Mikä kolisee?

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Tume
Viestit: 29
Liittynyt: 28.3.2004 19:24
Paikkakunta: Kemi

Mikä kolisee?

Viesti Kirjoittaja Tume »

Joka kerta kun ratin kääntää ääriasentoon oikealle, niin kuuluu kova kolahdus ja sama juttu kun kääntää takaisin keskiasentoon...mistä tämä tulee? Tätä on jatkunut nyt noin kuukauden ja kolina tuntuu pahenevan. :shock:
Volvo 855 -96
Avatar
Mika Viinikka
Viestit: 1119
Liittynyt: 13.11.2003 7:49
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mika Viinikka »

kuuluuko äänet kun oot liikkeellä? luulisin että vetari on menossa. itellä oli joskus coupe audissa sama homma. aina kun käänsi oikealle niin kolisi ja rutisi ja lopulta lensi kokonaan kuulat pihalle keskellä tamperetta. vähän hävetti
Volvo V70 ex.Passat variant 2.0tdi(BMP) dsg -07–>nettiautossa id. 9457807
Tume
Viestit: 29
Liittynyt: 28.3.2004 19:24
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja Tume »

Ääni kuuluu hitaalla vauhdilla. Esimerkiksi parkkiin ajaessa.
Volvo 855 -96
Avatar
Mika Viinikka
Viestit: 1119
Liittynyt: 13.11.2003 7:49
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mika Viinikka »

voisin kyllä epäillä ulompaa vetoniveltä.
Volvo V70 ex.Passat variant 2.0tdi(BMP) dsg -07–>nettiautossa id. 9457807
Tume
Viestit: 29
Liittynyt: 28.3.2004 19:24
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja Tume »

Vetonivelten suojakumit (ulommat) vaihdettiin joulukuussa entisten rikkoonnuttua. Molempiin niveliin oli päässyt aika paljon hiekkaa ja pikkukiviä sillä seurauksella että vetonivelten pinta oli osittain rikkoutunut.

Vaihdoin kumien vaihdon yhteydessä nivelten puolia. Siis vasen oikealle puolelle ja oikea vasemmalle. Tähän saakka ei ole ollut mitään ylimääräisiä ääniä. Auto myös puoltaa hieman oikealle vaikka rengaspaineet ovat kaikissa renkaissa samat...
Volvo 855 -96
Avatar
jmr
Viestit: 1981
Liittynyt: 26.12.2003 17:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jmr »

Kai laitoit reippaasti sitä rasvaa sinne niveleen kun vaihdoit puolta? Ensin nivelen raot täyteen ja sitten vielä se kumipalje täyteen. Madalletuissa autoissa jouset pääsee joskus liikkumaan jousilautasissa ja se pitää pientä ääntä laidasta laitaan käännettäessä, mutta se tuskin on syynä nyt.
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
J.N
Viestit: 222
Liittynyt: 15.2.2004 13:05

Viesti Kirjoittaja J.N »

Tume kirjoitti:Molempiin niveliin oli päässyt aika paljon hiekkaa ja pikkukiviä sillä seurauksella että vetonivelten pinta oli osittain rikkoutunut.
Vaihdoin kumien vaihdon yhteydessä nivelten puolia. Siis vasen oikealle puolelle ja oikea vasemmalle.
Tuo lienee se syy. Joskus muuten kuullut jotain huhuja, että kun vaihtaa ne nivelet vastakkain, niin sit saattaa matka katketa aika ennalta-arvaamattomastikkin, kun ne nivelet vaan loppuu jossain vaiheessa...
Tume
Viestit: 29
Liittynyt: 28.3.2004 19:24
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja Tume »

jmr kirjoitti:Kai laitoit reippaasti sitä rasvaa sinne niveleen kun vaihdoit puolta? Ensin nivelen raot täyteen ja sitten vielä se kumipalje täyteen.
Rasvaa laitoin sen verran mitä uusien kumien mukana tuli.

Jospa jättäisin vianetsinnän katsastusmiehelle nii ei tartte vaivata omaa päätä vianhaussa. :o Kiitos kaikille vinkeistä!
Volvo 855 -96
Avatar
jmr
Viestit: 1981
Liittynyt: 26.12.2003 17:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jmr »

Tume: siis nivelen sisällä on yleensä vähän sitä rasvaa, mutta sen lisäksihän sulla pitää olla 1 tai 2 pientä tuubia per puoli, joilla täytät sen suojakumin ilmatilan. Jotkut laittaa sitä mieluummin "liikaa" kuin liian vähän.
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
J.N
Viestit: 222
Liittynyt: 15.2.2004 13:05

Viesti Kirjoittaja J.N »

Mut eipä sitä suojakumia kannata ihan täyteenkään pusrsottaa, kun se tulee kuitenkin jostain pois, jos sitä on liikaa...

(tosin tuonhan nyt vissiin kaikki jo tiesivätkin, joten olipa turha postaus... :roll: )

[Edit.] Mutta siis tietenkin mielummin vähän liikaa, kun liian vähän.
petteri 02
Viestit: 8
Liittynyt: 9.4.2004 0:15
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja petteri 02 »

kaverilla kuulu kans kolaus kun käänsi ratin ääri asentoon ja sieltä takas niin uudestaan siinä oli pieni kaiku siinä kolauksessa syy oli repsikan puolen jousi poikki
Avatar
passatPD
Viestit: 14
Liittynyt: 13.11.2003 9:37
Paikkakunta: 015

Viesti Kirjoittaja passatPD »

..No niin,mullakin alkoi kuulumaan samanlaista ääntä rattia kääntäessä ääriasentoon..Ulommat suojakumit oli kuluneet ja sieltähän se kuuluu vetareiden suunnalta..
Edellisessä passatissa(-97) tuntu reistailevan tukivarret ja tässä vuosikerrassa (-02) kuuluu tuo kohta olevan aika heikko..No ei voi mitään,kaikki kuluu mitä käyttää :roll:
Viimeksi muokannut passatPD, 16.7.2004 0:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tume
Viestit: 29
Liittynyt: 28.3.2004 19:24
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja Tume »

Vaan eipäs kolina kuulunutkaan vetareista! :P Syynä kolinaan oli täysin loppuunkulunut laakeri oikean puolen etuiskarin yläpäästä. Siitä oli jäljellä enää ruostuneet kuulat. Nyt kuulostaa siltä että kuskin puolen laakeri elää myös viimeisiä hetkiä, joten täytyy vaihtaa sekin.
Volvo 855 -96
Avatar
passatPD
Viestit: 14
Liittynyt: 13.11.2003 9:37
Paikkakunta: 015

Viesti Kirjoittaja passatPD »

hmm..kiitti vinkistä tytyy tarkistaa tuokin..mutta kumit on kuluneet ainenkin aika pahasti jo,se on tosiaan paha jos sinne on hiekkaa ja pikkukiviä kerinnyt mennä.
Avatar
jyrki
Viestit: 499
Liittynyt: 30.11.2003 20:37
Paikkakunta: pieksämäki

Viesti Kirjoittaja jyrki »

Kuulostikin aika oudolta jos -02 olis vetari jo ruvennu menemäänn????
Vw Golf Variant VI 1.6 TDI -10
Vastaa Viestiin