Ongelma madalluksessa

Auton tuunaukseen liittyvät jutut
atte08
Viestit: 3
Liittynyt: 11.1.2010 18:17

Ongelma madalluksessa

Viesti Kirjoittaja atte08 »

Heti alkuun sanottakoon, että autoasioissa olen melko lailla peukalo keskellä kämmentä, joten kirjoittakaa vastauksenne hitaasti, koska en ole kovin nopea lukemaan. :) Asiaan. Ostin passatin jossa on alustasarja, mutta se on mielestäni hieman hölmön näköinen koska madallusta näyttää olevan enemmän takana kuin edessä, eli keula on korkeammalla. Rekisteriotteessa lukee alustasarjasta seuraavaa: Etäisyys pyörän navan keskeltä lokasuojan kaaren ylimpään kohtaan: edessä 355mm ja takana 340mm. Kysymys kuuluu: Mikä on edullisin/järkevin ratkaisu pudottaa keulaa vähintään perän tasalle, mieluummin tietysti vähän enemmänkin. Kokonaan uusi alustasarja? Pelkät iskarit eteen? Kuten huomata saattaa, itsellä ei paljon tietotaitoa autoista ole, joten olisi hienoa jos joku fiksumpi voisi auttaa.
Basu
VCF Member
Viestit: 1458
Liittynyt: 20.10.2005 9:39
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Basu »

Mikähän Passatti on kyseessä?
Sitten itse ongelmaan, minkähän merkkinen alusta siinä on? Jos et tiedä niin katso onko autossasi korkeussäädettävä alusta. Jos sellainen löytyy niin sitä on helpohko muuttaa että saa "keulimisen" pois, jos on kiinteä sarja niin sitten vaan alusta vaihtoon. :)
VW Golf VI Comfortline Plus 1.2 TSI CBZB 2012 (käyttöauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
Avatar
AjH
Viestit: 3166
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja AjH »

Jos ylläolevat kysymykset kuulostaa heprealta, niin käännä renkaat ääriasentoon ja ota kuva etujousituksesta siitä renkaan vierestä, näet iskari-jousi paketin siellä renkaan takana.
Takajousituksesta on vaikeampi saada kuvaa ellet saa autoa nosturille, repsikan puolelta voisi auton alta saaad jonkinlaisen vinkin mitä siellä on.

Lukemien perusteella on kyllä melko keuliva, ja jos tuo on vielä leiman jälkeen painunut lisää vinoon :)

Jos siellä on korkeussäädettävä alusta niin sitten ei ongelmaa juuri ole, johonkin vaan missä ne säädöt saa korjattua tasapainoon. Luultavasti on vain jouset vaihdettu alle, jolloin vaihtoehtoina on ostaa uudet jouset eteen tai taakse. Tällöin pitäisi kyllä tietää mimmoiset jouset siellä on jotta voi ostaa sopivasti eri madalluksen tarjoavat tilalle. Taakse jouset on huomattavasti helpompi vaihtaa mutta jos perä on sopivalla korkeudella sinun silmään niin sitten vaihtoehtona on vain madaltaa keulaa lisää.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Kale
Viestit: 972
Liittynyt: 23.4.2004 8:11
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Kale »

Ettei siellä olisi vähän painavammalle koneelle tarkoitetut jouset edessä? Esim V6:n jouset 1.6 koneella varustetussa autossa. Tämän selvittämiseksi pitäisi päästä lukemaan etujousissa olevat tekstit ja verrata niitä netissä valmistajan koodeihin.
Avatar
Sami Jalonen
Viestit: 3129
Liittynyt: 18.3.2007 19:13
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami Jalonen »

Ja sentin verran saa edestä napattua pois madaltavilla jousilautasilla. Mutta aika yleinen ilmiö kiinteissä sarjoissa tuo keuliminen..
Leroy
Viestit: 404
Liittynyt: 10.9.2008 9:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Leroy »

^ Tätä itsekkin näin äkkiseltään ehdottaisin. Tuoko se sitten käytännössä sitä keulaa tarpeeksi alaspäin jää nähtäväksi..Ne madaltavat jousilautaset ei kyllä mahdottomia maksa, jos haluaa tuon tien katsoa loppuun...

Tiedätkö, kuinka paljon sillä alustasarjalla on ajettu, tai millaisessa käytössä on ollut? Voiko olla, että takajouset ovat jo hieman väsähtäneet ja siksi se peppu roikkuu noinkin paljon? Jos tällaisesta on epäilystä niin koko sarja vaan vaihtoon..

Niin, vielä yksi tarkentava kysymys topiikin aloittajalle, ihan omaa "pientä mustaa kirjaani" varten: Onko Passattisi neliveto?
Subaru Legacy STW 2.5CVT
3C Passat Variant 1.9tdi Comfortline(ex)
Golf Plus 1.6FSI Sportline(ex)
3BG Passat Variant 2.0 85kW(ex)
atte08
Viestit: 3
Liittynyt: 11.1.2010 18:17

Viesti Kirjoittaja atte08 »

Kiitos kaikille vastauksista ja vinkeistä! Tulin siihen lopputulokseen että laitan noi madaltavat jousilautaset, sitä mieltä oli myös pari kaveria jotka ollu enemmän autojen kanssa tekemisissä. Niin ja Leroylle, ei ole neliveto.
Trombone
Viestit: 64
Liittynyt: 4.11.2009 13:16
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Trombone »

Aikast hunajaisen hintasia näyttäs olevan.. :?
-Hei lähe mukaan vaan tonne kylmään pohjolaan. Mä näytän sulle pienen maan jossa oudolla tavalla irrotellaan.-
Avatar
AjH
Viestit: 3166
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja AjH »

Saako Passattiin jousilautasia? Minkä ikäsestä Passatista tässä edes on kyse?

