Huoltoväli

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Viestit: 3119
Liittynyt: 11.11.2003 0:19
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Huoltoväli

Viesti Kirjoittaja Ari-Matti Aho »

Tänään syttyi sitten ajotietokoneeseen teksti service 3000km. Mittarissa on nyt 24300km. Mitenkäs muilla on huoltovälit?
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
Avatar
Mika Viinikka
Viestit: 1119
Liittynyt: 13.11.2003 7:49
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mika Viinikka »

kyllä mulla ainaskin on ihan 15tkm välein.onko toi sun golffi viä sit käyny huollossa ja jos on niin mitä oli mittarissa?
Volvo V70 ex.Passat variant 2.0tdi(BMP) dsg -07–>nettiautossa id. 9457807
Avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Viestit: 3119
Liittynyt: 11.11.2003 0:19
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari-Matti Aho »

Mulla on siis long life-systeemi. Eli 30tkm tai 2v.
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
Henkka K
Viestit: 45
Liittynyt: 12.11.2003 14:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Henkka K »

Viimeks huoltoväli oli 46 150km (ilmoitti n.>45 000km huoltoon 3000km) ja edellinenkin oli samaaluokkaa.
Avatar
arom
Viestit: 68
Liittynyt: 23.1.2004 21:16
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arom »

long life myös:
Ensimmäinen 7-2003/43tkm
Toiseen 2200km jäljellä, mittarissa reilu 70tkm

Viim. huoltoväli on 10tkm lyhyempi lisääntyneen kaupunkinykimisen ja talvella kadunvarresta starttamisen myötä (ei webastoa).
Avatar
Jaaba
Viestit: 54
Liittynyt: 12.2.2004 15:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jaaba »

Mä sain ajaa sen 30tkm ekaan huoltoon. En enää tarkkaan muista koska se kone ekan kerran näytti, mutta aika pitkälti olis saanu vielä mennä yli 30tkm:kin. Öljyä ei syöny yhtään. Tuli muuten aika tarkkaan vuodessa 30000 täyteen -olis kait saanu ostaa tdi:n.
Avatar
Spetke
Viestit: 119
Liittynyt: 28.7.2004 22:21
Paikkakunta: Merikarvia

Viesti Kirjoittaja Spetke »

Mulla oli mittarissa 32 tkm ensimmäisessä huollossa. Öljyä oli mennyt n. 1,5 litraa. Siellä ne nollas huoltovälin väärin ja se pyysi huoltoon uudelleen 15 tkm päästä. Ajelin mittariin kuitenkin 60 tkm ja vein sitten huoltoon. Siihen mennessä oli taas ruokittu vajaa 2 litraa öljyä.
Avatar
Pasi
Viestit: 172
Liittynyt: 13.11.2003 19:12
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Huoltoa saa näköjään vielä hetken odotella. Auto nyt vuoden ja kuukauden, kilsoja ehtinyt tuleen vasta 20500, eikä ole lisätty tippaakaan öljyä.
Skoda Octavia Combi 2,0 CR DPF RS
Avatar
Kupari
Viestit: 824
Liittynyt: 18.11.2003 21:32
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Käytin ekassa huollossa ku mittarissa oli n. 15000km vaikkei ilmoittanut. Ja nyt mittarissa 41000km ja näytössä lukee service in 2100km.
Avatar
Pasi
Viestit: 172
Liittynyt: 13.11.2003 19:12
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Tänään tuli töistä lähdettäessä huolto ilmoitus ja kilsoja n.23300.
Skoda Octavia Combi 2,0 CR DPF RS
samies
Viestit: 321
Liittynyt: 11.11.2003 11:09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samies »

Mittarissa 27100 eikä vieläkään ole tullu huolto käskyä.
The Lord of the Rings
Avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Viestit: 3119
Liittynyt: 11.11.2003 0:19
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari-Matti Aho »

Ajotyyli vaikuttaa asiaan...
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
riisseli
Viestit: 53
Liittynyt: 28.4.2005 8:09
Paikkakunta: 016

