Keskustelua alustasarjoista/madallusjousista

Auton tuunaukseen liittyvät jutut
Snadeli
Viestit: 1
Liittynyt: 2.5.2004 16:40

Keskustelua alustasarjoista/madallusjousista

Viesti Kirjoittaja Snadeli »

Minkä hintanen tuo eibachin alustasarja noilla konin iskareilla suurinpiirtein on?
Entä muilla iskareilla?
Avatar
jmr
Viestit: 1981
Liittynyt: 26.12.2003 17:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jmr »

Snadeli:
Eibach Pro-Kit -jouset (Golf 3 Variant) 215 eur.
Koni Special (punaiset) -iskunvaimentimet 422 eur (4 kpl) tai
Koni Sport (keltaiset) -iskinvaimentimet ~680 eur (4 kpl).
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
samip
Viestit: 90
Liittynyt: 12.2.2004 10:26
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja samip »

Kyllä mulle tulee tästä lähin autoon aina kynätolpat, jos madaltaa pitää. Kieräytin noin viikko sitten autoo vielä jokusen sentin entisestä alaspäin ja tuntu vaan että parmmaks meni. Esim. mukavuus ei tuntunut kärsivän lainkaan. Ihmetyttää vaan se, että kuinkahan tonttiin Passatin lahna menis jos kierittäis tolpat alimpaan asentoon 8)

Pitänee ottaa jokunen foto kunhan ehtii.
Avatar
jmr
Viestit: 1981
Liittynyt: 26.12.2003 17:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jmr »

Jouset on eibachin, mutta iskarit eri. Tuntuu että perä on nykyisin korkeammalla ja sen näkeekin.
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
riisseli
Viestit: 53
Liittynyt: 28.4.2005 8:09
Paikkakunta: 016

Lainaan vähän topikkia...

Viesti Kirjoittaja riisseli »

Kaveri oli käynyt kysymässä jossain päin Helsinkiä eibachin jousia autoonsa. Myyjä oli sanonut jotenkin näin: "jos ajaa paljon niin ei kannate laittaa laskusarjaa. Jos ajomukavuutta haluaa niin ei laskusarjalla ole mitään tekemistä sen kanssa. Huonontaa vaan enemmän mitä vakio jousilla." :shock:
Onkohan myyjällä ollut pahakin päivä ennen vierailua.
Olen käsittänyt että laskusarja toisi juuri parempaa ajomukavuutta kun poistaa ylimääräisen heijaamisen mitä yleensä on vakiojousilla.
GOLF IV VARIANT TDI (ATD) 74KW '03
Avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Viestit: 3119
Liittynyt: 11.11.2003 0:19
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari-Matti Aho »

No tuolla myyjällä on ollut kyllä paha päivä. Alustasarjan tarkoitushan on juuri parantaa ajo-ominaisuuksia. Kaikkihan ei tosin tykkää jämäkämmästä jousituksesta.
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
Avatar
jmr
Viestit: 1981
Liittynyt: 26.12.2003 17:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jmr »

riisseli: toisille ajomukavuus on sitä sitikoiden ja jenkkien pehmeyttä, jokaisen töyssyn jälkeen ohjelmassa seuraa kamelimaista huojuntaa.
Tavallaan myyjä sanoi ihan oikein, ei madaltamalla mukavuutta saa vaan jämäkkyyttä, hallittavuutta. Laittamalla vielä matalaprofiiliset renkaat, saa sellasen kelkan että huomaa pienet epätasaisuudet. En sano että hampaista paikat lähtee (ei ole koskaan ollut), mutta huomaat kyllä sitten kun löytyy sitä tasaista asfalttia, jota on ilo ajaa, vrt. joka keväinen kynnöspelto.
Monesti kalliimmissa autoissa (kuin Golf-luokan), on hieman parempi alusta jo vakiona ja tehtaan madallussarja on jo matkalla oikeaan suuntaan, kauemmaksi kompromissista.

