Spacerit??

Auton tuunaukseen liittyvät jutut
Avatar
uri geller
Viestit: 9
Liittynyt: 30.5.2008 14:35
Paikkakunta: Lieto

Spacerit??

Viesti Kirjoittaja uri geller »

Noniin.. kesä lähestyy ja kävi mielessä et jos spacerit elikkä raidevälin levittämis palat laittaisi..Kellään kokemuksia et mikä olisi semmonen sopivan paksunen pala? 3mm?5mm?10mm? alusta on -55mm edestä ja takaa-40mm. ja 225/45/17gummit kesällä.. Jotenka minkäslaiset levyt olisi hyvännäköset ja viel pystyis ajamaan? ja minkä paksusissa tarttee sit hommata uudet pultit? Vai tartteeko kaikkiin?Kiitos jos joku jaksaa valaista... Ainiin.. Golf IV variantti tietty
Golf IV variant tdi-agr-00
komia talvi-sierra 2.0 DOHC
Avatar
AjH
Viestit: 3166
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja AjH »

Vanteen ET olisi kiva tietää ;) Ei muuten osaa sanoa kuikkaakaan. Pultit pitää olla riittävän pitkät, sekin taas vähän vanteestakin kiinni kun toisissa malleissa voi olla hyvinkin ohut tai vastaavasti paksu se pultin kannan alle jäävä osuus jolloin tietysti pultin pituus vaihtelee myös. Onkohan siellä navassa kierrettä joku 10mm? Jarrulevy ja spaceri siihen lisäksi niin sen verran olisi vanteen läpi tultava kierrettä että on varmasti hyvä.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Avatar
uri geller
Viestit: 9
Liittynyt: 30.5.2008 14:35
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja uri geller »

Noniin. Elikkäs vanteet on 7,5x17" ET 35. Et jos toi auttaa jotakuta kertomaan et millaset spacerit siellä olisi sopivat niin et se on paremman näköinen mut ei tuu vanteet hulluna yli.Vaimokin sillä kuitenkin ajelee... :lol:
Golf IV variant tdi-agr-00
komia talvi-sierra 2.0 DOHC
Avatar
DJDH
Viestit: 1796
Liittynyt: 31.7.2006 21:38
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja DJDH »

Helpoimman vastauksen saat siten, että mittaat renkaan ja lokasuojan kaaren väliin jäävän tilan millimetreissä. Eli siis mittaat paljonko rengas on kaaren sisällä. Tuo lukema millimetreissä on sama kuin spacerin suurin mahdollinen paksuus ilman kaarien muokkaamista. Eli jos mittaat takaa vaikkapa 28mm, on makuasia laittaako 20mm vai 25mm spacerin. Jotkut voi laittaa 30mm spacerin, mutta silloin luultavasti raapii kevyesti kiinni. Riippuu ihan autosta ja sen akselirakenteista. Bemareissa rengas liikkuu hivenen sisään joustoliikkeen aikana, IV Golfissa ei; koska golfissa on jäykkä taka-akseli. Etuakselin kanssa sitten joutuu raapimaan päätä enemmän. Eturenkaat kääntyy, joten sinne ei niin paksuja spacereita oikeastaan voi laittaa. Ellei sitten ajele todella varovasti röykkyisissä mutkissa ja risteyksissä. Biltemasta saa aika halvalla 5mm ja 3mm "spacereita", joilla voi hivenen mallintaa. Joissain rengasliikkeissäkin voi varmaan sovitella.

Toinen vaikuttava tekijä, oman maun mukaan, on madallus. Jos madallusta ei ole, voi laittaa melkein millaisen spacerin vaan, tosin se näyttää enemmän kuin tyhmältä. Vakio alustalla rengas harvemmin kohtaa edes koko kaarta. Jos on paljon madallusta, sopivasti kaaren tasalle tuotu vanne/rengas näyttää hyvältä ja tuo vanteen paremmin esiin. Joskus homma on millin tarkkaa touhua ja raapii kiinni. Mittaamalla selviää.

