Opas: Passat 3C + RNS510 -> Subin asennus

DIY (Do it yourself) tai TSI (Tee se itse) tyyliset oppaat ja niihin liittyvä keskustelu.
mass82
Viestit: 5
Liittynyt: 14.10.2010 20:13

Opas: Passat 3C + RNS510 -> Subin asennus

Viesti Kirjoittaja mass82 »

Tuli tänään asenneltua subbari vm. 2008 Passat 3C malliseen farmariin. 6 tuntia siinä meni, mutta tyytyväinen olen. Lähinnä aikaa meni siksi runsaasi, kun piti ihmetellä läpiviennin paikkaa ja purkausjuttuja. Tässä kuitenkin teille kiinostuneille hieman kuvia tapahtumasta. Kun tuossa RNS510 navisoittimessa ei nähdäkseni ollut linjalähtömahdollisuutta, jouduin ryöstämään signaalin etukaiuttimilta linjamuuntimeen, josta matka jatkui RCA-johdolla subbariin. Päävirran subbarille otin akulta suoraan ja herätteen rosvosin sulakepesästä. Pahoittelen sotkuista listaustani, mutta ...elämä on Hymyilee leveästi Lopulta kun akunkengät kiinitti takaisin ja starttasi, kojelaudassa paloi ratin ja ESP:n valo. Nämä kuitenkin hävisivät, kun esp nappia painoi kerran. Eivät ole enään itsekseen syttyneet...eli loppu hyvin kaikki erinomaisesti

Asennettu subi oli Pioneerin 8" aktiivipömpeli. Pienikokoinen mahtui hyvin etupenkin alle. Oli tarkoituksena saada hieman lisää möreyttä ääneen..ei siis painekisoja tässä suuniteltu
Kuva1 : http://koti.welho.com/jrautiai/Subbari% ... 558872.jpg
Kuva2 : http://koti.welho.com/jrautiai/Subbari% ... 714786.jpg

Homma lähti liikkeelle : virrat veke, ovet auki, vaihde päälle ja odotusta 5min, jolloin näytöt sammuivat autosta.
Tämän jälkeen vain ronskisti akunkengät irti : ensin - ja sitten + napa.

1. Jalkatilan suojamuovin irroitus. 3kpl pienempiä + 1kpl isompi Torx ruuveja.
http://koti.welho.com/jrautiai/Subbari% ... nsuoja.jpg

Tässä se on irti. Kynnyslistat lähtivät nostamalla. Muovikehyksen, jossa on konepellin avaus, oli hankalampi. Siinä on yksi ruuvi ja sitten suojamuovi voimalla otetaan pois niin että kahva pujottautuu muovin läpi :
http://koti.welho.com/jrautiai/Subbari% ... 20irti.jpg

2. Soittimen kehyksen irroitus. Ihan vetämällä reunoista klipsit irtosiva yksitellen.
http://koti.welho.com/jrautiai/Subbari% ... 0kehys.jpg

3. Airbagin valoliittimen irroitus
http://koti.welho.com/jrautiai/Subbari% ... agvalo.jpg

4. Soittimen irroitus, 4 torx-ruuvia
http://koti.welho.com/jrautiai/Subbari% ... torxit.jpg

5. Soitin irti vetämällä.
http://koti.welho.com/jrautiai/Subbari% ... 20irti.jpg

6. Soittimen johtosarja, jotka irtosivat helposti.
http://koti.welho.com/jrautiai/Subbari% ... johdot.jpg

7. Soittimen kuva takaaltapäin
http://koti.welho.com/jrautiai/Subbari% ... kaalta.jpg

8. Soittimen pinnijärjestys, josta ryöstin etupäänlähdöistä
http://koti.welho.com/jrautiai/Subbari% ... lahdot.jpg

9. Linjalähtömuunnin ja tarvittavat kalut ryöstöön
http://koti.welho.com/jrautiai/Subbari% ... lineet.jpg

10. Kaiuttimien johdot katkaistu ja liitetty uudelleen linjalähtöön menevien johtojen kera
http://koti.welho.com/jrautiai/Subbari% ... 20otto.jpg
Linjamuunnin kiinni:
http://koti.welho.com/jrautiai/Subbari% ... uunnin.jpg

11. Virran otin suoraan akulta. Läpivienti löytyi vihdoin akun takaalta. Eli akku irti, nänni poikki ja johto sisään.
Kuva konehuoneesta ja jalkatilasta.
Läpiviennin nännit:
http://koti.welho.com/jrautiai/Subbari% ... vienti.jpg
Konehuone:
http://koti.welho.com/jrautiai/Subbari% ... kanssa.jpg
Jalkatila:
http://koti.welho.com/jrautiai/Subbari% ... antulo.jpg