Vaihtaako hihna nyt vai myöhemmin

Viesti Kirjoittaja riisseli »

Mittarissa on vähän päälle 76000km ja tuli teksti: service 3000km (edellinen huolto oli tehty n.54000km:ssa). Kuinka kannattais toimia kun 90tkm:ssähän pitäis vaihtaa jakopäänhihna.
Käytänkö ensin huollossa ja sitten 90tkm:n lähettyvillä jakopäänhihnan vaihdossa vai vaihdanko samalla kaikki?
Long lifellä mennään...
GOLF IV VARIANT TDI (ATD) 74KW '03
mv
Viestit: 16
Liittynyt: 3.9.2004 20:32
Paikkakunta: häme

Viesti Kirjoittaja mv »

Ihan miten itte tykkää, eipähän tunnu lompakossa niin pahalta jos kahdessa osassa teettää :)
Golf 3 variant
Avatar
VW-Bastard
Viestit: 131
Liittynyt: 13.7.2005 12:20
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja VW-Bastard »

Tuoreena VW omistajana hieman hermostuttaa tuo Longlife-öljyjen lupaama pitkä öljynvaihtoväli (TDi: 50tkm). Tosiasiahan on se, että koneen ensimmäiset kilometrit vaikuttavat suurelta osin koneella ajettavaan kokonaiskilometrimäärään. Autooni on vaihdettu hk:n mukaan öljyt ensimmäistä kertaa n. 38 tkm:n paikkeilla. Siitä asti on huoltoväli ollut n. 40 tkm ja nyt lasissa jo n. 230 tkm. Vaihtaisin mielelläni öljyt vaikka Mobilin 1:seen (0W40) ja vaihtaisin ne 15 tkm:n välein, mutta olen lukenut puhuttavan... a) Longlife-öljyä pitäisi käyttää jatkossakin sen mittaussysteemin takia (WIV?!) b) Yli 200 tkm ajetussa koneessa radikaali öljynvaihto saattaa laittaa karstat ja muut kokkareet konehuoneessa liikkeelle... Onko kukaan vaihtanut Longlife-öljyistä toisiin tai onko joku vaihtanut Longlife-öljyn valmistajaa? Tarjollahan on kallista Castrolia, Shelliä, Mobilia ja kuulemma halpaa Teboilin Diamonttia...
Skoda Superb II 2.0 TDI CR 170 hv man TWD -09
VW Golf Variant 1.6 16v 105 hv man -03
Avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Viestit: 3119
Liittynyt: 11.11.2003 0:19
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari-Matti Aho »

Jostain kuulin että tuota 50tkm:n huoltoväliä olisi lyhennetty mutta en muista paljonko...
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
Avatar
Kupari
Viestit: 824
Liittynyt: 18.11.2003 21:32
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Muistelisin että se tdi:n 50 ois vaihtunut kans tuohon bensan 30:n "yleisön uskon puutteen vuoksi"... 8) Itellä kävi kyllä yhen vanhemman auton kans, jossa tavallinen huoltoväli, silleen että ku vaihto öljyn merkkiä shellistä mobiliin (shelliä käytetty säännöllisesti alusta asti) niin se rupes pukkaan sinistä ku höyryveturi... Ja siitä mittaus systeemistä muistelisin, että sen voi muuttaa tavalliselle huoltovälille, niin haluttaessa.

PS: mistä lyhenne: (WIV?!) nim: uuno... :oops:
Avatar
Puuhis
Viestit: 280
Liittynyt: 25.5.2004 10:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Puuhis »

Huoltoohjelman voi vaihtaa longlifestä normaaliksi. Longlife huoltovälin mittaussysteemi on niinkin "hieno" että ecu tallentaa kaikki kylmäkäynnistykset, vedätykset yms ja niiden mukaan koko ajan laskee, että milloin luultavasti öljyt olisi vaihtokunnossa. Eli huoltovälin muutoksen jälkeen ei ole mitään tarvetta välttämäti käyttää longlife litkuja
Avatar
VW-Bastard
Viestit: 131
Liittynyt: 13.7.2005 12:20
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja VW-Bastard »

Törmäsin jossain termiin WIV ja se tarttui päähäni, vaikken sen selitystä tietänytkään. Se tarkoittaa kuitenkin seuraavaa:

WIV eli Wartungs Intervall Verlängerung Huoltovälien pidennys, koskee ns. LongLife Service -autoja.