Jos ei halua pientä kovuutta (lue: jämäkkyyttä) niin ei madalla, thats it. Tehtaat tekee ihmisille kompromisseja, jotta mummot voisivat käydä kaupassa ja ne jotka haluavat parempaa, valitsevat palikat auton alle itse.
Useimmiten ihmiset, jotka madaltavat autonsa (en yleistä =), haluavat ottaa mutkat täysillä, nauttien, ajavat ehkä useammin ylinopeuden rajamailla ja ihmettelevät kun se edellä ajava ei saa sitä autoaan kiihtymään edes 35 km/h (kaupungissa, 50kph raj.).

Kuka allekirjoittaa ylläolevan? _o/
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
Avatar
Spetke
Viestit: 119
Liittynyt: 28.7.2004 22:21
Paikkakunta: Merikarvia

Viesti Kirjoittaja Spetke »

Sen verran lisäisin, että ulkonäkökin on yksi merkittävä tekijä, joka saa porukkaa madaltamaan autojaan. Itse ainakin pidän matalaa autoa hienona. Täällä maalla asuessa se käytännöllisyys joskus kärsii, mutta sen kestää...

Joskus jotkut madaltavat jopa laadun kustannuksella. Tosin enää ei taida kukaan katkoa orkkisjousia madallussarjaksi.
Golf Variant 3 1.8GL ja Touran 1.9TDI
Avatar
jmr
Viestit: 1981
Liittynyt: 26.12.2003 17:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jmr »

Spetke: se ulkonäkö unohtui, auto johon mahtuu nyrkki tai kaksi renkaan ja lokasuojan väliin, näyttää "todella sporttiselta".

Joihinkin vanhempiin harvinaisempiin autoihin on vaikea löytää sopivia madallusjousia, joten jotkut niihin katkovat alkuperäisistä jousista kierroksen tai pari pois.
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
riisseli
Viestit: 53
Liittynyt: 28.4.2005 8:09
Paikkakunta: 016

Viesti Kirjoittaja riisseli »

Tällä hetkellä auto tuntuu just tuola kamelimaiselta huojumiselta sellasen ison ja loivan heiton jälkeen.
Jos joku tykkää tuosta huojumisesta ja sanoo sitä vielä ajomukavuudeksi niin sanokoon vaan (makuja on monenlaisia), mutta minä olen asiasta ainakin eri mieltä.

Siksi onkin ollut suunnitelmissa laittaa madallussarja, että sais vähän jämäkämmäksi alustaa.
Sitten on vielä tuo ulkonäkö. Ei minunkaan silmään näytä kovin hyvälle, että lokasuojan ja renkaan väliin jää niin kammottavan paljon tilaa.
jmr kirjoitti:Kuka allekirjoittaa ylläolevan?
\o/
GOLF IV VARIANT TDI (ATD) 74KW '03
finnhopper
Viestit: 24
Liittynyt: 9.3.2005 13:06
Paikkakunta: Riihimäki

Eibach

Viesti Kirjoittaja finnhopper »

8) Itse sain viikonloppuna juuri Eibachin jouset ja Bilsteinin iskarit alle. On vähän toinen auto kuin vanhoilla lötköillä orggisiskareilla/jousilla. Ei varmaan madaltunut kuin joku ~30mm(en muistanut mitata) mutta sitä hainkin kun maalla asuu...

Onko kellään ollut penkin kiinnitykset löysällä? Tuntuu että kuskin penkki jotenkin olisi osittain "irti" -> töyssyissä kolisee/liikkuu(vanhalla jousituksella tuo oli sen verran pientä ettei kiinnittänyt huomiota). Toinen vaihtoehto on kait sitten se että kiskoon on tullut väljää.
/* Golf IV Variant 74kW TDI */
Kale
Viestit: 972
Liittynyt: 23.4.2004 8:11
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Kale »

Mistäs hommasit eibachit ja bilsteinit?
finnhopper
Viestit: 24
Liittynyt: 9.3.2005 13:06
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja finnhopper »

Kale kirjoitti:Mistäs hommasit eibachit ja bilsteinit?
Sorry, enpä oo vähään aikaan kerinnyt palstoja seuraileen... mutta ostin yhdestä Ebay putiikista, Erwin Weber GmbH, on puljun nimi. Tuli muistaakseni hinnaksi posteineen sen 540 euroa. Toimitus oli aika kohtuullinen eli alle viikossa tuli Saksasta paketti.

http://stores.ebay.com/Erwin-Weber-GmbH ... inksQQtZkm?