Omassa on edessä ja takana kesällä 8x18 +225/40 ET 35. Takana 15mm/puoli spacerit, jolloin ET takana on 35 - 15mm = 20. Rengas tulee aika lähelle kaaren reunaa klo. 8-9 ja 14-15. Klo.12 kohdalla rengas on n. 5mm kaaren sisässä.

Minkä mittaiset spacerit sitten laitatkin, katso että ne on keskittävät ja laitat samalla sopivat pultit. Nuo bilteman mallit eivät ole keskittäviä. Pultti voi olla vaikkapa sen verran pidempi mitä spaceri on paksu. Eli 10mm spacerilla 10mm pidempi pultti. Jos epäilyttää, niin mittaa minkä verran pultti tulee vanteen navan puolelta yli ja älä hirveästi sitä mittaa muuta spacerin kanssa.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Avatar
uri geller
Viestit: 9
Liittynyt: 30.5.2008 14:35
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja uri geller »

Kiitos teille vihjeistä. Jos sellaseen taakse 10 ja eteen 5mm päätyisi. Ei tuu sit ainakaan liikaa. Kun vaimokin sillä meinaan ajelee ja asenne on "senkus madallat autoa mut minä en rupee matelemaan tuolla liikenteessä ettei paikat hajoa" asenne :evil: Noh sellasilla hillityillä varmaan tulee edes hiukan näköä lisää ja ei sentään hajoa paikat kun vaimo revittelee tuolla kylillä.
Golf IV variant tdi-agr-00
komia talvi-sierra 2.0 DOHC
Avatar
AjH
Viestit: 3166
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja AjH »

No spacereillahan ei tohon vaimon ajelemiseen ole mitään merkitystä kunhan renkaat mahtuu kaarien sisäpuolelle joustoissa. Jos sitten esim hidasteessa kolahtaa niin kolahtaa aina oli siellä raidevälin levennystä tai ei.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Avatar
DJDH
Viestit: 1796
Liittynyt: 31.7.2006 21:38
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja DJDH »

Tietty jotkut 30mm/puoli spacerit rasittaa napaa ja pyöränlaakeria hivenen eri tavalla.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Avatar
Sami Jalonen
Viestit: 3129
Liittynyt: 18.3.2007 19:13
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami Jalonen »

Mistähän kannattais lähteä ettimään spacereita, tarve olis varmaan 2x20 ja 2x25mm? Toi et54 olikin hölmömmän näkönen mitä muistin..
Avatar
DJDH
Viestit: 1796
Liittynyt: 31.7.2006 21:38
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja DJDH »

Slamit, mdcomprex, autovaruste.... onhan noita.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Avatar
Sami Jalonen
Viestit: 3129
Liittynyt: 18.3.2007 19:13
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami Jalonen »

Onhan niitä, selailin samoja itekin eilen.. Aattelin vaan et jos jollain olis jotain sisäpiiritietoa mistä noita sais jotenki äärettömän edullisesti :)
Patu
Viestit: 375
Liittynyt: 25.8.2008 10:20
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Patu »

paikalliselta kyläsorvarilta, eihän nuota kauaa tee kun on vehkeet ja hieman taitoa. Tosin mitään TUV hyväksyntää tuskin kyläsorvarilta saa :D
Se vaan nyt on tyhmää ajaa hiljaa.
Avatar
DJDH
Viestit: 1796
Liittynyt: 31.7.2006 21:38
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja DJDH »

Ja lieneekö sillä tuv todistuksella mitään merkitystä. Kyllä ammattisorvari osaa laskea ainepaksuudet omille materiaaleilleen ja rasituksille. Sorvarilta saa mittojen mukaan suorasovitteisen spacerin, jolloin vanteen omaa soviterengasta ei tarvitse käyttää. Spacer menee napakasti pyörännapaan ja vanteeseen kiinni, ilman mitään turhia välyksiä ja nuovilipareita. Tällöin ainakin omasta mielestä spaceri on parempi kuin yleismallin tuv hyväksytty malli.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Avatar
Sami Jalonen
Viestit: 3129
Liittynyt: 18.3.2007 19:13
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami Jalonen »

