Kiisselin kierrokset seilaa

Kaikki tekniikkaan liittyvä
morfn
Viestit: 8
Liittynyt: 8.5.2004 8:17
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Kiisselin kierrokset seilaa

Viesti Kirjoittaja morfn »

Autona Golf Variant 1.9pdi 4-motion. Lastutettu 142hp.

Tämä ongelma alkoi about 1kk sitten. Kiihdytettäessä esim 5-vaihteella kierrokset nousivat hypäten 2000->2300 josta palasivat takaisin 2000rpm ja sitten kiihtyi normaalisti. Sama juttu myös muilla vaihteilla mutta eri kierroksilla (johtuisko väännöstä?).

Nooh... Kiinnitin asiaan hieman huomiota kunnes 2 viikkoa sitten tehot hävisivät moottorista kokonaan. Syyksi paljastui rikkoutunut MAF jonka vaihdon myötä tehot tulivat takaisin mutta edelleen kierrokset seilaa...

Rupesin pähkäilemään, että oisko vika kytkimessä (luistaa?). Mutta kyllä kai kytkimen pitäisi kestää normaaliajolla enemmän kuin 115tkm ???

Voisko olla kiisselissäni ilmavuodoista imuilmassa tms? Kellään vastaavia kokemuksia tai ajatuksia missä muualla voisi olla vika? En millään viitsisi lähteä tekemään kytkinremonttia 4-motioniin varsinkaan jos vika ei olekaan siellä...
Avatar
jmr
Viestit: 1981
Liittynyt: 26.12.2003 17:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jmr »

Paljonko on vääntöä ennen / jälkeen lastutuksen?
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
Jarsci
Viestit: 18
Liittynyt: 10.1.2004 21:14
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jarsci »

Kokeileppa tulpata EGR, mulla se ainakin tepsi kun oli hieman vastaavia oireita eli ns. "kytkimen luistoa" isoilla vaihteilla. vääntö parani huomattavasti tulppaamisen jälkeen
elikkäs otat solanoidilta letkun irti joka menee Egr venttiilin painekellolle (imusarjan päällä) ja tulppaat putkien päät pultilla, ruuvilla yms.
morfn
Viestit: 8
Liittynyt: 8.5.2004 8:17
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja morfn »

Noni. Nyt on sitten vika löytynyt ja auto on pajalla...

Lastutuksen negatiivinen asia eli kytkinhän se sieltä meni. Tilalle on tulossa 2cm normaalia suurempi kytkin joten luulis kestävän nyt... Ja pienenä yllätysbonuksena meni vauhtipyöräkin vaihtoon... Kytkinneste oli vuotanut kytkimelle ja luiston yhteydessä kuumentanut kaksiosaisen vauhtipyörän sellaiseksi, ettei sitä edes sorvissa saanut kuntoon...

Auto pitäisi kesämatkan takia saada huomenna alle ja koska Suomesta ei osaa löytynyt lähti osa Ruotsista lentorahtina kohti Keski-Suomea... Halpaa lystiä...

Kattellaan huomenna miten äijän käy...
sirkia

Viesti Kirjoittaja sirkia »

DÄMM......


Huono tuuri =(

Tähän mennessä en ollut vielä kuullut mistään,
että lastutuksesta olisi aiheutunut kennellekään mitään ongelmia.
Avatar
Mika Viinikka
Viestit: 1119
Liittynyt: 13.11.2003 7:49
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mika Viinikka »

huono tsäkä kyllä. oli kans eka kerta kun kuulin että lastun takia hajois kytkin. ettei siellä olis vaan jotain muuta ollut minkä takia se hajos?
Volvo V70 ex.Passat variant 2.0tdi(BMP) dsg -07–>nettiautossa id. 9457807
morfn
Viestit: 8
Liittynyt: 8.5.2004 8:17
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja morfn »

Kyllä ne korjauspuljussa olivat sitä mieltä että jos 115hp:n koneesta otetaan lastulla 142hp ja 333Nm vääntöä niin se on just kiikun kaakun siinä missä kytkin rupee laulaa...

Eipä siinä. Halpaa on homma... Kytkin pois auton alta ja huomattiin, että vauhtipyöräkin aivan mutkalla... Auto piti saada alle lomamatkan takia ja koska Suomesta ei vauhtipyörää saanut niin lentorahtina seuraavaksi päiväksi Ruotsista moinen (600 eur)... Vielä kun samalla vaihdettiin autoon hammashihna + kiristäjät (sekä öljyä hitusen vuotava työsylinteri) sekä haldex kytkinsuodatin + öljyt niin töineen päivineen saatiin summaksi 1900eur...

Nyt ruvetaan autoliikkeen kanssa tappelemaan Kuluttajasuojan mukaisesti kuuden kuukauden säännöstä... Pirssi kun on ostettu 3kk sitten...

Että tällaista... Nyt grillaamaan vasenta kylkeä viikoksi Kreikkaan...
Avatar
Mika Viinikka
Viestit: 1119
Liittynyt: 13.11.2003 7:49
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mika Viinikka »

huhhuh
Volvo V70 ex.Passat variant 2.0tdi(BMP) dsg -07–>nettiautossa id. 9457807
turpo kiisseli

Viesti Kirjoittaja turpo kiisseli »

Tietääkö kukaan onkohan sitten tässä 130hp:ssa eri kytkin ???
Laatikko on se perinteinen 6 lovinen, mutta entäs kytkin ?