Nyt on tullu sen 3 kk ja 12tkm ajeltua eikä valittamista.
/* Golf IV Variant 74kW TDI */
Avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Viestit: 3119
Liittynyt: 11.11.2003 0:19
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari-Matti Aho »

Löytyykös keltään Eibachin korkeussäädettävää alustaa autostaan?
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
onlyvw
Viestit: 112
Liittynyt: 11.4.2005 15:49
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa (lehtimäki)

Viesti Kirjoittaja onlyvw »

itsellä eibach -30 jouset, mutta nyt tekis mieli ostaa fk highsportit edullinen korkeus-säädettävä, mutta mikähän on kesto? kokemuksia?

nuo eibachit (puolivuotta vanhat) on myynnissä sit jos ostan sen fk:n tossa vuoden vaihteessa
Avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Viestit: 3119
Liittynyt: 11.11.2003 0:19
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari-Matti Aho »

Tilattu Eibach Pro-Street korkeussäädettävä...
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
onlyvw
Viestit: 112
Liittynyt: 11.4.2005 15:49
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa (lehtimäki)

Viesti Kirjoittaja onlyvw »

on tullu niin paljon sanottavaa noista fk:n alustoista, että...

mitä muita korkeus-säädettäviä on?
kw variante 1
eibach
mistä lähtee halvimmalla esim. kw variante 1????
james potkukelkka
Viestit: 71
Liittynyt: 12.10.2005 11:58
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja james potkukelkka »

Noista Fk:sta tosiaan tuntuu olevan niin monta erilaista kommenttia ku on omistajaankin.
Itselläni on ollut Fk:n Königsport säädettävä sarja Audissa ja se oli kyllä ihan hyvä paketti.
Nyt on passatissa alla Fk:n 40/35mm laskeva jousisarja kun asennusliike/maahantuoja kämmäs oikein urakalla tilauksen kanssa ja ei tullut iskareita lainkaan. Ei voi hirveästi kehua pelkkiä jousia, tai no, vakioiskareillahan ei kovin paljoa tee madallusjousien kanssa.

Tähän voi taas todeta, "köyhällä ei oo vara ostaa halpaa"! Eli keväällä joutuu alle vaihtaa ihan jotain muuta kuin mitä nyt on. Listalla kärjessä on tällä hetkellä Konin keltaset ja H&R:n 40mm tiputtavat jouset.
Vw 3C 2.0tdi dsg farkku -06, v40 t4-99.
Avatar
jopo
Viestit: 328
Liittynyt: 23.11.2003 21:51
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jopo »

Tossa pientä spekulaatiota KW:sta http://variantuning.com/phpbb/viewtopic.php?t=1257
VR6 Syncro
Volvo V70R AWD
Avatar
Arska
Viestit: 69
Liittynyt: 15.2.2005 17:08
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Arska »

Mulla oli ne säätörenkaat niin jumissa,ettei auttanu ku vaihtaa uudet...Nykyiset ovat muovia joissa on metallivahvikerengas ulkoreunassa,että enää ei varmaankaan hapetu jumiin...
VW Golf Variant TDI -99/00 (AGR)
Avatar
MarkusK
Viestit: 645
Liittynyt: 1.12.2003 20:32
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja MarkusK »

Avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Viestit: 3119
Liittynyt: 11.11.2003 0:19
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari-Matti Aho »

Niin lisäksi tilasin Weitecin säädettävät hauvanluut.
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
onlyvw
Viestit: 112
Liittynyt: 11.4.2005 15:49
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa (lehtimäki)

Viesti Kirjoittaja onlyvw »

soitin juuri alavuden käyttöautoon eibach pro.street.s:stä, niin lupas aika kilpailukykyiseen hintaan kyseisen alustan. -20% OVH:sta -> h.900€

nyt unohtu se fk highsport viimein mielestä ja pitää lähteä käymään naapurikunnassa ostoksilla... suosittelen kaikille jotka harkitsee eibachia :D
Avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Viestit: 3119
Liittynyt: 11.11.2003 0:19
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari-Matti Aho »

Milloin saat sarjan alle?
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
onlyvw
Viestit: 112
Liittynyt: 11.4.2005 15:49
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa (lehtimäki)

