Sivu 14/16

Re: Xenon keskustelua

Lähetetty: 20.10.2014 21:25
Kirjoittaja Mehtäkonekuski
Elekman sivuilla myydään h7 kantaan erilaiset kiinikkeet mitkä kuulemma menee paremmin ja ei tarvi muokata muoviosaa

Lähetetty minun GT-I9305 laitteesta Tapatalkilla

Re: Xenon keskustelua

Lähetetty: 21.10.2014 9:07
Kirjoittaja Killer
Mika Viinikka kirjoitti:
kotka kirjoitti:
Mika Viinikka kirjoitti:Jos xenon lisäreihin päädyn, niin ballastit täytyy saada umpion sisälle.
Onko tämä vain oma päähänpinttymä, vai miksi näin?
Kyllä ne lisärit toimii vaikka ballastimet menee piiloon maskin taakse. Yleensä nuo lisärit johon ballastimen saa sisälle ovat takaosaltaan niin pitkät että valot tulevat erittäin paljon keulan etupuolelle. Ja tässä tapauksessa kiinnitysrautojen tekeminen on hiukan työläämpää.
Ei ole päähänpinttymä! Mutta saako ballastit laitettua hyvin maskin taakse ilman mitään jatkopiuhoja?
Ja kestääkö ne viimat ja tuiskut?
Joitain slim mallisia xenonpitkiä on kyllä, mutta niilläkin taas hinta nousee.
Tarvii miettiä ja suunnitella mitä tuohon laittaa :)
Meillä on nuo lisärit 3C:n maskissa kiinni kilpitelineellä ja maskin takana ballastit kiinni ilman jatkojohtoja. Keväällä/syksyllä nopea ottaa lisärit pois kun vaihtaa maskin eriin niin pysyy suuntaukset yms kohdallaan. Ballastit vaan jää sinne maskin taakse kiinni pystyyn nippusiteellä. 4 vuoden aikana 1 hajonnut ballasti tuolleen asennettuna.

Re: Xenon keskustelua

Lähetetty: 21.10.2014 14:31
Kirjoittaja Mika Viinikka
Kiitos näistä tiedoista!
Kuinkas kytkennät? Canbus johtosarja ainakin kannattaa ilmeisesti ostaa? Huomenna pitäisi saapua lähivaloille xenonit ja kai tässä täytyy ruveta katseleen lisävaloja kohta.

Re: Xenon keskustelua

Lähetetty: 21.10.2014 17:01
Kirjoittaja p0wer
Jos haet edullisia ja hyviä xenon-lisävaloja, niin kokemuksesta voin suositella erittäin lämpimästi seuraavaa yhdistelmää:

Lähtötilanne: https://www.dropbox.com/s/r3l7k1abbvk44 ... 9.JPG?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Umpioiksi Bilteman kirkaslasiset 9" ref 37.5, 25€ / kpl:
http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autot ... eni-42321/" onclick="window.open(this.href);return false;
Em. umpioissa on DR-hyväksyntä vaikka Bilteman sivut eivät tätä kerrokaan ( ja siis vain tuossa 37,5 versiossa ), eli ovat siis xenon-hyväksytyt. Asennusta helpottaa ylätuentaa varten valmiina oleva metallikierre lisärin rungossa ja hyvänä puolena myös heijastin on paksuhkoa alumiinia (useissa kalliissakin lisäreissä heijastin on maalattua muovia)

Xenon-hyväksyntä: https://www.dropbox.com/s/demnjzyzqscfz ... 1.JPG?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Umpio, polttimo ja ballasti: https://www.dropbox.com/s/5suqn6s3cjqsn ... 8.JPG?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Xenonsarjaksi F7 70W + H7 5000K 45W Cnlight, 114€ / sarja:
http://katuauto.fi/product_info.php/products_id/516" onclick="window.open(this.href);return false;
Tämä sarja mahtuu kokonaisuudessaan em. Bilteman umpion sisälle, ja lisävalon käyttöjännite syötetään umpion alkuperäisistä johdoista. Aivan ehdottoman hienosti toiminut sarja, tehokas ja nopea syttymään. Kaikki liittimet ja osat käy klik klik-paikalleen umpion sisälle.

Täydennä setti umpioiden kivisuojilla ( 1 per paketti, joten tarvitset näitä siis kaksi, 7€/kpl ):
http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autot ... oja-42325/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sekä ylätuella ( 1 per paketti, joten tarvitset näitäkin kaksi, reilut 3€/kpl ):
http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autot ... tin-42502/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kilvenalustelinettä unohtamatta, 17€ :
http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autot ... ine-42490/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja asenna sarja kunnon relejohtosarjalla joka on helppo asentaa ( tän sarjan ainoa huono puoli on suojaamaton sulakekotelo joka kestää normikäytössä vain noin vuoden, suosittelen vaihtamaan suojattuun, esim: http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autot ... idin-35647" onclick="window.open(this.href);return false; ), 14€/sarja:
http://katuauto.fi/product_info.php/cPa ... cts_id/425" onclick="window.open(this.href);return false;

Keksi haluamasi liitäntä relejohtosarjan 2-napaisesta AMP-liittimestä lisäreiden "karvaperseisiin", kytke ja nauti.

