Letkulämmittimen paikka 3bg ALT

DIY (Do it yourself) tai TSI (Tee se itse) tyyliset oppaat ja niihin liittyvä keskustelu.
timco
Viestit: 19
Liittynyt: 27.9.2019 13:08

Letkulämmittimen paikka 3bg ALT

Viesti Kirjoittaja timco »

Moi!

Hankin juuri Calixin letkulämmittimen. Itse paikallee,, DIY, tietty. Ongelmana on vaan sen oikea paikka. Calixin ohje on minulle liian epätarkka. Lähetin jo kysymyksen Calixin asiakaspalveluun, mutta parissa paivässä ei ole kuulunut mitään. Viikoloppuna olisi kuitenkin tarkoitus se asentaa. Olen aina tehnyt kaikki huollot itse autoihini, joten kyllä tämänkin pitäisi onnistua. Eli kysymykseni kuuluu: mihin kohtaan letkuviidakkoa letkulämmitin (M5S 508) tulee? Siis tarkkaan ottaen. Olen penkonut nettiä ja keskustelupalstoja, mutta en ole löytänyt vastausta. Auto on bensa Passat -04 ALT 2,0 moottorilla. Olisin tosi kiitollinen neuvoista! :) :)

Rajäytyskuva osineen löytyi netitä tällaisesta osoitteesta:

https://www.ilcats.ru/vw/?function=getP ... anguage=en
timco
Viestit: 19
Liittynyt: 27.9.2019 13:08

Re: Letkulämmittimen paikka 3bg ALT

Viesti Kirjoittaja timco »

Tälläinen ohje löytyy Calixin asennusohjeesta, sanasta sanaan:

Lämmitin asennetaan öljynlauhduttajan ja vesipumppuputken väliseen letkuun. Irrota letku vesipumppuputkesta. Mukaantuleva (U-muotoiltu) letku katkaistaan n. 40 mm suorasta päästä ja asennetaan lauhduttajan liitokseen, tämän jälkeen asennetaan lämmitin letkuun. Suora (katkaistu) letku liitetään lämmittimen ylemmän liitoksen ja vesipumppuputken väliin.

Minua sekoittaa myös letkun/putken no 20 haara.

Nämä ovat kysymykseni:

Mikä on "vesipumppuputki"?
Mikä letkuista on "öljynlauhduttimen ja vesipumppuputken välinen letku"
Mikä on "lauhduttajan liitos" . Onko se itse lauhduttaja?
Mikä on lämmittimen "ylempi liitos"?

Huh! .... ehkä olen vaan liian yksinkertainen ...
Avatar
muppis
Viestit: 951
Liittynyt: 13.8.2010 13:44
Paikkakunta: Huittinen - Akaa - Tampere
Viesti:

Re: Letkulämmittimen paikka 3bg ALT

Viesti Kirjoittaja muppis »

Laittaisin kyllä tuohon räjäytyskuvassa olevaan letkuun nro 20. Se on ainoa järkevä paikka, koska muuten kierto torppaa termostaattiin. Ehkä tuo lauhduttaja on tässä käännöskukkanen ja sillä tarkoitetaan tuota öljysuodattimen jalkaa.
VCDS, OBD 11
ID.4 150 kW EBJC Pro 1st MAX -21
T5 GP Caravelle 2.0 TDI Bluemotion 103 kW CCHA Comfortline -14
Gofl Plus 1.6 84 kW BLF -05
Ex:
B8/3G5 GTE 1.4 TSI 115 kW CUKC -18
B6/3C5 2.0 TDI 103 kW CBAB Comfortline -10
B5.5/3BG 1.9 TDI 74 kW AVB -01
timco
Viestit: 19
Liittynyt: 27.9.2019 13:08

Re: Letkulämmittimen paikka 3bg ALT

Viesti Kirjoittaja timco »

Kiitos neuvosta! Mutta ihan ei vielä aukea. Tämä olisi helppo ymmärtää, jos lämmitin lisättäisiin järjestelmään keskelle letkua. En ymmärrä, miksi tässä on U-letku mukana, eli mikä on U-letkun idea.
Avatar
muppis
Viestit: 951
Liittynyt: 13.8.2010 13:44
Paikkakunta: Huittinen - Akaa - Tampere
Viesti:

