Sivu 2/2

Lähetetty: 29.2.2008 21:25
Kirjoittaja maastis
LÄHDE HS.FI

AUTOJEN VIKASARJA
HENKILÖAUTOJEN MALLIKOHTAISIA VIKOJA

Volkswagen Golf III/Vento (1992-1998)

Moottoriviat

* Kannentiivisteen palamisia. Parempi tiiviste otettiin käyttöön 1993.
* Ajonestolaitteen vikoja.
* Virtalukkovikoja.
* Vesipumppuvuotoja.
* Laturivikoja.
* Starttimoottorivikoja.
* Dieseleissä kampiakselien katkeamisia.
* Vuotoja jäähdytysjärjestelmässä.

Vaihteiston ja voimansiirron viat

* Kytkinvikoja. Kitkapintoja parannettiin 1993.
* Vetonivelien suojakumivikoja ja vetonivelvikoja.

Jarruviat

* Jarruletkuvikoja.
* Jarrupaineen säätöventtiilin vikoja.

Ohjauslaitteiden ja pyöränripustuksen viat

* Ohjaustehostimen pumppu vuotaa.
* Etualatukivarren pallonivel on väljä.
* Raidetangon päät ovat väljät.

Sekalaiset viat

* Takavalovikoja.
* Kierroslukumittari rikki.
* Ovien lukot reistailevat.

Pakoputkiston viat

* Happianturivikoja.
* Päästöt pielessä (HC, CO)

Ruosteviat

* Tarkasta Venton maalipinta, ettei pinnassa ole ruostekuplia.

Lähetetty: 28.3.2008 11:26
Kirjoittaja jmr
Uusi vika on ilmaantunut. Takalasin pyyhkijä käynnistyy samalla kun etulasia pyyhkii. Seuraavaksi molemmat pyyhkijät käynnistyvät pienimmästäkin hipaisusta. Kolmannessa vaiheessa pyyhkijöitä ei saa sammukaan. MK2-golfissa viiksi poltti sulaketta, jonka katsastusmies varmasti testaa nopeimmassa asennossa vettä sumuttamalla.
- Ratkaisu: viiksi vaihtoon.

Lähetetty: 28.3.2008 12:34
Kirjoittaja Tero Paalanen
^Tuohan on kulutus tavaraa näissä III-korisissa.
Onneksi tuo viiksi on suht edullinen marmoritiskillä.
Kertaalleen olen ittekkin ton viiksen vaihtanu ja nyt tuo nykynenki oireilee.
No seuraavaksi sitten tuleekin Venton viiksi koska takalasinpyyhin on aikoja sitte poistettu.

Lähetetty: 21.1.2009 14:25
Kirjoittaja nani
tuo helvetin nopeusmittari!! välillä toimii välillä ei... taas ollu kaks viikkoo pimeenä :D

onko kukaan ikinä mitannu tuleeko nopeusmittarin anturin liittimeen minkälaisia virtoja kun autossa virrat päällä? muistaakseni kolme johtoa.

alkaa ideat loppua.. mittaristossa itsessään ei ainakaan näyttänyt mitää outoa/rikkinäistä olevan. ja kaikki tinaukset oli kiinni


EDIT:

mulla kans tuo vinkkari viiksi sökö. tekeekö tolla motonetin viiksellä mitään? satuin kaverilta saamaan ilmaseks mut en ole tohtinu vielä kiinni laittaa :)

Lähetetty: 28.1.2009 12:21
Kirjoittaja Izac
Golf-auto ja moottori 2,0i 85kw,ilmenee joskus harvoin pientä nykimistä ja on joskus jopa sammunut niin ei meinaa käyntiin sit lähtee,mutta odottelee vähän aikaa niin toimii normaalisti,olisko siinäkin tuo puolavika?Vika on sinällään ärsyttävä kun tuossa vuoden aikana tehnyt sen noin 3-4 kertaa...vai voisikohan jotain muuta olla vialla??? :roll:

Lähetetty: 28.1.2009 12:25
Kirjoittaja Pasi Häkli
Kuulostaisi yhtäkkiä puolavialta.

Lähetetty: 28.1.2009 15:12
Kirjoittaja Izac
selvä homma paljonkohan tuo puola maksaa tuohon?Onkos miten muilla ruostuneet esim.takakaaret ja helmat?Itsellä joutuu takakaaret vaihtamaan...