Lopputuloksena kaupallisiin valmiisiin tuotoksiin nähden merkittävästi edullisempi, tehokkaampi, ripeästi syttyvä, tarvittaessa edullisesti huollettava ja katsastusmiehen silmissä laillinen mutta todella tehokas ja kauaskantoinen lisävalosetti. Nämä lisävalot ovat valtavan hyvät valtatievalot. Aurausviitat ja kyltit näkyvät noin 2 kilometriin, ojanpenkereet valaistuu ihan lähialueeltakin sekä kaikista parhaiten valaistuu puolen kilometrin siivu etualalta. Aivan mutkaisimmalle kippuratielle eivät ole niin hyvät, koska ovat kuitenkin aavistuksen enemmän kaukovalot kuin lähietäisyydelle näyttävät. Hinnaksi koko paketille jää noin 200 euroa.

Seuraavissa kuvissa umpiot + lisärit ovat kasattu ja asennettu alle kahdessa tunnissa, joten tässä asennuksessa viimeistelyyn ei ihan niin ole keretty panostamaan. Silti elämäni helpoin lisävaloasennus ja umpioiden vaihto. Releelle käyttöjännite laturin perästä, maadoitus konehuoneesta parhaimmaksi katsomani pultin alta, sekä ohjaus releelle alkuperäisiltä pitkiltä ( Depojen omat pitkät eivät olleet lainkaan käytössä, koska referenssit olisivat menneet ylitse ). 3B sai tässä asennuksessa lailliset xenon-lähivalot sekä kaukovalot. Ja te jotka teette saman asennuksen 3B:n, valitkaa EHDOTTOMASTI H7-kannalla olevat Depot, EI D2S -kannalla olevat! Polttimovalikoima on laajempi, yksi D2S-adapteri jää pois välistä sekä Cnlightin H-kantaiset polttimot ovat edullisia D2S-kantaisia merkittävästi parempilaatuisia ( ja näissä on ihan yhtälailla xenon-hyväksyntä, kuin D2S-kantaisissakin umpioissa ). Hieman pikkutarkathan nuo ovat suunnata täydellisen lopputuloksen saamiseksi vrt. orggis xenonit, mutta lopputulos kyllä palkitsee. Sama pätee noihin lisävaloihin -ovat kohtuu tarkat suunnattavat jotta valokuviosta tulee hyvä.

Ja kuvat asennuksesta:

Lisävalot ensin ilman kivisuojia: https://www.dropbox.com/s/fs6omb7x95rx1 ... 6.JPG?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Sitten:

https://www.dropbox.com/s/6s5gafuy2m51c ... 2.JPG?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.dropbox.com/s/2iqj4vd8lpu14 ... 6.JPG?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.dropbox.com/s/zuvc7uniccfsg ... t.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos jollakin heräsi kiinnostus tällaista valmista all included pakettia kohtaan, niin voin toimittaa kaikki tarvikkeet kerralla. Hyllyssä on muutamia em. lisäreitä asennusvalmiina ja valmiiksi muokattuna. Katuauton kautta voi ottaa yhteyttä!

Valoa elämään. Kiitos, anteeksi ja olkaa hyvät! :idea: :D

-Kimmo

Re: Xenon keskustelua

Lähetetty: 21.10.2014 17:53
Kirjoittaja kotka
pOwer veti tuon Biltemaässän hihasta.. Siellä on kaksi samanlaista 9" lisäriä, joista tuo 24,99 euroa maksava valo on koko rahan arvoinen sijoitus. Vasta laitoin taas uuden sarjan noita ko. lisävaloja omaan autooni Hella 3003:sten tilalle. (Edellinen Bilteman setti meni rikki kun eräs auto halusi parkeerata poikittain keulani eteen)
Valoihin laitoin 35Watin Ampin xenonsetin. Ballastin maskin taakse ja piuhat sieltä lisäriin. Kytkentä kuin normilisävalot.
Valokuvio muodostuu mukavasti; antaa leveyttä mutta kantavuus riittää pidemmällekin. Itse en ole paremmilla lisävaloilla (vielä) ajanut, vaikka monenlaista viritystä onkin sattunut kohdilleen.
Tuo Bilteman vanhempi versiohan voitti TM:n ison lisävalotestin joku aika sitten. Tosin tuo ilmoitettu 37,5 referenssi ylittyi reippaasti..

P.s.Tuossa eräs lisävalotesti kuvilla varustettuna, mielenkiintoisesti pärjää osa noista "merkkivaloista": http://www.jussinmaki.net/blogi/jattima ... avertailu/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Xenon keskustelua

Lähetetty: 21.10.2014 18:27
Kirjoittaja p0wer
Nuo H7-Biltsut on hyvät, mutta ne aikaisemmat mainitsemassasi testissä pärjänneet H11-versiot monilta osin luokattoman huonot, että en voi käsittää miten ne on rankattu siinä testissä niin hyviksi. Heijastinpinnatkin ovat kehnon oloista maalattua muovia, eikä pintakaan ole mitenkään erityisen kirkas vaan loppuunsa melko samea, ainakin niissä uusissa ja käytetyissä yksilöissä joita olen käpistellyt.

Mutta nuo 9":t ovat tosiaankin hintalaadultaan aivan ylivedot etenkin tuonne sisään mahtuvalla 70W setillä. Olisivat vieläkin paremmat, jos valokuvio olisi vieläkin enemmän hajottava ja voimakkaammin lähialueelle näyttävä, mutta itse tykkäänkin lisävalosta joka ei varsinaisesti piirrä valokuviota lainkaan vaan valaisee laaaaaaaaaaaaaaaajasti. Mutta silti, valitsisin itse käyttöautoon ja jokapäiväiseen käyttöön ehdottomasti tämän yhdistelmän em. hyvien puolien takia.