Onko vakioiskareissa on kiinteät alajousilautaset, miten niitä madallat ilman rälläkkää, yläpäässä sama vika?

Ja auton omistajalle, oletko nyt katsonut mitä siellä autossa on asennettuna? Jos siellä on säädettävä alusta niin ei sinne edes saa mitään jousilautasia saati että kannattaisi laittaa kun säädöt löytyy jo sellaisenaan. Jos siellä on madallusjouset niin mimmoiset ja onko iskarit vakiot vielä?

Kauheasti ei kannata ostella mitään ennenkuin on selvillä mitä sinne kannatta tai edes voi asennella.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Leroy
Viestit: 404
Liittynyt: 10.9.2008 9:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Leroy »

^ Totta. Nuo perusasiat lienee hyvä selvittää ensin..

3bg Passattiin ainakin saa noita madaltavia jousilautasia. Slamit myi ainakin ennen. Mulla oli moiset tuossa vaatehuoneen hyllyllä pari kuukautta ennen kuin löysivät uuden omistajan.. :D Eivät kuitenkaan siis mulla päätyneet käyttöön..

Tuolla esim. Valitsee "Fahrwerk" ja sitten "federnteller"

http://www.bonrath.com/d/dgo.htm
Subaru Legacy STW 2.5CVT
3C Passat Variant 1.9tdi Comfortline(ex)
Golf Plus 1.6FSI Sportline(ex)
3BG Passat Variant 2.0 85kW(ex)
Avatar
AjH
Viestit: 3166
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja AjH »

ilmeisesti siis yläpäähän tulee noi ja siellä ilmeisesti on just ton verran sentään varaa :) Vaan eipä se toki vaadi kun sen 10mm että saa 10mm madallusta. Tai ehkä pari milliä olis syytä jäädä varaa ettei mikään ota kiinni minkä ei pidäkkään.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
atte08
Viestit: 3
Liittynyt: 11.1.2010 18:17

Viesti Kirjoittaja atte08 »

No niin. Muutin mieltäni, eli taidan sittenkin ostaa kokonaan uuden alustasarjan, että ei mee homma liian vaikeeks. Eli Passatissa oli vakioiskarit ja madallusjouset. Seuraava kysymys: Suositelkaas jotain hyviä alustasarjoja 3B Passattiin. Tommosen löysin ite: http://www.tradefactory.fi/epages/Kaupa ... ucts/62299 Onko mistään kotosin, ainakaan hinnasta päätellen ei. Tosiaan opiskelijabudjetilla oon liikkeellä. :D
Osku.T
Viestit: 1026
Liittynyt: 20.1.2008 20:35
Paikkakunta: Vantaa/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Osku.T »

KW1 on tosi hyvä säädettävä alusta.Itelä sellanen alla ja tykkään.Suosittelen!

http://www.slamit.net/product_info.php? ... 52fakv9pa2
Audi a6 2.5 v6 tdi avant quattro vm02
FUCK YOUR FAKE WHEELS!
Avatar
Rave
Viestit: 85
Liittynyt: 2.7.2009 15:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Rave »

Täälä jonkin verran juttua JOMin sarjoista:

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=109999
Lassi Jyrkkänen
Viestit: 194
Liittynyt: 30.3.2007 0:00
Paikkakunta: Vähäkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lassi Jyrkkänen »

Itse tuli kiinteän sarjan kaveriksi hommattua nuo madaltavat jousilautaset slamitilta, ei ollut paha 25€ sijoitus, kun muutoksen tosiaan huomaa eikä auto keuli enää niin pahasti.
VW Golf Variant 1.6 16V -04 & RAV4 -03
Avatar
AjH
Viestit: 3166
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja AjH »

Joopa, noi on kyllä helpohko ja edullinen tapa ottaa turha keuliminen pois.

Tuli todettua että on Passatissa alkuperäisissä tolpissa irtoavat alalautasetkin. Oli vaan tujusti kiinni kun on massattu auto ja tolpatkin saanu suojavuorauksen.
Bilsteinejä laitellessa vaan aloin ihmettelemään asiaa kun Bilsteineissä oli irtolautaset.
Noh, tää ei nyt sinänsä asiaan mitenkään liity, eikä sano että tuleeko se madaltava lautanen ylä- vaiko alapäähän tolppaa.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Lassi Jyrkkänen
Viestit: 194
Liittynyt: 30.3.2007 0:00
Paikkakunta: Vähäkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lassi Jyrkkänen »

Noihin kiinteisiin sarjoihin saisi heti myyjät suositella madaltavia lautasia, kun kerran kaikissa keulimista. Tai sitten kiinteitä sarjoja tulee ostaa edessä 10-30mm raakemmalla madalluksella. Näitähän hommia ei taida oppia ku kokeilemalla :)
VW Golf Variant 1.6 16V -04 & RAV4 -03
Vastaa Viestiin