Lähetetty: 28.1.2009 15:34
Kirjoittaja waltt
Mulla kans sammuili välillä eikä meinannu sen jälkeen käymään lähteä.. Virranjakajan niitit oli pahasti hapettuneet...
http://variantclub.fi/phpbb/viewtopic.php?t=5469
Tuolla kuvia ruostepaikoista... Takakaaret, helmat, ja etulokasuojat jouduin vaihtamaan+pohjaan paikkoja...
:lol:

Lähetetty: 2.2.2009 13:55
Kirjoittaja Izac
No niin,jos sattuu tuossa 2.0l(2e) koneessa jakohihna katkeamaan,niin tavoittaako venttiilit mäntiin?

Lähetetty: 2.2.2009 15:50
Kirjoittaja Tero Paalanen
^Mulla ois sellanen muistikuva että eivät tavoita, varmaksi en kuitenkaan mee sanomaan.
Kysääseppä ffp:n puolelta tuota asiaa. Sieltä saat tod.näk. varman vastauksen.

Lähetetty: 7.3.2009 9:05
Kirjoittaja ana1
tavoittaako venat mäntiin aam moottorissa. golffi piti ärsyttävää ääntä tyhjäkäynnillä, luulin ääntä venttiilinohjaimien ääneksi, sit kokeilin hihnoihin bilteman hihnasprayta ja auttoi heti. nyt ääni pysynyt poissa monta päivää. kaikki hihnat on vaihdettu 50 000km sitten. golffi on tuolla 55kw:n 1.8 yksipisteruiskulla. hyvin on volkkari toiminut ja kilometrejä on 230 000.

Lähetetty: 19.2.2010 16:48
Kirjoittaja Markku K
2.0 litran koneessa voimakkaan öljyvuodon syyksi paljastui öljynputsarin istukan päällä sijaitseva öljykello.

Lähetetty: 23.3.2010 20:24
Kirjoittaja Nipa
Izac kirjoitti:selvä homma paljonkohan tuo puola maksaa tuohon?Onkos miten muilla ruostuneet esim.takakaaret ja helmat?Itsellä joutuu takakaaret vaihtamaan...
Oman -94 variantin ostin tossa syksyllä ja siihen on ainakin kaariin tehty hommia.
Käytin tossa 3 viikkoa sit katsastuksessa ja katastusmies vähän kangella kokeili pohjaa ja sanoi että pari pikkureikää on.

Tänään menin tallille ja aloin kopisuttelemaan pohjaa niin aivan mätä molemmilta puolilta. Ihan järestään joka koritulpan kohdalla melkee nyrkin mentävät reijät. Eipä kauheesti naurattanu :evil:

Lähetetty: 25.3.2010 14:20
Kirjoittaja sonofagun
Golff kirjoitti:
Clayman kirjoitti:
Pasi H. kirjoitti:Joo kyllähän se pyörittää, mutta ei sitä tartte kauaa käyttää, kunnes jo huomaa että kuuluuko sitä samaa ääntä sieltä vai ei.
Joo,voihan sitä hetken käyttää. Sattui vaan olemaan just tämän
Banks kirjoitti:Ei kuulu naukumista paikallaan. Vasta kun lähtee ajaan ja naukuminen hieman voimistuu kun vauhtia on 80km/h.
alla tuo tuo sun viesti. Niin aattelin ettei keltään jää huomaamatta moinen asia ja lähtee laskettaan satasta ilman jäähdystystä. Ei välttämättä kone oikeen tykkäis :D
Mulla naukuu myös samanlailla kuin banksillä.. Eli sellanen ihmeellinen ääni ensin hiljaa sitten vähän kovenee ja sit häviää. Ja taas vähän ajan päästä uudestaan. Aivan kuin kissa olisi konepellinalla. Ääni tulee vain kun on pakkasta.
Näiden viestien myötä innostuin -94 Variantin omistajana rekisteröitymään tälle foorumille. Naukuvien kissojen sijaan punaisen paholaiseni moottoria pyörittää ilmeisestikin ajokoira, sillä erityisesti kylmillä keleillä kuuluu muutama minuutti liikkeellelähdön jälkeen erityisesti 80 km/h:n vauhtiin kiihdytettäessä sydäntäraastavaa tasaista ulvontaa.

