Sivu 1/1

Mistä paremmat valot 3B sedaniin?

Lähetetty: 13.2.2010 4:21
Kirjoittaja Satelite
Nykyiset alkaa olemaan siinä kunnossa että tuntuu pitkät kirkaslasisen kaverin kolmoskoppaisen kolopallon lyhyiltä niin ois tarkotus vaihtaa valot. Sisällä jotain pölyä yms. paskaa kun aikaisemmat omistajat on ajellu ilman lyhyitten kumisuojia ja ulkopinta kulunut kun on pinttynyttä likaa yms.

Ajatuksena alkuun olisi jos hommaisi Devil Eyes valot koska nuohan on kirkkaalla lasilla... mietityttää vaan kun noissa tuning härpäkkeissähän tahtoo olla kosteusongelmia että kertyy kosteutta lamppujen sisälle... Heräsi ajatus että olisko esim. Hellalta saatavana E-hyväksyttyjä (tieliikenteeseen siis!) valoja joilla saisi paremman valotehon vakioitten tilalle? Autossa ei ole lisävaloja saati etusumareita että sen mukaan voi valotehoa katsella... halogeeneillä mennään eli ei ole xenoneita. Auto on vuosimallia -98 mutta -97 käyttöönotettu.

Mistä siis uudet tuikut ja millaisia kannattais hommata? :roll:

Lähetetty: 13.2.2010 10:13
Kirjoittaja kotka
Ehkä valotehon takia ei kannata miettiä mitään "tuning"valoja, sillä harvoin niissä on ajateltu valokuviota ja valotehoa. Toki jos joku tietää toimivan tuningavalon, niin voi vinkata..
Ensihätään voit huuhtoa vanhat umpiot akkuvedellä, niin heijastinpinnat puhdistuvat. Akkuvedestä ei pitäisi jäädä kalkkijäämiä kuivuessaan.. Sitten vaihdat uudet polttimot ja hiomatahnalla myllytät ajovalojen lasit kirkkaammaksi.
Toinen vaihtoehto voisi olla uusia umpiot kokonaan uusiin alkuperäisiin (70€/kpl) ja laittaa myös kunnolliset polttimot, jolloin valot olisivat kuin tehtaalta lähtiessä. 10€/kpl enemmän maksaa sumuvalolliset umpiot, mutta olivat mielestäni ihan turha ominaisuus ko. autossa.
Ja ehkäpä noita xenonsettejä voisi sitten kokeilla laittaa paikoilleen. On halvin keino parantaa valotehoa, enkä usko mitään ongelmiakaan sen takia tulevan (oikeasta sävystä löytyy puhetta paljon). Toimivia settejä saa n. 100 euroon, toki edullisempiakin löytää helposti.

Itse laittaisin uudet umpiot lyhkästen xenonkitillä. Tarpeen mukaan erilliset lisäpitkät vaikka kilvenaluslevyllä ja xenonkitillä. (Tämä vaihtoehto käytössä työautossa ja kyllä ihan kiitettävästi näkee)

Lähetetty: 14.2.2010 2:20
Kirjoittaja Satelite
Mites takavalot kun ajattelin vaihtaa 100% ledeille ja sivuvilkut että vaihto kyl ois ajatuksessa niin mitenkä isoilla muutoksilla esim 3B--> 3BG valomuunnos ois tehtävissä?

Tai olisiko jotain parempaa laatua olevia valoja ehkä saatavilla bolt on tyyliin?

Lähetetty: 14.2.2010 2:29
Kirjoittaja Satelite
Tästä ois perhana ollu samalla sivulla topicci valmiina mutta nyt ois sedanista kyse ja en oo ollu viimekuukausina nii aktiivinen palstoilla :oops: Mut ajatuksena ois kyllä pysyä vaikka philipsin night breakereissa kun en oo noita xenoneita niin aatellu... noista autotarvikesarjoista tulee kumminkin turhaa näpräämistä katsastuksen ja virkavallan kanssa. Opiskelija vielä kun on niin lähinnä umpiovaihto ois ajatuksena... hiontaa en viitsi rueta tekemään kun mielestäni jos oikein ymmärrän että tuossa autossa sais vielä nostaa tuota ns. referenssilukua mikäli oikein ymmärrän mikä se on kun eikös uudemmissa se ole vasta isompi vakiona? Niin sinällään umpionvaihto voi olla parempi... voin puhua puutaheinää mutta sanokaa te tietäjät enemmän :)

Oma nimittäin on -97 käyttöönotettu mutta -98 vin koodin mukaan niin tuo vois täsmätä että toi referenssiluku on just pienempi eli paskempi valoteho :evil: Nyt en jaksa lähteä taskulampun kanssa tiirailemaan pihalle referenssilukua mutta jos sen päivällä jaksaisi.

