Passatti köhii

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Tume
Viestit: 29
Liittynyt: 28.3.2004 19:24
Paikkakunta: Kemi

Passatti köhii

Viesti Kirjoittaja Tume »

Ongelmana on auton "hyytyminen" kylmällä koneella. Talvella tämä on jokseenkin normaalia, mutta kesäkeleillä ei tarvisi nykiä.

Elikkästä, kun koneen käynnistää pitkän seisonnan jälkeen ( esim. yön yli seissyt) ryyppy ei tahdo toimia heti ja kone sammuu ellei paina kevyesti kaasua jonkin aikaa. Mulla on siis automaattiryyppy. Auton tyhjäkäynnillä huudattamisen jälkeen liikkeelle lähdetään monesti muutaman reilumman nykäyksen saattelemana. ( Vika ei ole kuskissa :P )

Kun vaihdetaan kakkoselle ja lisätään kaasua, niin kone ei ota kierroksia ja lähes sammuu jollei kiihdytä varovaisesti pintakaasulla.
Itse en osaa etsiä vikaa, niin ajattelin kysyä täältä apua. Auto on siis Passat Variant 1.6 vm. -89, bensakone kaasuttimella. Olisko kellään kokemusta vastaavasta? Liittyisikö tämä nykiminen ilmansaantiin tai noihin kaasuttimen ilmaletkuihin?
turpo kiisseli

Viesti Kirjoittaja turpo kiisseli »

... oon hieman uuno näissä, mutta voisko olla

a) Että saa liikaakin sitä "retsiinaa", eikä liian vähän ???
b) Edellinen auto käyttäyty jokseenkin samoin, tosin joskus nyki ajossakin ja korjaantu lambda anturin vaihdolla ????

Kyssäreitä:
Tyhjäkäynnillä polkase reippaasti poljinta.... ottaako nätisti kierroksia vai tukehtuuko ?

Pedaali pohjaan... meneekö heti rajoittimelle vai jääkö ns. vajaaksi ja ja ottaa sitten vaappuen pikkuhiljaa ne loput jengat, ennen kuin rajoitin tulee peliin ?

PS. aja kone kuumaks ja kokeile... mä en ota vastuuta jos poksautat konees kylmillä öljyillä....
Tume
Viestit: 29
Liittynyt: 28.3.2004 19:24
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja Tume »

turpo kiisseli kirjoitti: Kyssäreitä:
Tyhjäkäynnillä polkase reippaasti poljinta.... ottaako nätisti kierroksia vai tukehtuuko ?

Pedaali pohjaan... meneekö heti rajoittimelle vai jääkö ns. vajaaksi ja ja ottaa sitten vaappuen pikkuhiljaa ne loput jengat, ennen kuin rajoitin tulee peliin ?
Tyhjäkäynnillä kun painelee reilummin kaasua, niin ottaa ihan nätisti kierroksia, tosin alemmilla kierroksilla tuntuu hieman tukkoiselta. Autoa pitää käyttää jonkin aikaa pintakaasulla että ryyppy ottaa kiinni. Niin ja se ryyppy lähtee pois päältä tässä mallissa polkaisemalla reilummin kaasua.

Ajaessa kun painaa kakkosella kaasun pohjaan niin jää vajaaksi ja ottaa loput kierrokset vaappuen. Kyseessä siis on kylmä kone.
Volvo 855 -96
samip
Viestit: 90
Liittynyt: 12.2.2004 10:26
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja samip »

Mielestäni tuo kuulostaa sille, että ryyppy ei mene päälle lainkaan. Ennen kuin starttaat kylmän auton, mielellään max.+10 lämpötilassa, irroita putsarikotelo ja katso missä asennossa ryyppyläppä on?

Tyypillisiä vikapaikkoja tuolle kaasarikoneelle on: joku/jotkut alipaineletkut, kaasarin ja putsarikotelon tiiviste, bi-metallijousi katki tai irti ryyppyläpästä, tai vahatermostaatti(tai joku muu kaasarin komponentti). Erittäin vaikea tehdä diagnoosia autoa näkemättä ja kokeilematta, vikamahdollisuuksia on paljon.

Jos on aie saada tuo kone-kaasariyhdistelmä toimimaan moitteettomasti vanhoilla jotakuinkin toimivilla komponenteilla, niin tämä edellyttää pahimmassa tapauksessa useampaa säätökertaa. Helpoimmalla tai ainakin huomattavasti halvimmalla selviää, kun perehtyy kaasarin sielunelämään itse. Huoltoliikkeiltä löytyy tuonkin kaasarin täydellinen säätökirja ihan kotimaisella kielellä. Tuosta kopiot, opiskelua ja muutama ruuvimeisseli, niin selviää jo pitkälle :)

Niin, oletin että autossasi on Pierburgin kaasari.
Tume
Viestit: 29
Liittynyt: 28.3.2004 19:24
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja Tume »

Kokeilin nyt aamulla painella kaasua pohjaan kylmällä konella. Eli, kun pedalin painaa suoraan pohjaan niin kierrokset katoaa koneesta heti ja lähes sammuu, mutta pintakaasulla nätisti painamalla ottaa kierroksia.

Juu, Pierburgin kaasutin on autossa. Joku oli kirjotellu omakohtaisia kokemuksia ffp:n sivustoille. Siinä oli vihjeitä vianhakuun ja tarkastusvinkkejä, sekä hajotuskuva kaasarista. Voi olla että niilläkin ohjeilla saattaa pärjätä.

Siellä ilmanputsarikotelossa on joku läppä pönkittynä puupalikalla. Mikähän mahtaa olla sen tarkotus? Ottaako kone kylmää/lämmintä ilmaa sitä kautta?
Volvo 855 -96
Tume
Viestit: 29
Liittynyt: 28.3.2004 19:24
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja Tume »

Noniin, syyllinen auton nykimiseen löytyi. Vika oli huonosti kiinnitetyssä huohotinletkussa. Letku oli puolittain irti venttiilikopan päästä. Ryyppy toimii nyt niin kuin pitääkin, eli menee heti päälle kun käynnistää, eikä tarvitse lähteä liikenteeseen loikkauksien saattelemana. :) Pitää vielä varmuuden vuoksi tarkastaa kaikki kaasarin letkut ettei niissä ole reikiä tms.
Koneessa on entisen omistajan jäljiltä aivan p :evil: keleesti tee-se-itse liitoksia....osa toimii, osa toimii erittäin huonosti.
Volvo 855 -96
Vastaa Viestiin