Re: Xenon keskustelua

Lähetetty: 21.10.2014 21:31
Kirjoittaja Mika Viinikka
Nyt tuli hyvää tietoa! Kiitos tuosta!
Itse ajelen Sastamalan ja Tampereen väliä, eli nuo voisi olla kyllä hyvät. Näkisi peurat jo vähän kauempaa ja tuo nopeasti sytyttävä ballasti kuullostaa hyvältä.
Jäin vain miettimään toimiiko noilla vermeillä hyvin 3c passatissa vai tarvisiko kumminkin canbus johtosatsin?

Mutta laitan vakavaan harkintaan tuon paketin jos sulla Kimmo niitä kerran hyllyssä on!

Re: Xenon keskustelua

Lähetetty: 21.10.2014 21:32
Kirjoittaja petaso
Saisko vielä kuvia miten valo näyttää tiellä. Esim. lyhyet, auton pitkät ja lisärit, kolme kuvaa erikseen.

Re: Xenon keskustelua

Lähetetty: 22.10.2014 7:48
Kirjoittaja kotka
p0wer kirjoitti:Nuo H7-Biltsut on hyvät, mutta ne aikaisemmat mainitsemassasi testissä pärjänneet H11-versiot monilta osin luokattoman huonot, että en voi käsittää miten ne on rankattu siinä testissä niin hyviksi. Heijastinpinnatkin ovat kehnon oloista maalattua muovia, eikä pintakaan ole mitenkään erityisen kirkas vaan loppuunsa melko samea, ainakin niissä uusissa ja käytetyissä yksilöissä joita olen käpistellyt.

Mutta nuo 9":t ovat tosiaankin hintalaadultaan aivan ylivedot etenkin tuonne sisään mahtuvalla 70W setillä. Olisivat vieläkin paremmat, jos valokuvio olisi vieläkin enemmän hajottava ja voimakkaammin lähialueelle näyttävä, mutta itse tykkäänkin lisävalosta joka ei varsinaisesti piirrä valokuviota lainkaan vaan valaisee laaaaaaaaaaaaaaaajasti. Mutta silti, valitsisin itse käyttöautoon ja jokapäiväiseen käyttöön ehdottomasti tämän yhdistelmän em. hyvien puolien takia.
Nuo TM:n testissä olleet valothan uusiutuivat juuri noihin nykyisin myynnissä oleviin versioihin. Testin valoissa oli sininen ulkokehän muovi ja silloinen myyntihinta 39,90 €/kpl. Kivisuojan mitattiin pudottavan valotehoa 11%.
Testi löytyy sähköisenäkin (http://www.mediafire.com/view/cc28a6tw4 ... OVALOA.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;)

Ja ainakin mersufoorumilta löytyy myös tuollainen Bilteman setti sisäänasennetulla xenonsetillä, myös jonkunlainen kuva valoistuksesta pimeällä.

Re: Xenon keskustelua

Lähetetty: 22.10.2014 9:19
Kirjoittaja Killer
Tuo kotkan linkittämä testi on kyllä hyvä! Harmi kun tuo biltema puuttuu!!

Itse tykkään tuosta NBB:stä siksikin että on laillinen passatin bi-xenonien rinnalla. Ei mene referenssit yli kuten menisi reilusti noiden bilteman valijen kanssa!! Asia on aika tapetilla aina kun menossa Venjälle tankille. Rajamiehiä kiinnostaa todella referenssit!! Heidän takia olen valoja joutunut vaihtelemaankin laillisiin.

Halogeenivaloilla varustetussa 3C:ssä voisi käyttääkkin noita bilteman valoja kun jättäis pitkien halogeenit pois käytöstä niin olisi laillinen.

Ei ole tarvetta canbus-johtosarjalle lisävaloissa kun relesarjalle tulee vain ohjausjännite että pitää vetää rele kiinni ja lisävaloille jännite.
Ajovaloissa asia on sitten aivan eri.

Re: Xenon keskustelua

Lähetetty: 22.10.2014 13:31
Kirjoittaja p0wer
Nuo TM:n testissä olleet valothan uusiutuivat juuri noihin nykyisin myynnissä oleviin versioihin. Testin valoissa oli sininen ulkokehän muovi ja silloinen myyntihinta 39,90 €/kpl. Kivisuojan mitattiin pudottavan valotehoa 11%.
Puhutaan siis TÄYSIN eri lisävalosta, joten noita on turha edes vertailla keskenään. Tuo 11% ero valotehossa on todellisuudessa hyvin vähäinen, sitä on itseasiassa kohtalaisen hankala edes erottaa. Enemmän vaikuttaa jo hieman likainen lasi.
Ajovaloissa asia on sitten aivan eri.
3C:n ajovalot tai omat pitkät eivät tarvitse lisäjohtosarjaa käytettäessä autoon sopivaa ballastimallia. Tosin, käytettäessä nopeasytytteistä ballastia lähivalolla tai kaukovalolla, kondensaattorijohtoa tarvitaan PWM:n tasaamiseksi.

