Osien irroittelusta

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Avatar
iHuichée!
Viestit: 340
Liittynyt: 13.11.2003 19:49
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Osien irroittelusta

Viesti Kirjoittaja iHuichée! »

elikäs kolmoskopan kulkineesta meinasin pistää etu- ja takahelman korin väriin, samoin peilikuoret ja valonpesureiden suuttimet.. valonpesureiden suuttimet on tod.näk ainoat jotka "osaan" ottaa irti, elikäs kuinka irroitan peilinkuoret, etu- ja takahelman :?: helmat lienevät klipseillä/muutamalla ruuvilla, entäs takahelma kun siellä on se hinaussilmukkakin? lähteekö helposti? peilinkuoret pitäisi ilmeisesti nostaa/vetää johonkin suuntaan? jos joku on irroitellut em osia, ottaisin mielelläni vinkit vastaan :shock:
Honda Accord Tourer Sport 06´
J.N
Viestit: 222
Liittynyt: 15.2.2004 13:05

Viesti Kirjoittaja J.N »

En ole 100 varma, mutta mielestäni kolmosen etuhuulessa ei ollut ruuveja ollenkaan... :?
No joku paremman muistin omaava varmistakoon tämän, mutta lähinnä niillä "kynsillä" se kuitenkin on. Mutta jos siellä ruuveja on, niin voivat hyvinkin sitten olla torxeja.

Mutta jos meinaat valopesurit maalata myös, joudut jokatapauksessa irrottamaan koko etupuskurin, jolloin etu"huulen" irroitus onnistuu huomattavasti näppärämmin, kuin puskurin ollessa paikallaan. Ja ne valopesureille menevät pisuletkut ovat sitten aivan v*tun tiukassa jos niitä ei ole lähiaikoina irroiteltu, että siihen kannattaa varata sitten huolella hermoja ja aikaa. :D

Peilinkuoret taitavat irrota samalla periaatteella, kuin uudemmistakin volkkareista, että kääntämällä, kiertämällä, vääntämällä ja nostamalla yhtäaikaisesti kaikkiin eri ilmansuuntiin se jossain vaiheessa siitä irtoaa. Tekniikalaji jossa voimankäyttö ei todellakaan ole sallitua, jos ei halua ostaa uusia kuoria. Tuonkin voi joku homman suorittanut varmistaa ja kertoa tarkemmat ohjeet, kun meikäläinen on vaan joskus seurannut tuon homman kulkua vierestä, niin ei jaksa enää muistaa. :D

Takapuskurin musta alaosa ei ole erillinen, vaan osa sitä puskuria, että koko takapuskurin joudut irrottamaan. Ja siellä ainakin on sitten niitä torxeja, jos ei kukaan ole niitä vaihtanut vaikka ristipäihin.

Joku kolmosten kanssa enemmän pelehtinyt kertokoon lisää. :wink:
Avatar
iHuichée!
Viestit: 340
Liittynyt: 13.11.2003 19:49
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja iHuichée! »

kiitos vastauksesta, mutta olisi vähän eri mieltä siitä etteikö valonpesurit lähtis ihan kiskaisemalla irti, klipsithän sielläkin on. (itse juuri laitoin uuden painamalla paikalleen kun edellinen meni p*skaksi. onko tosiaan näin etteikö takahelma irtoaisi ollenkaan? mietin kyllä tuota kun siellä on se hinaussilmukkakin,, sit joutunee vetään paikallaan (ajattelin ihan paukkupullolla vetää ettei siitä maalarijälkeä ollut tulossakaan). eli siis suunnitelmana:
-kaikki helposti irtoavat osat irti
-kunnon pesu ksyleenillä ja karhunkielellä
-muovitartuntapohjamaali
-värikartasta oikea sävy paukkupullosta x muutama kerros
-lakkaa päälle paukkupullosta x muutama kerros
-osat takasin läjään
joitain vinkkejä vielä jollain? esim Miihkalillahan on kaikenlaista muovihilpettä 3ssa korin värissä, esim. takakilven upotus, senkin ajattelin maalata, mitenkäs sen irrotus, kilpi/sisäverhoilu veks vai miten?
auttakee tyhmää :!: :roll:
Honda Accord Tourer Sport 06´
J.N
Viestit: 222
Liittynyt: 15.2.2004 13:05