Sekin vaan varmaan tuo hintaa et sen alutangon pitää olla joku 200mm paksu mistä tollasta lähtee sorvaamaan.. No täytyy katella jos täältä jostain joku sorvari löytyy. Jos joku tietää jonku Hyvinkään seudulta ni infoa.
Avatar
DJDH
Viestit: 1796
Liittynyt: 31.7.2006 21:38
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja DJDH »

Miksi sen pitää alumiinia olla? Eikö ihan perinteistä työkalurautaa saa levytavarana ja saahan rautaan helpommin kierteetkin? 20mm spaceria ei enää oikein läpipulteilla kannata tehdä, pultit meinaan tuppaavat katkeamaan helposti. Jos pelkää ruostumista, niin voihan ne kontaktittomat pinnat pulverimaalata mustiksi ja laittaa kontaktipintoihin kuparitahnaa. Alumiinissa on vielä se, ettei siinä kierre pysy kovin hyvin. Jos pulttaa vanteen reippaammin spaceriin kiinni, on riski että kierre korkkaa ja koko spacer on entinen.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Avatar
Sami Jalonen
Viestit: 3129
Liittynyt: 18.3.2007 19:13
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami Jalonen »

Totta, jostain vaan lueskelin et paras olis alumiini. Ei se ruostuminen, talveks ne lähtis taas pois ni siinähän ne putsaa.
Tosiaan toi alkaa oleen sen paksunen et varmasti turvallisempi vaihtoehto on se että pulttaa lätyn ensin kiinni ja vanteen vasta siihen.
Patu
Viestit: 375
Liittynyt: 25.8.2008 10:20
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Patu »

Muistaakseni sen pyörän navan halkaisija on luokkaa 140-150.mm mihin rengas tulee kiinni että ei mistään niin kauhean paksusta alumiinitangosta noita spacereitä tarttis sorvata.
Se vaan nyt on tyhmää ajaa hiljaa.
Avatar
AjH
Viestit: 3166
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja AjH »

No eikö Passatissa ole pulttijako 112mm ;) Siihen vähän päälle ulkokehää ja homma bueno.

Just toisella foorumilla oli hakusessa pultattavat, mahdollisimman ohuena ja lopputulemana taidettiin todeta 15-20mm on ohuin mitä pultattavana on järkeä tai edes onnistuu. Yleisesti tarjolla on 25mm vahvoja pultattavia. Siellä oli puhe pinnapulteilla varustetusta navasta mutta ei se suuresti eroa tehne vaikka VAG onkin kierteellä ja pultilla kiinnityksen toteuttanu.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Avatar
Sami Jalonen
Viestit: 3129
Liittynyt: 18.3.2007 19:13
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami Jalonen »

Joo no jos eteen teettäis 20mm =7"vanne et 34 ja taakke 25mm, =et 29.
kimmor_86
Viestit: 16
Liittynyt: 29.3.2009 16:08

Viesti Kirjoittaja kimmor_86 »

sitten on hyvä ku renkaan reuna tulee lokasuojan tasoon (ei vaikuta katsastukseen jos kuvio ei näy edestäpäin katsoessa)
Leroy
Viestit: 404
Liittynyt: 10.9.2008 9:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Leroy »

No niin, nyt taas todellinen "noob" -kysymys allekirjoittaneelta, mikä lopullisesti paljastanee meikäläisen "tuoreuden" näissä vanneasioissa. Eli olen nyt katsellut "sillä silmällä" vanteita, joissa on..noh.. tolkumman puoleinen ET -luku ja mikäli haluaisin ko. vanteet itselleni lunastaa, täytyisi jonkinlaista levikepalaakin hankkia, ihan jo ulkonäöllisistä syistä. Ongelma vaan on, että en tajua noista yhdellä tiellä mitään, eivätkä nuo aiemmat ketjun viestitkään sitä kaltaiselleni torspolle oikein selvennä...Niitähän on pultattavia ja ei pultattavia ja luoja ties mitä. Sen olen selvittänyt, että levitystä pitäisi olla ainakin 15mm/puoli ja jako on luonnollisesti tuo Passatista tuttu 5X112. Olisin erittäin onnellinen ja mitä nöyrimmästi kiitollinen, mikäli joku asiaan paremmin perehtynyt voisi vaikkapa tyrkätä tähän ketjuun linkin johonkin verkkokauppaan, tyyliin :"osta poika nämä ja lopeta tyhmien kysely!" Ei tarvitse olla halvimat, kunhan on hyvät.
Subaru Legacy STW 2.5CVT
3C Passat Variant 1.9tdi Comfortline(ex)
Golf Plus 1.6FSI Sportline(ex)
3BG Passat Variant 2.0 85kW(ex)
Avatar
Sami Jalonen
Viestit: 3129
Liittynyt: 18.3.2007 19:13
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami Jalonen »