Lähetetty: 26.3.2010 14:49
Kirjoittaja jmr
Nyt on ilmaantunut mielenkiintoinen sähkövika, koska jarruvalojen sulake palaa tiuhaan. Aiemmin uusin jo toistamiseen takakontin vasemman haitarin johdot, koska takalasilämmittimen valo vilkkui vaikkei lämmitin ollut edes päällä. Nyt jarruvalojen sulake alkoi palamaan ja se tuntui korjaantuvan kun uusin rikkinäiset johdot, mutta jossain on pakko olla vielä joku rikki hankautunut johto, koska vika on uusiutunut.

Lähetetty: 27.3.2010 20:06
Kirjoittaja jmr
^Ylläoleva selvisi tänään. Oikeanpuolimmainen haitari sisälsi lisäjarruvalon johdot, jotka nekin olivat vielä poikki. Nyt on kunnossa.

Lähetetty: 17.4.2010 16:24
Kirjoittaja ana1
taka-akselin helat meni vaihtoon 248546km, samalla alapallonivel. parin viikon päästä on sitten 4-pyöräsuuntaus, kun uudet helat asettuu paikoilleen. Huomattavasti vaikutti auton ajo ominaisuuksiin.

puutuminen

Lähetetty: 27.4.2010 15:57
Kirjoittaja cameli69
eli itellä golf 1.9 TDi ja ylämäki tulee tai ees pienikin niin puutuu ja ja muutenkin se kiihdytys.. kiihtyy laiskasti ja vikakoodin ilmoittaa moottorin elektroninen pysäytin mut ajon jälkee sammuttaa auton ja uudestaa käyntii niin kierrokset ailahtelee.. olen vaihtanu syöttöpumppuun solenoidin ja uusi ahtopainesäätöventtiili... niin ja jos käyt vikakoodit nollaamas niin tekee saman mutta jos vikakoodin nollaat ja annat auton seista aamuun saakka et on jäähtyny niin toimii auto moitteettomasti

Käynnistysongelma

Lähetetty: 8.5.2010 9:44
Kirjoittaja Mitn
Itselläni on Golf III Variant 1.8 -96. Siinä on ilmennyt kiusallinen käynnistysongelma. Kostealla ja kylmällä ilmalla se ei käynnisty vaikka startti pyörii hyvin. Kun avaimen päästää, kone pössäyttää pari kertaa mutta ei lähde käyntiin. Sitten kun auton kytkee lohkolämmittimeen niin vajaan tunnin päästä se hörähtää käyntiin. Näin on käynyt nyt 4-5 kertaa puolentoista vuoden aikana.

Lähdin etsimään vikaa startin sähköistä ja vaihdoin virranjakajan kannen, pyörijän, tulpat ja tulpanjohdot ja myös akun. Lisäksi kävin kaikki näkyvissä olevat liittimet läpi kosteudenpoisto suihkeella. Ei näyttänyt olevan apua koska vika uusi taas kun oli satanut koko yön ja lämpötila pyörii n. +2 asteen tienoilla.

Olen yrittänyt hakea tästä foorumista (hienoa että tälläinen löytyi!) vastaavanlaista tapausta ja esiin on tullut puolavikaa tai ajoneston takkuilua, mutta nämä eivät oikein selitä sitä miksi lohkolämmitin saa auton käynnistymään tunnin odottelun jälkeen.

Lähetetty: 8.5.2010 12:31
Kirjoittaja Pasi Häkli
Ajonestovika se ei ainakaan voi olla koska ajonesto käyttäytyy erilailla, se hörähtää käymään hyvin ja sammuu heti sen jälkeen. Ootko jo moottorin jäähdytinnesteen lämpötila-anturin vaihtanut? Sitä kannattaa kokeilla.

Lähetetty: 8.5.2010 20:18
Kirjoittaja Tero Paalanen
^^Itte veikkaasin vian aiheuttajaksi puolaa.
Entisessä golffissa oli juurikin samanlaiset oireet ja niistä selvittiin puolan vaihrolla.
Tarkastappa onko puolan muovikuoressa paljonki halkeamia josta kosteus pääsee hiipimään sisälle.

