Page 1 of 1

"VW" ravistaa veto päällä.

Posted: 31.10.2009 0:00
by rpr
Eli auto ravistaa melko voimakkaasti kiihdyttäessä. Pahiteten tuntuu 3,4,5 vaihteella kierrosten ollessa noin 2000-3000. Tärinä lakkaa kun ottaa vedon pois, eikä oikeastaan tunnu ratissa vaan perseessä. Tänään käyty konttorilla ja kaikki nivelet ja tukivarren oli hyvässä kunnossa. Ei kolise kääntäessä eikä pyöriessä ympyrää.

Kieroa vetoakselia epäili katsastusmies. Onko muita ehdotuksia mitä tarkastaa ennenkuin aletaan vaihtamaan osia?

Autona melkein VW, eli Octavia RS -03 :)

Posted: 31.10.2009 12:14
by Kimmo H.
Tuntuuko se tärinä ratissa vai koko auton/moottorin väpätyksenä?

Renkaat tasapainossa?

Posted: 31.10.2009 15:04
by rpr
Koko auto vatkaa ja tuntuu vatkaavan sivusuunnassa. Tekee saman kesä ja talvirenkailla. Väpätys lakkaa heti kun kaasusta höllää.

Posted: 31.10.2009 17:07
by HeikkiS
jos vika ilmenee vain tietyillä kierroksilla useammalla vaihteella, ei vika voi oikeastaan olla vetoakseleissa tai renkaissa.
koska silloinhan vika ilmenisi tietyllä nopeudella ajaessa.
voisiko moottorissa, kytkimessä tai vauhtipyörässä olla jotain häikkää?

Posted: 31.10.2009 18:48
by Kimmo H.
Vauhtipyörää itsekin veikkailin mielessäni mutta en heti suorilta halunnut masentaa :D

Posted: 31.10.2009 19:06
by Tero Paalanen
Oireisiin sopii myös sisemmät vetonivelet.

Posted: 31.10.2009 19:24
by Kimmo H.
Toisaalta vetoakseleiden pyörintänopeus on aivan eri tuolla 2000-3000 kierroksella 3, 4 ja 5-vaihteella, joten luulisi, että täristäisi muillakin kierroksilla.

Posted: 31.10.2009 20:07
by rpr
Juu, kaksoismassa ongelmat on kyllä tiedossa muttei mietitä sitä vielä. :D

Vähän päivitystä vikaan. Eli ensin oli orkkis 16" alut paskoilla ja ikivanhoilla hp1 nastoilla ja vatkasi perkeleesti. Sitten vaihdoin kokeeksi 18" kiinan A8 replicat alle 10tkm ajetuilla (myyjän mukaan) kiinankumeilla, vatkaus vähän pieneni mutta tuntu silti selvästi. Nyt orkkis vanteille laitettiin tuoreemmat hp4 nastat ja tasapainotettiin niin vatkaus pieneni huomattavasti.

Täytyypä vielä seurata onko se tietty nopeus vai kierrosalue millä vatkaus alkaa.

Re: "VW" ravistaa veto päällä.

Posted: 11.6.2015 23:56
by Mipa
rpr wrote:Eli auto ravistaa melko voimakkaasti kiihdyttäessä. Pahiteten tuntuu 3,4,5 vaihteella kierrosten ollessa noin 2000-3000. Tärinä lakkaa kun ottaa vedon pois, eikä oikeastaan tunnu ratissa vaan perseessä. Tänään käyty konttorilla ja kaikki nivelet ja tukivarren oli hyvässä kunnossa. Ei kolise kääntäessä eikä pyöriessä ympyrää.

Kieroa vetoakselia epäili katsastusmies. Onko muita ehdotuksia mitä tarkastaa ennenkuin aletaan vaihtamaan osia?

Autona melkein VW, eli Octavia RS -03 :)
Löytyi täsmälleen samat oireet kuin omasta autosta. Auto ravistaa kiihdyttäessä, "hetkunta" ei tunnu ratissa, eikä polkimissa, se tulee alustasta ja tuntuu nimenomaan istumalihaksissa. Myös jarruttaessa potkii hieman takaisin. Auto kulkee suoraan, ei puske, eikä varsinkaan kolise tai muutenkaan ääntele. Ravistus lakkaa heti kaasua höllätessä ja tuntuu pahiten nopeusaslueella 40-70km/h. Pienissä nopeuksissa ei tunnu, eikä maantiellä tasaisella kaasulla ajaessa. Kerran kävi jo pajalla, eikä mitään kummempaa löytynyt.

Auto on Passat 3C 2005, 2.0 FSI, automaatti (TipTronic)

Onko joku kohtalotoveri löytänyt ratkaisun tai ainakin keksinyt hyvän arvauksen?

Re: "VW" ravistaa veto päällä.

Posted: 26.10.2019 15:25
by Janh
Löytyikö ratkaisua vikaan?