Mikä on tolkuton et? :)
http://www.modificars.fi/product_details.php?p=46608
Parihinta 20mm/puoli 46e, eli tarviit kaks tollasta settiä.
Avatar
Tero Häkli
Viestit: 1726
Liittynyt: 23.5.2006 2:24
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tero Häkli »

esv:n lamaskylleen laitettiin juur 60mm spacerit :D tylyn näköset palikat :P , talvivanteet hippusen pienet ku koria levitetty :P
biltemassakin on nykyään speisereitä ;)
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Micco
VCF Member
Viestit: 1562
Liittynyt: 10.5.2005 22:20
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Micco »

Tero Häkli kirjoitti:esv:n lamaskylleen laitettiin juur 60mm spacerit :D tylyn näköset palikat :P
Leepu ei pidä noita viel minään... :mrgreen: Etenkään jos ne ei oo viemäriputkesta tehty. :lol:
Uncle Hank Fan Club

T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
Avatar
Pia
VCF Member
Viestit: 2910
Liittynyt: 2.8.2006 20:19
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Pia »

Micco kirjoitti:Leepu ei pidä noita viel minään... :mrgreen: Etenkään jos ne ei oo viemäriputkesta tehty. :lol:
:lol: :lol:
Uncle Hank Fan Club

VinkuWaunu -06 1.9 TDI Trendline BKC Mikä viheltäen tulee, se vinkuen menee.
Avatar
Tero Häkli
Viestit: 1726
Liittynyt: 23.5.2006 2:24
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tero Häkli »

:lol: :lol: :lol:
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Leroy
Viestit: 404
Liittynyt: 10.9.2008 9:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Leroy »

Sami Jalonen kirjoitti:Mikä on tolkuton et? :)
http://www.modificars.fi/product_details.php?p=46608
Parihinta 20mm/puoli 46e, eli tarviit kaks tollasta settiä.
Jeps. Tattista vaan. Tienasit just pullakahvit...mikäli nyt jossain päin mualimoo satutaan törmäämään..
Subaru Legacy STW 2.5CVT
3C Passat Variant 1.9tdi Comfortline(ex)
Golf Plus 1.6FSI Sportline(ex)
3BG Passat Variant 2.0 85kW(ex)
Basu
VCF Member
Viestit: 1458
Liittynyt: 20.10.2005 9:39
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Basu »

Muistahan sitten oikean pituiset pultit. ;)
VW Golf VI Comfortline Plus 1.2 TSI CBZB 2012 (käyttöauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
Avatar
DJDH
Viestit: 1796
Liittynyt: 31.7.2006 21:38
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja DJDH »

No jos 20mm/puoli pitää olla, niin sitte kyllä kannattaa ottaa jo pultattavat. Ne on paljon tukevammat. Itellä on edessä 10mm/puoli ja takana 15mm/puoli ja ovat mallia ei pultattavat. Noihin maksaa jo ne pultitkin sen 50€/pää.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Avatar
Sami Jalonen
Viestit: 3129
Liittynyt: 18.3.2007 19:13
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami Jalonen »

http://www.modificars.fi/product_details.php?p=46611 Pultattavat, keskittävät 15mm/puoli
http://www.modificars.fi/product_details.php?p=46612 Ei pultattavat, keskittävät 15mm/puoli.
Nämä siis yhdelle akselille..


Eli toi aiemmin laittamani linkki oli 10mm/puoli keskittävä, luin vähän väärin tota taulukkoa.. :oops:
Vastaa Viestiin