Sivu 1/1

Opas: Golf IV/Bora Käsijarruvaijerin vaihto

Lähetetty: 30.10.2011 0:04
Kirjoittaja Jonsekki
Tämä opas käsittelee käsijarruvaijerin vaihtoa.

Kesän mittaan pahentunut vänkärin puolen takajarrun laahauksen syy paljastui renkaita vaihtaessa. Käsijarruvaijeri on saanut auton matalemman aikakauden aikana siipeensä ja ruoste tehny tehtävänsä. Eli päätin tehdä ennakoivanhuollon ja vaihdan molemmat vaijerit yhtä aikaa.

Tarvittavat välineet:
Kuva

- Käsijarruvaijeri (14€/kpl)
- Puhdistusainetta (n. 5€)
- 2 eri kokoista ruuvimeisseliä
- (2 pihdit)
- 10mm lenkkiaivan räikällä
- Autopukit ja tunkki

Ensimmäiseksi ennen kuin autoa aletaan nostamaan on syytä löysätä käsijarruvaijereiden kiristys (vältetään mahdollisimman paljon auton sisällä koluamista kun se on ilmassa, vaikka käytettäisiin pukkeja). Jotta vaijereiden kiristys päästään löysäämään, joudutaan purkamaan sisustuksen tyypistä riippuen erinäisiä komponentteja. Korjausoppaan mukaan täytyisi purkaa koko keskikonsolin takaosa kokonaan.

Omassa autossa on edessä käsinoja, joten päätin kokeilla onnistuuko kyseinen operaatio pelkästään takatuhkakupin ja mukitelineen poistolla (vaikkakin käsinojan irrottaminen ei vaadi kuin yhden pultin irroituksen).

Eli ensimmäiseksi irroitetaan tuhkakupin molemmat päätysuojat. Suojan saa irti ruuvimeisselillä nuolen kohdasta kampeamalla.
Kuva

Päätysuojien alta paljastuu 4kpl tuhkakupin kiinnikettä, jotka saa auki ruuvimeisselillä kampeamalla.
Kuva

Tuhkakupin irroituksen jälkeen voidaan irroittaa takamukiteline. Ruuvimeisselillä painetaan nuolien kohdalla olevista lipareista ja teline voidaan vetää keskikonsolista pois.
Kuva

Mukitelineen poiston jälkeen nähdäänkin käsijarruvaijereiden kiristyssysteemi. Neloskorimallissa käsijarruvaijerin kiristys ja säätö on toteutettu vain yhdellä mutterilla ja yhdellä tasausraudalla. Aiemmissa korimalleissa oli molemmille vaijereille omat kiritysmutterinsa. Kuten kuvasta näkee on takajarruissa jotain pielessä kun säädin on noinkin paljon vinossa. Toinen vaijeri jumittaa ja laahaamisen takia toisen takajarrun osat toista puolta kuluneemmat.
Kuva

Seuraavaksi löysätään kiristysmutteria lenkkiavaimella. Kannattaa käyttää räikkätoiminnolla olevaa lenkkiavainta, muuten voi olla tuskallisen hidasta löysätä pikkusen kerrallaan.
Kuva

Mutteria löysätään niin paljon, että vaijereiden päät saadan irroitettua tasausraudasta.
Kuva

Nyt kun vaijereiden kiristys on saatu löysättyä, nostetaan auto takapää ylös ja käytetään autopukkeja. Suositeltavaa on nostaa molemmat puolet, jotta käsijarrua kiristäessä voidaan kokeilla molemmista takarenkaista milloin käsijarru alkaa pitämään. Käsijarruvaijerin vaihdon voi tehdä renkaiden ollessa paikallaan, mutta tässä tapauksessa irroitin molemmat takarenkaat.

