Sivu 1/1

Golf IV ei käynnisty pakkasella

Lähetetty: 5.1.2009 9:19
Kirjoittaja Kingfish
Eli nyt, kun talvi on kunnolla alkanut esiintyy sellaista vikaa, ettei auto käynnisty, kun on enempi kun -5 astetta pakkasta.

Mitä kylmempi keli sitä vaikeempaa on ja nyt, kun ulkona vielä noin -15, niin käynnistyksen yhteydessä alkaa vilkkuun punainen moottorin lämpötila valo ja piippaa samalla. Jäähdytinnestettäkin näyttäs kyllä olevan.

Moottorityyppi on ASZ (1.9 TDI 96kW), eikä autossa ole lohkolämmitintä.

Mitähän tässä seuraavaks, kun aamuisin tarvis kuitenkin töihin päästä.. Samaan syssyyn vielä kaikki lukot jäässä ja tankin luukku.

Lähetetty: 5.1.2009 11:22
Kirjoittaja Musti
Luirut jäähdytinnesteet :?: :arrow: jäässä jostain ja ei kierrä nesteet :?: Ootko tarkistanu nesteen pakkaskeston :?:

Lähetetty: 5.1.2009 11:43
Kirjoittaja AjH
Pyöriikö startti hyvin, jos ei niin uusi akku?
Jos pyörii niin onkohan hehkut vielä kunnossa?

Lähetetty: 5.1.2009 12:16
Kirjoittaja Tero Häkli
nyppää lämpötila-anturin johto irti ja kokeile onko vaikutusta

Lähetetty: 5.1.2009 12:41
Kirjoittaja Kingfish
Nesteet pitäisi olla ok, kun huollettu laakkosella kesällä ja nesteitä sillon laitettu.

Lämpötila-anturi myös silloin vaihdettu.

Startti tuntuis pyörivän ja puoli minuuttia sahattua lähtee käyntiin takerrellen ja starttauksen aikana syttyy tuo merkkivalo vilkkumaan/piippaamaan.

Hehkuista en oikein itse osaa sanoa, kun en näistä kauheesti ymmärrä..

Niin paljon on viimepäivät hiertänyt tämäkin ongelma, että auton vaihto alkaa olla kohta ajankohtainen..

Lähetetty: 5.1.2009 13:56
Kirjoittaja Marko
Hehkupuolelta minä lähtisin vikaa etsimään.Noi lähtee ilman hehkujakin pikkupakkasessa,mutta nyt niitä alkais jo tarvii.

Lähetetty: 5.1.2009 14:09
Kirjoittaja Turo
Itselläni ei auto lähtenyt ilman lämmitystä käyntiin 15 asteen pakkasella. Auto eikun lämmitykseen ja uudet hehkut ostamaan ja eikun vaihtamaan. Entiset kun mittasin niin kaksi hehkua täysin pimeenä ja ei ne viimeset kaksikaan missään täydessä terässä ollut. Eli hehkut kattelet ensin.

Lähetetty: 5.1.2009 14:13
Kirjoittaja Kingfish
Jep jep..

Niistä hehkuista aattelin myös lähteä etenemään..

Ensin roimasti hehkuviiniä lasi toisensa perään, kun kerran huomenna loppiainen ja sitten sen jälkeen mittaillaan auton hehkuosastoa..

Voishan sen lohkolämmittimenki laittaa kauppalapulle..

Lähetetty: 5.1.2009 14:30
Kirjoittaja Turo
Hehkut löytyvät koneen suojamuovin alta, koneen etupuolelta. Hehkuihin (4kpl) menee semmoinen musta yhtenäinen kisko ja se lähtee nykäsemällä pois, kuitenkin varovasti aina yksitellen jokaisen hehkun kohdalta.

Lähetetty: 5.1.2009 14:32
Kirjoittaja Turo
Jos sinulla on esim. ns. virtakynää vaikka niin hehkujen mittaus on helppoa? Hauenleuka johto vaan akulle kiinni ja sitten yksitellen kokeilee jokaisen hehkun. Jos lamppu ei kynässä pala niin hehku pimeänä, jos palaa huonosti niin hehku ei täysin kunnossa ja sitä rataa...

Lähetetty: 5.1.2009 14:47
Kirjoittaja Kingfish
Kiitos!

Uskoisin selviytyväni urakasta näillä ohjeilla. Ei varmaan noiden uusiminen kovin kallista ole..

Lähetetty: 5.1.2009 15:11
Kirjoittaja Turo
Itselleni maksoivat 12e/kpl. Samalla kun hehkut ostat niin osta purkki jotain ruosteenirroitinta tai vastaavaa. Entiset hehkut voivat olla tiukassa ja pikkuhiljaa/varovasti irroita ne entiset. Ns. ruosteenirroitinta ei kannata säästellä, jos sinne katkeaa se hehku niin se on auttamatta koneistamolla porauskeikka.

Lähetetty: 5.1.2009 16:00
Kirjoittaja DJDH
Hehkurele voipi olla toinen vikapaikka. Jos hehkut toimii, niin seuraavaksi sen releen tarkistus.

Lähetetty: 5.1.2009 16:07
Kirjoittaja Kingfish
Ja hehkurele me ollaan yleensä tarkistettu miten???

Kun ei taaskaan osaa mitään..

-Kaksi vasenta kättä ja kymmenen peukaloa-

Lähetetty: 5.1.2009 18:30
Kirjoittaja Tero Häkli
vaikka virtakynällä kattoo hehkutulpalle tulevalta johdolta että tuleeko virtaa kun virrat laittaa päälle

Lähetetty: 7.1.2009 9:18
Kirjoittaja Kingfish
Jep jep..

