Opas: 3B/G Passatin taka-akselin puslat

DIY (Do it yourself) tai TSI (Tee se itse) tyyliset oppaat ja niihin liittyvä keskustelu.
Avatar
AjH
Viestit: 3166
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Opas: 3B/G Passatin taka-akselin puslat

Viesti Kirjoittaja AjH »

Etuvetoisen taka-akselistossa on siis kaksi puslaa koriin kiinnityksessä. Ovat kiinni korissa kolmella pultilla ja akselisto näissä kiinni pitkällä pultilla.

Työkalut:

- 18mm, 21mm hylsy ja räikkä
- 18mm, 21mm lenkkiavain
- 10mm pitkä hylsy tai jatkovarsi lyhyelle hylsylle ja räikkä
- pulttipyssy ja 18mm sekä 21mm hylsyt, pyssystä riippuen jatkovarsi
- ajorampit tai lankkutukea renkaiden alle senverran että puslien alla mahtuu touhuamaan
- kaksi tunkkia, vaikka isompi hydraulinen ja saksimallinen pienempi

Osat:

- uudet puslat
- pitkät pultit akseliston kiinnitykseen
- koriin kiinnityspultit voi vaihtaa uusiin
Pitkät pultit ovat Laakkosen ja Haynesin mielestä uusittavat, koripultit myös Haynesin mielestä uusittavat.

Momentit:
- pitkä pultti 120Nm + 90 astetta
- koripultit 110Nm + 90 astetta

Sitten itse operaatioon:
Käsijarru kiinni ja vaihde silmään.
Takarenkaat ylös ja rampit alle.
Pohjamuovi taka-akselin edestä pois tieltä.
Pulttipyssyllä pitkä kiinnityspultti ja mutteri auki, 21mm hylsy ja lenkkiavain. Aukeaa varmasti isolla räikällä vääntelemällä mutta mopolla nopeasti. Jätä pultti vielä paikalleen vaikka onkin löysästi puslassa!
Tunkit, isompi korin tueksi siten ettei ole puslan irrottamisen tiellä, pienempi tukemaan akselistoa poikittaispalkin kohdilta.
Pulttipyssyllä (18mm hylsy) kolme koripulttia auki mutta ei irti asti! Sitten räikän kanssa pultteja avaamaan ja samalla tunkkeja trimmaa (enempi akselistoa tukevaa) niin että pusla pysyy korin lähellä ja pultit aukeavat vapaasti. Etummainen pultti on muita lyhyempi, taaemmat näyttivät samanalaisilta.
Kun kaikki pultit ovat auki niin pitkä pultti pois, pusla pois ja uusi tilalle. Uusi pitkä pultti paikalleen ja mutteri alkuun kiinni.
Koripultit paikalleen ja lähelle kiinni, sitten pitkä pultti kiinni ja tarkistaa että pusla asettuu akselistoon oikein. Koripultit kiinni. Tunkit pois alta, pitkän pultin löysäys vähän ja kiristys vasta lopuksi kun on paino kunnolla akselin päällä ja normaaliasennossa. Kumipusla kun on niin ei kannata kiristää väärään asentoon.

Sama setti toiselle puolelle ja lopuksi kiristää pitkät pultit vielä sekä kasaa pohjamuovit paikalleen. Itse kiristin pitkät pultit kun perä oli vielä ajorampeilla, käsijarru pitää päästää että perä laskee normikorkeudelle, tässä kohtaa varovaisuutta!

Itsellä meni tähän operaatioon työkalujen kollaamisen, ihmettelyn ja suunnittelun kera reilu pari tuntia. Eli erittäin nopea homma tehdä kun vaan työkalut on käsillä.

Sitten kulmien tarkistus, omassa heitti pahasti auraukset samaan suuntaan ja perä kulki sivussa mutta säädöllä tuli juuri ohjearvoihin. Täytyy vielä tarkistaa vanhoista lapuista että mitä ovat olleet aiemmin.

Kuvia lisään kunhan Nokia laatua saan puhelimesta purettua ulos.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Avatar
AjH
Viestit: 3166
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Re: Opas: 3B/G Passatin taka-akselin puslat

Viesti Kirjoittaja AjH »

Jopa yksi Nokia-laadun kuva löytyi josta saa jotain iloa irti.

Eli kuvassa on kuskin puolelta pusla pois ja uusi pitkä pultti jo odottamassa uutta puslaa.
Saksitunkki tukee akselistoa ylöspäin siten että puslan saa helposti suoraan koriin asti kiinni.
Kuvassa ei näy mutta heti vasemmalle on iso tunkki "pitkittäisrunkopalkin" kohdalla tukemassa koria.
Akselistossa on upotus tuossa puslan kohdalla ja puslassa vastaava pieni ulkonema joka kohdistaa puslan oikealle kohdalle, pultti ei tosiaan ole tiukalla sovituksella, vaan vetää akselin ja puslan yhteen.

Tuossahan se oikeastaan aikalailla kaikki oleellinen jo näkyykin.

Kuva
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Avatar
AjH
Viestit: 3166
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Re: Opas: 3B/G Passatin taka-akselin puslat

Viesti Kirjoittaja AjH »

Lisätääs tähän nyt tässä vaiheessa että muistan oman kulmien säädön olleen hiukan työläs, alkuun siksi ettei säätäjäsälli uskonut kun sanoin että puslien kiinnityksessä on varaa kääntää akselia. Sitten pultit löysälle ja rengasraudalla/sorkkaraudalla/rautakangella kääntelee poikittaispalkin ja korin väliä kohdilleen.
Kahdella tekijällä onnistuu helpommin varsinkin jos akselisto kankeaa itseään johonkin väärään asentoon niin täytyy pitää raudalla vastaan ja kiristää pultit oikealla kohdalla.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Vastaa Viestiin