Passat -02 TDI, sisätila ei lämpeä?

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Avatar
towu
Viestit: 43
Liittynyt: 14.3.2004 14:40
Paikkakunta: Sahalahti

Passat -02 TDI, sisätila ei lämpeä?

Viesti Kirjoittaja towu »

Morjens.
Onko normaalia ettei -02 mallin Passat variant TDI lämpeä sisältä kunnolla. Suuttimista tulee vain haaleaa vaikka hanat on täysillä. Vanha -93 malli puhalsi sentään lähes kuumaa. Onko kellään ideaa miten saisi lämmitystehoa lisättyä. Nyt aamupakkasilla on saanut vähän palella ja pelottaa ensi talvi jolloin on kunnon pakkaset.

Tomppa
jiipee
Viestit: 51
Liittynyt: 14.11.2003 7:07
Paikkakunta: Parhalahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Kannattaa asentaa eberi, itsellä ei ole lohkolämppäriä lainkaan, tulee toimeen ilmankin, ku on toi lisälämppäri. TDI:han ei esim taajama-ajossa kovilla pakkasilla lämpene kunnolla, pitää ajella pitempää matkaa lämpöjen nostamiseksi normaaliin. Mut eberiä käyttäessä lämmöt on kyllä normaalit pian ajoon lähdettäessä, tai jo valmiiksi, kun etukäteen lämmittää. Toinen asia tietenkin on, et onko auto suomesta ostettu, suomivarusteinen? Noissa suomimalleissa pitäs olla ne lisälämmitysvastukset auttamassa veden lämpiämistä.
turpo kiisseli

Viesti Kirjoittaja turpo kiisseli »

Tarkista jääh. nesteet. Jos pinta alhaalla niin ei kierrä lämppärin kennostossa... ???
kirurgi
Viestit: 89
Liittynyt: 21.1.2004 21:53
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirurgi »

mites kun mulla on automaatti ilmastointi Passatissa
eikä puhalla oikealta puolelta yhtä lailla kuin vasemmalta just kädellä tuntee että tulee ilmaa. Bensakone mulla oli siis! ilmastointi rikki vai?
Älä unelmoi elämääsi vaan elä unelmaasi !!
Passat Variant 1.8I 20V -99
Avatar
jmr
Viestit: 1981
Liittynyt: 26.12.2003 17:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jmr »

towu: kyllä siellä lämmintä (=kuumaa) pitäisi tulla jos moottorin lämmöt vaan on tarpeeksi korkealla, eli lämpimäksi ajettu kone.
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
Avatar
towu
Viestit: 43
Liittynyt: 14.3.2004 14:40
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja towu »

Auto on suomiauto. kuumaa ei tule vaikka kone on ajettu lämpimäksi. Kuulin tapauksesta jossa vesipumpun vaihdon jälkeen oli lämmityslaitteen kennoon jäänyt ilmalukko. Ostin auton käytettynä eikä ainakaan huoltokirjan mukaan tähän olisi tehty mitään, että ilmalukko olisi jäänyt.
Joku mainitsi jotain lisävastuksista. Mitä ne on ja missä?

towu
Avatar
jmr
Viestit: 1981
Liittynyt: 26.12.2003 17:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jmr »

Olivat tuontiautoon tehtaalla laittaneet tollaset vastukset.

by the way, siellä sahalahdella on eräs TDI-tietäjä, joka voisi auttaa.
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
Avatar
Tuoppi
Viestit: 33
Liittynyt: 12.2.2004 21:01
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Tuoppi »

Olen kuullut että ilmakupla voi tukkia järjestelmän.
Jos vaihtaa jäähdytin nesteet tulee järjestelmä ilmata, ja myös kun tuontiautoihin laitetaan monasti lohkolämmitin.
Jos ei ilmaa järjestelmää voi seurauksena olla lämmityslaitteen heikko lämmitysteho tai lohkolämmitimen vastus voi palaa poikki jos ilmakupla pääsee siihen kohtaa kun se on päällä.
Avatar
1500A
Viestit: 240
Liittynyt: 4.2.2004 22:57
Paikkakunta: Pyhtää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 1500A »

Ainakin Transporterin 1,9D on äärettömän huono ilmaamaan itseään, vaikka se pitäisi tapahtua 'automaattisesti'. Päiväkausia saa systeemin avauksen jälkeen ajella ajoittain kylmällä autolla, kunnes vesi lopulta lähtee kiertämään.
samip
Viestit: 90
Liittynyt: 12.2.2004 10:26
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja samip »

Miltei hämmästyttää, kun vieläkin tuntuu tiukassa elävän tuo tuontiautojen kylmyyden tai ns. suomivarusteiden legenda. :lol:

Mainiosti ovat kotimaan automyyjät onnistuneet isänmaallisessa valistuksessaan.
Avatar
1500A
Viestit: 240
Liittynyt: 4.2.2004 22:57
Paikkakunta: Pyhtää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 1500A »

Ei kai TDI:n kylmyys pelkästään 'tuontiautojen' ongelma ole? Toisaalta 'tuontiautoissa' harvemmin kai on 'talvipakettia', johon keskustelussa yllä viitataan, lisälämmitysvastuksineen? Kyseessä ei kai ole itse lämpökennon suuruus tai pienuus eri versioissa?
samip
Viestit: 90
Liittynyt: 12.2.2004 10:26
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja samip »

Tässä topicissa ei mielestäni ole viitattu ns. talvipakettiin millään tavalla. TDI:stä löytyvät jäähdytysnesteen 3 lämmitysvastusta olipa 'talvipaketti' tai ei. Löytyivät jo 90-luvun alkupuolella.