Viesti Kirjoittaja onlyvw »

tuossa vuoden vaihteen aikana olisi tarkoitus asennella ja kokeilla että mitenkä tonttiin pasuunan saa :D :D :D
Avatar
MIKU
Viestit: 447
Liittynyt: 21.12.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja MIKU »

Onko amideus jo laittanu eibach pro street alle?
Avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Viestit: 3119
Liittynyt: 11.11.2003 0:19
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari-Matti Aho »

En ole sarjaa vielä saanut.
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
jarivi
Viestit: 5
Liittynyt: 22.11.2005 14:34

Viesti Kirjoittaja jarivi »

Asensin alle Eibach Pro Systemin. Onko teillä ollut samoja "ongelmia" kuin minulla? Pompottaa ajettaessa tietynlaisissa ajo-olosuhteissa. Muuten kyllä hyvä, eli ei mikäään sairaan kova.
Avatar
jmr
Viestit: 1981
Liittynyt: 26.12.2003 17:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jmr »

jarivi: Todellako pompottaa? Ettei vain paljon nopeammin palaudu töyssystä? Johtuisiko iskareista? Seuraile miten muuttuu seuraavan muutaman tuhannen aikana.
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
james potkukelkka
Viestit: 71
Liittynyt: 12.10.2005 11:58
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja james potkukelkka »

Eilen vaihtui alle Konin sportit. Jousina siis Fk:n 40/35 tiputtava satsi. Auto muuttui kyllä ihan täysin kun vertaa vakioiskareihin.
On todella jämäkkä, ei kuitenkaan liian jäykkä.

Sinänsä ihmetyttää, että samassa kaupungissa voi hinnat heitellä eri liikkeillä 160e halvimman ja kalleimman välillä!
Vw 3C 2.0tdi dsg farkku -06, v40 t4-99.
Avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Viestit: 3119
Liittynyt: 11.11.2003 0:19
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari-Matti Aho »

Mitähän mahtaa Powerflexin puslat maksaa suunnilleen?
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
Avatar
jmr
Viestit: 1981
Liittynyt: 26.12.2003 17:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jmr »

Amideus:
Powerflex.co.uk,
Valuuttakurssit.

Sitten vaan kyselemään dealereilta tarjouksia. Riippuu että mitä jätät pois, niin 100-300 euroa todella pyöreästi.
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
Avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Viestit: 3119
Liittynyt: 11.11.2003 0:19
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari-Matti Aho »

Juu kiitos vinkistä. Mitkähän puslat ne on tärkeimmät vaihtaa jämäkämpiin?
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
Apok
Viestit: 2
Liittynyt: 22.10.2005 19:21
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Apok »

Kannataa kysella saisko sun vw:seen kw variantte 3:sta tuntuu olevan suosiossa
Apok
Avatar
MIKU
Viestit: 447
Liittynyt: 21.12.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja MIKU »

Onko amideus saanut eibach alustaa? Ite taidan tässä pikapuolin ostaa kw variante 1
Golf iv variant 1.6 -03
Avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Viestit: 3119
Liittynyt: 11.11.2003 0:19
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari-Matti Aho »

Alusta odottaa vielä firmassa pari viikkoa kun tuli noita ylimääräisiä lääkärimenoja...
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
Avatar
MIKU
Viestit: 447
Liittynyt: 21.12.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja MIKU »

Miten amideus päädyit eibach sarjaan? saitko halvemmalla kuin kw?
Tilasin Kw variante 1 omaani.
Golf iv variant 1.6 -03
Avatar
MIKU
Viestit: 447
Liittynyt: 21.12.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja MIKU »

Kw variante 1 tuli aamulla. Saa nähä milloin kerkiän asentamaan.Näissä on nykyään jotain muovia nuo säätörenkaat
etutolpissa joten ei ainakaan pitäis hapettua kiinni.
Viimeksi muokannut MIKU, 13.1.2006 15:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Golf iv variant 1.6 -03
Avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Viestit: 3119
Liittynyt: 11.11.2003 0:19
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari-Matti Aho »

Eibachista hyvät kokemukset aikaisemmin.
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
Golfkärry
Viestit: 27
Liittynyt: 26.11.2005 12:50

vielä..