Puhutaan jatkossa asioista ihan kot' suomella... :)
Skoda Superb II 2.0 TDI CR 170 hv man TWD -09
VW Golf Variant 1.6 16v 105 hv man -03
Avatar
VW-Bastard
Viestit: 131
Liittynyt: 13.7.2005 12:20
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja VW-Bastard »

Lainaus Puuhikselta: Huoltoohjelman voi vaihtaa longlifestä normaaliksi. Longlife huoltovälin mittaussysteemi on niinkin "hieno" että ecu tallentaa kaikki kylmäkäynnistykset, vedätykset yms ja niiden mukaan koko ajan laskee, että milloin luultavasti öljyt olisi vaihtokunnossa. Eli huoltovälin muutoksen jälkeen ei ole mitään tarvetta välttämäti käyttää longlife litkuja.

-> Joku jossain oli vaihtanut öljyt jo 20.000 km kohdalla TDi moottoriin. Kaveri kerkes ajaa uusilla Longlife-öljyillä noin 17 tkm, kun service-valot alkoivat hälytellä öljynvaihdosta. Se niistä huhuista tosiaan, että öljyn laatua mitattaisiin koneessa! Vaihtoväli perustuu ilmeisesti juuri edellä mainittuihin asioihin...
Skoda Superb II 2.0 TDI CR 170 hv man TWD -09
VW Golf Variant 1.6 16v 105 hv man -03
mla
Admin
Viestit: 421
Liittynyt: 3.1.2004 19:11
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja mla »

VW-Bastard: Ei öljyjen vaihtaminen kesken huoltovälin pidennä väliä, jos muut mitattavat arvot käskevät vaihtaa öljyn 37tkm kohdalla.

Niin ja se mitä tuo 'laadun mittaaminen' on niin on öljyn lämpötilan tarkkailua suhteessa muihin auton arvoihin, ei anturit varsinaisesti öljyn koostumusta tarkkaile, mutta lämpötila muiden tietojen ohella kertoo jos jotain on vialla.

Öljynlisäys pyyntökin tulee lämpötilan perusteella, tämä tuli opittua kun ajoivat Golfin öljypohjan kiveen, jolloin öljypohjan anturi hajosi ja öljyt valuivat sen kautta ja sen vieressä olevasta hiusmurtumasta ulos. Auto valitteli öljyn puutteesta vasta kun toiset anturit huomasivat öljyn loppuneen täysin. Näin selittivät minulle asian huollossa, kun kyselin että miksi kone laikkasi kiinni.
Viimeksi muokannut mla, 14.7.2005 16:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
VW Sharan -12 4Motion 2.0l TDI BlueMotion Highline
Avatar
VW-Bastard
Viestit: 131
Liittynyt: 13.7.2005 12:20
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja VW-Bastard »

No näinhän se tietysti on... Jos öljyt vaihtaa itse, voisi olla 'järkevää' nollautta huoltoväli merkkihuollossa. Tällöin ainakin odotettua aikaisempi huomautus huollontarpeesta voi olla seurausta muustakin, kuin vain öljyjen poikkeuksellisen nopeasta huononemisesta. Tosin 'eräät' merkkiliikkeidenkin käyttämät pc-softat mahdollistavat nollaukset kätevästi myös kotiläppärillä! :)
Skoda Superb II 2.0 TDI CR 170 hv man TWD -09
VW Golf Variant 1.6 16v 105 hv man -03
Avatar
jmr
Viestit: 1981
Liittynyt: 26.12.2003 17:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jmr »

VW-Bastard: Kuten VAG-COM, tuolta lisää>>>.
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
Vastaa Viestiin