Viesti Kirjoittaja J.N »

OK. En ole kolmosen valopesureihin perehtynyt tai niitä koskaan irrottanut, mutta oletin, että olisivat samanlaiset, kuin vaikka B4:ssa Passatissa eli pulteilla puskurin rungossa. Mutta ei väkisin. :D

Takapuskurin musta alaosa ei ole erillinen vaan osa puskuria, mutta varmista nyt vielä omastasi. En mene vannomaan, mutta sanoisin siellä olevan ihan vain ura.

Ja mitä noihin paukkupulloihin tulee, niin minä sanoisin että jätä tekemättä! Parempi tehdä kerralla kunnolla, kuin tehdä monta kertaa huonosti. Huomattavasti enemmän v*tuttaa sinua, tai maalaria tai kuka nyt sitten hommaa seuraavan kerran tekeekin, kun joutuu ensin korjaaman edelliset kötökset, ennenkuin voi tehdä uudestaan.

Minusta käläkäläpullojen maaleilla ei todellakaan maalata mitään näkyviin jääviä pintoja. Moneen hommaan toki soveltuvat hyvin, mutta oikeissa paikoissa oikeat aineet ja työtavat, jne. niin lopputuloksesta on huomattavasti peremmat mahdollisuudet tulla hyvä.

Itse teksisin (ja teinkin omaani) suunnilleen näin:

-Kaikki osat irti, joille joutuu jotain tekemään. (helpompi työstää)
-Vakiona oleville mustille osille (puskurien alaosat jne.) siloitus hiomalla. Ensin vaikka 240 ja sitten 400. Ja tietenkin vesihionnalla. Valmiiksi korinvärisille osille mataksi hionta 400 tai hienommalla paperilla myös tietenkin vesihionnalla.
-Huolellinen puhdistus kaikille maalattaville pinnoille rasvanpoistoaineella tai tärpätillä. Thinneri saattaa sulattaa helposti joitakin muoviosia.
-Muovipohjamaali tai vaihtoehtoisesti tartunta-aine ja filleri. Tosin jos osat ovat virheettömät, niin pelkkä tartunta aine riittää, mutta muovipohjamaalilla ja fillerillä voi "täyttää" ja "peittää" pikkuvirheitä. Myös hiotut röpelöpinnat siloittuvat niillä. Ja tartunta-ainetta vain niihin kohtiin, jotka ovat "puhtaalla" muovilla, ei siis valmiiksi korinvärisiin mataksi hiottuihin osiin. Muovipohjamaalia voi sitten vedellä myös mataksi hiottuihin korinvärisiin osiin.
-Mataksi/sileäksi hionta 400 tai hienommalla paperilla vesionnalla.
-Toinen kerros muovipohjamaalia tai filleriä, jos pitää vielä korjata jotain virheitä, tai hioi jonkun kulman puhki tjms.
-Mikäli piti tehdä edellinen kohta, niin uusi hionta/siloitus 400 tai hienommalla paperilla vesihionnalla.
-Pintaväri
-Lakka
-Asennus mielellään ilman asennusjälkiä, ettei tarvitse tehdä uudestaan. :wink:

Mutta mikäli ei ole mahdollisuuksia tehdä noita yllämainittuja itse, niin minä ainakin säästäisin niin pitkään, että olisi varaa viedä maalarille.

Meinaan vaan, että sitten se vasta harmittaa, kun ensin tekee itse ja lopputuolksesta ei tulekkaan hyvä (niinkuin minä epäilen, että ei tule) niin sitten joutuu kuitenkin viemään maalarille ja se se vasta maksaakin, kun maalari joutuu hieromaan ne maalauskuntoon, kun saa pestä ja hioa ainakin kaksinkertaiseti verrattuna siihen, että ne olisivat alkuperäiskunnossa. En toki halua masentaa ja lannistaa intoasi, mutta itse en noin tekisi. Nämähän ovat toki vain mielipiteitä ja neuvoja, eivätkä mitään absoluuttusia totuuksia, että tee toki juuri niinkuin parhaaksi näet. :)
Avatar
jyrki
Viestit: 499
Liittynyt: 30.11.2003 20:37
Paikkakunta: pieksämäki

