Piristystä V-golffiin (1,6)

Auton tuunaukseen liittyvät jutut
tuninggolf
Viestit: 3
Liittynyt: 22.8.2012 14:54

Piristystä V-golffiin (1,6)

Viesti Kirjoittaja tuninggolf »

Pientä virkistettä haluaisin pellin alle 1,6fsi-koneen omaavaan vitosgolffiin. Kellään mitään kokemuksia / suosituksia?
Golf V 1,6fsi *06
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Re: Piristystä V-golffiin (1,6)

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

Ihan rehellisesti ja käsi sydämellä, tommosen pienen bensavaparin piristämisen yrittämisessä ei ole minkäänsortin järkeä. Vaihtamalla autoa saat piristettä. Ei millään pahalla, mutta näin se vaan on.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Viestit: 2582
Liittynyt: 18.1.2005 23:45
Paikkakunta: Kauhava

Re: Piristystä V-golffiin (1,6)

Viesti Kirjoittaja Tero Paalanen »

Pasi Häkli kirjoitti:Ihan rehellisesti ja käsi sydämellä, tommosen pienen bensavaparin piristämisen yrittämisessä ei ole minkäänsortin järkeä. Vaihtamalla autoa saat piristettä. Ei millään pahalla, mutta näin se vaan on.
Itse näkisin mielelläni nykyaikaasen vaparin josta on otettu tehoa lisää vähä reilummin.
Nykyään kaikki suosittelee vaihtamaan ahdetun koneen jos meinaa virittää, mut kyllä vaparistakin on mahdollista ottaa tehoa, jopa paljonkin alkuperäistä enemmän.
Vaparin kohdalla se lisätehon hinta per hevosvoima tuppaa vaa olemaan aika paljon korkeampi verrattuna ahdettuun koneeseen.

Mutta tosiaan jos haluat tehoa lisää, niin kyllä se mahdollista on.
Itte lähtisin tekemään konetta ihan perinteisin metodein.
Eli kanavien porttaus, jyrkemmät nokat, säädettävät nokkapyörät, suuttimet, peltipakosarja jne jne.
Noiden päälle sitten vielä custom softa mottorin ohjaukseen.

Rahaahan tuohon menis useita tonneja (esim. pelkät nokat dbilakselta 750€), eikä se tehokaan vielä päätä huimais.
Noilla modeilla järkevä tavoite olis joku 160-170hv, ehkä enemmänki. Järkevä tehotavoite riippuu pitkälti siitä et kuinka paljon koneeseen haluaa jättää arkikäyttö ominaisuuksia.

Mitään järkeähän tuota ei ole ruveta tekemään, mut eipä munkaa kone projektissa oo mitää järkeä :roll:
Eli jos ylimäärääsiä euroja lojuu tilillä tyhjän panttina niin siitä vain konetta tekemään.


Ps. Äläkä sitten tuhlaa rahojasi mihinkää pilipali "viri"softaan jota noihinki myydään hurjilla tehonlisäys lupauksilla.
Tuonkokoisen vaparin piristäminen kannattaa aloittaa suoraan osien vaihdolla.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
Avatar
Dubsonic
VCF Member
Viestit: 569
Liittynyt: 6.9.2009 22:39
Paikkakunta: Lahti

Re: Piristystä V-golffiin (1,6)

Viesti Kirjoittaja Dubsonic »

Kyllähän toi vaparin viritys suurelta osin perustuu myös käyntikierrosluvun nostoon. Kaikki sisäiset osat kuten, kampiakseli, veivit, männäntapit, männät, venttiilit, paininkupit, venttiilien lukot, venttiilien jouset vauhtipyörä ja kaikki muutkin pyörivät osat vaan mahdollisiman kevyeksi. Ja kaikki tarkasti tasapainoon. Sitten se jo haluaakin kiertää sinne 8-9krpm tienoille. Voi joutua kyl vaihtaa kovat nostajat kun hydenostajat ei oikeen pysy enää perässä. Enemmän kierroksi enemmän tehoa jos vaan nokka, pakosarja, imusarja yms. on tehty oikein. Esim pakosarja kannattaa suunnitella viritystaajuudeltaan sinne oletetun huipputehon kohdalle jolloin saadaan pulssi/ejektorivaikutuksella vielä parempi sylinterin täytös. 4x läppärungot tietysti tollaiseen vapari virikoneeseen olis omiaan. Jos pakokaasun päästölappujen saaminen ei ole ongelma niin sitten saa vielä vähän jyrkempää nokkaa laittaa koneeseen jne. Kannattaa tutustua "Four Stroke Engine Performance" kirjaan. Siitä oli suomenkielinenkin versio olemassa "Nelitahtimoottorin Virittäjän Käsikirja."
Kesäpirssi GIV -05 ATD
Avatar
Musti
VCF Member
Viestit: 789
Liittynyt: 12.6.2005 21:22
Paikkakunta: Heinola

Re: Piristystä V-golffiin (1,6)

Viesti Kirjoittaja Musti »

Laitetaan tähän, ku oikea topic hukassa... Eli himottais käyttää tuo golffi Harisella... Pasi varmaan tietäis/olis ainakin hyvä arvaus että kestääkö... :?: Tuo DSG:hän tässä mietityttää... Audin automaatti varmaan kestäis jos se käyttäis siellä samalla...
Ex: Vw Golf V TSI GT Sport -08
Ex: Vw Golf VI Variant TSI DSG Highline -10
Ex: Vw Golf VII Variant TDI DSG Highline -14
Ex: Vw Golf VII Variant GTD -15
Vw Golf facelift VII Variant GTD -17
+ B7 Vw Passat Variant TSI -11
Vastaa Viestiin