Opas: Golf IV/Bora tuulilasinpyyhkijöiden vivuston korjaus

DIY (Do it yourself) tai TSI (Tee se itse) tyyliset oppaat ja niihin liittyvä keskustelu.
kengu
Viestit: 6
Liittynyt: 3.3.2011 10:49
Paikkakunta: Kangasala

Opas: Golf IV/Bora tuulilasinpyyhkijöiden vivuston korjaus

Viesti Kirjoittaja kengu »

Perinteinen tuulilasinpyyhkijöiden hidastuminen iski autoon sekin.

Vakkariviiksen asennus ja siten koneiston irroitus oli muutenkin tiedossa niin sai sitten kerrankin yhdistettyä kaksi hommaa samaan kertaan.
  • konehuoneen takareunan tiiviste irti
  • raitisilmasuodattimen kotelon kansi irti
  • pyyhkijöiden varret irti akseleistaan, kiinni muttereilla. Mutterin irroittamisen jälkeen kannattaa pistää konepelti kiinni ja nostaa pyyhkijät pystyyn, jolloin pyyhkijöiden jousi ei turhaan väännä vinoon ja hankaloita irroitusta. Kasatessa sama kikka toimii myös erittäin hyvin. Tosin silloin pitää mallailla aina välillä, että mikäs olikaan oikea asento.
  • suojamuovi (raitisilmanottokotelon kans ;) pois, tuntui olevan kiinni lähinnä päädyistään ja sitten vaan varovasti repimällä irti kun on ensin saanut päädyt naksautettua irti. Välttämättä eivät päädytkään kovasti naksu.
  • kolme pulttia irti, joilla koneisto on kiinni. Samalla myös sähköjohto irti, kannattanee ensin hieman nostaa koneistoa, että pääsee liittimeen helpommin käsiksi.
  • vivusto tulee kolostaan ulos jotain kautta parin yrityskerran jälkeen. Itselleni ei oikein selvinnyt, että mistä sen suunnittelijan mukaan pitäisi tulla ulos, mutta useammallakin eri tavalla vivusto ulos tulee.
Saksankielisiä kuvia: http://www.powergruebi.de/images/GolfIV ... scher1.jpg
http://www.powergruebi.de/images/GolfIV ... ischer.jpg

Suunnilleen tällainen vivusto sieltä sitten irtoaa. Kuvasta tosin puuttuu moottori, jota ei vivustosta ole mitään syytä irti ottaa. http://www.autopartsnetwork.com/images/ ... 344VCO.JPG

Vivuston varsinainen purku on melko helppoa sen jälkeen kun on vivuston käsiinsä saanut.
  • akselilta sokka pois
  • varovaista taputtelua vasaralla, kannattaa kiertää jokin mutteri akselin päätyyn, etteivät kierteet kärsi. Itsehän olin niin itsevarma tallin työkaluvalikoimasta, että lyttyynhän se kierre meni kun toista akselia yritin irti saada. Melko reilusti lekalla sain tuota oikeasti paukuttaa. Vivustossa on sokan jälkeen prikka ja sen jälkeen kuminen tiiviste. Tiivisteistä ei kovin paljoa jäljellä ollut, 12mm O-renkaat tilalle sitten kasatessa. Toisen akselin mukana tuli ihmetyksekseni kuparinen holkkikin, ja kovin oli jumissa. Ei ihme, että on vähän hidastellut. Taisin akseleiden irroitusvaiheessa vähän lämpöäkin tarjota.
  • irralliset akselit olivat suunnilleen tämän näköiset (ei minun kuvia) http://img.photobucket.com/albums/v732/TeroL/Tapit.jpg tai http://img.photobucket.com/albums/v292/ ... yyhkij.jpg
  • akseleita sitten hiomapaperilla sileämmiksi, olivat kyllä melko karmeassa kunnossa.
  • kasatessa sitten reilusti vaseliinia sekaan ja palikat kasaan.
  • ennen autoon kiinnittämistä kannattaa varmistaa kierteiden toimivuus. On paljon helpompi korjata kierteet irrallaan olevasta osasta. Itse sitten jouduin tallin työkaluvalikoimaa täydentämään kierretyökaluilla kun jostain syystä tuollaisia ei sitten löytynytkään ja olihan toisen akselin kierteet sen verran kärsineet, ettei siihen mutteria enää paikoilleen saanut.
Ja hyvin toimii. Korjataan sitten uudestaan kun hidastuu uudestaan. Jos tuosta tulee ongelma pitää ehkä rasvanipat noita akseleita varten laittaa.

Jos ei vivuston rassaus kiinnosta niin aina voi ostaa uuden: http://www.slamit.net/product/5389/tuul ... octavia-a3