Viesti Kirjoittaja jyrki »

juu mulla oli ennen III golf ja etuhelma lähtee ihan pois puskuri paikallaan ja klipsuilla on kiinni ja muutamalla ruuvilla on alamuovit helmassa kiinni. ajovalonpesurit poistin kokonaan ja lähti hyvin pois. takapuskurille en tehny mitään eli entiiä siitä mittään!!!
Vw Golf Variant VI 1.6 TDI -10
Avatar
iHuichée!
Viestit: 340
Liittynyt: 13.11.2003 19:49
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja iHuichée! »

joo siis unohdin tosiaan mainita ton hiomisen, oli aikeissa tehdä kyl. ja varoitus aiheesta paukkupullot on kuultu, mutta sillä aion sen silti tehdä, voit sitten jälkikäteen sanoa että mähän sanoin! :o
eihän tollasessa vanhemmassa ropposessa niin tarkkaa ole, sitäpaitsi helmat ei ole ihan sama kuin esim konepelti, eli ei se oo niin justiinsa, yritän kuitenkin tehdä niin hyvin kuin noilla työvälineillä pystyy. katsotaan tulos sitten jälkikäteen että kannattiko. voin olla sit varoittava esimerkki. :roll:
Honda Accord Tourer Sport 06´
J.N
Viestit: 222
Liittynyt: 15.2.2004 13:05

Viesti Kirjoittaja J.N »

voin olla sit varoittava esimerkki.
Aivan. Noh, omasihan on joten tee toki juuri niinkuin parhaaksi näet. Eihän sitä kyllä tiedä ennenkuin kokeilee, että mitä sitä saakaan aikaan.

Ehdotuksena paremman lopputuloksen aikaan saamiseksi voisin sanoa, että jos käytät vain tartunta-ainetta, etkä esim. vaaleaa muovipohjamaalia, niin vedä sitten kaikki mustat osat ennen pintavärin ruiskutusta jollain vaalealla pohjamaalilla, sillä noin vaalea hopea on kyllä todella huonoa peittämään mitään. Itse tuon kantapään kautta oppineena. :wink:

Tulee nimittäin ihan varpilla erisävyisiä osia jos vetää hopeaa suoraan mustalle tartunta-ainen päälle, mutta kun suhauttaa sinne pari ohutta kerrosta jotain vaaleaa pohjamaalia ja vaikkei se ihan joka kohasta peittäisikään kunnolla peittää sitten pintaväri huomattavasti paremmin, eikä tarvitse laittaa sitä niin älyttömästi.

Ja tarkennuksena vielä noihin peilinkuorien irrotukseen, että niissä kuorissa on 4 sellaista "klipsiä" jotka lukittuvat peilin runkoon.

Kuori irtoaa omasta mielestä ainakin "parhaiten", kun kääntää peilin auton kylkilinjan suuntaisesti ja vetää kuorta tasaisesti jokapuolelta yhtäaikaisesti itseensä päin. Ei varmaan hirveästi kannata lähteä sitä kampeamaan tai vääntämään, millän ruuvimeisselillä mistään laidalta, sillä saattaa aika helposti haljeta, kun ovat aika ohutta pierunkuorta. Mutta jos ei muuten lähde niin sitten voimalla ja ajattelemattomuudella. :D
uncle sam
Viestit: 11
Liittynyt: 15.2.2004 0:47
Paikkakunta: Halikko

Viesti Kirjoittaja uncle sam »

Sulla näyttää olevan sen mallin puskuri josta lähtee toi maalattu osa irti. Eli ruuvit irti ja puskuri käteen. Puskimen sisäpuolella näkyy sellasia "nääkejä" joita sopivalla ruuvarilla painaa tai vääntää, niin se maalattu kuori lähtee irti.
Itse tehnyt sen parikymmentä kertää töissä. Takaisin menee painamalla.

Niin ja siitä hinaus silmukasta ei tarvitse murehtia, se ei vaikuta puskurin irroitukseen
Vastaa Viestiin