Lähetetty: 14.2.2010 9:27
Kirjoittaja Pia
3B ja 3BG sedan mallien takavaloja ei voi vaihtaa keskenään. Toki jos haluaa alkaa muotoilemaan perän peltejä uudestaan.
3B sedanin takalyhty
3BG sedanin takalyhty

Farkkumalleissa sitten taas saa vaihdettua päikseen takalyhtyjä, BG:stä 3B:hen siirretyistä lampuista pitää muuttaa johtojen järjestystä ja jättää yks ruuvi pois kiinnityksestä.
Etulampujen kuvia ei varmaan tarvii laittaa, niistähän näkee jo kaukaa ettei ne sovi keskenään.

Ja ne night breakerit on pirun hyvät lamput! Aina itellä ollu ne käytössä, paitsi nyt on lyhkäsissä xenonit.

Lähetetty: 14.2.2010 15:40
Kirjoittaja Satelite
Mut öö hetkonen... toi piritekin xenon sarja ois kyl ok MUTTA eikös tuo silti vaadi sen automaattisen korkeudensäädön asennuksen? http://www.piritek.com/product_details.php?p=10 :roll:

Lähetetty: 14.2.2010 17:52
Kirjoittaja make86
ei vaadi automaattista korkeuden säätöä. mulla -98 passatti ja riitti manuaalinen korkeuden säätö ja lampun pesurit.. katsastanu olen nuilla valoilla..

Lähetetty: 14.2.2010 20:21
Kirjoittaja Satelite
make86 kirjoitti:ei vaadi automaattista korkeuden säätöä. mulla -98 passatti ja riitti manuaalinen korkeuden säätö ja lampun pesurit.. katsastanu olen nuilla valoilla..
No perhana tota vois rueta harkitsemaan. :D

Lähetetty: 14.2.2010 20:47
Kirjoittaja Sami Jalonen
Ja toki umpiot pitää olla hyväksytyt.

Lähetetty: 18.2.2010 23:22
Kirjoittaja Satelite
Sami Jalonen kirjoitti:Ja toki umpiot pitää olla hyväksytyt.
Mistä vuodesta lähtien tuo automaattinen säätö on pakollinen?

Lähetetty: 19.2.2010 12:10
Kirjoittaja Sami Jalonen
Tuolla Xenon-keskusteluissa siitä väännettiin, MUTU et Passatissa 10/00 jälkeen käyttöönotettu auto vaatis automaagisen säädön.

Lähetetty: 21.2.2010 9:56
Kirjoittaja molskit
Sami Jalonen kirjoitti:Tuolla Xenon-keskusteluissa siitä väännettiin, MUTU et Passatissa 10/00 jälkeen käyttöönotettu auto vaatis automaagisen säädön.
Muistaakseni 7/00 jälkeen rekisteröidyissä pitää olla automaattinen korkeudensäätö. Itellä oli entinen just 6/00 käyttöönotettu niin sai olla xenonit laillisesti. 8)

Satellite, voin suositella noita piritekin xenon lamppuja ainakin omasta puolestani, valoteho paranee huomattavasti ja onhna ne paremman näköiset. :D

Lähetetty: 21.2.2010 10:49
Kirjoittaja jonneilari
varkauden autohuollosta saa h7 xenon paketin 75e...ei enää kallis ja sama merkki ku kaikilla muilla mut muilla tuntuu maksavan puolet enemmän...loistava yhdistelmä ku lähi ja pitkät xenoneina...kyllä näkee :shock:

Lähetetty: 21.2.2010 14:00
Kirjoittaja Ramirez
mul on devileysit ja jos haluat voit tulla joku päivä katsomaan valotehon, mikä on mun mielest vähän vakioumpioita parempi. Viel jonkin aikaa ne on ilman xenoneita. Tosin varmaan noi hellat on kyl paremmat.