Re: Xenon keskustelua

Lähetetty: 24.10.2014 10:07
Kirjoittaja Ari-Matti Aho
Tällä viikolla tuli tuohon omaan T5:seen nuo Bilteman Xenon-versiot, kun halvalla sain...:) Seuraavaksi varmaan pitää heittää jälkiasennus-xenonit vihdoin myös lähivaloihin.

Re: Xenon keskustelua

Lähetetty: 29.10.2014 11:55
Kirjoittaja sahti
En ole koskaan jälkiasennus xenoneita asentanut, mutta ei pitäs olla vaikea homma, kuitenkin pari tyhmää kysymystä. BG Passatissa ei siis tarvi tuoda akulta uusia sähköjä vaan voidaan käyttää polttimon liitintä virtalähteenä? Tällöinhän luulisi, että xenon sammuu aina kun laittaa pitkät päälle? Jos olen oikeassa, kuinka saan kytkettyä niin, että lyhyen xenonit palavat aina? Nykyisissä lisävaloissa on se huono puoli, että vaikka näyttää pitkälle ja hyvin, on näissä 17,5ref helloissa (comet ff 200) todella kapea valokeila, eli penkat jää vieläkin melko hämäriksi.

Vuoden sisään on 3 kertaa juossut hirvi eteen, joten kaiken mahdollisen lisävalon haluan tuonne liikenteeseen. Oli sitten lailliset valot tai ei. Paljon ajavana on alkanut nuo hirvet oikeasti pelottamaan.

Re: Xenon keskustelua

Lähetetty: 29.10.2014 12:16
Kirjoittaja Tero Paalanen
^Jäähän ne lyhyiden halogeenitkin palamaan pitken kanssa, joten kyllä ne lyhyiden xenonitkin jää palamaan.

Re: Xenon keskustelua

Lähetetty: 29.10.2014 12:30
Kirjoittaja sahti
Ahaa :O no aina oppii uutta. Vasta alle viikko sitten vaihdoin repsikan puolelle polttimon kun oli palanut ja testasin samalla pitkiä ja lyhyitä ja olin katsovinani, että lyhyet sammuu? No sitten katsoin ihan väärin mutta hyvä tietää :)

Re: Xenon keskustelua

Lähetetty: 29.10.2014 14:26
Kirjoittaja p0wer
Tuo Bilteman xenon-lisävalo (siis se versio, jossa on ballastit ja polttimot valmiina kaupasta lähtien paikallaan) ei ihan pärjää valotehossa, syttymisnopeudella ja huoltokustannuksissa tuolle aikaisemmin kirjoittamalleni setille, mutta toki ihan käyttökelpoiset kannut nekin ovat.

Korjasin kuvien linkit toimimaan tuohon aikaisempaan lisävaloasennukseen, ei näyttäneet enää pelaavan.

Hieman ohi aiheen: Valitessa 3BG:n lähivaloille ( ja muihinkin ns. B5/6-korisiin ) xenonsarjaa, kannattaa huomioida haluaako ajovaloautomatiikan toimivan alkuperäisen veroisesti. Jos automatiikka on olemassa ja haluaa sen toimivan ( siis että valot syttyvät 0-asennolla), tulee valita ballasti joka sytyttää alle 5A virralla. Toki tämä ei ole ainoa kriteeri, sillä kaikki ballastit eivät silti toimi moitteetta. Nopeat (suurella sytyttämisvirralla) tai muuten krantut ballastit eivät saa tarpeeksi virtaa / eivät syty alennetulla päiväajovalo-jännitteellä joka johtoihin tulee valokytkimen ollessa 0-asennossa. Jos ajovaloautomatiikka ei ole käytössä, suosittelen ensisijaisesti nopeasytytteisiä ballasteja, ja etenkin F-sarjalaisia niiden todella alhaisen vikaprosentin takia ja "alkuperäistyylisen" nopean syttymisen takia.

Re: Xenon keskustelua

Lähetetty: 29.10.2014 17:08
Kirjoittaja ibel
sahti kirjoitti:Vasta alle viikko sitten vaihdoin repsikan puolelle polttimon kun oli palanut ja testasin samalla pitkiä ja lyhyitä ja olin katsovinani, että lyhyet sammuu?
Jos näin on, niin sulla on jotain vikaavikaa siellä sähköissä. :D

Re: Xenon keskustelua

Lähetetty: 29.10.2014 22:25
Kirjoittaja petaso
Tulipahan nyt mieleen tuosta ajovaloautomatiikan olemassa olosta että miten toiminee alkuperäisten jalokaasulamppujen kanssa jotka on tehtaalta asti ollu paikallaan. Esim mulla kun ne alkuperäiset on jälkiasennettuina niin autoa käynnistäessä valot sammuu ja syttyy heti sitte uudelleen.

Re: Xenon keskustelua

Lähetetty: 30.10.2014 13:36
Kirjoittaja ibel
Kyllähän se noissa vanhemmissa tekee justiin noin. Tämän takia se kannattaa ottaa pois käytöstä, jottei räpsyttele turhaan niitä.

Re: Xenon keskustelua

Lähetetty: 31.10.2014 11:27
Kirjoittaja Vwarre_00
Tälläinen tuli Vortexilla vastaan, kromisena ihan tyylikkäät tuplamandariinilla.