Re: Letkulämmittimen paikka 3bg ALT

Viesti Kirjoittaja muppis »

Hetki meni ennen kuin löysin. Calixin ohje on eri versioon ALT -moottorista. Eli tuossa laittamassasi räjäytyskuvassa on letkutettu säiliöltä tuleva neste menemään suoraan moottoriin ja öljysuodattimen jalkaan, kun aikaisemmin se on mennyt alavesiletkun syylärin liittimeen.

Tämän takia Calixin mukana tulee se U-letku, koska vanhemmassa ALT -koneessa on samanlainen, mutta lyhyempänä. Eli toisessa versiossa ALT -konetta tuo letku nro 20 on vain U-lenkki kovamuovisen putken ja öljysuodattimen jalan välissä.
VCDS, OBD 11
ID.4 150 kW EBJC Pro 1st MAX -21
T5 GP Caravelle 2.0 TDI Bluemotion 103 kW CCHA Comfortline -14
Gofl Plus 1.6 84 kW BLF -05
Ex:
B8/3G5 GTE 1.4 TSI 115 kW CUKC -18
B6/3C5 2.0 TDI 103 kW CBAB Comfortline -10
B5.5/3BG 1.9 TDI 74 kW AVB -01
timco
Viestit: 19
Liittynyt: 27.9.2019 13:08

Re: Letkulämmittimen paikka 3bg ALT

Viesti Kirjoittaja timco »

No nyt alkaa aueta :) Kiitos! Calixin ohje siis näyttää, miten letkulämmitin asennetaan ALt-moottorin VANHEMPAAN vanhempaan versioon, jossa on säiliöltä tuleva letku on menee alavesiletkun suyylärin liitokseen. Eipä ihmetettä en ymmärtänyt Calixin ohjetta. Tästä voisin antaa palautetta Calixille.
Eli tarkoitat, että letkulämmitin pitäisi asentaa säiliöltä tulevan letkun nro 20 keskelle? Kyseinen letku kulkee aika vaakasuorassa moottorin kyljessä. Mutta onko letkulämmittimen asennolla väliä, eli saako letkulämmitin olla vaakasuorassa asennossa, ja toiseksi, onko lämmittimessä jotain tulo-meno-logiikkaa eli jompaan kumpaan suuntaan? Oma järkeni sanoo, että suunnalla ei ole väliä, koska kyseessä on vain vastuskierukka metallilieriössä.
Kun itse pohdin, miten letkulämmittimen saisi mahdollisimman samaan paikkaan ja pystympään asentoon Calixin ohjeen mukaisesti, niin voisihan sen letkulämmittimen saada siihen askartelemalla eli hyödyntämällä mukaan tullutta U-letkua ja letkussa nro 20 olevaa Y-liitosta. Toinen asia sitten on, että onko ohjeen mukainen paikka enää paras kun moottorin versio on toinen?
timco
Viestit: 19
Liittynyt: 27.9.2019 13:08

Re: Letkulämmittimen paikka 3bg ALT

Viesti Kirjoittaja timco »

PS. Sen voisin vielä lisätä, että olen tehnyt etanolikonversion (Eflexfuel) tähän Passattiini, joten en kaipaa lisää käynnistysvaikeuksia pakkasella. Lämmittimen väärä asennus on kuulemma aiheuttanut käynnistysongelmia.
Avatar
muppis
Viestit: 951
Liittynyt: 13.8.2010 13:44
Paikkakunta: Huittinen - Akaa - Tampere
Viesti:

Re: Letkulämmittimen paikka 3bg ALT

Viesti Kirjoittaja muppis »