Lähetetty: 10.5.2010 12:40
Kirjoittaja Mitn
Ok, tutkin puolan.
Mietin vain miten lohkolämmitin voisi auttaa jos vika on puolassa? Puolan rasiahan on yksinään moottoritilan reunassa.
- - -
Mites onko tuon jäähdytinnesteen lämpötila-anturin sijainnista tietoa? Onnistuuko vaihto itse?

Lähetetty: 10.5.2010 14:01
Kirjoittaja Tero Paalanen
Mitn kirjoitti: Mites onko tuon jäähdytinnesteen lämpötila-anturin sijainnista tietoa? Onnistuuko vaihto itse?
Se anturi on siinä muovisessa ylävesiletkun lähdössä.
Vaihto on ihan simppeli homma.

Lähetetty: 9.6.2010 14:19
Kirjoittaja Mitn
Tero Paalanen kirjoitti:^^Itte veikkaasin vian aiheuttajaksi puolaa.
Entisessä golffissa oli juurikin samanlaiset oireet ja niistä selvittiin puolan vaihrolla.
Tarkastappa onko puolan muovikuoressa paljonki halkeamia josta kosteus pääsee hiipimään sisälle.
Kiitos vinkistä!
Nopeasti vilkaistuna puolan kuoressa oli yksi pieni hiushalkeema, mutta kun otin sen irti löytyi kaksi muuta halkeamaa ja se puoli mistä johto tulee sisään oli koko matkalta halki.

Uusi puola on nyt asennettu ja varmaan syyskylmällä selviää lähtikö vika.

Lähetetty: 22.11.2010 19:36
Kirjoittaja Tim-i
Auto on vm. 1994 ja kone on 1.8 cl ja heti oston jälkeen huomasin ettei koneen lämpömittari nouse kun max 70asteeseen ja nykii tasakaasulla.. noh lueskelin täältä aikasempia neuvoja ja vaihoin sitten puolan ja vedenlämpötila anturin, mutta ei oikein auttanu (parani kyllä, nyt lämmöt saa 90 jos ajelee korkeilla kierroksilla yms.. muuten taas siinä 70 ja pahvi eessä..) niin ja nykyminen jatkuu mutta väheni. se tekee sitä vaan pintakaasulla ja lämpimällä koneella..

mikäs voisi olla vikana ja jos tarvii tarkennusta niin vastaan miten osaan.

kiitos jo etukäteen!

Lähetetty: 23.11.2010 21:28
Kirjoittaja Tim-i
tänään huomasin vielä että tyhjäkäynti soutaa, ihan kuin yrittäisi "ryyppyä" ottaa pois tjsp..

Lähetetty: 5.6.2011 13:56
Kirjoittaja Sampza
ruiskun ja imusarjan välisessä kumilaipassa reikä tai laippa muuten rikki et päästää ilmaa välistä.

III 1.8 cl moottori pätkii ''kylmänä''

Lähetetty: 14.9.2011 21:27
Kirjoittaja Tomppa K.
Vika: Olisiko jollain tietoa/kokemuksia, mistä voisi johtua moottorin pätkiminen kylmänä, tuntuu siltä, että moottori meinaa tukehtua... 300 000km tullut juuri trippimittariin... Voisiko vika johtua esim. kuluneista (Bosch) tulpista ajettu n. 15 000 - 20 000km, taidan ottaa NKG:n tulpat kokeiluun. :roll: ??

Muuten 94' variant golffi palvellut kiitettävästi, vaikka vanha sotaratsu onkin.

Re:

Lähetetty: 14.2.2012 18:55
Kirjoittaja Noppa88
Tim-i kirjoitti:Auto on vm. 1994 ja kone on 1.8 cl ja heti oston jälkeen huomasin ettei koneen lämpömittari nouse kun max 70asteeseen ja nykii tasakaasulla.. noh lueskelin täältä aikasempia neuvoja ja vaihoin sitten puolan ja vedenlämpötila anturin, mutta ei oikein auttanu (parani kyllä, nyt lämmöt saa 90 jos ajelee korkeilla kierroksilla yms.. muuten taas siinä 70 ja pahvi eessä..) niin ja nykyminen jatkuu mutta väheni. se tekee sitä vaan pintakaasulla ja lämpimällä koneella..

mikäs voisi olla vikana ja jos tarvii tarkennusta niin vastaan miten osaan.

kiitos jo etukäteen!


Kokeile vaihtaa termostaatti. Se voi auttaa tohon lämpöjen nousuun.