Oisko tielailliset sitten suomessa?

http://forums.vwvortex.com/showthread.p ... lable-quot" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Xenon keskustelua

Lähetetty: 1.11.2014 12:47
Kirjoittaja Simpe
Voisko joku heittää kuvaa 3C:n jälkiasennus xenonien valokuviosta. Tuntuu, että valoteho on melko heikko ja hajavaloakin tulee jonkin verran (tieopasteet loistavat kaukaa).

Re: Xenon keskustelua

Lähetetty: 2.11.2014 1:47
Kirjoittaja Mika Viinikka
otan kuvan kun olen liikkeellä sopivaan aikaan. Eli huomenna illalla viimeistään saa mun valokuviosta kuvan. :D

Re: Vs: Xenon keskustelua

Lähetetty: 2.11.2014 12:14
Kirjoittaja Simpe
Mika Viinikka kirjoitti:otan kuvan kun olen liikkeellä sopivaan aikaan. Eli huomenna illalla viimeistään saa mun valokuviosta kuvan. :D
Se olis hyvä! :geek:

Re: Xenon keskustelua

Lähetetty: 2.11.2014 12:55
Kirjoittaja kotka
Simpe kirjoitti:Voisko joku heittää kuvaa 3C:n jälkiasennus xenonien valokuviosta. Tuntuu, että valoteho on melko heikko ja hajavaloakin tulee jonkin verran (tieopasteet loistavat kaukaa).
Mikäs setti siellä keulilla on?
Ja onhan varmasti oikein paikoillaan ja korkeuden säätö kohdillaan?
Näkyykö seinää vasten tarkka raja vai epäselvä valokuvion ylälaita?

Re: Vs: Xenon keskustelua

Lähetetty: 2.11.2014 14:23
Kirjoittaja Simpe
kotka kirjoitti:
Simpe kirjoitti:Voisko joku heittää kuvaa 3C:n jälkiasennus xenonien valokuviosta. Tuntuu, että valoteho on melko heikko ja hajavaloakin tulee jonkin verran (tieopasteet loistavat kaukaa).
Mikäs setti siellä keulilla on?
Ja onhan varmasti oikein paikoillaan ja korkeuden säätö kohdillaan?
Näkyykö seinää vasten tarkka raja vai epäselvä valokuvion ylälaita?
Katuauton setti paikoillaan 4300K polttimoilla. Tuntuis olevan polttimot tiukasti paikallaan.

Kuva

Tollasen valokuvion saavat aikaan. Tosiaan liikennemerkit ja opastetaulut loistavat kaukaa...

Kuvaa muokattu, nyt näkyy paremmin.

Re: Xenon keskustelua

Lähetetty: 3.11.2014 4:40
Kirjoittaja Mika Viinikka
Onkos täällä nyt jollain 3C:ssä auton omissa pitkissä xenon sarja?
Jos on, niin mielipidettä riittääkö valo vai kaipaako lisäreitä?!
Tässä nyt pähkäillyt mitä tuohon laittaa :roll:
Helpoimmalla kait pääsisi kyllä jos laittaisi 70w sarjan omiin pitkiin?!
Jotain noille myrskylyhdyille pitää tehdä, kun näin pimeellä ja märällä ei nää mitään!

Re: Xenon keskustelua

Lähetetty: 3.11.2014 14:22
Kirjoittaja Jultsu
3BG:ssä on umpisurkeat vakioumpiot, mutta 55W xenonein lyhyissä ja pitkissä uskaltaa kyllä ajella yöaikaan. En usko että 3C voi olla merkittävästi huonompi umpioiltaan kuin aiempi korimalli. Eli ääni täältä 70W sarjoille 5000K värisenä pitkiin.

Re: Xenon keskustelua

Lähetetty: 4.11.2014 13:11
Kirjoittaja kotka
3C:ssä on aika surkeat alkuperäiset pitkät (oma mielipide). Xenoneilla paranee kohtalaiseksi, mutta erillistä pitkien suuntausta ei ole. Vääränmallinen poltin voi heittää valokuvion miten sattuu, sillä valon polttopiste voi muuttua alkuperäisestä.
Paremman saat jos kehtaat laittaa erilliset lisäpitkät. Samalla saat oikeasti lisää valoa sinne minne tarvitset.

Katuauton xenonsetti löysi tiensä Bilteman lisävalojen sisälle. Hyvin mahtuu ja toimii.

Re: Xenon keskustelua

Lähetetty: 4.11.2014 16:50
Kirjoittaja p0wer
Ohessa tältä päivää 70W sarjan asennus Octavia 2:n kaukovaloille:
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 677&type=1" onclick="window.open(this.href);return false;

3BG:n ja 3C:n lähivaloille suosittelen 55W sarjaa ja kaukovaloille myöskin 70W sarjaa.

Asennuskertomus Passat 3C ( lähivalot ja kaukovalot ):
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 677&type=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Simpen kertoma liikennemerkkien loistaminen voi johtua muutamasta seikasta. Märkä tienpinta toki heijastaa valoa peilin tavoin, joten märällä kelillä merkit hohtavat aina enemmän. Linssin edessä ja alla oleva hopean värinen umpion runko, sekä linssin kohdalta märkä tai likainen umpio aiheuttaa myös hajavaloa. Noin lähtökohtaisesti (myös 3C:n) linssi tekee kyllä aina täysin halogenia vastaavan valokuvion jos polttimo on vain oikein asennettu paikalleen, ja se on hyvälaatuinen. Jos polttimo on millinkin väärässä kohtaa, vaikuttaa se radikaalisti valotehoon. Jos valokuvio ei ole halogenin kaltainen, on joko asennuksessa tai polttimossa vikaa. Jos polttimot ovat tiukasti paikallaan, se ei vielä kerro sitä että ne olisivat oikein paikallaan.