Lämmittimen idea, nesteen lämmittämisen lisäksi, saada neste kiertämään ns. vapaakierrolla, eli lämmön vaikutuksesta. Kuinka tehokas se sitten oikeasti on tuollaisessa järjestelmässä, on eri kysymys.
Siksi olisi hyvä saada edes vähän pystyyn sitä, jotta kierto alkaa toimimaan nopeammin eikä polta sitä vastusta.
Kun soveltaa tuota Calixin ohjetta, niin siihen samaan liitokseenhan se pitäisi saada menemään, jotta se olisi tehokkaimmillaan. Eli Y-haaran ja kovan putken väliin. Toisaalta sitten nesteen kiertosuunta tuntuis olevan siinä silmukassa öljylauhduttimen (se mötikkä siinä suodattimen jalassa, mihin se letku menee, on kuin onkin lauhdutin) osalta on muuttunut, joten itse laittaisin vain sen siihen letkuun siten, että se olisi edes jotenkin pystyssä.
Parastahan tietysti olisi, siihen vielä saisi pumpun kaveriksi..
Onhan siinä mahdollista, että väärin asennettuna lämmittää väärästä paikasta joten moottoriohjaus sekoilee väärien lämpötilojen takia. Voihan sitä Calixille pistää sähköpostia tuon uudemman räjäyryskuvan kanssa, että mihin he suosittelee tässä kohtaa.
VCDS, OBD 11
ID.4 150 kW EBJC Pro 1st MAX -21
T5 GP Caravelle 2.0 TDI Bluemotion 103 kW CCHA Comfortline -14
Gofl Plus 1.6 84 kW BLF -05
Ex:
B8/3G5 GTE 1.4 TSI 115 kW CUKC -18
B6/3C5 2.0 TDI 103 kW CBAB Comfortline -10
B5.5/3BG 1.9 TDI 74 kW AVB -01
timco
Viestit: 19
Liittynyt: 27.9.2019 13:08

Re: Letkulämmittimen paikka 3bg ALT

Viesti Kirjoittaja timco »

Nyt on letkulämmitin paikallaan. Siihen säiliöltä tulevan letkussa nro 20 olevan Y-haaran ja vesipumppuputken väliin sen sain lämmittimen mahtumaan (lähes pystyasentoon) siten, että jatkoin myös Y-haarasta öljynlauhduttimelle menevää letkua 10 sentillä. Eipä löytynyt illalla kotoa kuin ruostuvaa putkea em. jatkoliitoksien tekemiseen, kun halusin auton jo tänään käyttöön. Pitää vielä selvittää, kestääkö se rautaputkiliitos siinä korroosiota, vai pitääkö se vaihtaa muoviseen tai ruostumattomaan.

Raportoin myöhemmin, kun aamut kylmenevät, miten Caixin letkulämmitin tuossa paikassa toimii. Että pitäisikö siinä olla se pumppu vielä kaverina.

Ja sellainen tuli vielä mieleen, että kun autossani on edelleen (riittämättömäksi havaittu) DEFA -säteilylämmitin öljypohjan kupeessa, sitä voisi varmaankin käyttää yhdessä letkulämmittimen kanssa. Tosin siinä tapauksessa pitäisi saada yksi lisähaara sähköpistokkeesta tulevaan DEFA-haaroitukseen. Lähinnä tulee itselleni mieleen vain se ongelma, että onko letkulämmittimen ja säteilylämmittimen rinnakkaiskäyttö virrankulutuksen kasvun vuoksi mahdollista.

Suuret kiitokset muppis asiantuntevista neuvoista!! :) :) Olisi jäänyt lämmitin muutoin asentamatta! Vaikka osaan kaivaa netistä melkein mitä tahansa, tästä asiasta (uudempi ALT-moottori) ei tietoa taida entuudestaan olla missään.
Avatar
muppis
Viestit: 951
Liittynyt: 13.8.2010 13:44
Paikkakunta: Huittinen - Akaa - Tampere
Viesti:

Re: Letkulämmittimen paikka 3bg ALT

Viesti Kirjoittaja muppis »