12. Akku takas paikoilleen ja linja kiinni. HUOM! Akunkaapelit kiinni viimeisenä, asennusvaiheiden jälkeen
http://koti.welho.com/jrautiai/Subbari% ... liitos.jpg

13. Herätteen ryöstin kojelaudan vasemmassa reunassa sijaitsevasta sulakeboxista. Mittasin kohdan, jonne virta tulee vasta kun virrat ovat autossa päällä! Hymyilee Ei subi jää päälle vahingossa.
http://koti.welho.com/jrautiai/Subbari% ... ryosto.jpg

14.Maadoituksen löysin etupenkin edestä, jossa oli muitakin johtoja 10mm mutterin alla. Siihen vaan Hymyilee
http://koti.welho.com/jrautiai/Subbari% ... doitus.jpg

15. Johtohässäkkää, jotka niputin ja ne meni hyvin jalkatilan suojamuovin ylle.
http://koti.welho.com/jrautiai/Subbari% ... ssakka.jpg
http://koti.welho.com/jrautiai/Subbari% ... sakka2.jpg

16. Johdot vein lattiamaton alta suoraan penkin alle, josta muitakin johtoja (esim.penkinlämmitin) tulivat. Tuli siisti, eikä johdot näy!
http://koti.welho.com/jrautiai/Subbari% ... 20alla.jpg
http://koti.welho.com/jrautiai/Subbari% ... 0alla2.jpg

17. Johdot suojasin IKEA:n johtosuojalla ja siisti tuli
http://koti.welho.com/jrautiai/Subbari% ... lointi.jpg

18. Subin ohjauskaukosäätimen laitoin etukoteloon..mikälie luukku siinä ratin vasemmalla puolella.
http://koti.welho.com/jrautiai/Subbari% ... alikka.jpg

19. Lopputulos mielestäni siisti ja toimiva .En kiinittänyt subia millään. Johdot pitävät paikallaan ja ei liiku mihinkään.
http://koti.welho.com/jrautiai/Subbari% ... utulos.jpg
http://koti.welho.com/jrautiai/Subbari% ... tulos2.jpg
Viimeksi muokannut mass82, 17.10.2010 19:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
palikka
Viestit: 37
Liittynyt: 15.8.2010 14:41
Paikkakunta: varkaus

Viesti Kirjoittaja palikka »

Mitä mieltä olet subin tehoista ja äänentoistosta yleensäkkin?

Itellä on tuota edeltävä malli ts-wx210a ja hyvin toistaa farkun perätilasta asti... Kaveriksi sai kyllä toisen subin passiivisena ja erillisvahvarin kera tässä kesällä mutta tuo pioneerin aktiivi kyllä täydentää mahtavasti ääntä. Terävät ja yllättävän voimakkaat bassot kokoonsa nähden, ilman säröä! Kävi kyllä takuu huollossakin tuo subi kun tuli vahvistimeen häiriötä kun GAIN maximilla soitin aina ja frequtkin oli puolessa välissä (75-100).

Millä säädöillä muuten itse pidät kaukosäätimettä nuppeja?

Monen olen kuullut haukkuvan mutta minä olin ainakin tyytyväinen, Mites siellä päin?
kotka
Viestit: 1246
Liittynyt: 26.3.2007 21:50
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kotka »

Kiitokset asiallisesta kertomuksesta ja isoista kuvista.
1. Lähtikö soittimen kehys siis ihan vain kampeamalla jollain pienellä meisselillä tms työkalulla nurkista?
2. Laittaisit vaikka subbarin alapintaa takiaisnauhaa (velcro), joka varmistaa kotelon paikallaanpysymistä. Kurja jos jostain syystä sattuukin luistamaan eteenpäin.
Sama johtohomma odottaa itsellänikin, mutta VI varianttiin. Tosin tulee erillinen vahvistin ja subbarit takakonttiin.
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
mass82
Viestit: 5
Liittynyt: 14.10.2010 20:13

Viesti Kirjoittaja mass82 »

palikka kirjoitti:Mitä mieltä olet subin tehoista ja äänen toistosta yleensäkkin?