Lähetetty: 21.2.2010 20:38
Kirjoittaja Sami Jalonen
Omassa FK:n annelit, ja valokuvio on tosi tarkka, ja mielestäni (xenoneilla) lyhyillä kuviokin hyvä. Pitkät kun lyö päälle (halogeenit) ei tosin ole mitään vaikutusta valaistukseen..

Lähetetty: 22.2.2010 23:47
Kirjoittaja Satelite
Kävin tänään päivällä kyselemässä raskaampien ajoneuvojen firmassa akkuja yhteen toiseen vekottimeen niin pisti samalla Hellan luettelo silmään niin 3B passatin xenon umpiot maksaa alkuperäisenä noin 400 euroa KAPPALE... ei tsiisus :shock:

Siihen vielä adapterit ja ballastit 300-400 euroa pari :shock:

Pitänee tosissaan harkita tuota Piritekin sarjaa kuhan saa keväällä muut pakolliset huollot tehtyä... Mitenkä tarkkaan katsit kattoo noita ajovalojen pesureita jos ekaa kertaa katsastaa xenoneilla? Mulla on otettu piuhan liitin irti pumpusta ja pumppu tukittu letkun päästä pultilla. :roll:

Lähetetty: 23.2.2010 13:46
Kirjoittaja make86
mulla ainakin katsastuksessa kokeilivat pesureita et ne toimii ja niista tulee jotain...

Lähetetty: 23.2.2010 20:53
Kirjoittaja AjH
Onko teillä umpiot hyväksytty Xenon valoille myös? Ihan vaan mielenkiinnosta kun sehän on kait vaatimus myös, vaikkei joka inssi ehkä sitä kattokkaan.

Lähetetty: 23.2.2010 20:55
Kirjoittaja Sami Jalonen
FK:t ei ole.

Lähetetty: 23.2.2010 20:56
Kirjoittaja Tero Häkli
toi piritekin sarja ainakin on hyväksytty... kaverin autossa semmonen

Lähetetty: 23.2.2010 20:58
Kirjoittaja AjH
Niin siis joo, tossa Piritekin setissä tosiaan oli noi umpiotkin niin se on hyväksytty kokonaisuudessaan, luonnollisesti. :oops:

Saapas näkee tuleeko jossain vaiheessa Xenoniinkin sama kun aikanaan lisäjarruvalolle, ensin ne oli lainsäätäjän mielestä kauheen huonoja ja laittomia, nyttemmin pakollisia.

Lähetetty: 24.2.2010 14:07
Kirjoittaja make86
mulla on nuo piritekin xenon umpiot. Katsastusmies katsoi hyväksynnät,lampun pesurit ja manuaalisen korkeuden säädön toimivuuden. auto on -98 eli manuaalinen riittää..

Lähetetty: 24.2.2010 20:37
Kirjoittaja Riku
asiasta viidenteen...

Mulla olis tulossa ensi viikolla devil eyes valot ja jäis ylimääräiseksi nuo n.vuoden vanhat kirkasoptiikka angel eyes umpiot. Xenon look, sisältää sähköisen korkeuden säädön, E-hyväksytyt, umpiot ovat kuin uudet vieläkin, ei siis mitään halkeamia, tai naarmuja. Valotehosta sanoisin että ovat samaa tasoa kuin vakiolyhdytkin, ellei hieman parempikin teho. Kuvio on sellainen ns. V-mallinen. Jos en väärin muista niin ovat Jom valmistamat. Lisätietoja mielellään puhelimitse txt tai soittamalla 0442804897.

Lähetetty: 14.6.2010 8:46
Kirjoittaja Timotee
Pia kirjoitti:3B ja 3BG sedan mallien takavaloja ei voi vaihtaa keskenään. Toki jos haluaa alkaa muotoilemaan perän peltejä uudestaan.
3B sedanin takalyhty
3BG sedanin takalyhty

Farkkumalleissa sitten taas saa vaihdettua päikseen takalyhtyjä, BG:stä 3B:hen siirretyistä lampuista pitää muuttaa johtojen järjestystä ja jättää yks ruuvi pois kiinnityksestä.
Etulampujen kuvia ei varmaan tarvii laittaa, niistähän näkee jo kaukaa ettei ne sovi keskenään.