Re: Vs: Xenon keskustelua

Lähetetty: 4.11.2014 17:10
Kirjoittaja Simpe
p0wer kirjoitti:Ohessa tältä päivää 70W sarjan asennus Octavia 2:n kaukovaloille:
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 677&type=1" onclick="window.open(this.href);return false;

3BG:n ja 3C:n lähivaloille suosittelen 55W sarjaa ja kaukovaloille myöskin 70W sarjaa.

Asennuskertomus Passat 3C ( lähivalot ja kaukovalot ):
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 677&type=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Simpen kertoma liikennemerkkien loistaminen voi johtua muutamasta seikasta. Märkä tienpinta toki heijastaa valoa peilin tavoin, joten märällä kelillä merkit hohtavat aina enemmän. Linssin edessä ja alla oleva hopean värinen umpion runko, sekä linssin kohdalta märkä tai likainen umpio aiheuttaa myös hajavaloa. Noin lähtökohtaisesti (myös 3C:n) linssi tekee kyllä aina täysin halogenia vastaavan valokuvion jos polttimo on vain oikein asennettu paikalleen, ja se on hyvälaatuinen. Jos polttimo on millinkin väärässä kohtaa, vaikuttaa se radikaalisti valotehoon. Jos valokuvio ei ole halogenin kaltainen, on joko asennuksessa tai polttimossa vikaa. Jos polttimot ovat tiukasti paikallaan, se ei vielä kerro sitä että ne olisivat oikein paikallaan.
Pitää joku päivä napata polttimot irti ja koittaa saanko niitä paremmin paikalleen. Onneksi 3C:ssä polttimot ovat helppo laittaa paikalleen. Sarjat ovat juurikin katuauton kautta tulleet, eli pitäisi olla suht koht laadukkaat.

Tuosta hajavalosta, ei ole kelillä väliä onko kuiva tai märkä niin merkit loistavat monta sataa metriä eteenpäin. Alan epäillä, että polttimot eivät ole kunnolla paikallaan. Olis kiva tosiaan nähdä jonkun muun valokuviota, jolla varmasti polttimot on kunnolla paikallaan.

Re: Xenon keskustelua

Lähetetty: 4.11.2014 18:28
Kirjoittaja p0wer
En löytänyt "arkiiveista" kuvaa 3C:n lähivalon valokuviosta seinää vasten :(

Heitänkin kysymyksen siis takaisin, että onko tuo näytämäsi valokuvio täysin identtinen halogenin kanssa? Jos et tiedä, niin kokeile. Sen pitää olla täysin samanlainen.

Liikennemerkit myös heijastavat 4300K xenonin valoa enemmän, kuin halogenin kelmeänsävyistä valoa. Toki, onhan valoakin enemmän. Heijastavatko liikemmenerkit satojen metrien päähän vaikka liikennemerkki olisi lähivalojen valokuvion ulkopuolella? Vai tarkoitatko tuolla sitä, että liikennemerkit heijastavat satojen metrien päähän kun sattuvat lähivalon valokuvion sisälle?

Re: Vs: Xenon keskustelua

Lähetetty: 4.11.2014 18:32
Kirjoittaja Simpe
p0wer kirjoitti:En löytänyt "arkiiveista" kuvaa 3C:n lähivalon valokuviosta seinää vasten :(

Heitänkin kysymyksen siis takaisin, että onko tuo näytämäsi valokuvio täysin identtinen halogenin kanssa? Jos et tiedä, niin kokeile. Sen pitää olla täysin samanlainen.

Liikennemerkit myös heijastavat 4300K xenonin valoa enemmän, kuin halogenin kelmeänsävyistä valoa. Toki, onhan valoakin enemmän. Heijastavatko liikemmenerkit satojen metrien päähän vaikka liikennemerkki olisi lähivalojen valokuvion ulkopuolella? Vai tarkoitatko tuolla sitä, että liikennemerkit heijastavat satojen metrien päähän kun sattuvat lähivalon valokuvion sisälle?
Ei vaan nimenomaan hajavalosta johtuvaa heijastusta esim tien yläpuolella olevat opasteet kiiluvat todella kaukana edessä...

Re: Xenon keskustelua

Lähetetty: 6.11.2014 9:11
Kirjoittaja sahti
Tuli tilattua tuo elekman 35w 6000k satsi ja xenonkaupasta h7 kiinnikkeet. Ensi viikolla pääsee asentamaan.

Mehtäkonekuski (ja muut): Tuleeko ballasteille virtaa tarpeeksi BG:n päivävalo-asennossa, kun jännite on alhaisempi? Mites ne xenonit tykkää siitä kun rämpsäyttää 0:sta parkkien kautta 1:lle?

Re: Xenon keskustelua

Lähetetty: 6.11.2014 10:19
Kirjoittaja ibel
sahti kirjoitti: Mehtäkonekuski (ja muut): Tuleeko ballasteille virtaa tarpeeksi BG:n päivävalo-asennossa, kun jännite on alhaisempi? Mites ne xenonit tykkää siitä kun rämpsäyttää 0:sta parkkien kautta 1:lle?
Sinuna ottaisin valokatkasijalta TFL pinnin kohalta johdon irti töpselistä, niin putoo päivävalot pois käytöstä, ja aina käynnistyksen jälkee käännät valot päälle.