Väännöt on jo nyt 310Nm ja jos lähtee lastuttamaan niin nousee helposti yli 350Nm:n ??

Tars varmaan soitella tonne lms:n ja kysellä sen perään....


BR
Papi
Viestit: 14
Liittynyt: 4.9.2004 17:08
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Papi »

Eipä taida olla vika siinä lastutuksessa. Itellä ihan tuunaamaton ja lastuttamaton 100 hummainen TDI -03. Mittarissa nyt 63000 km ja sama vika ilmaantui noin viikko sitten.

Ensin vakionopeudensäädin pomppasi pois päältä kiihdytettäessä vitosella ylämäessä ja kun kokeilin polkimella niin kierrokset tekivät saman ryntäämisen noin 2300 ja palasi takaisin. Ihan selvästi tuntui kytkin luistavan.
Luettuani juttusi tilasin ajan huoltoon. (Niin ja samalla oli pakko liittyä kerhoon) Ensiviikolla tiedetään missä mennään.

Vähän haiskahtaisi että on kytkin on aika heikko paikka ihan vakionakin.
Touran 1,6 CR TDI DSG -11
samip
Viestit: 90
Liittynyt: 12.2.2004 10:26
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja samip »

Perin harvinaista tuo kytkimen laukeaminen etenkin vakiona noilla kilometreillä on, jos katsotaan TDI-koneita yleisesti. Kun taas lastuttamiset ym. viritykset syövätkin kytkintä huolella ajotottumuksista riippuen. Eli kytkinremonttiin kannattaa varautua. Muut paikat kestävät kyllä rajummatkin vireistykset mutta tuo em. seikka vaikuttaa silloinkin.
Koska yksilöeroja autoissa on paljonkin, on näköjään näin myös tuon kytkimenkin osalta: jotkut tuntuu luistavan miltei vakiona, jotkut taas eivät vielä rajuhkon virityksenkään jälkeen. Tosin joskushan raja tulee vastaan. Pääsin eilen testaamaan AHU-konetta jossa tällähetkellä 395Nm vääntöa, eli miltei tuplat alkuperäiseen verrattuna. Tuollaisilla "lastutuksilla" ei vakio kytkin enää kestä millään :wink:
Papi
Viestit: 14
Liittynyt: 4.9.2004 17:08
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Papi »

No niin huollossa on käyty. Kytkin ei kuulemma luista. Kytkimen luistaessa sen pitäisi luistaa joka kerta. Vastaus merkkiliikkeestä oli: Voi ajaa, jotain vikaa on mutta heillä ei ole käsitystä mitä. Odotellaan vastausta maahantuojalta. Vikamuistit avat tyhjät.

Olisiko jollain vastausta jo valmiina?

Vika ilmenee 4 ja 5 vaihteilla kierrosten ollessa noin 1800-1900. Kaasua painaessa kierrokset nousevat noin 2300 nopeus ei kiihdy (tuntuu kytkimen luistamiselta,jos kaasua nostaa ja painaa uudelleen sama toistuu). Kiihdyttämistä jatkaessa tulee fiilis että "veto menee päälle" ja kierrokset putoavat 2100 rpm paikkeille meno jatkuu normaalisti.

Voisikohan tämä olla se kuuluisa MAF tai EGR?
Touran 1,6 CR TDI DSG -11
samip
Viestit: 90
Liittynyt: 12.2.2004 10:26
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja samip »

Heh, kyllähän merkkiliikkeen täytyy vika tietää sillä tietotaidolla :)
Edelleenkin kuulostaa juuri kytkimen luistamiselta kuin olla vaan voi. Kierrosaluekin on juuri se (vääntöhuippu), missä mahdollinen luisto yleensä esiintyy.
Papi
Viestit: 14
Liittynyt: 4.9.2004 17:08
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Papi »

Joo niin sitä luulis että tietävät! Huollosta on kyllä ennenkin annettu huonoja arvosanoja VW leirille.

Taidan pistää rakkineen kiertoon. Tekivät Touranista aika houkuttelevan tarjouksen. Luetaanko se vielä varianttikerhoon? :wink:
Touran 1,6 CR TDI DSG -11
Papi
Viestit: 14
Liittynyt: 4.9.2004 17:08
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Papi »

No niin tänään suoritettiin uusi koeajo huoltoneuvojan kanssa ja vika on nyt diagnosoitu kytkimeen eli kytkin luistaa. Mittarissa 64700 km.

Maahantuoja ei uskonut asiaa ensikuulemalla ja siksi uusi koeajo oli tarpeen. Kerroin Morf:in tapauksesta huoltoneuvojalle ja tämä pisti tilaukseen myös vauhtipyörän. Takuuseen pitäisi mennä.
Ensiviikon keskiviikkona ollaan taas viisaampia.
Touran 1,6 CR TDI DSG -11
Papi
Viestit: 14
Liittynyt: 4.9.2004 17:08
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Papi »

No niin uusi kytkin ja vauhtipyörä vihdoinkin asennettuna. Kytkimen luiston syyksi paljastui kaksoismassavauhtipyörän jousten periksi antaminen. Samanlaisia tapauksia Suomessa vain muutamia!?

Takuuseen meni koko homma :lol:
Touran 1,6 CR TDI DSG -11
Vastaa Viestiin