Ja ne night breakerit on pirun hyvät lamput! Aina itellä ollu ne käytössä, paitsi nyt on lyhkäsissä xenonit.
Eli 3B-farkussako menee heittämällä paikalleen?
http://www.slamit.net/product/3868/pass ... -1996-2004

Lähetetty: 14.6.2010 10:50
Kirjoittaja teesel
Timotee kirjoitti:
Pia kirjoitti:3B ja 3BG sedan mallien takavaloja ei voi vaihtaa keskenään. Toki jos haluaa alkaa muotoilemaan perän peltejä uudestaan.
3B sedanin takalyhty
3BG sedanin takalyhty

Farkkumalleissa sitten taas saa vaihdettua päikseen takalyhtyjä, BG:stä 3B:hen siirretyistä lampuista pitää muuttaa johtojen järjestystä ja jättää yks ruuvi pois kiinnityksestä.
Etulampujen kuvia ei varmaan tarvii laittaa, niistähän näkee jo kaukaa ettei ne sovi keskenään.

Ja ne night breakerit on pirun hyvät lamput! Aina itellä ollu ne käytössä, paitsi nyt on lyhkäsissä xenonit.
Eli 3B-farkussako menee heittämällä paikalleen?
http://www.slamit.net/product/3868/pass ... -1996-2004
Lukihan tuossa myynti-ilmoituksessakin, että "mukana sähkö ja kannake adapteri, joilla valot ovat asennettavissa suoraan vuosimalleihin 1996-2000 (3B)"
Tuskin Slamit alkais viilaamaan linssiin tällaisissa tapauksissa.

Lähetetty: 14.6.2010 11:14
Kirjoittaja Timotee
teesel kirjoitti:
Timotee kirjoitti:
Pia kirjoitti:3B ja 3BG sedan mallien takavaloja ei voi vaihtaa keskenään. Toki jos haluaa alkaa muotoilemaan perän peltejä uudestaan.
3B sedanin takalyhty
3BG sedanin takalyhty

Farkkumalleissa sitten taas saa vaihdettua päikseen takalyhtyjä, BG:stä 3B:hen siirretyistä lampuista pitää muuttaa johtojen järjestystä ja jättää yks ruuvi pois kiinnityksestä.
Etulampujen kuvia ei varmaan tarvii laittaa, niistähän näkee jo kaukaa ettei ne sovi keskenään.

Ja ne night breakerit on pirun hyvät lamput! Aina itellä ollu ne käytössä, paitsi nyt on lyhkäsissä xenonit.
Eli 3B-farkussako menee heittämällä paikalleen?
http://www.slamit.net/product/3868/pass ... -1996-2004
Lukihan tuossa myynti-ilmoituksessakin, että "mukana sähkö ja kannake adapteri, joilla valot ovat asennettavissa suoraan vuosimalleihin 1996-2000 (3B)"
Tuskin Slamit alkais viilaamaan linssiin tällaisissa tapauksissa.
Juu mut ajattelin että jos adapteri on peitelevy jolla peitetään esimerkiksi muutoin jäävä rako.. mut hyvä näin, ja eikun ostoksille!

Lähetetty: 14.6.2010 18:05
Kirjoittaja Sami Jalonen
Se adapteri tekee sen muutoksen et 3B-valoissa on 3 kiinnityspulttia, BG-valoissa neljä joista vaan kaks ulompaa samassa kohdassa kun B. Johtoadapteri koska sähköt menee vähän eri järjestyksessä.. 35mm prikalla saa myös tehtyä ton tuennan ja vähän mittailemalla adapterin :)

Lähetetty: 21.8.2011 16:50
Kirjoittaja ToniVW
Onkos kukaan koittanut keulapuolelle 3B passattiin 3BG lookia?
Aattelin, että meneekö samat sivupellit konepelteineen maskeineen ja etupuskurineen 3B passatiin?
Nuohan ei hirveästi eroa, ja aiemmin omistin tuossa V40 volvon ja yksi tapaus oli onnistunut tekemään 98vm muistaakseni 2001 faceliftin keulaosuuden kokonaan vanhempaan V40:iin.

Toinen homma on, että oletteko kokeillut parantaa valonkirkkautta suoraan siten, että virrat suoraan akulta omalla johdolla umpioille sulakkaineen ja kolme relettä H7+H7:lle, siten että oikea umpio varastaa virrat suoraan vasemmalta umpiolta jossa on reletykset yms, ainakin omassa V40 tein näin ja valoa tulee kirkkaammin kun originelli piuhoja pitkin.