Re: VW Golf III Variant vikalista

Lähetetty: 18.4.2012 21:55
Kirjoittaja eikka90
Maukumisesta edelleen. Vika ei ainakaan minulla ole pyöränlaakereissa,koska vaihdoin ne viime vko loppuna. Ääni tulee kuskista katsottuna oikealta puolelta moottoritilasta. Kylmä kone 60-80km/h vauhti,kuuluu 2kertaa ja loppuu siihen. Voisiko vaikuttaa se ainakin,kun laturin hihnasta uupuu vähän reunaa elikkäs melko kapea tällä hetkellä? Ajatus on uusia se ja ruvata paikallistaa uudestaan vikaa ,jos ei ole tässä. Moottorina 1.8 AAM
Mitään vaikutusta ei ole tehnyt,muuta kuin sen,että maukuna kuuluu kaksi kertaa :D

Re: VW Golf III Variant vikalista

Lähetetty: 19.4.2012 17:58
Kirjoittaja Maniac88
Tuosta maukumisesta olen itse kuullut useaa eri variaatiota. Tulee ainakin nämä mieleen nyt, laturinhihnan kiristin, flekti. Itsellä AAM koneessa kylmänä samoja ulinoita kiihdytettäessä sinne 60-80kmh vauhtii. Pari kolme kertaa vonkasee ja sitte loppuu.

Re: VW Golf III Variant vikalista

Lähetetty: 16.11.2013 15:30
Kirjoittaja porajata
Tulipa kallis korjaus Golf3 variant 1.8 ADZ 1998

-tulpanjohto, 17,74 €
-sytytyspuola, 58,06 €
-imusarjan tiiviste, 6,45 €
-pakosarjan tiiviste, 11,29 €
-pakoputken tiiviste, 9,68 €

noihin ALV % päälle eli 24 %

yht. 580 € , työtä 6 h, loppu osiin ja veroon

Oireet olivat; nykiminen, huono veto ajoittain, käynnistysvaikeus joskus, pientä vuotoääntä kuului jostain pakosarjan tienoolta

Re: VW Golf III Variant vikalista

Lähetetty: 2.2.2014 17:02
Kirjoittaja mesev8
Osaako kukaan sanoa missä vika kun kierroslukumittari on pysähtynyt 3 tonniin ja toimii siitä niinkuin nollasta? Niin ja autohan on 1997 Golf ja 1.9 td.

Re: VW Golf III Variant vikalista

Lähetetty: 8.10.2015 17:15
Kirjoittaja porajata
Vaihteeksi katsastaja vaihdatti kaikki alustan kumipuslat
450 €

Re: VW Golf III Variant vikalista

Lähetetty: 9.10.2015 8:34
Kirjoittaja Justevils
Käynnistyi huonosti kostealla.. vaihtoon tulpanjohdot joissa metallikuoret ja lisätty maajohto puolalle.
Öljyvuoto jonka syyksi paljastui apu akselin stefa joka ei ollut edes paikallaan :-D
Repsikanpenkin lämppärin rele vaihdettu päittäin kuskin jakkaran kanssa kun ei siinä lämpöä tunnu.
Vakio ruostepaikat laitettu ja paranneltu jottei vedet seiso..
Muutoin 162tmk -95 ajettu 66kw ollut loistava peli.. jatkoa seuraa jos/kun löytyy uutta ihmeteltävää

Re: VW Golf III Variant vikalista

Lähetetty: 11.10.2015 9:56
Kirjoittaja porajata
Alkoi käydä huonosti joskus sekä tehonpuutetta, nyt kaikki tulpanjohdot vaihdettu ja näyttäs taas pelittävän.
Muuten onko jollain kokemusta noista motonetin halvoista johdoista, maksoi 39.90 € ?
Vähän hepposentuntuiset ne päiden liittimet oli....

Re: VW Golf III Variant vikalista

Lähetetty: 15.10.2017 16:18
Kirjoittaja Eetulindblad
Hei mikähän helvetti hiertää, ostin muutama pv sitten 95 golf III variantin, akku näyttäis olevan ok laturi ok, mutta käynnistäessä kuullostaa ihan kun akku ois finaalissa, tosi laiskasti lähtee käymään, kuullostaa yleensä siltä että ei meinaa jaksaa käynnistyä,mikä vois olla vikana? :shocked