Itellä on tuota edeltävä malli ts-wx210a ja hyvin toistaa farkun perätilasta asti... Kaveriksi sai kyllä toisen subin passiivisena ja erillisvahvarin kera tässä kesällä mutta tuo pioneerin aktiivi kyllä täydentää mahtavasti ääntä. Terävät ja yllättävän voimakkaat bassot kokoonsa nähden, ilman säröä! Kävi kyllä takuu huollossakin tuo subi kun tuli vahvistimeen häiriötä kun GAIN maximilla soitin aina ja frequtkin oli puolessa välissä (75-100).

Millä säädöillä muuten itse pidät kaukosäätimettä nuppeja?

Monen olen kuullut haukkuvan mutta minä olin ainakin tyytyväinen, Mites siellä päin?
Olen tyytyväinen sointiin. Ihan mukavasti potkii jopa ja olen myös yllättynyt, kun kotelotilavuus on noin olematon. Gainit on minulla puolessa välissä tai hieman alle. Taajuus on noin 60-80hz riippuen aina minkälaista musiikkia soi. Eli positiivinen yllätys. Yleensä minulla on aina ollut iso laatikko kontissa, jossa erillinen vahvari. Nämä kuitenkaan ei tule kysymykseen enään kun rattaat pitää saada mahtumaan..ja ei tule enään niin "painetta" haviteltua popiteltaesa :)
mass82
Viestit: 5
Liittynyt: 14.10.2010 20:13

Viesti Kirjoittaja mass82 »

kotka kirjoitti:Kiitokset asiallisesta kertomuksesta ja isoista kuvista.
1. Lähtikö soittimen kehys siis ihan vain kampeamalla jollain pienellä meisselillä tms työkalulla nurkista?
2. Laittaisit vaikka subbarin alapintaa takiaisnauhaa (velcro), joka varmistaa kotelon paikallaanpysymistä. Kurja jos jostain syystä sattuukin luistamaan eteenpäin.
Sama johtohomma odottaa itsellänikin, mutta VI varianttiin. Tosin tulee erillinen vahvistin ja subbarit takakonttiin.
1.Soitimen kehys tuossa passatissa lähti parhaiten kun aloitti alareunoista. Eli oikean taisin eka irroittaa, kun sinnehän saa käden hyvin alle, josta ottaa kiinni. Meisseliä tms työkaluja en tarvinnut kehyksen irroituskeen lainkaan :)) Kädellä vaan kulma kerallaan ja siitä siirtyy seuraavaan klipsin kohtaan aukeamisen mukaan.

2.Tosiaan itsekkin mietin yöllä tuota..pitää kiinittää jotenkin. Onhan se vaarallinenkin jos sattuisi jotenkin luisumaan polkimien alle tilanteessa. Kiitoksia neuvosta :) Takiaisnauhaa siis ostamaan!
Avatar
AjH
Viestit: 3166
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja AjH »

Tuskin se polkimien alle pääsee, kai sulla jalat siellä polkimilla yleensä kuitenkin on?
Mutta sitten kun tulee se nokkastop, niin toi musa lähtee penkin alta johdoista välittämättä melkosella voimalla. Ehkä pieni huoli siinä tilanteessa, mutta saattaa olla nilkat murusina eikä se ainakaan lohduta jos hengissä muuten selviää. Painaa toi boxi kumminkin jonkun kilon?

Ainiin, muokkaatko ekan viestin otsikon alkuun "Opas:" niin tolla hakusanalla näitä oppaita voi sitten haulla löytää. Erittäin esimerkillinen selostus kyllä, hienoa!
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
mass82
Viestit: 5
Liittynyt: 14.10.2010 20:13

Viesti Kirjoittaja mass82 »

AjH kirjoitti:Tuskin se polkimien alle pääsee, kai sulla jalat siellä polkimilla yleensä kuitenkin on?
Mutta sitten kun tulee se nokkastop, niin toi musa lähtee penkin alta johdoista välittämättä melkosella voimalla. Ehkä pieni huoli siinä tilanteessa, mutta saattaa olla nilkat murusina eikä se ainakaan lohduta jos hengissä muuten selviää. Painaa toi boxi kumminkin jonkun kilon?

Ainiin, muokkaatko ekan viestin otsikon alkuun "Opas:" niin tolla hakusanalla näitä oppaita voi sitten haulla löytää. Erittäin esimerkillinen selostus kyllä, hienoa!
Laitettu "Opas" otsikkoon. Hehe, kiitoksia huolenpidoista nilkkojeni suhteen. Laitellaan kiinni. On se kivempaa kävellä kun on jalat ehjät 8)
Vastaa Viestiin