Ole hyvä. :D
Sattumalta löysin sen vanhemman mallin räjäytyskuvan, koska en usko Calixinkaan ihan puutaheinää laittavan noihin ohjeisiinsa. On se kuitenkin sen verran tunnettu tuotemerkki. Olen huomannut, että Volkkari ei oikein osaa tuota jälkimarkkinointia. Mitä sitä suotta enää pitää asiakastyytyväisyyttä yllä, kun auto on myyty jo. :roll:

Olisihan se Defa siinä hyvä kaveri, mutta ei taida ihan heti löytyä välikappaletta, että saat ne samaan piuhaan. Virrankulutus toki nousee, jos molempia käyttää, mutta niiden tehosta riippuu paljonko. Joskus oli saatavilla sellainen välipalikka, että se jaksotti kahden ulostulon välillä niin virrankulutus pysyi maltillisena ja pystyi silti käyttämään lohko- ja sisätilalämmitintä.
VCDS, OBD 11
ID.4 150 kW EBJC Pro 1st MAX -21
T5 GP Caravelle 2.0 TDI Bluemotion 103 kW CCHA Comfortline -14
Gofl Plus 1.6 84 kW BLF -05
Ex:
B8/3G5 GTE 1.4 TSI 115 kW CUKC -18
B6/3C5 2.0 TDI 103 kW CBAB Comfortline -10
B5.5/3BG 1.9 TDI 74 kW AVB -01
Avatar
muppis
Viestit: 951
Liittynyt: 13.8.2010 13:44
Paikkakunta: Huittinen - Akaa - Tampere
Viesti:

Re: Letkulämmittimen paikka 3bg ALT

Viesti Kirjoittaja muppis »

Mukavaa huomata olleensa väärässä.
https://www.motonet.fi/fi/haku?q=defa%2 ... tegory=602
VCDS, OBD 11
ID.4 150 kW EBJC Pro 1st MAX -21
T5 GP Caravelle 2.0 TDI Bluemotion 103 kW CCHA Comfortline -14
Gofl Plus 1.6 84 kW BLF -05
Ex:
B8/3G5 GTE 1.4 TSI 115 kW CUKC -18
B6/3C5 2.0 TDI 103 kW CBAB Comfortline -10
B5.5/3BG 1.9 TDI 74 kW AVB -01
timco
Viestit: 19
Liittynyt: 27.9.2019 13:08

Re: Letkulämmittimen paikka 3bg ALT

Viesti Kirjoittaja timco »

Jep, ostin jo tuollaisen :) Testaus edelleen käynnissä.
timco
Viestit: 19
Liittynyt: 27.9.2019 13:08

Re: Letkulämmittimen paikka 3bg ALT

Viesti Kirjoittaja timco »

Ehkä uskallan jo kuitata, että Calixin letkulämmin toimii hyvin :) ja moottori käynnistyy myös etanolilla, joka on astetta haastavampi polttoaine pakkasilla. Kun tunnin lämmittää letkulämmitimellä pikkupakkasella, käynnistettäessä alkaa heti pyörittää normaalia lämpimän koneen tyhjäkäyntiä. Ja tuuletin alkaa työntämään lämmintä ilmaa sisälle selvästi aikaisempaa nopeammin liikkeelle lähdön jälkeen. Uskallan siis noin kuukauden kokemuksen perusteella suositella korvaamaan/täydentämään letkulämmittimellä alkuperäisen öljytilan säteilylämmittimen. Ainoa miinus asiassa on tuo Calixin asennusohje ja tarvikkeet ;(, eli paketissa mukana oleva U-kumiletkua ei kannata asentaa tähän uudempaan ALT-moottoriin lainkaan, vaan letkulämmitin mahdutetaan edellä mainittuun Y-haaraan siten, että moottorin sivulta katsottuna oikeanpuoleinen haara katkaistaan ja laitetaan lämmitin siihen väliin mahdollisimman lyhyillä liitoksilla, ja lisäksi vasempaa haaraa (öljynlauhduttimen puoleinen haara) pidennetään 5-10 cm, eli haarat pitenevät suurinpiirtein yhtä paljon. En osannut laittaa tähän kuvaa omasta asennuksestani, joka olisi voinut olla valaisevampi kuin kirjallinen selostukseni.
Vastaa Viestiin