Kertoisiko joku faktaa, mikä se tämä saksalais-ilmoissa esiintyvä 'talvipaketti' on ja mitä se tarkalleen ottaen sisältää? Täsmämarkkinointia pohjolan ostajilleko :wink: ?

Kun taas aletaan puhua lämpökennojen eroista, niin tuo edellinen postaukseni käy vastauksena mainiosti.
Avatar
1500A
Viestit: 240
Liittynyt: 4.2.2004 22:57
Paikkakunta: Pyhtää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 1500A »

Anteeks anteeks, enhän minä mitään näistä autoista tiedä. Olen luullut, että ns. 'talvipakettiin' kuuluu istuinlämmitinten ym. lisäksi myös lisälämmitysvastukset sisälämpöä parantamaan. Olen ilmeisesti sitten väärässä. Anteeksi häiriö.
samip
Viestit: 90
Liittynyt: 12.2.2004 10:26
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja samip »

Heh, no eihän tässä nyt anteeks tarvii pyydellä :)
Ihan normaalia nasevaa keskustelua asiasta niin kuin pitääkin. Tartuin epäkohtiin ja korjasin ne omilla mielipiteillä ja "tiedoillani".
Vai lieneekö kieleni liian kärkäs, vai jopa satiirinen... pyydän siis itse anteeksi :oops:

Alkuperäiseen aiheeseen: Jos ilmaa ei järjestelmässä ole, niin ei olisi 1. kerta jos lämmönsäädin ei avaakkaan venttiiliä täysin. Siis vaikka lämmönsäädin on kojelaudasta käännettykin kaakkoon, ei täysi lämmitysteho silti ole päällä. Kannattaa varmistaa tämäkin.
Avatar
towu
Viestit: 43
Liittynyt: 14.3.2004 14:40
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja towu »

No niin...
Ongelmani aiheutti paljon keskustelua mutta konkreettisia vaihtoehtoja ongelman ratkaisuun ei montaa tullut. Jos jollekin tulee lisää mieleen vaihtoehtoja saada lisää lämpöä sisätilaan muutenkin kuin nuotiolla niin kertokaa. Nestettä siis on, ilmaa järjestelmässä ei pitäisi olla eli tuon venttiilin vajaa aukeaminen kuulostaa järkevältä. Tietääkö kukaan missä tuo venttiili on ja saako sen helposti näkyviin?

towu
Avatar
jmr
Viestit: 1981
Liittynyt: 26.12.2003 17:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jmr »

Mites, auttaisko termostaatin vaihtaminen tähän?
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
samip
Viestit: 90
Liittynyt: 12.2.2004 10:26
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja samip »

Tuskin auttaa, jos lämpöä todella tulee noinkin vähän mitä tekstistä on saanut ymmärtää ja koska lämpömittarin neula kohoaa normaalille alueelle.

Tosin termostaatin toiminta kannattaa tdissä näköjään vielä tarkistaa Vag-comilla. Avautumislämpö on muistaakseni 89. Mulla mittariston viisari näytti n.+90 astetta, mutta Vag-com paljasti, että lämpö oli todellisuudessa 10 astetta viileämpi. Kunnes termarin vaihtoi, mittarin viisari pysyi prikulleen samassa, mutta Vag-com osoitti lämmön nousseen 10:llä asteella. Tuommonen heitto tuntuu varmasti pakkaskelissä.

1. talvi on takana TDI:llä ja yllättävän lämpöinen tuo tuntui olevan. Siis kun ottaa huomioon millaiset odotukset mulla oli. Asiaan tietysti vaikutti paljon se, että hyvin harvoin jouduin lähtemään liikkeelle taivasalta ilman lohko- ja sisälämmitintä. Lisäksi keula oli tilkitty umpeen.
Avatar
towu
Viestit: 43
Liittynyt: 14.3.2004 14:40
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja towu »

Mittari tosiaan näyttää 90 astetta mutta jos todellinen lämpötila on kymmenenkin astetta alhaisempi niin sillä on jo jonkinlainen vaikutus. Kiitos taas yhdestä vinkistä. Onkohan tuo termostaatti hankalassa paikassa? Ajattelin että jos vaihtais ihan varmuuden vuoksi.

samip. Tuntuiko termarin vaihto sisälämmöissä?

towu
samip
Viestit: 90
Liittynyt: 12.2.2004 10:26
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja samip »

towu: Ei, tai en kiinnittänyt asiaan mitään huomiota. Eli auto lämpeni normaalisti, tosin pakkaskelejä ei tällöin vielä ollut.

Tuo termostaattiasia nyt oli tuommoinen sivuhuomautus. Niin kuin jo totesin: en usko, että termostaatti on syyllinen lämpöhävikkiisi.
Vastaa Viestiin