Re: Xenon keskustelua

Lähetetty: 6.11.2014 11:41
Kirjoittaja kotka
Automaattiset valot pois käytöstä ja xenonit erikseen päälle. Keulillehan voi laittaa lisäksi päiväajovalot vaikka alaritilöihin. Säästää päiväsaikaan xenoneiden sytyttelyä.

Re: Xenon keskustelua

Lähetetty: 6.11.2014 14:05
Kirjoittaja ibel
kotka kirjoitti:Säästää päiväsaikaan xenoneiden sytyttelyä.
+ projektorin heijastinpintaa = valoteho säilyy pitempää edes kohtuullisena. :)

Re: Xenon keskustelua

Lähetetty: 6.11.2014 17:18
Kirjoittaja sahti
Tattista vinkeistä. En löytänyt mistään pinnistä TFL tekstiä kun äsken vilkasin, numerot oli vaan?

Piirikaavio olis kova sana.

Re: Xenon keskustelua

Lähetetty: 6.11.2014 18:27
Kirjoittaja ibel
Siis, valokatkasija irti: 0-asennossa työnnät eteenpäin (vastakkainen suunta kuin sumareita päällelaittaessa), pohjassa ollessa käännä parkki asentoon ja vedä. Katkasija lähtee irti.
Sitte otat sen töpselin irti sen perästä ja se on oikeesta alanurkasta katottuna kolmas johto (katottuna kuskinpaikalta eteenpäin.) Valokatkasijan pohjassa lukee vielä kaikki merkinnät, tarkista oikeen pinnin paikka.
Sittepä ei muutaku härkkimää se johdin irti töpselistä, jotkuu on noita katkonu, mut ite en tykkää sellasesta.

Re: Xenon keskustelua

Lähetetty: 6.11.2014 18:32
Kirjoittaja p0wer
Tuleeko ballasteille virtaa tarpeeksi BG:n päivävalo-asennossa, kun jännite on alhaisempi?
On täysin ballastikohtaista, jaksaako se sytyttää polttimon valokytkimen ollessa 0-asennossa. Nopeasti sytyttävät ballastit ottavat huomattavasti suuremman virran sytytettäessä, joten jos haluaa valojen toimivan 0-asennolla, tulee valita pienellä sytytysvirralla olevat hitaat ballastit.

Useimmiten nopeat ballastit eivät jaksa sytyttää polttimoa 0-asennossa auton ollessa sammutettuna. Kun auto käy, riittää 0-asennollakin enemmän virtaa. Lisäksi akun kuntokin ratkaisee.

Mitä itse olen huomannut, niin karkeasti alle 5A sytytysvirralla olevat ballastit ovat toimineet normaalisti BG:n lyhkäsissä myös 0-asennolla. On olemassa useita ballastimalleja, jotka tuossa käyttökohteessa toimivat. Pitkille sit ehtottomasti aina nopeeta, ja lyhkäsillekin suositeltavat mikäli ajovaloautomatiikka ei ole käytössä.
Mites ne xenonit tykkää siitä kun rämpsäyttää 0:sta parkkien kautta 1:lle?
Sammuvat ja syttyvät kerran, ei muuta.

Re: Xenon keskustelua

Lähetetty: 6.11.2014 18:50
Kirjoittaja Simpe
Ottakaas nyt joku kuva, millainen tuon 3C:n valokuvio pitäisi olla. Häiritsee ihan pirusti nuo valot tällä hetkellä.

Re: Xenon keskustelua

Lähetetty: 6.11.2014 18:54
Kirjoittaja ibel
p0wer kirjoitti:
Mites ne xenonit tykkää siitä kun rämpsäyttää 0:sta parkkien kautta 1:lle?
Sammuvat ja syttyvät kerran, ei muuta.
Mutta, pahimmillaan 3 kertaa. Virrat päälle->käynnistys->valot päälle. Se kun kerrotaan vuoden käynnistysmäärillä, esim. 500 krt, tulee siitä jo 1500 sytytystä. Todellisuudessa taitaa olla vieläkii enemmän.
Tuosta vois kyllä tehhä jo kestotestin, miten monta kertaa ballasti kestää jatkuvaa räpsyttelyä. :D

Re: Xenon keskustelua

Lähetetty: 6.11.2014 18:59
Kirjoittaja Mehtäkonekuski
ibel kirjoitti:
p0wer kirjoitti:
Mites ne xenonit tykkää siitä kun rämpsäyttää 0:sta parkkien kautta 1:lle?
Sammuvat ja syttyvät kerran, ei muuta.
Mutta, pahimmillaan 3 kertaa. Virrat päälle->käynnistys->valot päälle. Se kun kerrotaan vuoden käynnistysmäärillä, esim. 500 krt, tulee siitä jo 1500 sytytystä. Todellisuudessa taitaa olla vieläkii enemmän.
Tuosta vois kyllä tehhä jo kestotestin, miten monta kertaa ballasti kestää jatkuvaa räpsyttelyä. :D
Itse nappaan aina katkasian 1 asennolle ennenkö käynistän auton. Pitäis jossai vaiheessa ottaa tuo jännitteen alennin pois tuolta kun on todella helppo homma tehdä. Ohjeet siihen löytyy DIY osastolta täältä VCF:stä

