikkiin :twisted:
BMW 320 Coupe
VW Vento
Kari Thure
Viestit: 182
Liittynyt: 16.7.2006 2:03
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Kari Thure »

Eilen käynnistin auton sisätila lämmittimen avustama, kaikki toimi ok. Käyntiin lähtö oli vähän tahmeaa. Tänään huomasin että tehot taisi lähtee pakkasten mukana. Kiihdytys 60km/h tuottaa tuskaa ja 80km/h on max. nopeus. Oiskohan ilmamäärämittari tullut tiensä päähän???
Avatar
miklu
Viestit: 55
Liittynyt: 30.3.2006 16:27
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja miklu »

Kannattaa sulattaa auto ihan reilusti lämpimässä tallissa. Uskoisin vian häviävän. Voi olla jäätänyt jonkin letkun tai muun paikan
Passat Variant 1.8 -99
Avatar
vwsalo
Viestit: 52
Liittynyt: 15.8.2006 16:14
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja vwsalo »

orm kirjoitti:Itsellä kävi Ventossa niin, että kun lohkolämmittimen vastus sijaitsee jotakuinkin pakosarjan alapuolella, oli vastukselle tuleva johto ja liitin ottanut "vähän" lämpöä. Oli aika hyvin johdon karvat jo näkyvillä kun eristeet sulaneet, lämmitin toimi vielä normaalisti. Huomasin sattumalta, kun jotain muuta ropailin että hetkonen, ei johto näytä oikein sille mille pitäisi :) Siihen vaan pientä patenttia ja lämpösuojaa niin ei ongelmia enää esiintynyt...
Itellä oli Ventossa sama vika, mutta ei tosiaan haitannut käyttöä kun teippaili johdon kuntoon ja aika ajoin tarkasti ettei johto pääse liian lähelle pakosarjaa.
Passat Variant 1.9 TDi 74kw -01
Kari Thure
Viestit: 182
Liittynyt: 16.7.2006 2:03
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Kari Thure »

Ilmamassamittari (06A 906 461 D) antoi vikakoodin. Jos löytyy ylimääräinen laittakaa vaikka mailia. Töihin tulo oli vähän hankalaa kun 2km suoralla huiput oli 40km/h :)
passat variantti
Viestit: 84
Liittynyt: 22.6.2006 22:44
Paikkakunta: siikainen

Viesti Kirjoittaja passat variantti »

tuohon lohkoon asennettavasta lämmitin vastuksesta , veljellä oli passatti johon laitettiin gti 8v 1.8 ruisku moottori niin moottorin takapuolella oli pakosarjan alapuolella jakopään puolimaisessa vesiroppun reikään laitettu se lämmitin niin se ei kans kestanyt kuin vuoden 2 ja sitten laitoin toiseen reikään siihen keskimmäiseen eli keskelle lohkoa niin toimi koko auton loppuajan, 6 vuotta moiteettomasti. nykyään webasto lämmittää lämpimäksi kun ei saa aina sähköjohon päähän.
Avatar
Vesa-Matti Luoma
Viestit: 251
Liittynyt: 10.1.2006 15:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Vesa-Matti Luoma »

Minkäslainen lämppäri mulla on, ku ainakin se jaksaa sulattaa konepellin ja helpottaa käynnistystä, mut kauan menee ennenkö kabiiniin saa lämpöä, jos ei webastoa höräytä tulille.
Avatar
DJDH
Viestit: 1796
Liittynyt: 31.7.2006 21:38
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja DJDH »

Oiskos tuollainen (väärin asennettu) säteilylämmitin, tai paremmalta nimeltään kontaktilämmitin. Se toimii niin, että elementti lämpiää -> elementti lämmittää siinä kiinni olevan pinnan (esim. lohko tai yleensä öljypohja) -> ko. pinta lämpiää ja luovuttaa puolestaan lämpöä säteillen öljyyn. Elikkäs elementti lämmittää kontaktilla, kontaktilla oleva pinta taas säteilemällä.

Kattele ympäri lohkoa josko sieltä löytyisi sellainen pieni paistinpannu, parhaiten tietty löytää kun seuraa lämppärin johtoa. Yleensä se säteilylämmitin lämmittää öljyt, ei jäähdytysnestettä kuten lohko- tai letkulämmitin. Se säteilylämmitin pitää asentaa oikein, eli putsata kunnolla kohta mihin se lämästään kiinni. Väliin pitää laittaa vielä asennustahnaa, joka avittaa lämmön siirtymistä. Jos elementti ei ole kunnolla lohkossa tai öljypohjassa kiinni, niin silloin se juuri lämmittää ilmaa ja sulattaa lumet pois konepelliltä. Toki näin voi käydä vaikka elementti olisikin asennettu oikein.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

Tänään laitettiin uuteen RS4 Audiin moottorilämmitin. Sellanen 550W letkulämmitin siihen tuli, ja sarjan mukana myös kiertovesipumppu, mitä ei muissa sarjoissa ole koskaan ollut, sekä Defan akkuvahti. Ymmärrettävää sinänsä, eihän se lämpenisi muuten koskaan kunnolla, ilman sitä kiertovesipumppua.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Vastaa Viestiin