Käsijarruvaijeri on kiinni auton alustassa neljästä kohdasta.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Nyt kun käsijarruvaijerin kiristys on löysätty, voidaan vaijerin pää irroittaa satulan vivusta vain vetämällä vaijerin pää pois (kuvassa ympyröity). Ja vaijerin lukitusklipsi saadaan irroitettua ruuvimeisselillä kampeamalla alaspäin (nuolella merkitty).
Kuva

Kuva

Toinen peltinen lukitusklipsi saadaan irroitettua myös ruuvimeisselillä kampeamalla. Jotkut suosittelevat tämän osan vaihtamista uuteen, mutta pihtejä käyttämällä klipsin väkäset voidaan suoristaa ja käyttää uudelleen.
Kuva

Kuva

Kuva

Loput kaksi kiinnikettä ovatkin vain kannattimia, joista vaijerin saakin helposti irroitettua. Ensimmäisessä kuvassa näkyykin pohjakosketuksessa tullut vaurio, joka on rikkonut vaijerin suojakuoren. Ja vääntänyt kiinnikkeen taka-akselia vasten.
Kuva

Kuva

Nyt kun kaikki kiinnikkeet on irroitettu, käsijarruvaijeri täytyy seuraavaksi irroittaa ohjainputkesta. Tässä ei ole kierrettä vaikka vaijerissa näyttäisi olevan mutterin kantaa. Vaijeri on vain tiukalla sovitteella ohjainputkessa. Omassa autossa vänkärin puolella vaijeri oli juuttunut niin kiinni putkeen, että sen irroituksessa jotui käyttämään pihtejä. Vaijeria ei kannata alkaa suinpäin kiskoa pois tuosta, koska ohjainputki saatta irrota autosta myös ja ilmeisesti sen takaisin laitto onkin hankalampaa. Eli jos vaijeri ei näytä lähtevän irti kannattaa käyttää pihtejä ja saada niiden avulla vaijeri irti. Kuskin puolella vaijeri lähti irti ilman voimaa.
Kuva

Ennen kuin alat pujottamaan uutta vaijeria autoon paikalleen, kannattaa verrata uutta ja vanhaa vaijeria keskenään, että niiden pituudet täsmäävät.

Uuden vaijerin kiinnitys aloitetaankin pujottamalla se ohjainputkeen.
Kuva

Seuraavaksi kiinnitetään vaijerin muut kiinnityskohdat
Kuva

Kuva

Kuva

Nyt kun käsijarruvaijeri on vaihdettu (joko toisen puolen tai molemmat) voidaan käsijarruvaijereiden päädyt kiinnittää kiristyssysteemiin.
Kuva

Seuraavaksi tehdään käsijarrun säätö. Auton takapään ollessa ilmassa (renkat paikallaan) nostetaan käsijarrukahva neljänteen lukitukseen ja käsijarruvaijerin kiristysmutteria kiristetään niin paljon, että takarenkaita ei enää pysty käsin pyörittämään. Välillä kannattaa palauttaa käsijarrukahva alas, jotta voidaan tarkistaa ettei jarrut jää laahaamaan.

Seuraavaksi onkin auton alas laskeminen ja irroitettujen sisustan osien takaisin laitto.

Alla olevassa kuvassa on vänkärin puolen käsijarruvaijerin vaurio.
Kuva

Ja ennakoivahuolto oli paikallan, myös kuskin puolen vaijerissa oli alkavaa vauriota, mutta vaijeri ei kuitenkaan vielä takerrellu.
Kuva

Lähetetty: 30.10.2011 6:39
Kirjoittaja Pasi Häkli
Sit jos ei halua tapella sen käsijarrun säädön kanssa niin ottaa ensin ne vaijerit irti ulkopäästä niin ei tarvitse siihen säätömutteriin koskea lainkaan. Pihdeillä siihen jarrusatulassa olevaan vipuun kiinni ja meisselillä se kuula pois hahlostaan, puoli kerrallaan. Näin alkuperäinen säätö pysyy samana, ja yleensä tarvetta säädölle ei ole vaijerien vaihdon jälkeen.