Peruutustutkan asennus, B7 Passat

DIY (Do it yourself) tai TSI (Tee se itse) tyyliset oppaat ja niihin liittyvä keskustelu.
Aho
Viestit: 50
Liittynyt: 2.10.2012 21:34
Paikkakunta: Nummela

Peruutustutkan asennus, B7 Passat

Viesti Kirjoittaja Aho »

Ajattelin kirjoittaa jonkinlaista ohjeen tynkää, jospa olisi jollekin apua. Saa kommentoida ja ehdottaa parempia ratkaisuja, tämä vain miten minulla onnistui hyvin. Kuvia en valitettavasti tullut ottaneeksi.

Tutkana $23 langaton tutka Kiinasta, led-näyttö ja summeri, näytettävä etäisyys 1.8-0.3m.

Kaikki irrotettavat ruuvit torxeja, eri kokoisia.

Ensin takavalot irti. Valon sisälaidassa on kaksi reikää joissa torxit. Ne eivät irtoa mutta löystyvät. Tämän jälkeen takakontin sivussa olevista koteloista luukut auki (melko huomaamattomat "karvan" seassa, mutta näkyvät kyllä. Näitä joutui aika paljon taivuttamaan jotta aukenivat enemmän.

Luukkujen sisältä löytyy valkoiset siipilukitsimet jotka pitävät takavalojen umpiot paikoillaan, poista ne. Vieressä myös valoille menevät johdot mutta minun oli ainakin helpompi irrottaa ulkokautta ne. Lisäksi vasemmalla puolella on maajohdoille paikka, pyöreäpäinen mutteri. Umpiot irtoavat nyt suoraan taaksepäin. Irrota johdot. Umpioiden alla on kahdet ruuvit pitämässä puskuria, irrota ne.

Takapuskuri on kiinni pyöräkoteloiden puolelta viidellä ruuvilla, joista neljä on näkyvillä ja yksi sen "maton" alla millä kotelot on vuorattu. Lisäksi ihan puskurin etukulmissa on molemmilla puolilla yhdet klipsut jotka pitävät puskurin pellissä kiinni. Niissä on alapuolella tasainen osa joka vedetään alaspäin esim talttapäisen ruuvimeisselin avulla. Klipsun sisällä liikkuu silloin osa ja yläpuoli kapenee jolloin sen saa vedettyä ulos reiästä. Puskurin alla ruuveja on muistaakseni kolme per puoli, löytyvät helposti.

Irrotin puskurin niin että irrottelin sen klipsuistaan ensin toiselta puolelta, sitten toiselta ja viimeiseksi keskeltä. Sivut irtoavat kun lähdet vetämään pikkuhiljaa ihan puskurin etupäästä puskuria ulospäin (vähän kohtisuoraan kylkeen nähden, ei suoraan taaksepäin). Kun on irrotettu takavaloihin asti niin puskuri irtoaa vetämällä suoraan taaksepäin. Tuossa vaiheessa kannattaa ehkä olla kaveri auttamassa mutta onnistuu yksinkin. Varsinkin takaisin on helpompi laittaa kahdestaan.

Takakontin lukon ympärillä oleva lista on kiinni kahdella ruuvilla ja jonkinlaisilla klipsuilla molemmissa päissä, minulla vastakappaleet menivät rikki irrottaessa joten en neuvo tarkemmin.. Ei vaikuttanut onneksi istuvuuteen takaisin kiinnitettäessä tms. Siitä ylöspäin sivuille lista lähtee irti tiivisteen alta vetämällä, löysäsin sitä muutaman klipsun verran auton oikealta puolelta (jonne vedin johdot puskurista ja asensin releen ja tutkayksikön.

Otin virran tutkalle takakontin katossa olevalta valolta, johon johdot kulkevat oikealta puolelta taaimmaisen sivuikkunan takareunassa kulkevan listan takaa. Lista lähtee tarpeeksi irti jotta liitännät on mahdollista tehdä kun vedät sitä ikkunan takaylänurkasta, siinä laidassa on kaksi klipsua jotka irtoavat ja lista taipuu kulmastaan auki tarpeeksi. Tästä pudotin johdon alaspäin niin että sain sen kiinni sivukotelon takaosaan tekemäni reiän kautta (josta kaikki johdot kulkevat koteloon piiloon).

Maajohdot releelle ja tutkayksikölle vedin toiselle puolelle konttia sen palkin sisällä jossa kontin lukko on. Herätteen otin vasemmalta pakkivalolta ja ainakin minulla (normaalit polttimot takavaloissa) se oli musta-sininen johto laitimmaisessa pinnissä (toisessa laidassa ruskea maa). Kannattaa tietysti varmistaa irrottamalla umpion takaosa ja katsomalla mille valolle mikäkin menee.

Releeseen sain ohjeet muualta, enkä ole sähkömiestä nähnytkään, joten en takaa mitään. Lisäksi joku sanoi laittaneensa samanlaiseen autoon suoraan vain pakkivalolle eikä vikakoodeja ole tullut. Toiset taas sanoivat että voi tulla, joten laitoin varmuuden vuoksi releellä. Saa kommentoida jos jotain on.. Näin kuitenkin itse laitoin ja toimii niinkuin pitääkin: nelipinninen rele (minulla 12V, 30A) johon virta takakontin valolta (30), heräte pakkivalolta (86), maadoitus auton koriin (85), peruutustutkan +johto (87). Takakontin valon ja releen väliin laitoin 7.5A sulakkeen. Peruutustutkan miinusjohto on tietysti maadoitettava koriin myös.

Parkkitutkani on langaton, joten edessä olevan näytön/kaiuttimen virta oli otettava etupäästä eikä johtoja tarvinnut vetää takaa eteen. Laitoin sulakehaaroittimen tyhjään paikkaan sulaketaulussa (minulla paikka #6, minisulake) ja otin virran siitä. Testasin ensin, että kyseiseen paikkaan ei tule virtaa jatkuvasti, vain auton virtojen ollessa päällä. Maadoitukselle löytyi paikka sulaketaulun vierestä.

Puskurista löytyy merkinnät tutkan anturien paikoista mutta minun tutkalleni ne eivät käyneet sillä etäisyys osan antureista välillä oli liian suuri (n. 47cm) kun tutkan ohje määritti etäisyydeksi 30-40cm. Otin laitimmaisia paikkoja sisäänpäin kumpaakin 3cm jolloin etäisyydeksi kauimmaisten välillä jäi 120cm ja välit sitten tasaisesti 40cm. Ainakin tämä tutka ottaa tarpeeksi laidasta nytkin jotta auton takakulma ei pääse ruttaantumaan tutkan takia. Porasin pienet reiät sisältä ulospäin ja sitten itse reiät ulkoa sisälle. Johdot niputin yhteen ja vedin yksitellen auton oikeassa takakulmassa olevasta läpiviennistä ylös kontin sivukoteloon.

Osat kiinni käänteisessä järjestyksessä ja valmista tuli.
2012 Passat 1.6 TDI Comfortline
Ex:2004 Passat 1.9TDI AVB Comfortline