Re: Xenon keskustelua

Lähetetty: 6.11.2014 19:10
Kirjoittaja Mika Viinikka
Simpe kirjoitti:Ottakaas nyt joku kuva, millainen tuon 3C:n valokuvio pitäisi olla. Häiritsee ihan pirusti nuo valot tällä hetkellä.
Niin joo en muistanut! Silloin kun muistin, niin satoi vettä enkä viitsinyt kännyllä mennä räpsimään sateeseen! :)
Yritän muistaa kun liikkeelle taas lähden! :)

Re: Xenon keskustelua

Lähetetty: 6.11.2014 20:05
Kirjoittaja sahti
Juu sain paikallistettua TFL-pinnin tuon viestini kirjottamisen jälkeen, tattista vaan taas :D Mä mietin että voisko ton disabloida esim. sähköteipin palalla, ei tarvis irrotella mitään eikä ainakaan menis mikään rikki. Jos ei onnistu, niin lähteekö se johto irti ihan vaan sähkökynällä painamalla?

Re: Xenon keskustelua

Lähetetty: 6.11.2014 20:09
Kirjoittaja Mehtäkonekuski
sahti kirjoitti:Juu sain paikallistettua TFL-pinnin tuon viestini kirjottamisen jälkeen, tattista vaan taas :D Mä mietin että voisko ton disabloida esim. sähköteipin palalla, ei tarvis irrotella mitään eikä ainakaan menis mikään rikki. Jos ei onnistu, niin lähteekö se johto irti ihan vaan sähkökynällä painamalla?
Eihän siitä tarvi ottaa kuin se koko johto sarja siitä kohtaa pois noiden ohjeiden mukaan ja laittaa vaan yks liitin siihen yhteen kohtaan niin toimii ajovalot 0 asennolla täydellä jännitteellä. Näin ymmärsin nuo ohjeet.

Ottamalla kokonaan pois ton töpselin saa 0 asennolta valot kokonaan pois.

Re: Xenon keskustelua

Lähetetty: 6.11.2014 20:42
Kirjoittaja Mika Viinikka
Simpe kirjoitti:Ottakaas nyt joku kuva, millainen tuon 3C:n valokuvio pitäisi olla. Häiritsee ihan pirusti nuo valot tällä hetkellä.
Kuva

Ei tuosta oikein nää kun on rinne piha ja tuota lunta sataa, mutta otin kuitenkin! :D

Re: Xenon keskustelua

Lähetetty: 6.11.2014 20:54
Kirjoittaja Simpe
Mika Viinikka kirjoitti:
Simpe kirjoitti:Ottakaas nyt joku kuva, millainen tuon 3C:n valokuvio pitäisi olla. Häiritsee ihan pirusti nuo valot tällä hetkellä.
Kuva

Ei tuosta oikein nää kun on rinne piha ja tuota lunta sataa, mutta otin kuitenkin! :D
Ei tuosta oikein saa selkeyttä valokuviosta. Saatko missään otettua seinää vasten, missä näkyy miten valokuvio muodostuu?

Re: Xenon keskustelua

Lähetetty: 6.11.2014 21:29
Kirjoittaja ibel
Mehtäkonekuski kirjoitti:
Eihän siitä tarvi ottaa kuin se koko johto sarja siitä kohtaa pois noiden ohjeiden mukaan ja laittaa vaan yks liitin siihen yhteen kohtaan niin toimii ajovalot 0 asennolla täydellä jännitteellä. Näin ymmärsin nuo ohjeet.

Ottamalla kokonaan pois ton töpselin saa 0 asennolta valot kokonaan pois.
Siis TFL pinnistä kun ottaa piuhan pois, niin 0-asennossa ei pala mitään = päivävalot on pois. Kaikki muut johdot jättää ennalleen.
sahti kirjoitti:Jos ei onnistu, niin lähteekö se johto irti ihan vaan sähkökynällä painamalla?
Ite yritin tuossa viime vkl ottaa sitä pois käytöstä, mut en saanu sitä lukitusta vielä avattua, nyt vkl kokeilen uuestaa.

Re: Xenon keskustelua

Lähetetty: 6.11.2014 22:16
Kirjoittaja Mika Viinikka
Simpe kirjoitti:
Mika Viinikka kirjoitti:
Simpe kirjoitti:Ottakaas nyt joku kuva, millainen tuon 3C:n valokuvio pitäisi olla. Häiritsee ihan pirusti nuo valot tällä hetkellä.
Kuva

Ei tuosta oikein nää kun on rinne piha ja tuota lunta sataa, mutta otin kuitenkin! :D
Ei tuosta oikein saa selkeyttä valokuviosta. Saatko missään otettua seinää vasten, missä näkyy miten valokuvio muodostuu?
Tarvii käydä jossain ottamassa kun liikenteessä ollaan.

Re: Xenon keskustelua

Lähetetty: 6.11.2014 22:21
Kirjoittaja sahti
Mehtäkonekuskin ohjeilla 0 asennossakin palaa täydellä jännitteellä ajovalot, puhe oli vaan saada 0 asennossa ajovalot pois.

Lähtisköhän se tfl:n piuha joku lukitus vapauttamalla. Vois itekkin vilkasta viikonloppuna jo valmiiksi.

Onko muuten katsastuksessa mitään väliä palaako ne 0 asennossa?