Virtakynällä kun hehkuja tökin, niin neljästä hehkusta ainoastaan yksi sytytti kynässä valon.. Ei siis ihme, että käynnistyy nihkeesti :D

Varmaan toi kynä ei ihan täysin luotettava oo, mut luulis että olis antanu edes himmeän valon..

Lähetetty: 7.1.2009 16:10
Kirjoittaja Turo
Kyllä tuo siltä vaikuttaa, että sinulla on kolme hehkua pimeänä.

Lähetetty: 8.1.2009 10:38
Kirjoittaja Kingfish
Tuossa äsken Laakkoselta kyselin uusia hehkuja, niin siellä oltiin kovin ihmeissään, ettei hehkuja kuulemma yleensä ole tarvinnu paljon vaihtaa.. :)

Jos nyt ostelen uudet hehkut, niin onko mitään muuta mitä tarkistaa??

Ai juu, ja uus akku pitää kans ku meni vanha tyhjäks ku sahailin käyntiin :D

Miten muuten, onko siinä hehkusysteemissä, joku sellanen virransyötön tarkkailu eli jos esim. vanha paska akku, joka ei anna tarpeeksi virtaa, niin se ei sitten myöskään hehkuttele?

Lähetetty: 8.1.2009 11:40
Kirjoittaja Tero Häkli
ei se akun tilaa tarkkaile =) ei kai kovin moni hehkuja merkkiliikkeestä ostakkaan ;) samaa tavaraa saa kerran muualta halvemmalla

Lähetetty: 8.1.2009 11:42
Kirjoittaja Pasi Häkli
Kyllä niitä hehkuja menee paljon, vanhoista ja uusistakin.

Lähetetty: 8.1.2009 12:28
Kirjoittaja Pia
Juuri eilen hain uuden akun passattiin ja nyt isäntä kyselee uusia hehkuja. Maanantaina ei lähteny käyntiin ja tänäänki oli uuden akun kans vähä nihkeetä. Kokeillaan niitä hehkuja seuraavaks.

Lähetetty: 9.1.2009 12:29
Kirjoittaja Kingfish
Nyt on hehkut mitattu ihan akkuvirralla eli otin hehkut irti ja samalla kun vaihdoin akun niin löin piuhat vanhaan akkuun ja siitä hehkun päähän ja miinuksen runkoon.. Ainoastaan yksi tulppa hehkui.

Varmaan kannattaa nyt sitte vaihtaa kaikki neljä kerralla ja ostaa boschit..

Olisko tää nyt sitte selätetty ja autonki uskaltais viedä tallista ulos? Tosin toi 20 asteen pakkanenki muuttu jo vesikeliks..

Onko vielä jotakin, mitä pitäs tarkistella??

Ja iso kiitos kaikille asiassa jeesanneille, etenkin Turolle ja Häkleille! Tarjoan juomat, jos joskus osutaan samoille raiteille..

Säästipä taas rahaa, kun itse säätää!

Lähetetty: 9.1.2009 13:23
Kirjoittaja Turo
Eipä siinä ole mitään sen kummempaa mitä tarviisi tehdä. Uudet hehkut käyt vaan ostamassa ja eikun kiinni. Vaihda kaikki neljä kerralla kun se yksi on pimeänä kohta kumminkin jos jätät sen vaihtamatta.

Lähetetty: 9.1.2009 13:47
Kirjoittaja Tero Häkli
juu on väärä paikka säästää jos yhden vanhan sinne jättää ;)

Lähetetty: 9.1.2009 13:49
Kirjoittaja Tero Häkli
juu on väärä paikka säästää jos yhden vanhan sinne jättää ;)

Lähetetty: 9.1.2009 21:17
Kirjoittaja A.Leskelä
Minun varmaan täytyy koputtaa puuta ja lujasti. 1.9tdi AJM 85kw tärähtää käyntiin jopa karvanalta -20 pakkasessa ongelmitta ilman roikkaa. Melko ilkeältä ne ensi kymmenet sekunnit kuulostaa, mutta siitä se tasottuu :P

Tolppapaikka ois p0p


ps: Onko muuten todistetusti mitään vaaraa näistä kylmäkäynnistyksistä dieselillä?

Lähetetty: 12.1.2009 11:27
Kirjoittaja Kingfish
Onko se niin, että jos auto lämpimässä tallissa, niin sillon ei hehkuta käynnistyksessä?

Kun virtakynällä testasin siitä hehkujen tulpista kun käänsi virrat päälle niin ei mitään efektiä.. Vai mistä olis parasta mitata se, että tuleeko tulpille virtaa?

Lähetetty: 12.1.2009 13:27
Kirjoittaja Tero Häkli
alle +5 muistaakseni ku se edes hehkuttaa

Lähetetty: 1.2.2009 17:09
Kirjoittaja Kingfish
Mitenhän toi moottorin lämpötilan punainen valo edelleen vilkkuu mittaristossa ku kovalla pakkasella käynnistää? Se päästää myös pari piippausta siinä.

Mitä mahtaa tarkoittaa?

Auto lähtee nyt uusilla hehkuilla ja akulla melko hyvin käyntiin..

Lähetetty: 1.2.2009 18:08
Kirjoittaja Tero Häkli
sitä on tarpeeks ? kylmänä laskee aika lailla siinä säiliös...

Lähetetty: 1.2.2009 19:30
Kirjoittaja Pasi Häkli
On niitä paisuntasäiliöitä uusittu sen takia, että herjaa jäähdytinnesteen vähyydestä pakkasella.