Viesti Kirjoittaja Golfkärry »

Kyselin jossain muuallakin, mut laitetaan kyssäri nyt tähänki triidiin. Eli Onko teillä menny madalluksen jälkeen aurauskulmat persiilleen, niin ettei niitä saa enään säädettyä? Mulla IV variantti etuveto ja takaa loppu säätövara. Madallus Einbach 30mm. Voiko sille tehä mitään?
Avatar
Masentaja
Viestit: 69
Liittynyt: 31.10.2004 10:42
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Masentaja »

Jäykkää taka-akselia ei pysty aurausta säätämään.Tosin sitä pystyy hieman liikuttamaan ja siten tasaamaan arvoja.
Touran 1.9TDI Trendline -09
Avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Viestit: 3119
Liittynyt: 11.11.2003 0:19
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari-Matti Aho »

No niin, eilen kävin hakemassa alustan ja luut. Nyt pitäisi löytää hyvä ja edullinen asennuspaikka.
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
Avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Viestit: 3119
Liittynyt: 11.11.2003 0:19
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari-Matti Aho »

Näkyy olevan tuossakin sarjassa KW:n rosteriset iskarit. Ennen ne oli kai Sachsin tekeleet.
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
Avatar
MIKU
Viestit: 447
Liittynyt: 21.12.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja MIKU »

Amideus: Milloin saat sarjan alle? Onko tossa eibach sarjassa paljon säätövaraa takana?
Mun kw variante 1 perä on aika alhaalla vaikka säädetty yläasentoon.
Sopivan jäykkä tuntuu olevan.
Viimeksi muokannut MIKU, 2.3.2006 6:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Golf iv variant 1.6 -03
Avatar
jmr
Viestit: 1981
Liittynyt: 26.12.2003 17:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jmr »

Ensimmäinen 1000 km kovin. Useampi tkm ajoa niin pehmenee, sitten on mukavaa.
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
Avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Viestit: 3119
Liittynyt: 11.11.2003 0:19
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari-Matti Aho »

En vielä tiedä milloin ehdin viedä asennukseen mutta toivottavasti ensi viikolla. säätöjä en ole tutkinut vielä.
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
Avatar
MIKU
Viestit: 447
Liittynyt: 21.12.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja MIKU »

Nyt viikonlopun ajettuani annan kw variante 1 alustalle arvosanaksi 10. On kyllä tosi mahtava alusta!
Kw insinööreille täys 10!
Golf iv variant 1.6 -03
Avatar
HarriV
Viestit: 339
Liittynyt: 18.3.2005 16:54
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja HarriV »

Nyt ajattelin itsekkin laittattaa 35-40mm madalluksen alle, mutta kertokaapa kun minua vähän hirvittää ensikesä ja mökkitie että pystyyköhän tuommoisella enää ajamaan pienehköjen kivien yli? Tarkoitan vaan sitä että minusta kolmoskoppainen on sen verran korkea että ei kait tuommoisella sarjalla autosta vielä tule semmoinen vaan "asfaltilla ajettava".
onlyvw
Viestit: 112
Liittynyt: 11.4.2005 15:49
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa (lehtimäki)

Viesti Kirjoittaja onlyvw »

no nuo alustan ilmoittamat luvut ei ainakaan mun kohdalla pitäny mk3 kutiinsa, ku laitoin -40mm tiputtavan kw:n sarjan. niin oikea tiputus oli -50 - -60mm, mutta nois eibachin jousis, mitkä o pasuunas niin piti aikalailla paikkaansa tuo ilmoitettu tiputus.

mutta kyllä -40 sarjalla vielä mökkitiellä pärjää, ku vähän ajaa tarkemmin.
Avatar
DJisotela
Viestit: 430
Liittynyt: 27.2.2004 17:40
Paikkakunta: pieksämäki

Viesti Kirjoittaja DJisotela »

Mulla oli 3 kopassa eibachin madallus jouset jotka pudotti sem 35-40mm ja ei sen kanssa ollu koskaan mitn. onkelmia, tosin alla oli myös 17" renkaat.
Pirun hyvat oli ajaa, ei pintakovat.
"Diiselit on laiskoja ja ne savuttaa"
Vastaa Viestiin